eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
617 ویدیو
369 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥سلسله جلسات علمی آیت الله شیخ محمد سند در قم از ٢۵ خرداد، هر شب رأس ساعت ٢٠:٣٠ موضوع: چالش های فقه و اخلاق قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥اهمیت توجه به استعدادهای مختلف در حوزه 🎤 انقلاب: ما انواع روحانیون در سطوح گوناگون و با تخصّص‌ها و توانایی‌های مختلف نیاز داریم. استعدادها مختلف است. باید استعدادها شناخته شود، درس‌ها خوانده شود، دوره‌ها از هم تفکیک شوند و فضلای جوان در حوزه به کار گرفته شوند؛ چون برکات زیادی از این گروه عاید خواهد شد. ۱۳۷۴/۰۶/۱۴ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 9⃣ بانوی غیور و دلیری که مبلّغ غدیر شد ! 🔅 در ج۱ الغدیر پس از بیانِ فهرستِ راویان حدیث غدیر ؛ می گوید : این واقعه (غدیر خم) از قرنهاى نخستین تا عصر حاضر پیوسته و همیشه از اصول مسلّم و حوادث غیر قابل تردید بوده؛ به گونه ای که حتی دشمنان و مخالفان بی آنکه تردیدی به خود راه دهند، هر گاه که دامنه مناظره و گفتگو بدان کشیده شده، ناچار بدان تن داده و نتوانسته‌اند با هیچ نیرنگ و جدلى آنرا نادیده و یا ناشنیده انگارند. 💠 در ادامه علامه ۲۲ نمونه از احتجاجات صحابه و تابعین به حدیث غدیر را اشاره می‌کند که از جمله آنها، بانوی با شهامت و غیور " دارمیة حجونیة " است. 🔸چون معاویه به حج رفت، جویای دارمیه شد و دستور داد احضارش کنند. به او گفت: میدانی چرا در پی تو فرستادم؟ گفت: غیب را جز خدا نمی داند. معاویه گفت: احضارت کرده ام تا بپرسم چرا علی را دوست می داری و با من سر ستیز داری؟ چرا او را مولا و سرپرست خویش می دانی و با من دشمنی ؟ 🔹قالت : فإنّي أحببتُ علیاً علی عدله فی الرعیّة و قسمه بالسویّة ... دارمیه، این بانوی با شهامت و غیور در پاسخ معاویه، آن حاکم ستمگر و دیکتاتور گفت: علی را دوست دارم چون با مردم به عدالت رفتار می نمود و در تقسیم درآمد، مساوات را رعایت می کرد و به همه سهم یکسان می داد. بغض تو را به دل دارم چون به جنگ با کسی برخاستی که برای تصدی حکومت شایسته تر از تو است و از پی چیزی برآمدی که حق تو نیست. 🔸والیتُ علیاً علی ما عقد له رسول الله صلی الله علیه وآله من الولاء و حُبّه للمساکین و إعظامه لأهل الدین ... علی را از آن جهت مولا و ولی خویش می دانم که رسول خدا -درود الهی بر او و خاندانش باد- در غدیر خم او را مقام زمام داری و ولایت داد. علی مساکین و بیچارگان را دوست می داشت و دین داران را بزرگ و محترم می شمرد . و با تو بدان سبب در ستیزم که خون ها ریخته ای و در داوری ستم روا داشته ای و یکپارچگی امت اسلام را با تفرقه افکنی نابود کرده ای و بدلخواه و هوس حکومت می کنی .(۱) ــــــــــــــــــــــــ ۱.این گزارش تاریخی بسیار مهم، در مصادر معتبر و دست اول، همچون "بلاغات النساء" ابن طیفور ، "العقد الفرید" ابن عبد ربّه و "ربیع الأبرار" زمخشری نقل شده است. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
کراراً عرض کردیم: مطالبی که گاهی نوشته و سعی می‌شود با شواهد تاریخی چیزی را ثابت کنند آنها دنبال واقع‌گرایی و حوزه‌های ما طبیعتاً دنبال حجت‌گرایی هستند و دو دیدگاه مختلف خواهد بود. دید در کتاب‌شناسی روی حجیت و دید غربی‌ها در بیبلیوگرافی روی واقع‌گرایی است. لذا تقریباً می‌شود گفت: کار نجاشی در ادامۀ رجال است. پس این دو دیدگاه است. در واقع‌گرایی فقط شما را با واقع روبه‌رو می‌کند و کاری به این‌که معذورید یا نه ندارد. در فیزیک و شیمی و... دنبال واقع هستید، لذا «چون فلانی گفته» به درد نمی‌خورد. روایاتی که در طب و نجوم و... داریم هم همین طورند، دنبال واقع‌اند. 🎤آیت الله سید احمد الموسوی 🔻خارج اصول فقه ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔸 به كانال هدایة المتعلمين بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
1.mp3
28.54M
💥نشست علمی "مدرسه کلامی حله و نسبت آن با کلام فلسفی" 🎤 استاد اکبر اقوام کرباسی 🔹موسسه علمی پژوهشی کلامنا 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥قرآن ، معیار سنجش همه منابع دینی ✍استاد شهید : 🔹قرآن مقياس و معيار همه منابع ديگر است.ما حديث و سنت را بايد با معيار قرآن بسنجيم تا اگر با قرآن مطابق بود بپذيريم و اگرنه نپذيريم. 🔸معتبرترين و مقدس‏ترين منابع ما، بعد از قرآن، در حديث : كتب اربعه است، يعنى‏ : كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب، استبصار، و در خطب: نهج البلاغه‏ و در ادعيه : صحيفه سجاديه‏ است. اما همه اينها فرع بر قرآنند و به اندازه قرآن قطعيت صدور ندارند؛ يعنى حديث «‏ كافى » آن قدر مى ‏تواند معتبر باشد كه با قرآن منطبق باشد و با تعليمات آن - موافق بوده - و اختلاف نداشته باشد. 🔸رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار مى ‏گفتند: احاديث ما را بر قرآن عرضه بداريد، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانيد كه ساختگى و جعلى است و آن را به ما بسته‏ اند؛ ما چيزى خلاف قرآن نمى‏ گوييم. 📚مجموعه آثار استادمطهرى، جلد26، ص26-25 - با تلخیص و ویرایش- 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺️ 🔟 وقتی منکر، معروف می شود ! 🔅علامه امینی در ج ۵ الغدیر پس از بیان فهرستی بلند از زنجیره دروغ پردازان و حدیث سازان در پیروان اسلام اموی می نویسد : أن وضع الحدیث و الکذب علی النبی الأعظم و علی الثقات من الصحابة الأولین والتابعین لهم باحسان، لاینافي عند کثیر من القوم ، الزهد و الورع و اتصاف الرجل بالتقوی 👈 بل هو شعار الصالحین و یتقربون به الی المولی سبحانه...👉 حدیث سازی و دروغ بستن بر پیامبر بزرگوار و افراد ثقه از صحابه نخستین، نزد بسیاری، با پارسایی و پرهیزگاری و آراسته بودن انسان به تقوا منافات ندارد. بلکه این کار شعار صالحان است و با آن به خدای سبحان تقرب می جویند. یحیی بن سعید قطّان گفته است : لم نر الصالحین فی شیء أکذب منهم في الحدیث .(۲) صالحان را در چیزی دروغ پرداز تر از حدیث نیافتیم. از این جاست که می بینید شماری فراوان از حدیث سازان، یا پیشوای مورد اقتدای مردم بوده اند و یا استاد روایــت و خطیــب سرآمد.(۱) علامه تحت عنوان "سلسلة الکذّابین و الوضّاعین" به ذکر نمونه هایی از این افراد پرداخته است. ▪️احمد بن محمد بن غالب باهلی (متوفی ۲۷۵ ) وی از زاهدان بزرگ در بغداد و فردی بسیار دروغ پرداز و بسی حدیث ساز بود . از او پرسیدند این احادیث رقّت انگیز چیست که برای مردم روایت می کنی ؟ گفت : "وضعناها لنُرقّق بها قلوب العامة" (۳) آنها را ساخته ایم تا دلهای مردم را نرم کنیم !!! ‼️ گوید : بسیار شگفت آور است که در مرگ مردی با چنین شرح حالی، بازارهای بغداد بسته شد و جنازه اش به بصره برده و در آنجا دفن گشت و بر قبرش قبّه ای ساختند!!! ▪️محمد بن عبدالواحد زاهد(متوفی ۳۴۵) وی جزوه ای دارد که در آن ، حدیث های روایت شده در فضائل معاویه را گردآورده و همه بزرگان و نویسندگانی را که نزد وی قرائت حدیث می کردند، وادار می نمود که نخست همین جزوه را بخوانند، سپس درسش را می گفت . خطیب گوید : فأما الحدیث فرأینا جمیع شیوخنا یوثّقونه فیه و یصدّقونه. (۴) همه اساتید ما او را در حدیث ثقه و راستگو می شمارند. ‼️علامه امینی گوید : در فضیلت معاویه، حتی یک حدیث صحیح وجود ندارد و از همین جزوه می توان ارزش سخن خطیب را در درست شمردن احادیث وی دریافت. چگونه اساتید وی ، کسی را ثقة و راستگو شمرده اند که در فضیلت معاویه جزوه ای گرد می آورد ؟! ــــــــــــــــــــــــ ۱. الغدیر ج۵، ص ۲۷۵ ۲. مقدمه صحیح مسلم ۳.الکامل فی ضعفاء الرجال ابن عدیّ ۴. تاریخ بغداد 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی ✍ استاد شهید : 🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد. مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى‏ كرد و خيلى لذت مى‏ برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى‏ داد. 🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است. مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى‏ داد. 🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است. 🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد. 🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد. 🔸به حضرت عرض كرد: شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى ‏گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود: ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند. 🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه : روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟ 🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده ‏اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد. 🔹قرآن مى‏ گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند. و اما حديث ديگرى كه گفتيد، خدا در قرآن مى‏ فرمايد: «و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس‏ به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ‏ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم. پس چطور مى‏ شود خدايى كه قرآن او را اين‏طور معرفى مى ‏كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟! 📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج‏21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab