*🔴استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۱ 🔴*
۱. فهم استاد مطهری از مسألههای فکری و فرهنگی، در چهارچوب یک بافت کلّی و تاریخی قرار دارد؛ چنانکه به صراحت مینویسد اندکی توجّه و تعمّق در عمق جریانها و افکاری که در مغزها و نیّتها، در دلها و صفات، در نفوس و اعمال و حرکات و اصولی که جامعه را میچرخانند و اداره میکنند و آن چیزی که خطّمشی افراد را معیّن میکند و آن جهتی که جامعه به سوی آن جهت حرکت میکند و آنچه بهتدریج از بواطن به ظواهر میآید و چون بهتدریج ظاهر میشود، چندان نمایان نیست؛ نشان میدهد که خطر بزرگی، مسلمانی را تهدید میکند(مرتضی مطهری، نامهها و ناگفتهها، ص۱۴۲). مسأله، روندها و جریانهایی است که «وضع ساختاری» یافتهاند و در متن جامعه، غالب شدهاند؛ بهطوریکه نمیتوان واقعیّتها را فردی و اتّفاقی دانست و دربارۀ فرایندها، حملبرصحت کرد. چرخ جامعه بر این «مدار» میگردد و تدبیرها و تجویزها از این «چهارچوبها» تبعیّت میکنند. افراد نیز در این بسترهای ساختاری، غوطهور هستند و حالشان به گونهای است که در محاصرۀ این «شرایط» قرار گرفتهاند. پس انتخابها و جهتگیریهای فردی، از منطقی پیروی میکنند که قاعدۀ رایج و حاکم شده است. در عین حال، چون واقعیّتها و نتایج، بهتدریج آشکار میشوند و جامعه را در خود غرق میکنند، سیر انحطاطی و افولی، احساس نمیشود. این سیر، در تضاد با دینداری قرار گرفته و هرچه بیشتر آن را دچار انقباض و انفعال میکند؛ در حدی که باید آن را یک «خطر بزرگ» انگاشت.
۲. مطهری مینویسد بیماریهایی که ما تشخیص میدهیم عبارت است از: تبلیغات قولی و کتبی و بصری و عملی زیاد در عصر ما که منشأ شبههها و عقدهها و شکها شده است؛ افکار ضدّ دینی چه به نام دینِ دیگر یا مسلک اجتماعی یا افکار ناسیونالیستی و نژادی؛ شیوع فحشا و فساد اخلاق که مردم را در جهتی خلاف جهت دین حرکت میدهد؛ اعمال احمقانۀ مدعیان طرفدار دین و عادات سوئی که به نام دین در میان مردم رایج شده است؛ عدم آشنایی مردم با حقایق اسلام و تقلیدی و کورکورانه بودن عقاید و اخلاق و اعمالشان و ... . نتیجۀ همۀ اینها این است که محیط آرام و آرامشدهندۀ سابق را برهم زده است(همان، ص۱۴۴). در این رویکرد آسیبشناختی، یک تحلیل چندلایه از واقعیّت اجتماعی ارائه شده است که در آن هم به لغزشهای درون نظام اجتماعی اشاره شده است و هم به حملههای بیرون از نظام اجتماعی. تهاجم فکری که حالت تبلیغی یافته است، باورها را دچار تزلزل کرده است و جامعه را در گرداب تردید و شک و بیثباتی افکنده است. امّا مسأله به ساحت فکر و نظر محدود نیست، بلکه در ساحت عمل نیز فسادهای اخلاقی، دینداری را دشوار کردهاند. پس هم فلسفۀ زندگی در حال تخریبشدن است و هم سبک زندگی. از اینها گذشته، دینداری تودۀ مردم نیز نه با دیندانی پیوند خورده است و نه در آنجایی که اندک ارتباطی دارد، محقّقانه و معرفتی است. ترکیب از نقایص سبب شده است که وضع بیتلاطم و آرامی که در گذشته بر جامعۀ ایران حاکم بوده است، به وضع تنشآلود کنونی تبدیل شود و دینداری در معرض دشواریها و تنگناهای مهم قرار بگیرد.
۳. برایناساس، ایشان دربارۀ غایت برپایی حسینیۀ ارشاد مینویسد: انگیزۀ ما گذشته از اینکه دلسوزی به حال مردم و شرکت در آدمسازی است، «احساس خطر»ی است که برای دیانت مقدس اسلام میشود. این خطر ناشی از این است که «تجهیزات رهبری» با قوای مخرّب و تشکیککُن مساوی نیست؛ چون اگر منکر زیاد شد باید بر نیروی مبارزه با منکرات نیز افزوده شود و اگر موجبات حیرت و ضلال زیاد شد باید بر وسایل هدایت افزوده شود(همان، ص۱۳۹). این در حالی است که ما برای چنین وضعی، اندیشه نکردهایم و در موقعیّت برابر قرار نداریم. جبهۀ فکری و فرهنگیِ دشمن، با تمام توان به میدان مبارزه آمده است و به کمتر از زوال دینداری حقیقی در جامعۀ ایران راضی نیست، ولی ما همچنان در غفلت تاریخی به سر میبریم و نمیکوشیم از همۀ ظرفیّتهای خویش در راستای این مواجهۀ سرنوشتساز استفاده کنیم. این عدمتوازن، دین اسلام را در معرض چالش قرار داده است و لازم بود متتناسب با این تهدید، یک جبهۀ وسیع از نیروهای خودی شکل بگیرد، ولی در ما نسبت به این شبیخون، هوشیاری چندانی به چشم نمیخورد. 🖊 مهدی جمشیدی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇
https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
*🔴استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۲🔴*
۴. در نسبت با دینفهمیِ جامعه که مطهری دربارهاش نقد داشت و آن را سطحی و غیرمعرفتی شمرده بود، مینویسد در قسمت هدفهای علمی، ما میخواهیم مؤسسهای برای «تحقیقات علمیِ دقیقِ اسلامی» به وجود بیاوریم و اسلام و علوم اسلامی را «آن طور که هست» به جامعه معرفی کنیم؛ چون احساس میکنیم که در زمان حاضر، نهتنها اسلام به مردمِ دیگر خوب معرفی نشده، بلکه به مردم خودمان نیز خوب معرفی نشده است. ازاینرو، کوشش میشود که تعلیمات اسلام، آنطور که هست به همۀ طبقات به زبان ساده و عمومی تفهیم شود(همان، ص۱۴۱). در واقع، اوّل باید ملّت مسلمان نسبت به اسلام و اصول و اهداف اسلام آشنا باشند و سپس وارد «عمل» شوند(همان، ص۱۴۲). مسألۀ آغازین و بنیادی، «معرفت دینیِ جامعه» است که گرفتار آسیبهای مختلفی شده است. «شناخت»، نقطۀ شروع تحوّل فرهنگی است و اگر شناخت، اصلاح و ترمیم شود، «عمل» نیز در تناسب با آن دگرگون خواهد شد. دشمن فکری و فرهنگی ما نیز از طریق همین ضعف و نقص شناختی توانسته است که در عمق جامعۀ ما نفوذ کند و ارزشهای تجدّدی را در آن رواج دهد. مسألۀ مهم و مغفول این است که درک ما از اسلام، مخدوش یا ناقص است و اینچنین درکی، موجب امراض فردی و اجتماعی شده است. میان ذهنیّت اجتماعی و حقایق اسلامی، فاصله و زاویه افتاده است و جامعه با وجود اینکه ادّعای مسلمانی دارد، فهم اسلامی ندارد و با معارف راستین اسلام، بیگانه است. ازاینرو، باید به سراغ ذهنیّتها رفت و آنها را بازسازی کرد. چنانچه فهمها و درکها اصلاح شوند میتوان از جامعه، انتظار عمل مؤمنانه داشت.
۵. از سوی دیگر، روحانیّت باید همواره مراقب «مسائل جدید و تحقیقنشده» - که در زمینههای مختلف، پیوسته پیش میآید – باشد؛ چراکه اینگونه مسائل، بهخصوص در عصر حاضر، مشکل بزرگی برای مسلمانان و طبقۀ جوان به شمار میرود(همان، ص۱۶۶). جامعۀ کنونی بیش از هر زمان دیگر، دستخوش ارتباطها و تعاملهایی با جهانهای فرهنگیِ بیگانه شده است؛ بهطوریکه همواره حجم انبوهی از نظریات و گفتهها و برداشتها در حال ورد به جامعۀ ما و دستبهدستشدن در درون جامعۀ ما هستند. جامعۀ گشوده و بیمرز کنونی، بسیار با جامعههای گذشته متفاوت شده است و دیگر نمیتوان همچون گذشته، با شتاب کم حرکت کرد. تحوّلات، آنچنان پرسرعت شدهاند که اگر دیر بجنبیم، سالها عقب خواهیم افتاد. نه میتوانیم میان خود و دیگریهای فرهنگی و فکری، دیوارهای بلند آهنین بکشیم، و نه میتوانیم جامعه را در برابر حملهها و هجمههایی که جهانیشدن و گسترش ارتباطات خوانده میشوند، رها کرد. باید با خطر روبرو شد و از مواجهه نهراسید، امّا لازمۀ این تقابل تاریخی، پاسخگویی به مسألههای جدید و عقبنماندن از شتاب تولّد مسألهها است.
۶. مسألۀ مهم دیگری که مطهری به آن اشاره میکند این است که علّت عدم کامیابی احزاب و دستهجات اسلامی این است که به اسلام به نحو همهجانبه توجّه نکردهاند؛ گاهی تنها به جنبۀ عبادیّات و گاهی به جنبۀ خاص دیگر توجّه کردهاند(همان، ص۱۴۴-۱۴۵). این سخن به آن معنی است که دینفهمیِ نیروهای اجتماعی که نسبت به جامعه و توده، نقش پیشبرنده داشتهاند، موردی و گزینشی بوده است و هر یک بر اساس ذائقه و سلیقۀ خویش، پارهای از دین را برگرفتهاند و بخش دیگر را وانهادهاند؛ حالآنکه اسلام، همۀ اسلام است. نتیجۀ این دیندانی و دینخوانیهای تکبُعدی و یکسویه آن است که جامعه در وضع نامتقارن و نامتناسب قرار گرفته است و به این واسطه، اسلام نیز از لحاظ منطقیبودن و کارآمدی، در معرض اتهام قرار گرفته است.
۷. البتّه برخلاف تصوّری که گاهی مطرح شده است، مطهری در عالم نظرورزی و حل اشکالهای فکری متوقف نمانده است، بلکه دغدغۀ جامعهپردازی عینی و نظامسازی واقعی نیز داشته است. از جمله در همین نوشتههای خویش از «پرداختن به جنبههای عملی و اجتماعی» (همان، ص۱۳۹) و «تحکیم و تبیین اصول اجتماعی اسلام» (همان، ص۱۴۶) نیز سخن میگوید و بر آن اصرار میورزد. اسلامِ مطهری، در انتزاعیّات و فهم معارف بنیادی متوقف نمیماند و در متن یک حرکت تدریجی، به سوی واقعیّت اجتماعی حرکت میکند. وی میکوشید فهم و درک را به زندگی عینی پیوند بدهد و واقعیّتهای عاملیّتی و ساختاریِ جامعه را در چهارچوب همان معارف بنیادین، دگرگون سازد. او معرفتبسنده و ذهنزده نیست و نگاه مَدرسی به اسلام ندارد. 🖊 مهدی جمشیدی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇
https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
جنگ گور خر ها با....
https://www.aparat.com/v/xfpM0
🌱🍎🌱🍐🌱🍊🌱🍏🌱
💠💠 #بیادشهیدعلیرضاوباباوآباءواجدادمون
و پدر ومادران شهدا و.....
کانال
#کشکول_آیات_قرآنی_واحادیث
#اهل_بیت_علیهم_السلام
👇👇👇👇
@kashkooleayevahadis
#صلوات_نثار_اهل_بیت_ع
🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿
#کانال_کشکول👇👇👇
#صلوات_بر_محمدوآل_محمدص
👇👇👇
💐 @kashkoolesalavat
💐 @kashkoolesalavat
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa
👆👆👆👆👆
#گروه_دوستان_یاحسین_ع_گو
خبرخوب
آزمایش موفق موتور ایرانی هواپیما
با حضور رئیسجمهور در شرکت مپنا، موتور کاملا ایرانی هواپیما ساختهشده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد.
رئیسی همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تامین قطعات در داخل کشور ساخته شده بازدید کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 همین چند ماه قبل هدفشان را اعلام کرده بودند: «حجاب بهانه است، میخواهیم مفهوم ناموس را از بین ببریم».
🌱🍎🌱🍐🌱🍊🌱🍏🌱
💠💠 #بیادشهیدعلیرضاوباباوآباءواجدادمون
و پدر ومادران شهدا و.....
کانال
#کشکول_آیات_قرآنی_واحادیث
#اهل_بیت_علیهم_السلام
👇👇👇👇
@kashkooleayevahadis
#صلوات_نثار_اهل_بیت_ع
🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿
#کانال_کشکول👇👇👇
#صلوات_بر_محمدوآل_محمدص
👇👇👇
💐 @kashkoolesalavat
💐 @kashkoolesalavat
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa
👆👆👆👆👆
#گروه_دوستان_یاحسین_ع_گو
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوکها وبوزینه های امت پیامبر ص.
🌱🍎🌱🍐🌱🍊🌱🍏🌱
💠💠 #بیادشهیدعلیرضاوباباوآباءواجدادمون
و پدر ومادران شهدا و.....
کانال
#کشکول_آیات_قرآنی_واحادیث
#اهل_بیت_علیهم_السلام
👇👇👇👇
@kashkooleayevahadis
#صلوات_نثار_اهل_بیت_ع
🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿
#کانال_کشکول👇👇👇
#صلوات_بر_محمدوآل_محمدص
👇👇👇
💐 @kashkoolesalavat
💐 @kashkoolesalavat
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa
👆👆👆👆👆
#گروه_دوستان_یاحسین_ع_گو
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 همخوانی سرود در ابتدای #دیدار_معلمان با رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
♦️ #چند_خبر_کوتاه
🔹️لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال خبر داد: آژانس نصب مجدد دوربینها در ایران را شروع کرده است/ انتخاب
🔹️مدیرعامل سایپا از تحویل خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد.
🔹كرملين: تنها مبناى قانونى حل مسائل قره باغ توافق مسكو-باكو و ايروان است.
@AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گارد گوشی رو ویژه و جذاب کنید
#خلاق_شو
🌱🍎🌱🍐🌱🍊🌱🍏🌱
💠💠 #بیادشهیدعلیرضاوباباوآباءواجدادمون
و پدر ومادران شهدا و.....
کانال
#کشکول_آیات_قرآنی_واحادیث
#اهل_بیت_علیهم_السلام
👇👇👇👇
@kashkooleayevahadis
#صلوات_نثار_اهل_بیت_ع
🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿
#کانال_کشکول👇👇👇
#صلوات_بر_محمدوآل_محمدص
👇👇👇
💐 @kashkoolesalavat
💐 @kashkoolesalavat
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa
👆👆👆👆👆
#گروه_دوستان_یاحسین_ع_گو