eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
950 دنبال‌کننده
531 عکس
314 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اجتهاد
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد ✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را به‌صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمره‌‌اش را ملاحظه نمایید. اما نمی‌دانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟ 🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛ 🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را می‌خواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان می‌گویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمی‌دهیم! 🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در می‌آورید، چطور می‌توانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمی‌تواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست می‌آورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند. اما اگر تقطیع شد نمی‌شود روش اجتهادی را به دست آورد. 🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتاب‌ها وجود دارد قطع می‌شود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث می‌شود. 🔹رابعا اشکال اساسی‌تر اینکه شما به‌عنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کرده‌اید. طلبه که این را نمی‌خواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقره‌ای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کرده‌اند. 🔸مرحوم سیدمحمد کاظم می‌گوید ۱۲ قاعده‌ی فقهی از روایت تحف العقول استفاده می‌شود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمی‌کند، استاد هم وقتی می‌بیند این قسمت را نباید درس بگوید نمی‌فهمد چطور می‌تواند در بقیه‌ی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد. 🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض می‌کنم که کار بسیار خطرناکی می‌کنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع می‌کنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار می‌رود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر می‌کنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟ 👈 ادامه سخنان مهم استاد فاضل لنکرانی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39900 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅حضرت آیت الله جوادی آملی: طلاب با استعداد نباید جذب مراکز غیر حوزوی شوند 🔹حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
📍استاد زمانی قمشه ای از شاگردان علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ❇️طب و نجوم @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
📍استاد زمانی قمشه ای از شاگردان علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه ❇️طب و نجوم @kashkoolfn
🔸 تلاش‌های استاد زمانی قمشه ای و بی معنا بودن تعطیلی در سیر درسی ✍پ.ن: وقتی استاد استاد باشد و خودش به حرفش پایبند باشد و عاشق علم و علم آموزی باشد و از شاگردش نیز چنین خواسته ای داشته باشد و شاگرد نیز عاشق علم باشد، این ۲ رکن اصلی دست به دست هم می‌دهند و می‌شوند علامه حسن زاده آملی و استاد زمانی قمشه ای امیدواریم روزی برسد که این ۲ رکن، رکن رکین حوزه بشود که قبلا بود تا نه تنها حوزه بلکه جهان از علم سرشار اهل بیت علیهم السلام بهره مند بشوند. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘بسم الله الرحمن الرحیم☘ 🔸بحمدالله و المنة بعد از مدت ها چشم انتظاری و درخواست های متعدد، بالاخره (زیدعزه) جلساتی در خصوص برگزار نمودند که بسیار قابل استفاده و راهگشا می‌باشد، امید است که از این جلسات استفاده وافی ببریم و این جلسات توسط استاد عزیز پیدا کند و این روش ها پیدا کند و در کتب و آیات و روایات و ... پیاده شود تا اثر این روش کاملا برای همگان شود. ♦️ تعداد جلسات ۶ جلسه می‌باشد و ان شاءالله در کانال قرار داده می‌شود. @kashkoolfn
مبانی روش سنتی.mp3
10.82M
✅جلسه اول: مبانی روش سنتی 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
روش سنتی _ کلام بزرگان.mp3
11.04M
✅جلسه دوم: روش سنتی در کلام بزرگان 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
روش سنت ۳ _ نکات.mp3
12.64M
✅ جلسه سوم: نکات روش سنتی 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
روش سنتی ۴ _ نکات.mp3
12.93M
✅جلسه چهارم: ادامه نکات روش سنتی 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
روش سنتی ۵ _ تحلیل متن.mp3
12.86M
✅ جلسه پنجم: روش تحلیل متن 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
روش سنتی ۶ _ اصطلاحات علمی.mp3
10.73M
✅ جلسه ششم: اصطلاحات علمی 📍 استاد سلیمانیان @kashkoolfn
🔺تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی (تحول مثبت)🔺 ❇️ مولف: استاد علی مومنی 🔸 تنظیم و نگارش: سید مجتبی موسوی محمد امین مومنی 🔰بخشی از کتاب: 📍رمز موفقیت حوزه شیعه نه قدرت حاکمان و سلاطین که اخلاص و خاکساری عالمان پرهیزگاری بوده و هست که قصدی جز نشر افکار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نداشته و ندارند. 💠افزون بر این، روش و منش علم آموزی این بزرگواران بود که مایه چنین برکتی گشته است. ✅ به اعتقاد ما حوزه شیعی اگر بخواهد در بلندای قله افتخارات اعلام سلف صالح برای احسا و نشر افکار اهل بیت، باقی بماند چاره ای جز تبعیت از همان روش ندارد. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨 مکالمه شنیدنی بین و ! 🔹تو که هنوز جوانی، و محاسنت سیاه من از خستگی‌ها چه بگویم با این محاسن سفید...
🔺دسته‌بندی مباحث فقهی توسط شهید صدر🔺 🔸سید محمد باقر صدر با تأثیر از روش‌های تقسیم بندی حقوقی جدید، دسته‌بندی نویی را ارائه داد. بر اساس این روش جدید مباحث فقهی در چهار گروه رده بندی می‌شوند: ✅۱. عبادات همچون نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات. ✅۲. أموال که بر دو قسم است: 📍۱. أموال عمومی، یعنی اموالی که به شخصی خاص متعلق نیست و برای مصالحی عمومی و مصارفی مشخص در نظر گرفته شده است، مانند خراج، انفال، خمس و زکات. دو عنوان اخیر گرچه جنبه عبادی نیز دارند، لیکن جنبه مالی آن قوی‌تر و بارزتر است. 📍۲. أموال خصوصی، یعنی اموالی که مالک یا مالکان مشخصی دارد. مقررات مربوط به این بخش در دو قسمت جدا مورد بررسی قرار می‌گیرد: 💠۱. أسباب شرعی تملک یا به دست آوردن حق خاص. مباحث احیاء موات، حیازت، صید تبعیت، میراث، ضمانات و غرامات و نظایر آن. 💠۲. احکام تصرف در أموال. شامل مباحث بیع، صلح، شرکت، وقف، وصیت و سایر تصرفات ومعاملات. ✅۳. سلوک و آداب و رفتار شخصی، یعنی اعمال شخصی که ربطی به عبادات و أموال ندارد که دو گروه است: 📍۱. روابط خانوادگی، مناسبات دو جنس زن و مرد. مباحث نکاح و طلاق، خلع و مبارات، ظهار و لعان و ایلاء، و از این قبیل. 📍۲. روابط اجتماعی و مقررات مربوط به تنظیم رفتار فردی افراد جامعه. مقررات مربوط به خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، ملابس و مساکن، آداب معاشرت، احکام نذر و عهد و یمین، ذباحه، امر به معروف و نهی از منکر، همه در این بند جا می‌گیرد. ✅۴. آداب عمومی، یعنی رفتار و سلوک دستگاه‌های حکومتی و عمومی در مسائل قضاء و حکومت، صلح و جنگ، روابط بین المللی. @kashkoolfn
🔺جدول ابواب فقهی به زبان فرایندی🔺 ✅ابواب فقه>>> توضیح ها به زبان سیستمها و فرایندها 🔸۱. اجتهاد و تقلید>>> سیستم مشاوره و کارشناسی 🔸۲. طهارت>>> سیستم بهداشتی(اعم از بدن، روح، محیط، زنان، پس از مرگ) 🔸۳‌. صلات>>> سیستم عبادی فردی و جمعی/ مهارت تمرکز روحی/ مهارت همدلی 🔸۴. زکات>>> سیستم مالیاتی 🔸۵. خمس>>> سیستم مددکاری اجتماعی 🔸۶. انفال>>> سیستم بهره وری منابع طبیعی 🔸۷. صوم/صیام >>> سیستم عبادی/ مهارت مدیریت احساس 🔸۸. اعتکاف>>> سیستم عبادی/ مهارت خروج از روزمرگی و خلوت یابی 🔸۹. حج و عمره>>> سیستم عبادی فردی، جمعی و بین المللی و مهارت 🔸۱۰. المزار>>> بازسازی زندگی 🔸۱۱. الجهاد>>> سیستم دفاعی 🔸۱۲. امر به معروف و نهی ازمنکر>>> سیستم کنترل کیفیت اجتماعی 🔸۱۳. بیع، متاجر، معاملات، مکاسب>>> سیستم اقتصادی 🔸۱۴. دین، قرض>>> سیستم مددکاری اجتماعی، تامین منابع 🔸۱۵. رهن>>> سیستم اعتماد سازی، ابزار انضباط در تعهدات 🔸۱۶. مفلس>>> سیستم مدیرت بحران اقتصادی 🔸۱۷. حجر>>> سیستم پيش گیری و کنترل بحران رفتاری 🔸۱۸. ضمان، ضمانات>>> سیستم اعتماد سازی 🔸۱۹. حواله>>> سیستم نقل و انتقال منابع 🔸۲۰. کفالت، کفالات>>> سیستم مدیریت جایگزین 📚منبع: الگوریتم اجتهاد واسطی ج۱ ص۴۷۴ @kashkoolfn
🔸۲۱. صلح>>> سیستم مدیریت بحران‌های اجتماعی 🔸۲۲. شرکت>>> سیستم تامین منابع مالی/ کارآفرینی 🔸۲۳. مضاربه>>> سیستم تامین منابع مالی/ کارآفرینی تجاری 🔸۲۴. مزارعه>>> سیستم تامین منابع مالی/ کارآفرینی تولید 🔸۲۵. مساقات>>> سیستم تامین منابع مالی/ کارآفرینی نگهداری و رشد 🔸۲۶. ودیعه>>> سیستم اعتماد سازی 🔸۲۷. عاریه>>> سیستم جایگزینی موقت 🔸۲۸. اجاره>>> سیستم بهره برداری موقت از منابع 🔸۲۹. وکالت>>> سیستم مدیریت جایگزین 🔸۳۰. سکنی، وقوف، حبس، صدقات>>> سیستم کارسازی پایدار 🔸۳۱. هدیه، هبه، هبات>>> سیستم بهینه سازی روابط اجتماعی 🔸۳۲. سبق و رمایه>>> سیستم ورزشی 🔸۳۳. وصیت و وصایا>>> سیستم مدیریت جایگزین 🔸۳۴. نکاح و زواج>>> سیستم خانوادگی 🔸۳۵. طلاق>>> سیستم مدیریت بحران خانواده 🔸۳۶. خلع و مبارات>>> سیستم مدیریت بحران‌ خانواده 🔸۳۷. ظهار>>> سیستم کنترل بحران خانواده 🔸۳۸. ایلاء>>> سیستم کنترل بحران خانواده 🔸۳۹. کفارات>>> سیستم جرایم و مجازات های حقوقی 🔸۴۰. لعان>>> سیستم کنترل بحران خانواده 📚منبع: الگوریتم اجتهاد واسطی ج۱ ص۴۷۴ @kashkoolfn