هدایت شده از تدریس خصوصی قم
💠معرفی کتاب واکاوی نظریه عدالت در تفکر اسلامی
🔶به قلم حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی ، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد توسط انتشارات آفتاب
سرفصلهای کتاب:
▪️ فصل اول: معنا و منشأ عدالت
▪️ فصل دوم:منزلت و جایگاه عدالت
▪️ فصل سوم:نقد و بررسی نظریه های عدالت
▪️فصل چهارم: تصویر کلی از نظریه عدالت در اسلام
▪️فصل پنجم:بستر های تحقق عدالت
▪️ فصل ششم: شاخص های تحقق عدالت
▪️ فصل هفتم: روش ها و مکانیزم تحقق عدالت
▪️ فصل نهم: عدالت در جهان معاصر
▪️ فصل دهم: انقلاب اسلامی و عدالت
▪️فصل یازدهم: عدالت طلبی و الزامات آن
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کافه_عدالت
#عدالت_اجتماعی
#عدالت_خواهی
📌آدرس کانال؛
🆔@cafe_edalat
📚 #معرفی_کتاب «اسطوره های صهیونیستی سینما»
✍مرحوم دکتر محمدحسین #فرج_نژاد
«اسطوره های صهیونیستی در سینما» عنوان اثری است که سعی در شناسایی همه ی نشانه ها و نمادهایی دارد که سینمای غرب با وام گرفتن از معتقدات، باورها، تعصّب ها، اهداف و خطّ مشی یهود و صهیونیسم آنها را در آثار سینمایی به تصویر کشیده است.
میدان و میزان تأثیرگذاری سینما و رسانه های سمعی و بصری جمعی و به ویژه بیان غیرمستقیم، امّا نافذ آن این امکان را ایجاد کرده است تا دست اندرکاران وامدار سینمای غرب همه ی همّت خود را مصروف به خدمت گرفتن آن در جهت منافع یهودیّت صهیونیستی کنند.
بی گمان فیلم های یاد شده در این کتاب در بر گیرنده ی تمامی آثار ارائه شده طیّ بیش از یک صد سال فعّالیت سینمایی نیست، بلکه بیان مصادیق و نمونه هایی است که امکان بررسی و تحلیل دقیق تر و دیگرگون را برای علاقه مندان مطالعات فرهنگی فراهم می آورد.
🔻عناوین اصلی کتاب شامل:
اسطوره
صهیونیسم و رسانه ها
اسطوره های سینمایی
📥 دانلود کتاب 👉
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
✅ می تونیم از فرمانده قرارگاه فرهنگی وابسته به سپاه سوال بپرسیم چرا با وجود قرارگاه های استانی با بودجه های چند صد میلیونی ، زنده یاد محمد حسین #فرج_نژاد باید ماشینشو بفروشه برا چاپ کتابش؟
پس فلسفه وجودی این قرارگاه های عریض و طویل فرهنگی در گستره ی کشور چیست؟
⚠️ این سوال رو باید از حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و... نیز بپرسیم!!
🆔️ @taba_ir
🔴 @kashkolenab
💥حکایتی جالب💥
🔷روزی ملّا عبدالله شوشتری به دیدن #شیخ_بهایی (ره) رفت، ساعتی با وی به گفتگو پرداخت. در این موقع صدای اذان بلند شد. شیخ بهائی فرمود: در همین جا نماز بخوانید تا ما هم به شما اقتدا کنیم و از فیض نماز جماعت بهرهمند گردیم.
🔶ملّا عبدالله مقداری تأمل کرد، سپس از جا برخاست و بدون آنکه در منزل شیخ نماز جماعت بخواند، به خانه خود رفت. یکی از دوستان و شاگردان خاص او که حضور داشت، پرسید: شما که اینقدر مقید هستید نماز را اول وقت بخوانید، چرا خواسته شیخ را اجابت نکردید و همانجا نماز نخواندید؟
🔺پاسخ داد: در آن موقع که شیخ چنین پیشنهادی کرد، با خود فکر کردم، آیا اگر شیخ، پشت سر من نماز بخواند، تغییری در من ایجاد نمیشود؟ دیدم چنان نیست که نفس من تغییری در خود احساس نکند و شاید نماز من با اخلاص کامل نباشد، لذا نماز نخوانده از خانه او بیرون آمدم.
📚با اقتباس و ویراست از کتاب نماز خوبان
#تراجم_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
خسرو پناه.mp3
24.39M
💥دکتر #فرج_نژاد الگوی برای #علوم_انسانی
🎤حجتالاسلام #خسروپناه
🔸شخصیت آقا محمدحسین جامعیتی داشت به گونهای که موضوعات را از منظرهای مختلف مطالعه میکرد. امری که غرب در قرن 21 به آنپی برده اما هنوز در دانشگاه ایران به این مطلب توجه نشده است!
🔹وقتی ایشان موضوعی رو مطالعه میکرد، فقط در مبانی باقی نمیماند؛ با توجه به این مبانی، کاربست آن را در نسبت به مقولههای جدیدی مثل رسانه و فضای مجازی توضیح میداد و دقیقا این موضوع را از منظر قرآن بررسی میکرد. به بحثهای فقهی و تفسیری نیز توجه داشت.
دقیقا یک نگاه جامع میان رشتهای. خیلی کم داریم از این آدمهایی که بتوانند موضوعات را میان رشتهای مطالعه کنند و توضیح بدهند.
🔸تحقیقات ایشان واقعا کار یک نفر نیست.من معتقدم ایشان راه سیدمرتضی #آوینی را خیلی قویتر و عمیقتر حتی از خود شهید آوینی ادامه داده است...
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
📚 دورۀ سه جلدی کتاب عَونُ إخوانِ الصَفاء عَلی فَهمِ کِتابِ الشِفاء تألیف بهاءالدین محمّدبن حسن الإصفهانی با تحقیقِ علی اوجبی در انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به شرح زیر منتشر شد:
المجلّد الأول في المنطق، ۷۵۲ صفحه
المجلّد الثانی في الطبیعیّات، ۷۰۷ صفحه
المجلّد الثالث في الإلهیّات، ۴۴۸ صفحه
🔻استاد سیّدجلالالدین #آشتیانی دربارۀ این کتاب مینویسند:
عَونُ إخوانِ الصَفاء عَلی فَهمِ کِتابِ الشِفاء اثر نفیسِ محمّدبن حسن اصفهانی در حکمت، تلخیص کتاب شفا است که در ضمنِ حذف مکرّراتِ عباراتِ شفا و بیان مطالب با عباراتی روان، که خاصیتِ قلم توانای اوست، مشکلات کتاب را نیز حل نموده است.
🌐سامانه خرید اینترنتی مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir می باشد
#معرفی_کتاب
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب
✍آیت الله محمدعلی #گرامی:
لازم است جوانهاى ما حداقل يك كتاب فلسفۀ اسلامى بخوانند تا لااقل با اصطلاحات اين علم آشنا باشند و دریایند که فلسفۀ ماديت چقدر ازمرحله پرت است،
بحثهائى كاملاً اجتماعى را فلسفى تصور نموده، و به اصطلاح بحثهاى اعتباری را با مباحث حقيقى مخلوط كرده و در مباحث حقيقى جهان با ديد حقوقى و اجتماعى وارد شده است، و دریابد كه فلسفه مادی هر چند آسانتر و بالنتيجه امكان دسترسى به آن بيشتر است ولى فقط ظاهر است و عمق ندارد! «يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا» به ظاهرى از زندگى دنيا آگاهى دارند.
📚کتاب مذهب ، ص ۴۰
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥 گزیدهای از خاطره جالب کریم فیضی با آیةالله میرزا جعفر #اشراقی:
🔸 ... مرحوم اشراقی دربارهٔ احمد #کسروی خاطرهای مهم و بینظیر نقل کرد که منحصر بفرد است. گفت: در جوانی، در اوایل دورهٔ محمّدرضاشاه که تازه اتوبوس آمده بود، در تهران سوار اتوبوس شدم. وسط راه کسروی هم سوار شد. او مرا نمیشناخت، امّا من او را میشناختم و به احوالاتش علم داشتم. عینکش را که زد، دید یک آخوند در اتوبوس حضور دارد. اخمهایش توی هم رفت. در اوّلین ایستگاه پیاده شد، از بس بد آخوند بود. یک ساعت بعد که در محضر مرحوم سیّد هبةالدّین #شهرستانی بودم، کسروی هم آمد و داخل شد. معلوم شد برای اینکه با آخوند همسفر نباشد، راهی طولانی را پیاده پیموده است!
🔹 آقای شهرستانی از بزرگان شیعه بود که از بغداد آمده بود. چون عالمی بزرگ بود، کسروی نتوانسته بود خودش را از ملاقات با او معاف کند. امّا وقتی دید آخوندی که در اتوبوس از دستش فرار کرده، حضور دارد، دوباره کک به جانش افتاد که زود مرخّص شود و برود. بعد از خوردن چای برخاست که: رفع زحمت میکنم. آقای شهرستانی پرسید: چرا زود میخواهید بروید؟ کسروی گفت: بیرون تهران کار دارم. آقای شهرستانی دستهایش را به حالت دعا بلند کرد و گفت: خداوند خانهای در بیرون تهران نصیب شما بکند. ما حضّار هم بلند گفتیم: آمین یا ربّ العالمین. منظور آقای شهرستانی این بود که کسروی به زودی بمیرد و ببرند در بیرون تهران دفنش کنند. نمیدانم آقای کسروی متوجه عمق دعا شد یا نه؟ ...».
🌐 متن کاملتر این خاطره در: وبلاگ چراغ مطالعه
#خاطرات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥نوشته (علی ولی الله) دست خط فیلسوف شهیر آلمانی یوهان ولفگانگ فون گوته
در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی دست نوشتههایی از یوهان گوته توسط تیم تحقیقات «فطرس مدیا» پیدا شد که نشان میداد گوته سعی در یادگیری رسمالخط عربی دارد. جمله «علی ولیالله» در این مشقها بسیار تکرار شده بود. این دست خطها بعد از دو قرن در منزل وی در وایمر موجود است. گواه این مطلب نگاشته کامل «علی ولیالله» در برگه ای جدا به شکلی بزرگ است که با نقش و نگارهها تزیین شده.
#نسخه_خطی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از محسن قنبریان
از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام.PDF
376.2K
💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️
(پاسخ به آیت الله آملی لاریجانی درباره مدرسه ولیعصر)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💥بعدی از ابعاد حکمرانی علوی
✍استاد شهید #مطهری :
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یکی از کارهایش در اجرای #عدالت این بود که بین خود و آحاد رعیت حجابی از دیوار یا آهن یا حجابی گوشتی از آدم ایجاد نمیکرد، کوشش میکرد تماس مستقیم با مردم داشته باشد. روزهای گرم در سایه عمارت دارالامارة مینشست که مردم بلاواسطه با او در تماس باشند. در نامهای که به قثم بن عباس، عامل مکه، نوشته میفرماید:
و اجلس لهم العصرین فأفت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکر العالم ولایکن لک الی الناس سفیر الّا لسانک و لا حاجب الّا وجهک...
به مالک اشتر مینویسد:
و اجعل لذوی الحاجات منک قسماً تفرّغ لهم فیه شخصک و تجلس لهم مجلساً عاماً... ثم أمور من أمورک لابد لک من مباشرتها... اما بعد هذا فلاتطوّلنّ احتجابک...
📚 استاد مطهری، یادداشتهای استاد مطهری، ج15، ص268
#عدالت_اسلامی
#حکومت_اسلامی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
4_5767346015657003416.pdf
251.5K
💥یادداشت انتقادی
🔹جای شگفتی است که چرا دقیقا در آستانه عید غدیر، به صاحب کتاب الغدیر یعنی #علامه_امینی (ره) بیمهری میشود. شاید شما هم دیده باشید که همین الان نوشتجاتی با عنوان: "زیانهای کتاب الغدیر" و "مخالفت مراجع با الغدیر" در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است. چاشنی اصلی این پیامها این است که کتاب الغدیر خلاف اتحاد اسلامی بوده و نه تنها در جهان اسلام موجب دفع اهل سنت شده بلکه حتی مراجع عالیقدر هم با محتوای آن مخالفت ورزیدند.
🔸 فایلی که اکنون پیش دید شماست، برشی کوتاه از کتاب استاد ابوالحسنی منذر (ره) درباره علامه امینی است که با تکیه بر تقریظها و تمجیدهای علمای شیعه و سنی، بر موفقیت علامه امینی، مهر تایید میزند.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
امکان دست یابی به معرفت عقلی در حوزه دین.pdf
409.2K
📒 #مقاله امکان دست یابی به معرفت عقلی در حوزه دین
✍️استاد محمد #حسين_زاده
💦چكيده💦
يكي از مهمترين مباحث معرفت شناسي ديني اين است كه براي دستيابي به معرفت ديني، چه منبع يا ابزاري كارايي دارد؟ آيا راه معرفت در برابر ما گشوده است يا اينكه در انسدادي معرفتي به سر ميبريم؟ پاسخ هر فرد بدين پرسش بر مبناي معرفتشناختي ويژه آن فرد مبتني است. اگر او اين ديدگاه را پذيرفته باشد كه از راه عقل نميتوان دين را شناخت، پاسخ وي به پرسش مذكور ممكن است اين باشد كه منبع شناخت دينْ تجربه ديني، شهود، نقل وحي يا دليل نقلي يا گواهي حاكي از وحي است. امّا اگر اين فرد پذيرفته باشد كه از راه عقل ميتوان دين را شناخت، پاسخ او به پرسش مزبور اين خواهد بود كه گزارههاي بنيادين عقايد ديني را ميتوان از راه عقل اثبات كرد؛ از اينرو، عقل مهمترين منبع شناخت اين بخش از دين است.
در اين نوشتار، به امكان دستيابی به معرفت عقلي در حوزه دين ميپردازيم و آنچه را ممكن است مانع از دستيابي به چنين معرفتي شود بررسی و ارزيابی ميكنيم.
#نقد_فلسفه_غرب
#معرفت_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 #مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان
✍استاد میثم #زنجیرزن_حسینی
✍آیت الله احمد #عابدی
💧چکیده💧
بیشک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آنطور که شایسته این علم است نپرداختهاند. شاید این بیمهری بهجهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آنجهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی #شیخ_اشراق میتوان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همانگونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی میداند، ماهیت را نیز اعتباری میداند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی میباشد
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
💥به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اهمیت علوم تربیتی و تربیت اخلاقی در بیانات آیت الله #مصباح_یزدی ره در نشست صمیمانه با اساتید و دانش
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایهداری
✍شهید سید مرتضی #آوینی:
🔹هر آدم منصفی با کمی تحقیق خواهد پذیرفت که این نظام آموزش مدرسهای و دانشگاهی با این صورت و کیفیت زاییدهٔ انقلاب صنعتی است. حتی آدمی مثل الوین تافلر نیز که پاسدار تمدن غرب و مداح بیجیره و مواجب امپریالیسم آمریکاست، در کتاب «موج سوم» مینویسد:
🔺 با انتقال کار از مزارع و منازل میبایست کودکان را برای زندگی و کار در کارخانه آماده ساخت. صاحبان اولیهٔ معادن، کارخانهها و آسیابها در انگلستان در حال صنعتی شدن... دریافتند که «تقریبا تربیت افراد بالغ اعم از روستاییان یا افراد شاغل در صنایع دستی برای کار مفید در کارخانه غیرممکن است.» [بنابراین، باید به سراغ کودکان رفت و آنان را از کودکی برای کار مفید در کارخانهها آماده کرد.] آماده ساختن جوانان برای نظام صنعتی بسیاری از مشکلات بعدی این نظام را به مقدار معتنابهی حل میکرد. در نتیجه ساختار مرکزی دیگری برای جوامع موج دوم بوجود آمد که همانا آموزش و پرورش همگانی بود.
🔻هرگز نباید آموزش و پرورش را در سیستم کنونی آن بهمفهوم عام و مطلق تعلیم و تربیت قلمداد کرد. در یک تمدن فرضی دیگر، متناسب با تغییر اهداف و نیازها سیستم آموزشی از نخستین چیزهایی است که تحول خواهد پذیرفت. بررسی ماهیت علوم و تکنولوژی نیز نشان خواهد داد که همین تناسب تا حد زیادی در ادراک بشر جدید از مفهوم علم هم صادق است و فیالمثل اگر بشر یکباره میل به غلبه بر طبیعت در جهت تمتع بیشتر از نعمات آن را از دست بدهد، ارزش علوم رسمی امروز یکباره تا حد دانستنیهایی نه چندان مفید سقوط خواهد کرد.
📚 شهید آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب،(نشر واحه)، ص۱۷۲،۱۷۳،۱۷۴
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب خطوط کلی اقتصاد اسلامی ✍ آیت الله #مکارم_شیرازی در این کتاب مکتب هاى مختلف اقتصادى مورد تو
RebaVaBankdariEslami.pdf
1.18M
📚 #کتاب ربا و بانک داری اسلامی
✍ آیت الله #مکارم_شیرازی
نوشتار حاضر محصول سلسله مباحث حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى درباره احکام رباى قرضى و مسائل بانکدارى است که در تابستان سال 1376 در مشهد مقدّس ایراد کرده اند.
#فقه_تمدنی
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
آفة الانتحال.pdf
15.57M
📚 #کتاب آفة الانتحال في تراث السيد الحيدري
✍علي بن سلمان العجمي
قمتُ بتوثيق ثلاثمئة انتحال *للسيّد كمال الحيدري* من خمسة كتب من مؤلفاته التي كتبها بنفسه، ولم تكن هذه الانتحالات جميع ما وقفتُ عليه من انتحالات في هذه الكتب، فقد تَجاوزتُ عن عددٍ من الموارد رغم وقوفي على أصلها لاعتبارات شتّى.
وعلى النقيض تمامًا لما نَظَّرَ لهُ في كلامه حول الانتحال، فإنّ ما ادّعاه من أنّ منهجيّته قائمة على توثيق المصادر وعدم انتحال أفكار غيره ونسبتها إليه دعوى يكذّبها الواقع، وقد ظهر ذلك جليّاً عندما وَضعتُ عدداً من مؤلفاته تحت المجهر، فبان المستور، وأميط اللثام عن "سرقة" السيّد الحيدري للجهود العلميّة التي "صرف الآخرون عليها أعمارهم".
إنّ هذه المؤلفات التي يتكئ السيّد الحيدري عليها لإظهار "نبوغه العلمي" و"تميّزه" و"شموليّته" تُظهرُ – بعد وضعها تحت المجهر- نتيجةً معاكسةً تماماً، حيث إنّ نسبة حضور شخصيّة السيد العلميّة في هذا التراث تكادُ أن تكون معدومة. ولم أجد في حدود ما استقصيته من كُتبه قدرةً علميّة للسيّد الحيدري على البناء والتشييد ولا النقض والإبرام إلا بالاتّكاء على كتابات غيره".
✍پ.ن: انتحل الشیء: ادعاه لنفسه وهو لغیره یقال انتحل فلان هذا الشعر وهذا الرأی ومذهب کذا انتسب إلیه ودان به(المعجم الوسیط)
#نقد_سید_کمال_حیدری
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 تمدنی که نباید فراموش شود یک جایی خوانده بودیم که حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شهر بغداد و در دوران اوج ت
❓چرا در ابتدا کانون علوم و معارف مشرق بود و اکنون مغرب است؟
📚تاریخ علوم اسلامی ، جلال الدین #همایی ، ص ۲و۳
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
♨️دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر
⚜ با همکاری موسسه بینالملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد
💎 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه
🔻 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید👇
www.hikmat-ins.ir
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
شهر هزار حکيم.pdf
5.03M
📚 #کتاب شهر هزار حکيم: حوزهٔ فلسفی/عرفانیِ تهران
✍ عبّاس طارمی
#آقاعلی_مدرس #جلوه #آیت_الله_شاه_آبادی #تنکابنی #آشتیانی #فاضل_تونی #شعرانی #محمدتقی_آملی #الهی_قمشه_ای #رفیعی_قزوینی #عصار #فلسفه_اسلامی #تراجم_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥شیخ #آقا_بزرگ طهرانی درباره کتاب «فصل الخطاب» استادش محدّث نوری و منظور وی از تحریف در آن کتاب مطلب قابل توجهی ذکر می نماید:
أثبت فیه عدم التحریف بالزیادة و التغییر و التبدیل و غیرها، مما تحقق و وقع فی غیر القرآن، و لو بکلمة واحدة، لا نعلم مکانها، و اختار فی خصوص ما عدا آیات الأحکام وقوع تنقیص عن الجامعین، بحیث لا نعلم عین المنقوص المذخور عند اهله، بل یعلم إجمالا من الاخبار التی ذکرها فی الکتاب مفصلا، ثبوت النقص فقط...
🔺محدث نوری درباره منظورش از تحریف در کتابش می نویسد:
أن الاعتراض مبنی على المغالطة فی لفظ التحریف، فإنه لیس مرادی من التحریف التغییر و التبدیل، بل خصوص الإسقاط لبعض المنزل المحفوظ عند اهله، و لیس مرادی من الکتاب القرآن الموجود بین الدفتین، فإنه باق على الحالة التی وضع بین الدفتین فی عصر عثمان، لم یلحقه زیادة و لا نقصان، بل المراد الکتاب الإلهی المنزل.
🔻وی این مطلب را نیز از محدث نوری به صورت شفاهی نقل می نماید:
و سمعت عنه شفاها یقول:إنی أثبت فی هذا الکتاب أن هذا الموجود المجموع بین الدفتین کذلک باق على ما کان علیه فی أول جمعه کذلک فی عصر عثمان، و لم یطرء علیه تغییر و تبدیل کما وقع على سائر الکتب السماویة، فکان حریا بأن یسمى فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب فتسمیته بهذا الاسم الذی یحمله الناس على خلاف مرادی، خطأ فی التسمیة، لکنی لم أرد ما یحملوه علیه، بل مرادی إسقاط بعض الوحى المنزل الإلهی، و إن شئت قلت اسمه القول الفاصل فی إسقاط بعض الوحى النازل.
📚الذریعةإلىتصانیفالشیعة، ج16، ص: 231 رقم 912
#محدث_نوری
#علوم_قرآنی
#عدم_تحریف_قرآن
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab