eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
609 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناب حوزوی
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله #مکارم_شیرازی @makaremdars http://makarem.ir
🔺️معرفی کانال دروس استاد عسکری سلیمانی امیری 🔹️کانال درس خارج منطق و تدریس رساله تصور و تصدیق 👇 @darsekharegemanteg ✍پ.ن: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات ، استفاده از دروس منطق ایشان برای محققین و اهل علم غنیمت است و نیازمند برنامه ریزی جهت استفاده درست از اوقات فراغت. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
برهان-مبین.pdf
2.42M
📚فصلنامه برهان مبین مقالاتی با موضوعات؛ علوم قرآنی در مقدمه مجمع البیان، هرمنوتیک و فهم قرآن کریم، امکان نزول مفهوم کلام الهی، دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در تاثیر فضائل و رذائل معرفت و تعریف الحاد و کفر 🔸️مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین (ع) تحت اشراف آیت الله علیرضا الهی https://uni.sadeghain.net 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥طبرسی و زمخشری! ✍ استاد شهید : مجمع البیان از نظر ادبی و حسن تألیف بهترین تفسیر است. شیعه و سنی برای این تفسیر اهمیت فراوان قائلند. مکرر در ایران و مصر و بیروت چاپ شده است. تفسیر مختصری دارد به نام جوامع الجامع. طبرسی پس از فراغ از مجمع البیان به تفسیر کشّاف که توسط معاصر نامدارش جارالله تألیف یافته بود وقوف یافت و پسندید و در آن نکاتی از جنبه‌های ادبی یافت که از خودش در مجمع البیان فوت شده بود. تفسیر جوامع الجامع را با توجه به لطایف کشّاف نگاشت. 🔻البته اهل فن تفسیر می‌دانند هر چند برخی نکات خصوصاً از جنبه فن بلاغت در کشّاف هست که در مجمع البیان نیست، نکات زیاد ادبی و تفسیری در مجمع البیان یافت می‌شود که در کشّاف وجود ندارد. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص398 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
23.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زندگینامه مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی حکیم شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان برگرفته از مستند سعادتمندان ✍آیت‌الله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آل‌طیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم آل‌طیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیت‌الله مرتضی مطهری پیگیری کرد.  سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.  آیت‌الله حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتاب‌های چاپی، ۱۲۰ جلد از کتاب‌های چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتاب‌های خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد. 🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد. 🌼 @kashkolenab
⁉️نحسی یا مبارک بودن ایام؟! دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اَللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ قَالَ اَلْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ اَلْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا قَالَ اَلْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ ع وَ اَللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لاَ ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلْمُثِيبُ وَ اَلْمُعَاقِبُ وَ اَلْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ قَالَ ع لاَ تَعُدْ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اَللَّهِ قَالَ اَلْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ . حسن بن مسعود احتمال دارد: «حسن بن سعيد»صحيح باشد گويد: خدمت امام هادي عليه السلام شرفياب شدم، در حالي كه انگشتم خراش برداشته بود و سواري در اثر برخوردي كه به من كرده بود شانه ام آسيب ديده بود و در ازدحامي گرفتار شدم كه در اثر آن پاره اي از لباسهايم پاره شد، ناگهان بر زبان آوردم كه: وه چه روز شومي خدا شرت را از من بگرداند. امام هادي عليه السلام فرمود: اي حسن تو هم كه با ما رفت و آمد داري گناه خود را بر گردن بي گناه مي اندازي؟ حسن گفت: به سر عقل آمدم و فهميدم كه دستخوش اشتباه شده ام، گفتم مولاي من، از خداوند طلب آمرزش دارم. امام عليه السلام فرمود: اي حسن روزها چه گناهي دارند كه چون شما به سزاي اعمالتان مي رسيد آنها را شوم مي پنداريد. حسن گفت: يا ابن رسول الله، من همواره استغفر الله گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبه من باشد؟ امام عليه السلام فرمود، : به خدا سوگند اين ثمر بخش نباشد و ليكن خداوند به خاطر نكوهشي كه بر بي گناهي انجام گرفته شما را مجازات نمايد. اي حسن مگر نمي داني كه پاداش دهنده و مجازات كننده و جزا دهنده به اعمال در اين دنيا و در آن دنيا، فقط خداست؟ گفتم: آري چنين است اي مولاي من. آنگاه امام هادي عليه السلام فرمود: پس خلاف مرو، و براي روزگار اثري در حكم خداوند قايل مشو. عرض كردم: چشم مولاي من. 📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 482 💎 حدیث در جامع الاحادیث 👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اسلام و لغو رهبانیت و عزلت گزینی : اسلام دينى است اجتماعى كه رهبانيت و عزلت را الغا نموده، كسانى كه به تهذيب نفس و تكميل ايمان و خداشناسى مشغول هستند كمال را در متن اجتماع با مشاركت با ديگران بايد به دست آورند. تربيت شدگان ائمه هدى عليهم السلام نيز در صدر اسلام همين رويه را داشته‌اند. سلمان كه درجه دهم ايمان را داشت، در مدائن حكومت مى‌كرد و اويس قرنى كه ضرب‌المثل كمال و تقوى بود، در جنگ صفين شركت كرد و در ركاب اميرالمؤمنين عليه السلام شهيد شد. 📚بررسي هاي اسلامي، ج‌2، ص177 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان.pdf
17.95M
📕 "نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان" ✍مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری چکیده💦 انسان از حیث انسانیت در همه دوران دارای بنیه‌‌ای مشترک می‌باشد؛ ولی برخی از روشنفکران معنوی مانند ملکیان مدعی هستند که ویژگی‌های اساسی انسان مدرن با انسان سنتی بسیار متفاوت بوده و ازاین‌رو انسان معاصر نیازمند معنویت پیشرفته است. پرسش این است که مؤلفه‌‌های انسان مدرن چیست؟ انسان مدرن چه خصوصیات خاصی دارد که معنویت دینی پاسخگوی نیازهای روحی او نیست؟ این مقاله با روش اسنادی و تحلیل محتوا و جمع‌‌آوری داده‌‌ها به‌صورت کتابخانه‌‌ای، مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن را از میان آثار مصطفی ملکیان احصاء کرده و آنها را نقد کرده است. نتیجه آنکه برای انسان مدرن، شاخصه‌های متعددی ادعا شده است که شش شاخصه اصلی آن عبارتند از: دغدغۀ «چه باید کنم؟»، داشتن زندگی اصیل، عدم تساوی انسان‌‌ها، آزادی، رضایت باطن و تنهایی. همه این مؤلفه‌‌ها قابل نقد هستند. برخی از این مؤلفه‌‌ها با یکدیگر تناقض دارند. برخی از آنها با مبانی فکری ملکیان نمی‌‌سازد و برخی هم با نگاه فلسفی و یا روان‌شناختی نقد می‌‌شوند. نوع مقاله : مقاله پژوهشی 🗃دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت ، اسفند 1401 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مرحوم حجت الاسلام علی صفوی شاملو و گوشه‌ای از دغدغه‌های مهم او حجت الاسلام شاملو از طلاب دغدغه مند در عرصه ترویج کتابخوانی و موسس مجموعه فرهنگی کتابرسانی پارسال در چنین روزهایی بر اثر سانحه تصادف و به رحمت خدا رفت ، نثار روحش صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 🌹 @kashkolenab
مرحوم آیت الله استاد غلامرضا دکتر لِگنهاوزن 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥درس خارج فقه آیت‌الله شیخ (ره) در بیان آیت الله سید (ره) 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
‍ 💥حوزه جهانی و بروز ✍مرحوم آیت الله : 🔸زمانی که مرحوم والد(آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی) در اصفهان بودند، فرانسه را به خوبی یاد گرفتند. آن زمان زبان فرانسه رایج ترین زبان بود و حتی در دبیرستان‌ها هم صحبت از زبان فرانسه بود و اصلا کسی با زبان انگلیسی کاری نداشت. 🔹ایشان درباره حوزه و روحانیت نظریاتی داشتند که در آن زمان با مذاق روحانیت سازگار نبود. همانطور که وی با مذاق حوزه آن وقت سازش نداشت، مثلا ایشان عقیده داشت که یک حوزوی غیر از اینکه در فقه و اصول ـ که اساس اولیه است ـ باید مقام اجتهاد داشته باشد، باید به دنبال علم روز هم برود و نسبت به آن آگاهی پیدا کند تا وظیفه ای که بر دوش روحانی است را بتواند به نحو احسن انجام دهد. ایشان عقیده داشت این درست نیست که روحانی زحمت بکشد و درس بخواند، اما اثرش فقط برای محدوده شهر یا کشور خودش باشد؛ بلکه باید طوری باشد که بتواند به خارج از کشور و مکان‌های دیگر نفوذ کند و نفوس بیشتری را جذب نماید. در غیر این صورت این دانش تأثیرش محدود و ناچیز خواهد بود. 📚حدیث نصر ص 110 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
⚠️پست ‌ترین شغل‌ها بهتر از...! ✍ خمینی (ره): به جان دوست قسم كه اگر علوم الهى و دينى، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن و ظاهر ما را نكند، پست‏ترين شغلها از آن بهتر است‏. 📚جنود عقل و جهل ، صفحه ۳۴۲ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab