eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
944 دنبال‌کننده
531 عکس
314 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺جایگاه تفکر از منظر شهید مطهری رحمة الله علیه🔺 ✏️پ ن : متاسفانه در خلاف صحبتهای این بزرگ مرد عمل می شود. @kashkoolfn
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم
هدایت شده از امید محمدی سروش
🌼 نکته 🌼 📚 سخنانی ارزشمند از زبان دانشمندبزرگ؛استاد سید عبدالله انوار( از احفاد و نوادگان سید نعمت الله جزایری صاحب انوار نعمانیه) پیرامون دروس اصیل حوزه: (...در بین غیرایرانیِ مسلمان، علامه زمخشری نشان دهید که از خطه خراسان برخیزد و در لغت و کلام عرب به آن درجه از قدرت در اخذ مفاهیم از ساختارهای کلامی رسد که کمتر ذهنی بتواند به رسیده های او برسد. لطفاً به کشّاف او در تفسیر قرآن رجوع کنید و ببینید علم سیمانتیک (Semantic) را چه کسی پایه‌گذاری کرده است و نیز بکارهای قاضی بیضاوی در تفسیر معروف عالمانه او دقیق شوید و آنگاه خود قضاوت کنید که در هرمنوتیک (Hermeneutic) او کجاست و گادامر کجاست. دو شرح رضی الدین استرآبادی در نحو و صرف زبان عرب به زعم خود عربان شروحی است که نظیر خود در این فرهنگ ندارند و به زبانی دیگر یعنی نبوغ ایرانی.) @daneshnameh1399
هدایت شده از امید محمدی سروش
پروفسور محقق.mp3
36.43M
📟 یک مصاحبه ی شنیدنی با پروفسور مهدی محقق( مجتهد، فیلسوف،استاد باتجربه حوزه و دانشگاه) از شاگردان ادیب نیشابوری دوم،استادفروزانفر، استاد همایی،میرزا مهدی آشتیانی و... ⬅ تهیه شده در برنامه شوکران، با اجرای دیدنیِ پیام فضلی نژاد ✳ موضوع: وضعیت تحصیل در حوزه های اصیل و امروز ما ( علت عقبگرد حوزه و دانشگاه های امروز از مراکز علمی قدیم در چیست؟) ⚀ پیشنهاد دانلود ⚄ دانشنامه @daneshnameh1399
روش تحقیق در علوم اسلامی۱.محقق.mp3
8.97M
🌺 روش تحقیق در علوم اسلامی(۱) ⚀ به سخنِ دکتر مهدی محقق ⚄ سخنانی پیرامون: جامعیت یاتخصص در حوزه؟ سنت های حوزه ها چه بود؟ و ... ✳ چه بودیم ، چه شدیم!!!!! 🎙 با همدیگر این سخنرانی را گوش میدهیم! @daneshnameh1399
روش تحقیق در علوم اسلامی۲.محقق.mp3
5.13M
🌺 روش تحقیق در علوم اسلامی(۲) ⚀ به سخنِ دکتر مهدی محقق ⚄ سخنانی پیرامون: جامعیت یاتخصص در حوزه؟ سنت های حوزه ها چه بود؟ و ... 🎙 با همدیگر این سخنرانی را گوش میدهیم! @daneshnameh1399
مداحی_آنلاین_بزار_بگم_با_زبون_ساده_محمود_کریمی.mp3
3.03M
🌴شب زیارتی امام حسین(ع) 🍃بزار بگم با زبون ساده 🍃همین حسین حسینم از سرم زیاده 🎤 🌷 🌷 ♨️ @Maddahionlin 👈
العلم لا يعطیک بعضه حتی تعطیه کلک. علم بعض خود را به تو نمی دهد مگر اینکه تمام وجودت را برای آن انفاق کنی. حکایتی از نحوه تحصیل مرحوم علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف. @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎یک عاشق... «خاطره ای از علامه ذوالفنون حسن زاده آملی» ................................ ✨استاد رمضانی ................................ 👈جهت ثبت‌نام به سایت موسسه رجوع نمایید https://lms1.avayetowheed.com/
✅ راه اجتهاد؛ شناخت و تمرین 🔹عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔹اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔺سختی ظاهری و واقعی🔺 ☘آسانی ظاهری و واقعی☘ 🔸هر عملی که انجام میدهیم باید به نتیجه آن توجه کنیم تا س
🔰ارزش سختی 💥قدر سختی را بدانید! ⚡️فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرآ. با سختی آسانی هست. تعبیر این آیه این است: فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا با سختی آسانی هست، با اینکه اصل مقصود این است که به دنبال سختی آسانی هست، پایان شب سیه سپید است. ✨ولی چرا تعبیر قرآن این است که با سختی سستی است؟ می‌خواهد بفرماید که صرفا تعاقب و توالی نیست که یک سختی هست و بعد نوبت سستی باشد، بلکه اصلا آن سستی و آسانی زاییده سختی است. ⬅️سختیها مادر آسانی هستند. یعنی اگر بخواهید به رفاهها و راحتها و سعادتها برسید، تا از مسیر سختیها و شداید عبور نکنید، [امکان ندارد] این، اصلِ کلی عجیبی است. 📚بینش و رفتار قرآنی ۳ @bineshemotahar_qom
1_447940800.pdf
1.19M
💠 معرفی کتب جذاب و جالب 🚩 لطفاً فایل را دانلود کنید @daneshnameh1399
کارت پستال دیجیتال تسلیت شهادت حضرت فاطمه"سلام الله علیها" https://digipostal.ir/ci1fvs4
🔺«ما زالت بعد ابیها معصبة الراس، ناحلة الجسم، باکیة العین، منهدة الرکن»🔺 🔸زهرا(سلام الله علیها)را بعد از پدر ندیدند که هیچ وقت عصابه‌ای که به سر بسته بود را از سر باز کند. 🔸روز به روز زهرا لاغرتر و ناتوان‌تر می شد بعد از پدر همیشه زهرا را با چشمی گریان دیدند. 🔸«منهدة الرکن» این جمله معنی عجیبی دارد. رکن یعنی پایه، مثل یک ساختمان که پایه هایی دارد و روی آن پایه ها ایستاده است. از نظر جسمانی، پا و ستون فقرات رکن انسان است، یعنی انسان که می‌ایستد روی این بنای استخوانی می ایستد. 🔸گاهی از نظر جسمی این رکن خراب می شود مثل کسی که فرض کنید ستون فقراتش درهم شکسته باشد ولی گاهی انسان از نظر روحی آن‌چنان ضعیف می شود که گویی آن پایه‌های روحی که روی آن ایستاده است، خراب شده، زهرا را بعد از پدر این چنین توصیف کرده‌اند. 📚منبع:سیری در سیره‌ی نبوی شهید مطهری ص ۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨تمنای ارث علمی ازحضرت زهرا(س) 👤استاد حلواییان 🎞برشی از کلاس شرح رساله الولایه https://lms1.avayetowheed.com/
هدایت شده از المدرس الافضل
؛ ؛ (۲)؛ ✅ درباره واژه (تنبیه) گفته شده: 1⃣ واژه (تنبیه) در لغت مصدر باب تفعیل است، به معنی آن شخص را بر فلان مطلب آگاهی دادم یا فلانی را از خواب بیدار کردم. 2⃣ واژه (تنبیه) در اصطلاح، اشاره کردن به چیزی است که مخاطب از آن غفلت ورزیده است. 3⃣ گفته شده: تنبیه اشاره تفصیلی به مطلبی است که قبلا به طور اجمالی مطرح شده بود. 4⃣ تنبیه درباره مطلبی می آید که اگر خود مخاطب در مباحث قبلی دقت می کرد، آن مطلب را می فهمید. 5⃣ و این است و جز این نیست که واژه تنبیه در یک نوع مطلب علمی به کار می رود که سابقا گذشته بود یا در حکم سابق است، مانند مطالب بدیهی که حتی اگر سابقا ذکر نشده باشند، به خاطر بدیهی بودن گویا در سابق گفته شده اند. 6⃣ یا این است و جز این نیست که واژه تنبیه در مطلبی به کار می رود که نیاز به دلیل ندارد، مانند بدیهیات؛ یا مطلبی که در سابق به آن علمی تعلق گرفته و در حکم بدیهی می باشد. 7⃣ واژه تنبیه مرفوع است و خبر برای مبتدای محدوف می باشد مثلا (هذا تنبیه) یا مبتدای موخر برای خبر محذوف می باشد، مثلا (هاهنا تنبیه). 8⃣ عده ای گفته اند واژه تنبیه محلی از اعراب ندارد، زیرا مانند سفیدی بین دو مساله می باشد. 📗حاشیه جونگی، ص ۹۴. @alafzal1400
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔸ارتباط عمومی و ارتباط خصوصی🔸 ☘خداوند متعال از یک جهت به همه نظر عمومی دارد و الطافش و مهربانی اش ب
❇️امیر المؤمنین علی علیه‌السلام: 🔺القَلبُ المُحِبُّ للّهِ یُحِبُّ کَثیرا النَّصَبَ للّهٍ، وَالقَلبُ اللاّهی عَنِ اللّهٍ یُحِبُّ الرّاحَةَ. ☘قلب دوستدار خدا، خستگى براى خدا را بسیار دوست دارد و قلب بى‏ خبر از یاد خدا، آسایش را دوست دارد☘ 📚تنبیه الخواطر، ج۲، ص۸۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺انسانی که امین نیست ... ☘بیانات علامه حسن زاده آملی حفظه الله☘ @kashkoolfn
⚘فرارسیدن ایام الله دهه فجر مبارک باد.
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
💠جزوه ارزشمند مزاج شناسی از استاد خیراندیش 🔺تمام صوتهای استاد خیراندیش در این جزوه پیاده شده است.
🔺هر کدام از اعضای محترم فایل این کتاب را دارند برای بنده بفرستند تا دوباره بارگزاری بشود👇👇👇 @ravimahdi
خاطره ای بسیار از دکتر عبدالرسول کشمیری: که بودم یه دوستی داشتم که رتبه ی کنکورش بود و برق دانشگاه شریف میخوند برای فوق لیسانس رفت کانادا، بعد از مدتی به باباش گفت: می‌خوام ول کنم و برگردم تو دانشگاه های خودمون مدیریت بخونم.... باباش این کار پسرش رو خیلی احمقانه دونست و بهش گفت: تو توی معتبرترین دانشگاه دنیا داری درس می‌خونی، اونم در بهترین و بالاترین رشته! دو روز دیگه که برگردی ایران میشی استاد دانشکده مهندسی برق ، با کلی درآمد و عزت و احترام؛ چطوری همچنین تصمیم گرفتی؟ گفت: بابا یه روز که اینجا از تنهایی دلم گرفته بود به فکر فرو رفتم و در احوالات هم کلاسی هام دقت کردم که ظاهرا جزو درجه یک دنیا بودن، دیدم همشون یا هستند یا ایرانی، یا ، یا هندی و ... و به طور کلی همشون مال این کشورای استعمار زده هستن...از خودم پرسیدم... مگه اینجا بهترین دانشگاه و این رشته، بهترین رشته نیست؟ پس نوابغ و و آمریکایی کجان؟ بالأخره همشون که خنگ نیستن و اونام چهارتا دارن. رفتم تحقیق کردم و فهمیدم چه سرم رفته. دیدم اونا نوابغشون رو میفرستن تو رشته هایی که به شاهرگ حیاتی بشریت مربوط میشه؛ این کارو میکنن تا بتونن بشریت رو چپاول کنن. نابغه هاشونو میفرستن تو رشته‌هایی که برای امورات و بشری، مثل منابع انسانی، نفتی، کشاورزی، معادن، نوابغ، ادارات، شهرداری‌ها، وزارت خونه‌ها، نظام آموزشی، نیروهای نظامی و انتظامی و...حکم رو داره تا بتونن همه اینها رو به بهترین وجه با همدیگه هماهنگ کنن. نابغه های اونا در رشته های علوم انسانی مثل فلسفه، حقوق، ، جامعه شناسی یا کشاورزی، و امثال اینا درس میخونن. اونجا بود که فهمیدم اونا به من به چشم یه نگاه می کنن نه . همون طور که ما اگه لوله آب خونه‌مون بترکه، زنگ میزنیم لوله کش بیاد و طبق نظر ما اتصالات لوله رو تعمیر کنه، اونا میخوان ماهواره و موشک پرتاب کنن، زنگ میزنن کارگر از ایران یا چند تا کشور عقب مونده بیاد و برای اونا و زیر نظر و تحت مدیریت اونا موشک هوا کنه. با این تفاوت که این بر خلاف لوله کش، باید حتما نابغه باشه. و همون جور که ما نجّار و کارگرها رو تحویل می‌گیریم و دمشو می‌بینیم تا کارمون رو درست و خوب انجام بده، اونا هم کارگرای نابغه‌شون رو تحویل می‌گیرن تا کارشون پیش بره و بتونن به هدفشون برسن. فهمیدم که تو کشور اونا، ارزش واقعی رشته های و ، در حد بنا و معمار ساختمون و نجّار، یه ذره بیشتره، ولی تو کشورای استعمارزده ارزش رو جابه جا کردن؛ رشته‌هایی که ارزششون برابر ارزش انسانه و اصل موضوعشون و جامعه است، تو کشور ما خوار و ذلیل شده، ولی رشته های مهندسی و به کاخ آرزوها تبدیل شده. یه زمانی یکی از رؤسای جمهور کشور ما در جمع سخنرانی میکرد و اونجا با افتخار گفت: ما افتخار می‌کنیم که چهل درصد ، و بزرگترین استادان ، ایرانی هستند؛ ما افتخار می کنیم پزشکان اروپا، اند و... من تو دلم بهش گفتم: آقای رئیس! تو فکر کردی اون شصت درصد که ایرانی نیستن، آمریکایی هستن؟! اون ۶۰ درصد هم مال چهار تا کشور بدبخت هستن که مسؤولین شون مثل تو نفهمیدن چه کلاهی سرشون رفته؛ اون شصت درصد هم مال افغانستان و مالزی و پاکستان و سوریه و عراق و چین و هند و لبنان و ژاپن و... هستن.. آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و اسرائیلی هرگز وقتش رو تو این رشته ها تلف نمیکنه. سیستم مدیریتی شون به گونه‌ای طراحی شده که نابغه اونا به رشته ای بره که بشریته، به رشته ای بره که بتونه نابغه ما رو مثل یه به کار بگیره.. یه زمانی اروپا و آمریکا برای ساخته شدن نیاز به برده هایی داشت که کارهای بدنی خیلی سخت رو انجام بدن. با کشتی حمله کردن به آفریقا و کشتن و غارت کردن؛ زنها و مردهای سیاه پوست، از بچه هفت هشت ساله، تا پیرمرد هفتاد ساله رو بار کشتی کردن و آوردن به اروپا و آمریکا تا براشون بردگی کنن. امروز هم اروپا و آمریکا برای ساخته شدن نیاز به برده داره، منتهی نه اون برده سیاه پوست دیروزی که کارهای بدنی انجام میداد؛ برده امروزی باید نابغه باشه تا بتونه موشک و و رادار و عجیب غریب بسازه. برده دیروز رو به زور با کشتی بار میزدن و میبردن اما برده امروز رو با برنامه ای به نام ریاضی و زیست و شیمی و نجوم شناسایی می‌کنند و می‌برند....!!!! 📚منبع: کتاب در جست و جوی ثریا کشمیری
🌸 چهل و دومین ســــالگـرد پیــــــروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایـران مبــــــــارک باد. 🆔@kashkoolfn
کارگاه 📣📣 کارگاه مجازی خوانی ودرک متن 📣📣 در محضر بزرگان 🔶در کتاب ارزشمند"منتهی الأرب فی لغة العرب" آمده است: "ادب یعنی نگهداشت حد هرچیز" به همین لحاظ علوم ادبی را علوم ادبی نامیدند، چون حافظ و نگهدار حدود معارف مربوط به خودند وهر رشته از علوم ادبی میزانی برای نگهداشت حد معارف خود است. 🔷صرف ونحو ، دستور میدهد که این کلمه واین جمله راباید این طور ادا کنیدوباید بدین وجه پیاده نمایید وبدین صورت بخوانید ✅خلاصه زبان را درقالب خودش نگاه می دارندو نمیگذارند از خود بدر برود مجله افق حوزه 🔰🔰 📌باحضور مجرب ✅روشی نوین در خوانی ودرک متن🍁 ♨️@Meshkatolanvar
☘میلاد امام باقر علیه السلام مبارک باد☘ @kashkoolfn