يکى از دوستان نقل مىکرد: «با چند نفر از رفقاى خوشذوق در پاريس به ديدن موزهها رفته بوديم. در يکى از سالنها هنگامى که مأمورين متوجه ما نبودند، يکى از تابلوها را سروته کرديم و خودمان نيز در برابر آن به اظهار شگفتى ايستاديم که «بهبه! بهبه! نگاه کنيد» مردم هم جمع شده بودند و با خيرگى به تابلو مىنگريستند و در اصول آن اثر هنرى (معکوس)! به يکديگر توضيحات مىدادند!
اکنون نيز در غرب، هنر را براى شگفتى و تنوع و برهم زدن يکنواختى زندگى مىخواهند، نه براى اينکه چه تأثيرى در حيات معقول انسانها دارا مىباشد! من در نوشتههاى بعضى از غربىها ديدهام که ملاک عظمت و ارزش هنر را در ميزان جلب شگفتى مردم ديدهاند، اما اينکه حقيقت چيست و هنر چگونه مىتواند انسانها را در طريق دست يافتن به حيات معقول يارى دهد، امرى است که مورد غفلت قرار گرفته است … بالأخره شير پاک خوردهاى از تماشاگرانِ آن تابلوى وارونه که آدم هوشيارى بود، بعد از کمى تأمل گفت: مثل اينکه تابلو را وارونه کردهاند! تابلو را برگرداندند و ما هم در رفتيم!
آرى، در طول تاريخ، اين شير پاک خوردهها موانع خوبى در برابر فريفته شدن مردم به شگفتىهاى بىاساس مىباشند.
✍علامه محمدتقی #جعفری(ره)
📕زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص ۱۰۴
#خاطرات_علما
#غرب_شناسی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
برهان علیت و شبهات فلسفه غرب.pdf
411.9K
📙 #مقاله برهان علیت و شبهات فلسفه غرب
✍استاد حمیدرضا #شاکرین
#نقد_فلسفه_غرب
#معرفت_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی
✍آیت الله سید کاظم #ارفع:
برخی از اهل سنت صلوات را برای غیر از پیامبر (صلی الله علیه واله) جایز ندانسته و آن را جسارت به مقام نبوت به حساب میآورند. براساس همین نگاه، هنگامی که شهید معروف علامه قاضی نورالله شوشتری قدس سره صاحب کتاب ارزنده «احقاق الحق» در موقع ذکر نام امام اميرالمؤمنين على (علیه السلام) الكلمه «عليه الصلاة و السلام» را بر زبان آورد، بر ضد او بسیج شدند و به اصطلاح جهت دفاع از پیامبر (صلی الله علیه واله) بپا خاستند و فتوای مباح بودن خون وی را صادر کردند. و در این باره طوماری تنظیم کردند و نزد علماء معروف وقت برده و از هر یک از آنها امضاء میگرفتند. یکی از علماء بزرگ اهل سنت از امضاء این طومار خودداری کرد و چون آنان میخواستند این طومار را برای شاه وقت هندوستان «اکبر شاه تیموری» ارسال بدارند، این اندیشمند بزرگ اهل سنت که از امضاء آن طومار خودداری ورزید به جای امضاء روی طومار این بیت را نوشت:
گر لحمک لحمی ز حدیث نبوی هی
کی، بی صل علی نام علی بی ادبی هی
هنگامی که شاه طومار را ملاحظه کرد و چشمش به این بیت افتاد از اعدام علامه ششتری چشم پوشید.
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص ۵۲۲ به نقل از احقاق الحق ج ۱ ص ۱۵۸ و ص ۱۶۰
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
الباب_المفتوح_إلی_ما_قيل_في_النّفس_و_الرّوح_زين_الدّين_علي_بن_يونس.pdf
5.44M
📙 رسالة الباب المفتوح إلی ما قيل في النّفس و الرّوح
✍ زين الدّين علي بن يونس البياضي النباطي العاملي
🔺آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی (ره):
...قد أورد مولانا العلّامة المجلسی تمام هذا الکتاب(الباب المفتوح إلی ما قیل فی النفس و الروح) فی المجلّد الرابع عشر مِن موسوعته «بحار الأنوار» الذی منَّ علی أهل الفضل و التشیّع بتألیفه!
منبع: ریاض الاقاحی فی ترجمة العلّامة البیاضی(ره)؛ص۶
#علم_النفس_کلامی
🌀کانال کشکول ناب🔻
❇️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥جلسات شبهای ماه رمضان آیت الله #مدرسی در تهران🌙 امام محمد باقر علیهالسلام: (لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيع
💥شروع جلسات تفسیر آیت الله #مدرسی در تهران از امشب
آدرس و ساعت 👇
https://eitaa.com/kashkolenab/2639
💥رسائل شیخ انصاری
❓سؤال: از ملاحظه رسائل چنین به نظر میرسد که مربوط به چند دوره باشد آیا این مطلب صحیح است؟
پاسخ آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔹 آری، از نکات جالب رسائل همین است که شیخ انصاری در آن تجدید نظر زیاد میکرده است؛ چون فکرش جوال بوده است. رسائل را به میرزای شیرزای داده بود که حک و اصلاح کند که این امر علامت اعتماد بسیار شیخ به میرزاست، و شیخ دستور داده بود که این کتاب با تصحیحات میرزا چاپ شود و شاید در بعضی چاپهای دوره اول رسائل این کار انجام شده است. اصح نسخ رسائل نسخههایی است که با تصحیح میرزا چاپ شده است.
🔸 از یکی از بزرگان شنیدم که میفرمود: شیخ در باب اشتغال «ان قلت و قلت» زیادی دارد و بعضی جاها «ان قلت» با «قلت» نمیسازد. ایشان میگفت: در حاشیه اوثق، یا حاشیه آشتیانی دیدم که منشأ این ناموزونی این است که «ان قلت» مربوط به يك دروه است و «قلت» مربوط به دوره دیگر. میبایست «ان قلت» و «قلت» مربوط به دوره سابق هر دو حذف میشده و «ان قلت» و «قلت» دوره جدید جای آن قرار میگرفته؛ ولی به اشتباه «ان قلت» از يک دوره باقی مانده و «قلت» از دوره دیگر. لذا اشکال و جواب با هم نمیخواند. ایشان این مطلب را در باب اشتغال از حاشیه آشتیانی یا حاشیه اوثق به طور تردید نقل کرد. من در بحث اشتغال در هر دو حاشیه این مطلب را ندیدم؛ هنگامی که بحث انسداد را مطالعه میکردم، در حاشیه اوثق این مطلب را مشاهده کردم.
📚جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۱۴۲
#شیخ_انصاری
#اصول
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
❓«هنر» از ديدگاه اسلام چگونه است؟
✍پاسخ آیت الله نوری همدانی
قبل از بيان حكم هنر از نظر اسلام، لازم است كه به معناى «هنر» توّجه كنيم و لذا در اين مورد بايد دانست كه:
يكى از غرايز و تجليات روح انسان، غريزه زيباپرستى است كه انسان فطرتاً و ذاتاً از هر چيز زيبا و دلپذير لذت مىبرد، از آسمان نيلگون، از درخشندگى ماه در سينۀ لاجوردى آسمان، از لبخند دل انگيز صبح بر چهرۀ افق، از جنگلها و چمن زارهاى انبوه و متراكم در دامنه كوهها و سينه دشتها، از امواج آبى در درياها، از غروب خورشيد در افق غربى آسمان شامگاهى، از زمزمۀ جوىباران، از نغمۀ قنارىها و بلبلان و روى هم رفته از همه چيز زيبا كه چشم و گوش و قلب و روح او را به شادى و انبساط مىكشاند، لذت مىبرد.
انسان از اين احساس فطرى و طبيعى خويش استفاده نموده سعى مىكند آن چه را كه در طبيعت زيبا به طور طبيعى وجود دارد، به طور غيرطبيعى به وجود آورد و آن چه را كه او در طبيعت مىديده و مىشنيده ودر روح خويش احساس مىكرده، در يك تابلوى نقاشى يا در يك آهنگ و... منعكس سازد. به دنبال چنين تصميم و عملكردى «هنر» در زندگى بشر پديد آمد.
بنابراين «هنر» يعنى انعكاس و بازتاب زيبايىها و ظرافتهاى طبيعت و وسيلۀ بيان و انتقال احساس درونى انسان در فرهنگ وتمدن انسانى.
🔻هنر مفيد و هنر مضر
همچنان كه گفته شد، بشر بر اساس كشش و هدايت فطرت خويش به «كپى» كردن طبيعت، هنر را پديد آورد. ولى در اين تقليد كردن و هنر نمايى نمودن، بدون توّجه به زيان و يا فايده آن، به خلق آثار هنرى پرداخت و حال آن كه برخى از كارهاى هنرى زيانمند و از جهات گوناگون براى بشر ضرر مادى و معنوى در برداشت و قسمت ديگر از آنها مفيد و خوب بود.
بنابراين مىتوان گفت هنر ذاتاً دو نوع است:
١. هنر مفيد
٢. هنر مضر
هنر مضر مانند آهنگهاى شهوتپرور و تخديرآور و مجسمهسازى از آن جايى كه اين دو موضوع داراى زيانهايى است، دين اسلام با آنها بهمبارزه برخاسته و آنها را تحريم كرده است. و اما بسيارى ديگر از اقسام هنر مانند نقاشى از مناظر طبيعت، مينياتور، خطاطى، معمارى، تذهيب، در صورتى كه اسراف نباشد، نمايش و.. كه به خودى خود بسيار مفيدند و ذاتاً خوب مىباشند.
🔻اسلام و هنر
با توّجه به حقايق گذشته به خوبى در مىيابيم كه اسلام با هنر مضر مانند مجسمه سازى و موسيقى... مبارزه و آنها را نفى مىنمايد.
و هنر مفيد و خوب را مىپذيرد و همۀ آنها را در جهت گسترش ايدئولوژى و فرهنگ و هنر اسلامى به كار مىگيرد.
بنابراين، همه آثار هنرى به شرط آن كه ذاتاً حرام و مضر نباشد و از آغاز براى نتايج و بهرهمندىهاى مفيد و ثمربخش خلق شده باشند و به اندازۀصرف وقت و نيروى انسانى براى فرد و اجتماع نتيجهاى داشته باشد، مورد پذيرش اسلام است.
مثلاً راديو و تلويزيون اگر به منظور پيشرفت ايدئولوژى اسلامى و تربيت صحيح انسانها و پرورش فكرى و اصولى انديشههاى بشر به وجود آمده داراى برنامههايى در اين زمينهها باشد و براى نيل به اين اهداف انسانى تحت نظر افرادى دلسوز و مطلع و با ايمان كنترل شود از نظر اسلام بسيار ارزنده و قابل ستايش است.
ولى چنانچه از همه اين هنرها جز فساد و تباهى زاييده نشود اسلام با شدت هرچه تمامتر آنها را تحريم مىكند و در جهان امروز برخى از هنرمندان كه منطق و عمل خود را بر اساس ماديت و پول پرستى استوار كردهاند و همۀ مظاهر هنر را در استخدام فساد درآوردهاند اين موضوع از نظر اسلام و عقل جرمى بسيار بزرگ است.
🔻هنر بازارى و هنر متعهد
كار ابتذال هنر و مظاهر آن در اين قرن طلايى به جايى رسيده است كه گروهى از انديشمندان انسان دوست ناچار شدهاند كه هنر را به دو نوع تقسيم كنند: ١. هنر بازارى ٢. هنر متعهد. هنر بازارى كه سودا گرانه است و براى سودجويى بيشتر ساخته و تهيه مىشود، اكثريت آثار هنرى و بيشتر برنامههاى راديوها، تلويزيونها، فيلمها، نمايشنامهها و مطبوعات را تشكيل مىدهد و اينها حتى از نظر روشنفكران امروز كه به انسان و آزادى و شرف انسانى مىانديشند، با مارك و عنوان «هنر بازارى و غيرمسئول»مردود شناخته شدهاند. واما نوع دوم، «هنر متعهد» و انسانى و سازنده و مثبت و مسئول است كه فقط و فقط براى رشد فكرى، پرورش راستين فضايل بشرى و تربيت درست نسلها ساخته و خلق مىشوند، هنر مورد پذيرش اسلام، اين نوع هنر است، يعنى هنرى انسانى مثبت و انگيزه خلق آثار هنرى فقط و فقط «خدا» و نجات و تربيت «بندگان خدا»....
📚کتاب ما و مسائل روز ، آیت الله #نوری_همدانی ، ص ۱۲۸
#فقه_هنر
#فقه_تمدنی
#هنر_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺مخالفت ملاعلی کنی با خط آهن، وی معتقد بود اگر پای خارجی ها به کشور باز شود دین مردم از دست می رود.
✍آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 307.
#تراجم_علما
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند! ✍ آیت الله #نوری_همدانی : 🔹موسّ
🔺️ميرزا حسن آشتيانى و رنجهاى راه تحصيل
ميرزاى آشتيانى سه ساله بود كه پدر او از دنيا رفت و چون به سنّ تمييز رسيد مادرش او را به معلّم قرآن و معلّم خط سپرد، پس از آنكه مقدارى درس خواند و ذكاوت و هوش او مورد تمجيد واقع و شايستگى او روشن شد، در سنّ ١٣ سالگى براى تحصيل علوم به بروجرد كه در آن زمان بواسطه اشتهار و تبحّر علمى عالم بزرگوار ملاّ اسد الله بروجردى يكى از مراكز علم محسوب مىشد رفت و مدّت چهار سال در آنجا به تحصيل علوم عربى صرف و نحو، و علومفصاحت و بلاغت اشتغال داشت، و در اين ضمن با اينكه آنقدرها سنّ و سالنداشت درس نيز مىگفت، و در درس مطوّل او جمع نسبتاً زيادى كه در ميانآنها تعدادى پير مرد نيز وجود داشت شركت مىكردند، از آن پس در سنّ ١٧ سالگى در حال نهايت فقر و تهيدستى به قصد تحصيل در عتبات عاليات بهطرف عراق حركت كرد و در بين راه جانورانى كه «غريب گز» ناميده مىشد و در آن زمان در بعضى از شهرهاى سر راه عراق فراوان بود جاهاى متعددى از بدن او را گزيد و در اثر آن، جاهائى از بدن او متورّم گرديد، و لذا موقعى كهواردنجف اشرف شد و حضرت امير مومنان (ع) را زيارت كرد به آن حضرتبراى شفا از درد و ناراحتى در بدن نيز متوسّل گرديد و شفا يافت.
📚علمای بزرگ اسلام، آیت الله #نوری_همدانی ، صفحه۶۳
#سیره_علما
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
❓در زمينه مسائل اعتقادى مهم ترين كتابهايى كه شما تأييد مى فرماييد چه كتاب هايى هستند؟
✍پاسخ آیت الله #صافی_گلپایگانی(ره):
بسم الله الرحمن الرحيم- كتابهايى كه بزرگان در اين رشته تأليف كرده اند، بسيار است و از لحاظ اختصار و تفصيل و ملاحظات ديگر با هم تفاوت دارند. اجمالا از قدماء علما در زمينه اعتقادات كتاب هاى مورد اعتمادى در دست داريم كه يا مستقلا در زمينه اهم امور اعتقادى و يا در رشته خاص تأليف شده و يا در مقدّمه تأليفات خود مسايل اعتقادى را به طور مشروح يا مختصر مطرح فرموده اند. بعد از آن بزرگواران نيز تا اين زمان، تأليف در عقايد ادامه داشته و هر كدام از بزرگان، به نوبه خود به زبان عربى يا غير عربى تأليفات مفيدى داشته اند.
از جمله مشهورترين اين كتابها مى توان «تجريدالاعتقاد» خواجه طوسى و شرح علامه #حلى بر آن (كشف المراد) و ساير كتاب هاى علّامه را كه همه مفيد و سودمندند، نام برد. كتاب هاى علامه #مجلسى عليه الرحمه- نيز معتبر است. كتاب هاى فارسى در اعتقادات بسيار است؛ مانند: «كفايةالموحدين» و كتاب هاى «فخرالاسلام» مثل: «انيس الاعلام» و كتاب هاى بسيار ديگر كه به عنوان ردّ بر يهود و نصارى و صوفيّه و فِرَق باطله مثل بهايىها نوشته شده است؛ كه مى توانيد از همه آنها استفاده نماييد. والله العالم.
📚معارف دين، ج ۱، ص: ۶
#خواجه_نصیر
#کلام_اسلامی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
چه کسی عالم میشود؟.mp3
421.7K
⁉️چه کسی عالم میشود؟
🎤آیت الله احمد #عابدی
خاطره ای جالب از #علامه_طباطبایی(رحمهاللهعلیه) و مرحوم آیت الله سید محمدرضا #گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥عمرش را تلف كرده!
🎤آیت الله #جوادی_آملی:
«اگر كسی درس بخواند و نتواند مُدرِّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده برای اينكه اين علوم امانت های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيشمطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم دفتر علمی داشته باشيم، بشويم استاد.»
#مشاوره_طلبگی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab