☘گستردگی زبان عربی☘
🔺قال الاصمعی: جاء رجل الی جاریه امرء القیس و سال عنها صاحبها فقالت الجاریه:
☘فاء الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفییء یفیء ☘
🔸معنا: ذهب الی البیداء لیرجع القافله فاذا رجع ظل الشمس یرجع
❇️ترجمه:
شخصی نزد کنیز إمرء القیس آمد و پرسید:مولای تو کجاست؟
کنیز گفت:
ذهب الی الفیفاء لیفیء الفیء فاذا فاء الفیء یفیء.
مولایم به صحرا رفته تا قافله را برگرداند، پس هر گاه سایه خورشید برگردد مولای من هم بر می گردد.
📚منبع: الخزائن ملا احمد نراقی ج1 ص106
@kashkoolfn
🔺الوسط🔺
❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه
🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به تحریک سین وسط حقیقی است گویا ساکن است و حرکتی ندارد و مراد از وسط به سکون سین بین الطرفین بودن است و احتمال در جایگاه های کثیره دارد پس گویا متحرک است.
📚منبع: الخزائن ملا احمد نراقی ج1 ص106
@kashkoolfn
🔺معما به نام جنید:
🔸آن مه که بدلبری ببرد از من دل از جور رخش درید پیراهن دل
🔸خواهی که ز نام او نشانی یابی جان بر سر دست نه از آن بر کن دل
✅مراد از دست ید است و چون جان را بر سر آن نهی و دل جان را که "الف" است بر کنید "جنید" میشود.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
🔺علت اینکه منسوب به ری را رازی گویند🔺
🔸صاحب فرهنگ جهانگیری بیان کرده است : دست خط فخر رازی را دیدم که نوشته بود:
❇️راز و ری نام دو برادر است که به اتفاق یکدیگر شهر را بنا نمودند و در تسمیه شهر بعد از اتمام شدن ما بین ایشان گفتگو و نزاع واقع شد ، حکما و عقلا چنان قرار دادند که شهر را به نام یکی و منسوب به شهر را به نام دیگری پس شهر را ری و منسوب به آن را رازی نامیدند.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺الوسط🔺 ❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه 🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به ت
‼️این عبارتی که مولا احمد نراقی فرموده است در کتاب صحاح نیامده است.
❇️علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)در پاورقی کتاب الخزائن ملا احمد این را تذکر داده است: لیس فی ماده "وسط" منه هذه الجمله انما فیه : فکل موضع صلح فیه "بین" فهو وسط بالسکون و ان لم یصلح فیه "بین" فهو بالتحریک و ربما سکن و لیس بوجه.
@kashkoolfn
🔺ضَرّ و ضُرّ🔺
🔸در کتاب کشاف ذیل ایه ی "رب انی مسنی الضر" امده است:
🔹ضَرّ : ضرر در هر چیز
🔹ضُرّ: ضرر در نفس مثل مریضی
@kashkoolfn
❇️معانی ترکیبی حروف ابجد:
🔸۱) ابجد: بدان
🔸۲)هوز: دریاب
🔸۳) حطی: نیک فهم کن
🔸۴) کلمن: نگهدار
🔸۵) سعفص: فرو مگذار
🔸۶)قرشت: دانا باش
🔸۷) ثخذ: واقف باش
🔸۸) ضظغ: از پیش بدان
📚منبع : خزائن نراقی
@kashkoolfn
نکاتی درباره خواندن سیوطی(نهائی.pdf
172.9K
🔺نکاتی در مورد سیوطی خواندن:
🔸استاد وکیلی از شاگردان حجت خراسانی
☘بسیار بسیار مفید☘
@kashkoolfn
🔺خوف و حزن🔺
🔸خوف: بر چیزی که انتظارش میرود و هنوز اتفاق نیفتاده است، اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از آینده
🔸حزن: بر چیزی که اتفاق افتاده است اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از گذشته.
☘ فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
@kashkoolfn
4_5778295983238546589.doc
86.5K
🔸چرایی ادبیات عرب
🔸درباره کتاب مغنی اللبیب
🔸روش مطالعه مغنی
🔸بعد از مغنی چه کنیم؟
🔺استاد وکیلی🔺
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺لغت #فرق-رفع-و-دفع #دفع منع کردن از چیزی قبل از به وجود آمدن #رفع منع کردن از چیزی بعد از به وجو
🔺استعمال دفع به جای رفع🔺
🔸 گاهی اوقات دفع به جای رفع به کار میرود.
🔸علت: به خاطر مبالغه در ضعیف بودن مطلب یعنی گویا چنین اشکالی وارد نمیشود که بخواهیم آنرا رفع کنیم.
📚منبع: حاشیه جونگی و تدریج الادانی ص 153
@kashkoolfn
4_5778295983238546592.docx
57.5K
🔸تعریف مجتهد
🔸منابع کشف دین
🔸ضرورت جامعیت در تحصیل علوم
🔸جایگاه ادبیات عرب
🔸هدف از تحصیل ادبیات عرب
🔸ضرورت فهم تحلیلی ادبیات عرب
🔸ضرورت آموزش چند سطحی ادبیات عرب
🔸بررسی مورد به مورد کتب ادبی حوزه(صرف و نحو)
🔺استاد وکیلی 🔺
@kashkoolfn
🔺برکت🔺
🔸ثبوت خیر الهی در چیزی را گویند.
🔹وجه تسمیه: به خاطر اینکه عرب برکه را در جایی به کار میبرد که در برکه اب کم به نظر میرسد و هر چه قدر از آن آب برمی داریم دوباره آب جایگزین میشود و به همان اندازه قبلی خود آب دارد.
❇️لذا هر موقع که خیر الهی بخواهد بر وجهی صادر شود که نه حس شود و نه شمرده شود ولی زیاد از ان مشاهده شود در حالیکه محسوس نیست یعنی در ظاهر کم نشان میدهد و در باطن زیاد است و مردم از آن تعجب میکنند به چنین چیزی میگویند: "مبارک"یا "در آن برکت هست".
♦️نمونه های برکت: تقوا، تحصیل علم ، خدمت به استاد و پدر و مادر و ....
✅برکت مصداق ره صد ساله را یک شبه پیمودن است.
📚اقتباس از تدریج الادانی ص162
@kashkoolfn
🔺باء تصویر🔺
🔸در جایی به کار میرود که مولف در صدد به تصویر کشیدن عبارت قبلش باشد و بخواهد با این باء عبارت را تفسیر کند.
📚منبع: تدریج الادانی ص159 با اندک توضیح نگارنده
@kashkoolfn
🔺اشتقاق صغیر در میسر🔺
🔺میسر به معنای قمار میباشد ولی طبق مطالبی که بیان کردیم گفتیم که تمام این مشتقات به یک معنای کلی بر میگردند.
🔸میسر از یسر گرفته شده است و اصل معنای ان آسانی است.
❇️از این جهت به قمار میسر میگویند که معنای آسانی در آن خوابیده است یعنی با قمار مال دیگری خیلی راحت و آسان در دست برنده قرار میگیرد.
📚تدریج الادانی ص 162
@kashkoolfn
🔺خط خوش🔺
🔸فواید خوش خط بودن:
🔹1) روحی: رویت خط خوش موجب بهجت و سرور میشود.
🔹2) تاثیر گذاری بر مخاطب بالاخص در نامه نگاریها
🔹3) حفظ مکتوبات علمی مثل شرح و حاشیه و تعلیقه بر کتب
🔹4 )منزلت و کمال انسان بالا میرود
🔹و...
🔺لذا عزیزان علاقه مند با صرف حداقل روزانه 15 دقیقه میتوانند در عرض چند ماه به خط زیبا دست پیدا کنند.
❇️به منظور سهولت در یادگیری یک جزوه مختصر و یک نرم افزار آموزش خط تحریری با خودکار در اختیار عزیزان قرار میگیرد.
✅به زودی نکات بسیار زیبا و عرفانی در مورد خط از منابع معتبر بیان خواهد شد تا اهمیت خط خوش و زیبا مشخص شود.
@kashkoolfn
«آموزش خوشنویسی نستعلیق» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=v.x.v&ref=share
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن):
🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش نويسي
🔸2) امتياز ويژة كتاب آن است كه يك موضوع خشك فني را با لطايف ادبي و عرفاني درآميخته و به يك متن شيرين و خواندني تبديل كرده است چنانكه كمتر صفحة آن را خالي از يك آيت قرآني يا كلام پيامبر و سخن اولياء و يا اشعار نغز و لطيف پارسي و عربي توان يافت.
🔸3) اگر مجموعة آيات و ابياتي را كه در اين كتاب شاهد مثال آمده است يكجا گرد آورند خود جُنگ كوچكي از كلمات حكمت آميز در عشق و معرفت الهي خواهد بود.
🔸4 ) خطبة توحيدية كتاب به رسم مؤلفان پيشين به صنعت «براعت استهلال» آراسته است يعني ضمن ستايش حضرت باري و بيان اوصاف جميل و صنع شگفت انگيز او اصطلاحات و تعبيرات رايج ميان خوش نويسان را درج كرده. هرچه از شعر و آيت كه شاهد مثال آورده همه پيوندي نزديك با اين فن شريف دارد.
@kashkoolfn
🔺نمونه ای از متن کتاب🔺
🔸اينكه سخن جلوه گاه معاني است و چنانكه صورت بي معني را نوري نيست معاني بي صورت را نيز ظهوري نيست پس مركبي بايد كه معاني لطيف آسماني را در عالم صورت سير دهد و آن مركب همان حروف و كلمات است كه بايد به تناسب جمال معاني خلعتي بر تن كند تا هر كه او را در آن خلعت بيند گويد:صورتت مي بينم و حيران معني ميشوم تا چه معني لطيف است آنكه اينش صورت است .
🔸يكي از تعاريف حكما را دربارة خط نقل مي کنند كه: خط صناعتي روحاني است كه به اسباب جسماني ظهور مي يابد.
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن): 🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش
❇️ کتاب بسیار خواندنی است و دارای نکات فراوانی میباشد و خیلی از خطاطان از این کتاب متاسفانه غافل هستند.
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عاشورایدوم، برایرئیسمذهب!
🎙 بیان آیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
◼️ آجرکم الله فی مصیبة الامام جعفر الصادق علیه السلام
🔺مراد🔺
❇️هر جا مراد می اید دو نکته دارد:
🔸۱) باید ظاهر کلام را بیان کرد و بعد خلاف ظاهر(مراد) را مشخص کرد.
🔸۲)خلاف ظاهر بودن و مراد متکلم را با دلیل بیان کرد
@kashkoolfn
🔺حرف عله و لین و مد🔺
🔸عله : حروف اصلی کلمه و ا ی باشد.
🔸لین: "و ا ی" ساکن باشند.
🔸مد: "و ا ی" ساکن و متناسب با خودشان حرکت باشد.
❇️رابطه منطقی:
♦️سه دایره داخل هم که کوچکتر مد و کوچک لین و بزرگ عله میباشد.
📚منبع: تدریج الادانی۱۰۸
@kashkoolfn
🔺شرط اضافه به معنای من و لام🔺
🔸شرط اضافه به معنای " من " :
🔹صحت حمل مضاف الیه بر مضاف
❇️مثال: خاتم فضه》》》 هذا الخاتم فضه حمل صحیح است.
🔸شرط اضافه به معنای " ل" :
🔹عدم صحت حمل مضاف الیه بر مضاف
❇️مثال: غلام زید》》》 الغلام زید حمل غلط است.
📚منبع: تدریج الادانی ص۱۸۱
@kashkoolfn
🔺کثیرًا ما و قلیلاً ما🔺
🔸کثیرا یا قلیلا منصوب است بنابر:
🔹۱) ظرف بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت برای حین است و ما تاکید معنای کثرت است
❇️مثال: کثیرا ما یحذف>> یحذف حینا کثیرا ما.
🔹۲) مفعول مطلق بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت است و ما تاکید معنای کثرت است.
❇️مثال: کثیرا ما یحذف >> یحذف حذفا کثیرا ما
📚منبع: تدریج الادانی ص ۱۹۰
@kashkoolfn
🔺ویژگی های لفظ الله🔺
❇️از میان نامهای خدا لفظ "الله" دارای ویژگی های خاصی است:
🔸۱) دارای لام تفخیم و تعظیم است زیرا این اسم از نامهای خاص خداست و برای غیر خدا وضع نمیشود.
🔸۲) تاء قسم بر روی این لفظ وارد میشود و بر سایر نامهای خداوند وارد نمیشود.
🔸۳) هاء که قائم مقام واو قسم میشود از ویژگیهای این لفظ است و بر غیر آن وارد نمیشود. لا ها الله( به خدا قسم)
🔸۴) حرف ندا بر روی الله وارد میشود بدون ایها . یا الله
🔸۵) حرف جر در لفظ الله عمل میکند بدون اینکه لفظا ذکر شود(این قاعده مربوط به باب قسم است.). اللهِ لافعلنّ
@kashkoolfn