🔺اطلاعیه
تدریس کتاب شرح هدایه اثیریه
شامل مباحث:
1⃣طبیعیات(اجسام، عنصریات،فلکیات)
2⃣الهیات(وجود، صانع، عقول و ملائک)
3⃣نفس
توسط: حجت الاسلام ابوذر خراسانی
زمان شروع: 5 تیر
مکان: قم، مدرسه علمیه سعادت
ساعت 9 صبح
برای ثبت نام با آی دی زیر هماهنگ کنین
@MHKH10
پیام رسان ایتا
ظرفیت محدود
✅فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام
💥نیم قرن اخیر 1351 - 1400💥
کتاب✔️ پایان نامه✔️ مقاله✔️ صوت✔️
🔹 مبانی نظری موضوع شناسی
🔸روش شناخت موضوعات
🔹موضوعات فقه مضاف
📎لینک ثبت نام و ارسال آثار
http://mozooshenasi.ir/jashnvareh
🌐وبسایت: www.mozooshenasi.ir
📨ایمیل: jashnvareh@mozooshenasi.ir
💠نشانی: بلوارجمهوری، کوچه8، پلاک 52 ، موسسه موضوع شناسی احکام فقهی
025-32936045
#موضوع_شناسی
✴️ @mozooshenasi1
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
🔺علامه طباطبایی و آیت الله سید عبدالله موسوی شیرازی از مراجع تقلید مشهد(جزء علمای انقلابی و همراه با انقلاب و امام خمینی)
#مجالسات_علما
#علامه_طباطبایی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
اسلام و پیش گویی آینده؛ فرصت ها و تهدید ها(مقاله ترویجی).pdf
219.4K
📕 #مقاله "اسلام و پیش گویی آینده؛ فرصت ها و تهدید ها"
✍آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
🗃فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی سال اول بهار ۱۳۹۱ شماره ۴
💧چکیده💧
آینده پژوهی، مانند دیگر مباحث، یک سلسله کلیاتی دارد؛ تعریف، هدف، پیشینیه تاریخی، شخصیت های معروف رشته، تحولاتی که پیدا کرده است و وضع فعلی آن در جهان، ازجمله این کلیات است. در پرداختن به موضوع آینده پژوهی، برخی پرسش ها به ذهن متبادر می شود؛ مانند این که فایده آن چیست؟ چه نیازی آنان را وادار می سازد تا کسانی در این زمینه مطالعه و فکر کنند و کتاب بنویسند؟ این موضوع چه اهمیتی دارد؟ و.... اصولاً کار اختیاری انسان، تنظیم رفتارها و کنش ها برای رسیدن به چیزی است که در آینده تحقق می یابد. انسان هیچ وقت برای کار موجود و چیزی که اکنون موجود است، تلاش نمی کند. همه تلاش ها برای این است که چه کنیم تا به نتیجه برسیم. بدیهی است آن نتیجه برای آینده است. وقتی در پی تحقق نتیجه ایم، باید بدانیم شرایط تحققش چیست؛ زمان تحقق چه شرایطی باید موجود باشد؛ چه مقداری از آن موجود هست و به چه میزان می توان آن را ایجاد کرد.
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺علامه طباطبایی و آیت الله سید عبدالله موسوی شیرازی از مراجع تقلید مشهد(جزء علمای انقلابی و همراه با
🔺آیت الله سید محسن خرازی (عافاه الله) و آیت الله رضا #استادی
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
45.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم با آیت الله #جوادی_آملی در سال ۱۳۹۰ در موضوع #علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_و_دین
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش مختصر استاد سید محمدمهدی #میرباقری از اندیشه #علم_دینی فرهنگستان علوم اسلامی در محضر آیت الله جوادی آملی
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_و_دین
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کتاب فرایند استنباط معنی از متن.pdf
6.16M
📚 #کتاب «فرایند استنباط معنی از متن»
✍ حجت الاسلام احمد میرزایی
🔹بررسی دلالی، یکی از خردهفرایند های اجتهاد است. در کتاب فرآیند استنباط معنی از متن، نویسنده کوشیده است تا روش بررسی دلالی یک متن (فقه النص) را تشریح نماید.
🔹تفکیک قواعد عام زبان (شامل همه زبانها)، قواعد خاص زبان (شامل زبان عربی) و قواعد اخص زبان (شامل قرآن و روایات) از نکات قابل توجه در این تحقیق است.
🔸این کتاب توسط نویسنده اخیرا به صورت رایگان در اختیار فقهپژوهان قرار گرفته است.
#روش_شناسی_اجتهاد
#فقه_الحدیث
#اصول
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔺اطلاعیه جلسات علمی آیت الله شیخ محمد سند(از علمای نجف) در قم
با موضوع مبانی و روش های #فقه_الحدیث
به زبان فارسی
@ayatollahsanad
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کوتاه_و_شنیدنی_ضرورت_پرداختن_به.mp3
3.38M
💥نیاز به پرداختن به فروع اعتقادی همانند فروع فقهی و عملی به روش اصولی
🎤حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی
🔹 اگر کلام مشتمل بر استنباط «ما یصح الاعتقاد به» است، میتوان آن را به دو بخش استنباط «ما یجب الاعتقاد به» و «ما لا یجب الاعتقاد به» تقسیم کرد.
🔸 بخش دوم علیرغم مهم بودن توسط متکلمین بررسی نشده است.
🔻 متکلم باید اولاً فقیه اصولی (مستنبط) و ثانیاً فیلسوف باشد.
#روش_شناسی_علم_کلام
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#نقد_حوزه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
_حکمای اربعه تهران؛ زندگی و اندیشه حکیم میرزاابوالحسن جلوه_.PDF
251.6K
📕 #مقاله ای درباره اندیشه های میرزای #جلوه
میرزای جلوه از فیلسوفان برجسته حوزه علمیه فلسفی تهران بوده و حاشیه انتقادی معروفش بر اسفار #ملاصدرا از جمله آثار مهم وی می باشد
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله ای درباره اندیشه های میرزای #جلوه میرزای جلوه از فیلسوفان برجسته حوزه علمیه فلسفی تهران بو
💥موضع انتقادی میرزای جلوه در برابر #ملاصدرا
حکیم #جلوه که به دقت نظر معروف بود، هر گونه اثری را قبل از تدریس، مأخذشناسی میکرد و منابعش را مشخص میساخت. وی که با حکمت صدرایی مأنوس بود، حاشیهای بر اسفار ملاصدرا نوشت و در آن افزون بر روشن کردن ابهامات متن و به دست دادن توضیحات لازم، منابع اصلی اظهارات صدرا را معرفی کرد. البته جلوه ضمن موضعگیری انتقادی در قبال فلسفه صدرایی، در مواردی از رأی وی در برابر مخالفان دفاع کرده و نظریه او را ترجیح داده است. هنگام نگارش حواشی اسفار هم برای مؤلف این اثر احترام قائل بوده و از ملاصدرا به بزرگی یاد کرده است. با این وصف برخی ادعا کردهاند جلوه در برابر ملاصدرا به معارضه برخاسته و در کتابی به نام «سرقات الصدرا» که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است، آنچه صدرا از دیگران گرفته استخراج و بازیابی کرده است، حال آنکه نشانی از چنین اثری نمیباشد و اینکه جلوه کوشید مصادر و مأخذ اسفار را نشان دهد و کدام مطلب این کتاب از ملاصدرا و چه مطلبی از او نمیباشد، یک تلاش علمی ستودنی است و ذرهای از شأن و منزل این حکیم عصر صفوی نمیکاهد و هیچ مدرکی در دسترس نمیباشد که نشان دهد حکیم جلوه در صدد تخطئه ملاصدرا بوده است. اگر کسی روش تحقیق مزبور را نمیپسندد، دلیل نمیشود که مقام علمی جلوه، روش تدریس و حتی شخصیت او را تقبیح نماید...
✂️بخشی از مقاله بررسی اندیشه میرزای جلوه 👉
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مختصری درباره تاریخچه یوگا و حمایت غرب از آن
🎤استاد حسین عرب
#عرفانهای_کاذب
#نقد_یوگا
🔴نقد فرق انحرافی و عرفانهای کاذب👇
@antihalghe
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
نقش اسلام در زندگی نوین.pdf
266.2K
📕 #مقاله "نقش اسلام در زندگی نوین"
✍امام #موسی_صدر
🗃نشریه "نامه آستان قدس"، مرداد ۱۳۴۳ش (شمارهی ۱۸)، ص۶۰-۶۴،
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها
✍استاد شهید #مطهری :
🔹گاهی مردم به علل خاص اجتماعی درباره بعضی مسائل بسیار اصولی دین حساسیت خود را از دست میدهند، گویی شعورشان نسبت به آن اصول خفته است، به چشم خود میبینند که آن اصول پایمال میشود ولی ککشان به اصطلاح نمیگزد؛ ولی درباره بعضی مسائل که از نظر خود دین جزء اصول نیست، جزء فروع است، یا احیاناً جزء فروع هم نیست، جزء شعائر است، یا خیر جزء اصول است ولی بالاخره اصلی است در عرض اصلهای دیگر، آنچنان حساسیت نشان میدهند که حتی توهّم خدشهای بر آن یا شایعه دروغ خدشه بر آن، آنها را به جوش میآورد.
🔸گاهی هم حساسیتهای کاذب در جامعه به وجود میآورند یعنی مردم درباره اموری حساسیت نشان میدهند که دلیلی ندارد. یکی از آقایان نقل میکردند که در یکی از شهرستانها مردی از کسبه که خیلی مقدس بود، خدا به او فرزندی نداده بود جز یک پسر، آن پسر برایش خیلی عزیز بود، طبعاً لوس و ننر و حاکم بر پدر و مادر بار آمده بود. این پسر کم کم جوانی برومند شد. جوانی، فراغت، پولداری، لوسی و ننری دست به دست هم داده بود و او را جوانی هرزه بار آورده بود. پدر بیچاره خیلی ناراحت بود و بچه به سخنانش گوش نمیداد، و از طرفی چون یگانه فرزند پدر بود پدر حاضر نمیشد طردش کند، میسوخت و میساخت. کار هرزگی فرزند به جایی رسید که کم کم در خانه پدر که هیچ وقت جز مجالس مذهبی مجلسی تشکیل نمیشد بساط مشروب پهن میکرد. تدریجاً زنان هر جایی را میآورد. پدر بیچاره دندان به جگر میگذاشت و چیزی نمیگفت.
🔹در آن اوقات، تازه «گوجه فرنگی» به ایران آمده بود. عدهای علیه این گوجه ملعون فرنگی! تبلیغ میکردند به عنوان اینکه فرنگی است و از فرنگ آمده حرام است، و مردم هم نمیخوردند و تدریجاً مردم آن شهر حساسیت شدیدی درباره گوجه فرنگی پیدا کرده بودند و از هر حرامی در نظرشان حرامتر بود. در آن شهر به این گوجه «ارمنی بادمجان» میگفتند. این لقب از لقب «گوجه فرنگی» حادتر و تندتر بود، زیرا کلمه «گوجه فرنگی» فقط وطن این گوجه را مشخص میکرد؛ ولی کلمه «ارمنی بادمجان» مذهب و دین آن را معین کرد! قهراً در آن شهر تعصب و حساسیت مردم علیه این تازه وارد بیشتر بود.
🔸روزی به آن حاجی که پسرش هرزه و لاابالی شده بود و خودش خون میخورد و خاموش بود، اهل خانه خبر دادند که امروز آقا پسر کار تازهای کرده است، یک دستمال «ارمنی بادمجان» با خود به خانه آورده است.
🔹پدر وقتی که این خبر را شنید دیگر تاب و توان را از دست داد، آمد پسر را صدا زد و گفت: پسر! شراب خوردی صبر کردم، دنبال فحشاء رفتی صبر کردم، قمار کردی صبر کردم، خانهام را مرکز شراب و فحشاء کردی صبر کردم، حالا کار را به جایی رساندهای که «ارمنی بادمجان» به خانه من آوردهای، این دیگر برای من قابل تحمل نیست، دیگر من از تو پسر گذشتم، باید از خانه من به هر گوری که میخواهی بروی.
🔸این نمونهای بود از حساسیتهایی که در مورد هیچ و پوچ و یا در مورد امور جزئی پیدا میشود؛ صد برابر حساسیتی است که در مورد امور اساسی پیدا میشود؛ کار حساسیت به جایی میرسد که تحمل «ارمنی بادمجان» از تحمل شراب و قمار و فحشا دشوارتر میگردد!
🔹اما نمونه حساسیتهای کاذب در مورد مسائل اصلی. حتماً تعجب میکنید که چگونه ممکن است در مورد مسائل اصولی، حساسیتهای کاذب به وجود آید. تعجب ندارد؛ دلیل کاذب بودنش این است که اصول دیگر در همان درجه یا بالاتر پایمال میشود و هیچ حساسیتی نیست، پس معلوم میشود آنجا هم که حساسیت هست کاذب است.
📚 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص155
✍پ.ن: اینکه برای بسیاری از حوزویان مساله بدحجابی بسیار مهمه ولی تبعیض و ظلم ها آنقدر مهم نیست یعنی خیلی دوریم از حقیقت و اولویت شناس نیستیم
امام خمینی(ره): "آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند... حمایت از محرومین و پابرهنه هاست. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم..."
♦️ کشکول ناب حوزوی👇
🔵 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه از سوی استاد ابوالقاسم #علیدوست
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
4_6019438313641870588.mp3
8.02M
🔺عارفی که دفتر نویس حجره ای در بازار بود!
🎤سخنان استاد منوچهر صدوقی سها درباره مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن
✍ میرزا عبدالكريم روشن تهرانی متوفای ۱۳۷۱ش در علوم عقلي از شاگردان آقا ميرزا مهدي #آشتیانی و آقا ميرزا طاهر #تنکابنی بوده و در فلسفه و عرفان شاگرد ميرزا ابراهيم امامزاده زيدي، #آیت_الله_شاه_آبادی و آیتالله شيخ #محمدتقی_آملی بود. اما در آن بين با ميرزا طاهر تنكابني ارتباط باطنی بسياری داشت.
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
__اجتماعی۱.mp3
4.09M
💥مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانیها حسّاسترند. امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصلهی طبقاتی حسّاستر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشاندهندهی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض میکنند؛این خیلی مهم است و نشاندهندهی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
🎤رهبر انقلاب
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
نادرستى انتساب (حديقة الشّيعه) به مقدس اردبيلى - نادرستی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی نسخه متنی.PDF
377.9K
📕 #مقاله "نادرستى انتساب حدیقة الشّیعه به مقدس اردبیلى"
✍علی اکبر ذاکری
حدیقة الشیعه به محقق #اردبیلى نسبت داده شده و شمارى با توجه به این بستگى اهمیت بسیارى به آن مى دهند.
این اثر از آن جا که علیه صوفى گرایى و فلسفه سخن گفته حساسیتهاى فراوان برانگیخته است. روایاتى که در ردّ صوفى گرایى و فلسفه در این اثر گرد آمده در هیچ یک از منابع پیشین وجود ندارد و حدیقه منبع نخستین است و دیگر کتابها از آن گرفته اند.
شمارى که مخالف صوفى گرى بوده اند تلاش ورزیده اند ثابت کنند که حدیقة الشیعه از آنِ محقق اردبیلى است. آنان که با صوفى گرى هماهنگ بوده اند در این که کتاب از محقق اردبیلى باشد خدشه وارد کرده اند. در این بین شمارى بدون نظر به این جریانها دیدگاههایى را در درستى و نادرستى این بستگى ارائه داده اند. آنچه ما را بر آن داشت که در این باره به کند و کاو بپردازیم احادیث بى پایه و سستى است که در این اثر دیده مى شود و با روش و شیوه اى که محقق اردبیلى در مجمع الفائدة والبرهان دارد ساز نمى آید...
با مطالعه حاشیه اردبیلى بر الهیات شرح جدید تجرید [قوشچى] این اطمینان به دست مى آید که محقق اردبیلى نه تنها مخالف فلسفه و عرفان نیست بلکه خود از فلاسفه بوده و عرفا را ارج مى نهاده است...
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓عامل «فصاعداً» در حالت نصبی چه می باشد و نقش آن چیست؟ شیخ مصطفى الغلایینی در کتاب «جامع الدروس الع
🔺فرق حال و نعت
حال و نعت هر دو دلالت بر معنایی در صاحبان خود می کنند، اما نعت همان طور که در تعریف آن آورده اند مطلق می باشد در مقابل حالِ مقیّد، چرا که «حال» معنایی را در ذوالحال می رساند، مقیّد به زمان عامل. مانند: «مررت بزیدٍ ضارباً» یعنی در هنگام مرور من از کنار زید، مشغول به عمل ضرب بود، امّا در مثال: «مررت بزیدٍ الضارب» این مطلب را نمی رساند بلکه مطلب گوینده این است که زید زمان هایی دارای صفت ضرب می باشد و ممکن است در هنگام مرور من از کنار او مشغول این عمل هم نبوده باشد
📚برگرفته از: شرح رضی علی الکافیه ، نشر موسسه الصادق تهران ، ج۲ ، ص۲۸۴
#ادبیات
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab