eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
618 ویدیو
369 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺خاطرات استاد مهدی از استاد شهید 🔹شاید به مدت بیست سال بود که به صورت هفتگی در یک جلسه‌ای به صورت منظم شهید مطهری را می‌دیدم. پس از آن در دانشگاه تهران در جلسات شوراها با هم بودیم و اگر در وزارت علوم هم جلساتی تشکیل می‌شد و من نماینده دانشکده ادبیات بودم، ایشان نماینده دانشکده الهیات بودند .در آنجا نیز همدیگر را می‌دیدیم. 🔸اما ۲۰ سالی که هر هفته ایشان را ملاقات می‌کردم، جلساتی بود که روزهای چهارشنبه تشکیل می‌شد و از ناهار تا چهار و پنج بعد از ظهر با هم در آن جلسه بودیم. این جلسات از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ ادامه داشت، جلسه دوستانه‌ای بود در مدرسه سپهسالار که الان مدرسه شهید مطهری خوانده می‌شود. یک مستوفی داشت به نام احمد راد که حساب‌های مالی مدرسه را انجام می‌داد. او از فرهنگیان متشخص و متدین بود و رئیس فرهنگ شهرستان‌ها بود. یادم است وقتی من لیسانس را گرفتم و در همان زمان شهید بهشتی نیز لیسانس گرفت، به آقای احمد راد مراجعه کردیم تا ما را به شهرستانی بفرستند. ایشان پیشنهاد کرد به شاهرود بروید و من گفتم فقط می‌خواهم به قم بروم. ایشان گفت: «دیر آمده‌ای؛ ما دیروز قم را به آقای بهشتی دادیم.» این باعث شد که من دیگر به شهرستان‌ها نروم. می‌خواستم در مرکزی باشم تا علمم را افزایش دهم یا آنکه بتوانم دکتری را ادامه دهم. آن زمان دانشکده الهیات دوره دکتری نداشت و همین باعث شد در تهران بمانم و لیسانس دومی بگیرم تا به دوره دکتری بروم. به رشته ادبیات رفتم، هر چند که بعدا دوره دکتری الهیات هم باز شد و من گذراندم اما بیست سالی که چهارشنبه‌ها خدمت مرحوم مطهری بودیم در همان مدرسه سپهسالار و در دفتر آقای احمد راد برگزار می‌شد در تابستان صفای خاصی هم داشت آن محیط. آقای راد چون فرهنگی بودند همکاران فرهنگی‌شان هم به این جلسه ملحق می‌شدند؛ از جمله احمد آرام، علی‌محمد عامری و از میان افراد مدرسه آقای راشد، مرحوم شیخ کاظم عصار، و حدود ۲۰ نفر می‌شدند. مرحوم جعفر شهیدی، مرحوم نورانی و مرحوم محیط طباطبایی هم بودند. جلسه‌ای بود که شیخ محمد علی حکیم استاد عرفان، عبدالحسین زرین‌کوب، مرحوم معین نیز به صورت مرتب می‌آمدند و جلسه تعطیل نمی‌شد. مرحوم شهید مطهری هم بودند.   🔹حالا تصور کنید چه مجلس جامعی بود که فقیه داشت، فیلسوف داشت، ادیب داشت و درباره مسائل مختلف بحث می‌شد. اینکه هر کسی چه دیده، چه خوانده، چه کتاب‌هایی چاپ شده، چه مقالاتی نوشته شده. در حقیقت یک آکادمی محسوب می‌شد. 🔹مرحوم شهید مطهری از من خواسته بودند اگر برخی از دانشمندان خارجی از تهران بگذرند یا در تهران باشند شهید مطهری را با آنها آشنا کنم و اصرار داشتند با فیلسوفان و اندیشمندان دیگر آشنا شوند. اصرارشان برای این بود که فکرشان توسعه پیدا کند. چند نفر از فیلسوف‌های بزرگ را از جمله پرفسور پانیکار فیلسوف بزرگ هندی، به آن مجلس آوردم. دو یا سه مرتبه هم مرحوم پرفسور ایزوتسو را آوردم که مدتی در تهران بود. ده کتاب از ایشان به زبان فارسی چاپ شده است که معرف اولین کتاب ایشان برای چاپ من بودم. یکی از کتاب‌های ایزوتسو را به آقای احمد آرام دادم تا ترجمه کنند. مرحوم آرام در توصیف این کتاب نوشته بودند این کتاب از یهودی‌گری و مسیحی‌گری برکنار است. اول به صورت مقاله چاپ شد و بعد به صورت کتاب. رابطه زبانی خدا با قرآن، کتاب دومی بود که ترجمه شد. مفاهیم دینی و قرآنی در قرآن و چند کتاب دیگر از ایشان نیز چاپ شد. 🔸مرحوم مطهری خیلی علاقه‌مند بود که ایزوتسو را ببیند. بنابراین ایشان را دعوت کردیم به مدرسه سپهسالار و چند جلسه‌ای با هم بحث کردند. ایزوتسو علاوه بر شهید مطهری، با مرحوم آشیخ حکیمی و جعفر شهیدی و دکتر احمد مهدوی دامغانی نیز گفت‌وگو کرد. پس از یکی از این جلسات، از ایزتسو نظرش را درباره جلسه پرسیدم و گفت: «این جلسه، معنوی‌ترین جلسه‌ای بود که در عمر خودم دیده‌ام». این به خاطر این بود که با مرحوم شهید مطهری بحث‌های طولانی کردند. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥سخنی عمیق و دقیق از انقلاب در مورد اهمیت حل تئوریک فقه های حکومتی و... ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اولین پخش مستند «دور خدا بچرخ» 🔻مرور پنج مرحله بندگی در شیوه‌ی تربیتی علمای شیعه، همراه با آیت‌الله محمد باقر تحریری 🎥به کارگردانی برادرم جواد آقای یقموری و تهیه‌کنندگی احمد شریف زاده ⏰سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت حوالی ساعت ۱۷:۲۰ 📺شبکه پنج این مستند تلاش کرده تا یک سیر کلی در مراحل تربیت اخلاقی در مکتب علمای شیعه داشته باشه ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
📚 «بررسی فقهی مسأله تلقیح مصنوعی» ✍تقریرات درس خارج استاد 🌐متن کامل خبر👇 https://b2n.ir/r07320 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
هدایت شده از حجره انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علی(علیه‌السلام) در برخورد با تخلف و فساد، خودی و غیرخودی نمی‌کرد! 🎤 انقلاب: "عدالت بی‌اغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این ‎ عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند." 🔸بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمی‌کرد!‏ 🔹امیرالمومنین علیه‌السلام می‌توانستند بگویند چرا باید در اجرای ‎عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگ‌ها با پیامبر بوده‌اند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما می‌بینیم که در حکومت‌داری، ایشان هیچ مصلحتی را بالاتر از اجرای عدالت ندانست! تن به جنگ داخلی داد اما حاضر به باج‌دادن و سهم‌دادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد! 🔸حالا حکومت "علی‌دوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوست‌‌داران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو نام‌مان شیعه باشد! ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از اقتصادنا
💬گفتگوی علمی 🔰ملاحظاتی در در حوزه‌های علمیه 🎤دکتر هادی امیری (استاد مدعو و استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان) ✅ریاضیات کم ولی لازم ✅باید تابوی ریاضی برای دانشجوی اقتصاد بشکند ✅برخی مفاهیم ریاضی برای فهم اجتهادی اقتصاد ضروری است ✅دستاوردهای شگرف غرب در آموزش ساده و مفهومی ریاضیات ✅زبان انگلیسی، ابزار ضروری فهم اقتصاد ✅امکان تعلیم کل اقتصاد در شش نیمسال ✅لزوم فراگیری اقتصاد از منابع اصلی این دانش ✅کتاب نظریه احساسات اخلاقی اسمیت را طلبه‌ها باید بخوانند! ✅دانش اقتصاد را باید از رفت و برگشت بین ریشه‌های اندیشه‌ای و سرشاخه‌ها فراگرفت. ✅حوزه بخش عمومی؛ حوزه‌ای بکر و ضروری برای نظریه‌پردازی اقتصاد اسلامی ✅لزوم درگیر کردن طلاب با مسئله‌های واقعی اقتصادی 🔶🔶مشروح این گفتگو را در نشانی زیر دنبال نمایید: 🌐https://eco.hozehkh.com/29032/ @eghtesadhozehkh معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
حکم حرمت کنز و احتکار ذهب و فضه مخصوص به اهل کتاب نیست و معنای انفاق در راه خدا انفاق در مصالح و ضروریات دینی و اجتماعی است و بطوری که از کلام خود خدای تعالی برمی آید انفاق در راه خدا عبارتست از آن انفاقی که قوام دین بر آن است، بطوری که اگر در آن مورد انفاق نشود بر اساس دین لطمه وارد می‌آید، مانند انفاق در جهاد و در جمیع مصالح دینی که حفظش واجب است، و همچنین آن شؤون اجتماعی مسلمین که با زمین ماندنش شیرازه اجتماع از هم گسیخته می‌گردد، و نیز حقوق مالی واجبی که دین آن را به منظور تحکیم اساس اجتماع تشریع کرده، پس اگر کسی با وجود احتیاج اجتماع بهزینه، در باره حوایج ضروریش سرمایه و نقدینه را احتکار و حبس کند او نیز از کسانی است که در راه خدا انفاق نکرده و باید منتظر عذابی دردناک باشد، چون او خود را بر خدایش مقدم داشته، و احتیاج موهوم و احتمالی خود و فرزندانش را بر احتیاج قطعی و ضروری اجتماع دینی برتری داده است. ✍علامه طباطبایی(ره) 📚ترجمه المیزان ، ج ۹ ، ص۳۳۲ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥 روحانیت در کلام : آنچه در اسـلام برای ما اصالت دارد، روحانیـت نیست، [بلکه] عالمِ عامل، متعهد و مسئول است. این عالم اگر بخواهد بپذیرد، مثل یک بار سنـگین شاق می‌پذیرد، نه مثل یک معشوقی که سال‌ها به آن عشــق می‌ورزیده و حالا به وصالش رسیده است. 📚 گزیده دیدگاه های شهید بهشتی، ص۱۹۰ 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
تلفن همراه «اساسنامه» منتشر شد + لینک دریافت 🔶️در راستای دسترسی آسان تر به مجموعه قوانین و مقررات مربوط به شورای نگهبان، نرم افزار تلفن همراه «اساسنامه» شامل مجموعه کامل قانون اساسی و نظرات شورای نگهبان در کافه بازار منتشر و در دسترس کاربران قرار گرفت. @shora_gc ✅‏«اساسنامه؛ مجموعه نظرات شورای نگهبان» را می توانید از طریق لینک زیر در کافه بازار دریافت کنید: 👇👇👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.hoghooghi.asasname&ref=share 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
💥نماز دست باز پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم از كتب اهل سنت ✍با صرف نظر از روايات شيعه در نقل نماز پيامبر با دست بار در كتب معتبر اهل سنت نيز روايات فراواني در اين باب نقل شده است كه ما به ذكر يكي از معتبر ترين آن كه نحوه نماز پيامبر را با دست باز بيان مي كند اشاره مي كنيم : 🔸روي محمد بن عمر ابن عطاء قال : سمعت أبا حميد الساعدي في عشرة من أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم منهم أبو قتادة فقال أبو حميد : أنا أعلمكم بصلاة رسول الله صلي الله عليه وسلم قالوا : فأعرض قال : كان رسول الله صلي الله عليه وسلم إذا قام إلي الصلاة يرفع يديه حتي يحاذي بهما منكبيه ثم يكبر حتي يقر كل عظم في موضعه معتدلا ثم يقرأ ثم يكبر فيرفع يديه حتي يحاذي بهما منكبيه ثم يركع ويضع راحتيه علي ركبتيه ثم يعتدل فلا يصوب رأسه ولا يقنعه ثم يرفع رأسه ويقول سمع الله لمن حمده ثم يرفع يديه حتي يحاذي منكبيه معتدلا ثم يقول : الله أكبر ثم يهوي إلي الأرض فيجافي يديه عن جنبيه ثم يرفع رأسه ويثني رجله اليسري فيقعد عليها ويفتح أصابع رجليه إذا سجد ويسجد ثم يقول الله أكبر ويرفع ويثني رجله اليسري فيقعد عليها حتي يرجع كل عظم إلي موضعه ثم يصنع في الأخري مثل ذلك ....قالوا : صدقت هكذا كان يصلي صلي الله عليه وسلم. 🔹ترجمه : محمد بن عمر و ابن عطا روايت كرده اند ابو حميد ساعدي از ده نفر از اصحاب رسول خدا شنيد كه يكي از اين ده نفر ابوقتاده است پس ابو حميد مي گويد من داناترين شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند : نماز را عرضه كن پس گفت : رسول خدا زماني كه به نماز مي ايستاد دو دوست خود را بالا مي برد تا موازي دو گوشش قرار مي گرفت سپس تكبير مي گفت تا اينكه هر عضو بدنش در جاي خود قرار مي گرفت سپس حمد و سوره را قرائت مي كرد سپس تكبير مي گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال مي آورد سپس به ركوع مي رفت و دو كف دست خود را بر زانو مي گذاشت سپس آرام مي گرفت نه سرش را بالا مي آورد و نه زياد پايين مي انداخت و مي گفت خدا سخن كسي كه او را مدح كند شنيد سپس دو دستش را بالا بر تا كنار گوشش قرار گرفت سپس گفت : الله اكبر و سپس خود را به زمين انداخت و دو كف دست خود را كنار خود گذاشت سپس سر بلند كرد و بر پاي چپ نشست و انگشتان دو پايش را موقع سجده باز كرد و سجده كرد و سپس الله اكبر گفت و بلند شد و بر پاي چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده بعد همين كار را كرد .... همه گفتند : راست گفتي رسول خدا اينچنين نماز مي خواند . امام مالك در الموطا و ابوداود آن را نقل كرده اند و ترمذي درباره آن گفته است: حديث حسن صحيح 📚سنن ابن ماجة ، ج 1، ص 280 ، سنن أبي داود، ج 1، ص 170 كتاب الصلاه باب استفتاح الصلاه ، سنن الترمذي، ج 1، ص 188 باب ما جا في وصف الصلاه ، مسند أحمد ج 5، ص 424، سنن الدارمي ، ج 1، ص 314 كتاب الصلاة باب صفة صلاة رسول الله ، السنن الكبري للبيهقي، ج 2، ص 72 ، عمدة القاري، ج 6، ص 104 ' صحيح ابن حبان ج 5 ص 196... بخاري آن را به طور مختصر نقل كرده است. صحيح البخاري ، ج 1، ص 201، كتاب الصلاة ، باب سنّة الجلوس في التشهد. 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab