eitaa logo
کشکول آیه و حدیث
241 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
41 فایل
#بیاد_پدرم_مرحوم #کربلایی_حاج_هوشنگ_فرج_زاده. ( فرزند مرحوم فرج وفاطمه ) #پدرشهید_بسیجی_علیرضا_فرج_زاده وبیاد خواهرو برادرهای مرحومش، ودیگر دوستان و همسنگران شهید و اموات فامیل واساتید...در محیط ایتا راه اندازی شد #صلوات_وفاتحه_نثار_همشون ١۴ دی ماه ١۴٠١
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاق‌ مهدوی 💠زبان؛ عامل ترقی یا بدبختی؟ انتخاب با توست... 💢زبان، می‌تواند عامل ترقی و رشد و یا عامل بدبختی باشد. بستگی دارد چطور از آن استفاده کنی. ناسزا گویی، نشانه ضعفِ روحی _ روانی و بدنی است. 🔸پیامبر فرمودند: 🔅«بهشت، بر هر ناسزاگوی بی شرمی که باکی از آنچه می‌گوید و از آنچه به او گفته می‌شود ندارد، حرام است.» 📚اصول کافی، ج ۴، ص ١۴ 📌چرا کسی که ادعا می‌کند منتظر است، نباید دشنام بدهد؟ 👈 با توجه به نشانه های گفته شده، منتظر نباید ضعف روحی روانی داشته باشد؛ چون پشتوانه ای بزرگ را می‌شناسد. بنابراین دلیلی وجود ندارد که دشنام بدهد. ✳️💠💠 کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
شبی به قدر هزار ماه ♦️ همیشه فکر میکردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . 🔷 ارزش شب قدر را به نزول قرآن میدانستم. ♦️ اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت . ♦️ استاد : سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت : 🔷 آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده⁉️ 🔶 یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است⁉️ 🔷 مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده…. 🔶 انا انزلناه فی لیلة القدر 🔷 یعنی اول شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر . 🔶 لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر . 🔷 «انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند . 🔶 «الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در آن شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند .چه واقعه ای رخ میدهد ❓ ♦️ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند⁉️ 🔷 هر سال❓ همه❓ از تمام آسمانها❓ به سوی زمین ❓ 🔶 یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست ❗️ 🔷 سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند❓ منزل علیه کیست❓ به کجا میایند❓ 🔻 برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند ❓ 🔷 «من کل امر .» 🔶 یعنی چه❓ 🔷 یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی . 🔻 از این جا باید فهمید کجا میآیند❓ 🔷 «من کل امر .» 🔶 «امر» چیست❓ 🔷 این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: 🔶 یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» 🔷 و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .» 🔻 علامه طباطبایی از اولی این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را . 🔷 و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . .... ♦️ عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دست او میرسد . شب شب اوست .یعنی چی❓ 🔷 یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی . 🔶 هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است . 🔷 مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید . ♦️ بعد استاد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا⁉️ 🔷 این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام زمان (عج)است چه بفهمی چه نفهمی . 🔶 یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند . راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است . ◾️ شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی(ع) مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ میدهد . 🔻استاد میگفت : 🔷 حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا . 🔶 شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است . 🔷 خلافت او در این شب تجلی میکند . 🔶 تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند . 🔷 بله حالا آن گردانندگان تحفه قران را پیش پیامبر آوردند جبرئیل دست خالی نیامد آن تحفه را هم آورد والبته این اهمیت و ارزش قران را می رساند . ♦️ نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر ! 🔷 معقول نیست خلف است محال است سلام کنی و او جواب ندهد . 🔶 در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد : 🔷 یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین..... 🔶 شبهای آخر ماه رمضان است و آن حرفها هنوز مرا سرگردان و آشفته کرده . 🔷 این ماه هم در حال تمام است 🔶 من کجا او را پیدا کنم ❓او کجاست ❓ 🔷 میزبان و مهماندار این مهمانی خدایی کجاست❓ ♦️نکند همه عالم متوجه او باشند و من متوجه جای دیگر⁉️ کانال 💐 @kashkoolesalavat
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو فقط ۱۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه از وقت من وشما رو میگیره اما تاثیرش میتونه چندین نسل از ماهارو در زندگیمون داشته باشه 👌 حتما تا آخر ببینید🙏 👇👇👇 ┄┅┅┅❀🌴💠🥀💠🌴❀┅┅┅┄ 💠💠 کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
امام علی علیه السلام: اهل دنیا چون کاروانی باشندکه هنوز بارانداز نکرده، کاروانسالارشان بانگ برمی دارد که بار بندند و بروند قسمتی از حکمت 415 نهج البلاغه 💽 @kotahshenidanie 💽
4_5990345540913598339.mp3
30.51M
🔖 منبر کامل🔖 💠مراسم شب قدر ♦️شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ♦️اردیبهشت ۱۴۰۱ 🕌 حسینیه بیت رقیه سلام الله علیها 💽 @kotahshenidanie 💽
4_5920520917552726194.mp3
10.05M
🔖منبر کامل 🔖 🔻 انتظارات مولای متقیان امام علی علیه السلام از ما 🔻 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ✍ شب قدر از هزار ماه بهتر 💽 @kotahshenidanie 💽
4_5918043524581818550.mp3
2.4M
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 🔖آثار محبت و دوست داشتن مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام 🔖 💽 @kotahshenidanie 💽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅گروه رو ترک کنید❗️ تمسخر دین خدا همیشه خطر قرمزتون در هر جمع و گروهی باشه 💽 @kotahshenidanie 💽
401-02-01 rafiee E ali (A) az negah daneshmandan masihi 19 RA~1.mp3
8.34M
🔖منبر کامل 🔖 🔷 نوزدهم ماه مبارک رمضان ♦️موضوع:امام علی از نگاه دانشمندان مسیحی یک اردیبهشت ۱۴۰۱ 🕌حرم حضرت معصومه سلام الله علیها علیه السلام علیه السلام 💽 @kotahshenidanie 💽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن صوتی با صفحات عثمان طه (نصب کنید و برای عاشقان قرآن هم ارسال کنید)👇
گدایی بلد نیستیم.mp3
5.66M
🔖منبر کوتاه🔖 🔊 🔅خدا که از دل آگاهه چرا دعا رو به زبون بیاریم؟ 💽 @kotahshenidanie 💽
دانلود قلم قرآنی هُدی.apk
13.76M
👌فعال کردن قلم قرآنی هُدی در گوشی موبایل فایل بالا رو دانلود کنید و سپس نصبش کنید. 📚برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» رو از فایل بالا نصب کنید و از قرائت قرآن با صفحه ی عثمان طه با صوت ۳۰ قاری بین المللی و ترجمه گویا لذت ببرید. ✅علاوه بر اون از تفسیر المیزان، نمونه، نور، و تفسیر روایی برهان هم میتونید استفاده کنید. ✅ ۲۰ ساعت از شاهکارهای قرائت مجلسی عبدالباسط و دیگران ✅ ترجمه ی گویای سه بُعدی نیز همواره مورد استقبال و رضایت کاربران بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f التماس دعا
tobe.mp3
2.19M
🔖منبر کوتاه 🔖 🔻 آیه فضیلت مولا امام علی علیه السلام 🔻 💽 @kotahshenidanie 💽
جوشن کبیر .mp3
2.8M
🔖منبر کوتاه 🔖 ♦️دعای جوشن کبیر را با این نگاه بخوانیم 💠چرا در دعای جوشن کبیر خواسته انسان وجود ندارد؟ ✍ معرفت دعا 💽 @kotahshenidanie 💽
♦️وصیت حضرت علی(ع) به حسنین پس از ضربت خوردن «نامه‌ی ۴۷ نهج‌البلاغه» 🔹انسانی که از مرگ زود هنگام خود خبر دارد معمولا در تک تک کلماتش بسیار طمانینه می‌کند. خواندن چنین وصیت نامه ای از مولای متقیان - اولین مسلمان و فخر اسلام و انسان- که زیستش با حالت احتضارش ذره‌ای متفاوت نبود، بسیار خواندنی است. این وصیت‌نامه همچون مانیفستِ شیعه- که تا قرن‌های متمادی مورد ظلم قرار گرفت و چندقرنی است در قدرت است- باید آویزه‌ی گوشِ ما باشد. خوبست روی تک‌تکِ جملاتش فکر کنیم. چقدر به این وصیت‌نامه عمل کرده‌ایم؟! 🔹أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ‏ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ.ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَهَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور 🔹شما را به ترس از خدا سفارش می‌کنم، به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مى‏‌دهید، اندوهناک مباشید، 🔹حق را بگویید، و براى پاداشِ الهى عمل کنید و دشمنِ ستمگر و یاورِ ستمدیده باشید. شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مى‌رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگى، و ایجادِ صلح و آشتى در میانتان سفارش مى‌کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مى‌‏فرمود: «اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه‌ی یک‌سال برتر است». 🔹خدا را! خدا را! درباره‌ی یتیمان، نکند آنان گاهى سیر و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد! خدا را! خدا را! در باره همسایگان، حقوقشان را رعایّت کنید که وصیّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمِ شماست، همواره به خوشرفتارى با همسایگان سفارش مى‏‌کرد تا آنجا که گمان بردیم براى آنان ارثى معیّن خواهد کرد. 🔹خدا را! خدا را! درمورد‌ِ قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند. 🔹خدا را! خدا را! در باره‌ی نماز، چرا که ستون دین شماست. خدا را! خدا را! درباره‌ی خانه‌ی خدا، تا هستید آن را خالى مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمى‏شوید. خدا را! خدا را! در باره‌ی جهاد با اموال و جانها و زبان‏‌هاى خویش در راه خدا. 🔹بر شما باد به پیوستن با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند دوستى را از بین ببرید. 🔹امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدهاى شما بر شما مسلّط می‌گردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد! (سپس فرمود). 🔹اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود. 🔹درست بنگرید! اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضاى او را مبرید، من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «بپرهیزید از بریدن اعضاى مرده، هر چند سگ دیوانه باشد» 💠💠 کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis
ماجرای عقیل در نهج البلاغه 💢به خدا سوگند عقيل را در نهايت بينوايى ديدم، از من خواست تا يك صاع از گندم شما مردم را به او ببخشم، در حالى كه، فرزندانش را از شدت فقر آشفته موى و گردآلود با چهره اى نيلين مى ديدم. چند بار نزد من آمد و خواهش خود مكرر كرد و من، همچنان، به او گوش مى دادم و او پنداشت كه دينم را به او مى فروشم و شيوه خويش وامى گذارم و از پى هواى او مى روم. پس پاره آهنى را در آتش گداختم و تا مگر عبرت گيرد، به تنش نزديك كردم. عقيل همانند بيمارى ناله سر داد و بيم آن بود كه از حرارتش بسوزد. گفتم: اى عقيل نوحه گران در عزايت بگريند، آيا از حرارت آهنى كه انسانى به بازيچه گداخته است مى نالى و مرا از آتشى كه خداوند جبار به خشم خود افروخته بيمى نباشد؟ تو از اين درد مى نالى و من از حرارت آتش ننالم؟ (خطبه ۲۲۴) ای عقیل! از چه نگاه تو به این اموال است؟ دست بردار! علی بر سر بیت المال است! 🔶💠💠 کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
بسم الله الرحمن الرحیم (قدر و قیامت) عرفان اسلامی در بستر تشیع (انواع قیامت) به نظر اهل معرفت پنج نوع قیامت وجود دارد: 🔹قیامت لحظه به لحظه: قسم اول از قیامت، آن است که برای همة موجودات در هر لحظه و آن روی می‌دهد، زیرا همة ذرات عالم همچنان‌که در قوس نزول لحظه به لحظه از غیب به طرف شهادت می‌آیند، لحظه به لحظه نیز در قوس صعود از شهادت به جانب غیب در حرکت‌اند و آن به آن نوعی از اعدام عرفانی و در نتیجه قیامت برای آنها روی می‌دهد و یکی از اسرار آنکه به آخرت و قیامت «ساعت» گفته می‌شود همین است که در هر ساعت و لحظه‌ای قیامتی و دگرگونی و اعدامی روی می‌آورد. چنانچه قیصری در ذیل کلام خود اشاره می‌کند، این قسم از قیامت ارتباط زیادی با تجدد امثال و خلق جدید دارد و به عبارت دیگر لازمه پذیرش تجدد امثال، اعدام‌های آنی‌ای است که خود نوعی از معاد و قیامت است و اشیا دم به دم پس از به ظهور رسیدن، به عالم غیب رهسپار می‌شود. نو ز کجا می‌رسد کهنه کجا می‌رود ورنه ورای نظر عالم بی‌منتهاست 🔹قیامت صغرای آفاقی: هنگامی که انسان به مرگ طبیعی از دنیا رحلت کرده و می‌میرد، به نظر اهل معرفت، قیامت شخصی او بپا می‌شود. از همین روی این قیامت در مقایسه با برخی از قیامت‌ها که در پی خواهد آمد کوچک‌تر است و چون در عالم خارج از نفس اتفاق می‌افتد، آن را قیامت صغرای آفاقی نام کرده‌اند. رسول‌اللهˆ در روایتی که از ایشان نقل می‌شود، اشاره به همین نوع از قیامت فرموده و می‌گوید: هر کسی بمیرد قیامت او برپا می‌شود.  البته قیامت به معنای رستاخیز است و خیزش و قیامی روی می‌دهد، و در هنگام مرگ، تمام خلقیات و ملکات و افعال او قیام می‌کنند و به صورت‌های مختلف بهشتی یا دوزخی، زشت یا نیکو جلوه‌گر می‌شوند. 🔹قیامت صغرای انفسی: نوع دیگری از قیامت صغرا، نه در آفاق بلکه در نفس سالک و با اراده او محقق می‌شود. در این نوع از قیامت آثار مرگی که به صورت طبیعی در عالم خارج تحقق می‌یابد، در شرایط خاصی برای سالک الی الله و در حال حیات او رخ خواهد داد، لذا برای تمییز این دو نوع از قیامت صغرا، یکی را قیامت صغرای آفاقی و دیگری را قیامت صغرای انفسی نام کرده‌اند. بنابراین در مقابل مرگ طبیعی، مرگ ارادی و اختیاری قرار دارد، همچنان‌که پیامبر اعظم در نقل معروفی می‌فرماید: موتوا قبل ان تموتوا. فراز اخیر سخن پیامبر «ان تموتوا» اشاره به قیامت صغرای آفاقی و مرگ طبیعی دارد زیرا غیرارادی بوده و خودبه‌خود و بدون اختیار انسان اتفاق می‌افتد، اما در فراز ابتدایی که امر بر مردن می‌کند و می‌فرماید «موتوا» به صورت روشنی بر نوع دیگری از مرگ که تحت اراده و اختیار انسان است اشاره می‌نماید، این همان قیامت صغرای انفسی می‌باشد که برای سالک، همه آنچه که در مرگ طبیعی برای انسان از مکاشفات و مشاهدات روی می‌دهد اتفاق خواهد افتاد. 🔹قیامت کبرای آفاقی: در برابر دو نوع قیامت صغرای آفاقی و انفسی، دو نوع قیامت کبرای «آفاقی» و «انفسی» وجود دارد و همچنان‌که از نام آنها پیداست، اختصاص به فرد خاصی ندارد و حشر و قیامت و رستاخیز همگانی است، منتها با تفاوتی که بین دو نوع از قیامت کبرا موجود است زیرا قیامت کبرای شرعی همان قیامتی است که موعود همه انبیاست و در قرآن و روایات خبر از آمدنش داده‌اند و بخش زیادی از متون دینی در شرح و بسط ویژگی‌های آن و اتفاقاتی است که در آن می‌افتد. روز قیامت بدون هیچ شک و تردیدی خواهد آمد (أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَهٌ لَّا رَیْبَ فِیهَا) و غیر این از آیات دیگری که دلالت بر قیامت دارد. 🔹قیامت کبرای انفسی: قیصری در ادامه چگونگی وقوع قیامت کبرا را شرح داده و همان مطلبی را که پیش‌تر دربارة اعدام عرفانی ارائه کرده بودیم، ارائه می‌دهد و می‌گوید: و در برابر قیامت موعود، آن قیامت بزرگی است که برای عارفان موحد روی می‌دهد که عبارت از فنای در حق و بقای به حق است، پیش از اینکه این نحو تجلی برای جمیع خلایق روی دهد. علامه حسن زاده آملی در بیان اقسام قیامت از دیدگاه عرفانی می نویسند: در بیان قیامت کبرى گوییم: اجمال آن این است که قیامت را اقسام خمسه است، یکى آن که در هر ساعت و آن است، دیگر آن که به موت طبیعى است و دیگر آن که به موت ارادى است و دیگر آن که موعد منتظر براى کل است و دیگر آن که به فناى در ذات براى عارفان بالله است و این قسم اخیر را قیامت کبرى انفسی گویند و این فنائى است که قره عیون عارفین است چه این فناء فى الله عین بقاء بالله است‏. منابع : (حسن زاده آملی، رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، ص: ۳۲ و ۳۳) امینی نژاد علی، حکمت عرفانی، ص ۵۷۱ ت ۵۷۴ متن کامل: https://eview.blog.ir/post/253 یا علی مدد 💠💠 و پدر ومادر شهدا و..... کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿
. ♻️ خاطره‌ای از آیت الله مصباح/ اگر یادمان رفت چه کنیم؟ نوه آیت الله مصباح یزدی نقل می‌کنند: 🔸️تقریباً چهل‌وپنج دقیقه‌ای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاج‌آقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاج‌خانم هم نبودند. حاج‌آقا داشتند پاهایشان را چرب می‌کردند. سال‌ها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغن‌هایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب می‌کردند. 🔸️احوال‌پرسی همیشگی و خوش‌و‌بشی کردیم. حاج‌آقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. می‌خواستند بگویند متکا را بیاور که کلمه‌اش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم. 🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقه‌ای سکوت شد. رو کردند به من و بغض‌آلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش می‌رود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟» آن بغض سنگین اشک شد و کم‌کم از چشمانشان سرازیر شد. 🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر می‌کردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظه‌به‌لحظه تشدید می‌شد. 🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوب‌لباسی‌. عطرهای دم‌دستی‌شان را آنجا می‌گذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک می‌ریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر می‌کنم این «علی علی» گفتن‌های ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتن‌ها ما را رها نمی‌کند. ما را ول نمی‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش می‌آیند و جواب این «علی علی» گفتن‌ها را می‌دهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری می‌کنند.» 🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمان‌مان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید می‌دانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمان‌مان را امانت دهیم. این علی علی گفتن‌ها آنجا کار خودش را می‌کند.» 🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بوده‌ام و حالاتشان را دیده‌ام، اما در سن‌وسال خودم و در موقعیت‌هایی که با حاج‌آقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه می‌کردند. 🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آن‌ها، آن‌ها شب اول قبر بر‌گردانند. 🔺از کانال حمید رسایی 🔻 eitaa.com/rasaee 💠💠 و پدر ومادر شهدا و..... کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ شبی که تقدیر عالم در آن تعیین می‌گردد ▪️نماهنگی زیبا از شب قدر در جوار شهدا با صدای شهید آوینی ✅ از اخبار تهران 💠💠 و پدر ومادر شهدا و..... کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔶 نماز مهم دورکعتی شب قدر پیامبر صلی الله علیه و آله: هركس در شب قدر دو ركعت نماز بخواند؛ در هر ركعت سوره‌ى فاتحة الكتاب( سوره حمد) را یک بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را هفت بار و وقتى نماز را به پايان برد، هفتاد بار استغفار كند، از جاى خود برنمى‌خيزد مگر اين‌كه خداوند، او و پدر و مادرش را مى‌آمرزد و فرشتگانى را مى‌گمارد تا سال آينده براى او اعمال نيك بنويسند و نيز فرشتگانى را به سوى بهشت‌ها گسيل مى‌دارد تا براى او درخت كاشته و قصر ساخته و جوى‌ها جارى كنند و پيش از آنكه از دنيا برود، اين‌ها را مى‌بيند عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه آله: مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَرَأَ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِذَا فَرَغَ يَسْتَغْفِرُ سَبْعِينَ مَرَّةً فَمَا دَامَ لَا يَقُومُ مِنْ مَقَامِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِأَبَوَيْهِ وَ بَعَثَ اللَّهُ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ إِلَى سَنَةٍ أُخْرَى وَ... 📗 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، جلد‏7، صفحه 455 🆔 @hadisgraph