☘گستردگی زبان عربی☘
🔺قال الاصمعی: جاء رجل الی جاریه امرء القیس و سال عنها صاحبها فقالت الجاریه:
☘فاء الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفییء یفیء ☘
🔸معنا: ذهب الی البیداء لیرجع القافله فاذا رجع ظل الشمس یرجع
❇️ترجمه:
شخصی نزد کنیز إمرء القیس آمد و پرسید:مولای تو کجاست؟
کنیز گفت:
ذهب الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفیء یفیء.
مولایم به صحرا رفته تا قافله را برگرداند، پس هر گاه سایه خورشید برگردد مولای من هم بر می گردد.
📚منبع: الخزائن ملا احمد نراقی ج1 ص106
@kashkoolfn
🔺الوسط🔺
❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه
🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به تحریک سین وسط حقیقی است گویا ساکن است و حرکتی ندارد و مراد از وسط به سکون سین بین الطرفین بودن است و احتمال در جایگاه های کثیره دارد پس گویا متحرک است.
📚منبع: الخزائن ملا احمد نراقی ج1 ص106
@kashkoolfn
🔺معما به نام جنید:
🔸آن مه که بدلبری ببرد از من دل از جور رخش درید پیراهن دل
🔸خواهی که ز نام او نشانی یابی جان بر سر دست نه از آن بر کن دل
✅مراد از دست ید است و چون جان را بر سر آن نهی و دل جان را که "الف" است بر کنید "جنید" میشود.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
🔺علت اینکه منسوب به ری را رازی گویند🔺
🔸صاحب فرهنگ جهانگیری بیان کرده است : دست خط فخر رازی را دیدم که نوشته بود:
❇️راز و ری نام دو برادر است که به اتفاق یکدیگر شهر را بنا نمودند و در تسمیه شهر بعد از اتمام شدن ما بین ایشان گفتگو و نزاع واقع شد ، حکما و عقلا چنان قرار دادند که شهر را به نام یکی و منسوب به شهر را به نام دیگری پس شهر را ری و منسوب به آن را رازی نامیدند.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺الوسط🔺 ❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه 🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به ت
‼️این عبارتی که مولا احمد نراقی فرموده است در کتاب صحاح نیامده است.
❇️علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)در پاورقی کتاب الخزائن ملا احمد این را تذکر داده است: لیس فی ماده "وسط" منه هذه الجمله انما فیه : فکل موضع صلح فیه "بین" فهو وسط بالسکون و ان لم یصلح فیه "بین" فهو بالتحریک و ربما سکن و لیس بوجه.
@kashkoolfn
🔺ضَرّ و ضُرّ🔺
🔸در کتاب کشاف ذیل ایه ی "رب انی مسنی الضر" امده است:
🔹ضَرّ : ضرر در هر چیز
🔹ضُرّ: ضرر در نفس مثل مریضی
@kashkoolfn
❇️معانی ترکیبی حروف ابجد:
🔸۱) ابجد: بدان
🔸۲)هوز: دریاب
🔸۳) حطی: نیک فهم کن
🔸۴) کلمن: نگهدار
🔸۵) سعفص: فرو مگذار
🔸۶)قرشت: دانا باش
🔸۷) ثخذ: واقف باش
🔸۸) ضظغ: از پیش بدان
📚منبع : خزائن نراقی
@kashkoolfn
نکاتی درباره خواندن سیوطی(نهائی.pdf
172.9K
🔺نکاتی در مورد سیوطی خواندن:
🔸استاد وکیلی از شاگردان حجت خراسانی
☘بسیار بسیار مفید☘
@kashkoolfn
🔺خوف و حزن🔺
🔸خوف: بر چیزی که انتظارش میرود و هنوز اتفاق نیفتاده است، اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از آینده
🔸حزن: بر چیزی که اتفاق افتاده است اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از گذشته.
☘ فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
@kashkoolfn
4_5778295983238546589.doc
86.5K
🔸چرایی ادبیات عرب
🔸درباره کتاب مغنی اللبیب
🔸روش مطالعه مغنی
🔸بعد از مغنی چه کنیم؟
🔺استاد وکیلی🔺
@kashkoolfn