eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
935 دنبال‌کننده
539 عکس
324 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸خواجه‌نصیر با نوشتن‌ اخلاق‌ ناصری نخستین‌ اثر مهم‌ حکمت‌ عملی‌ ، سنتی‌ را بنیاد نهاد که‌ نه‌ در دوره یونانی‌ و نه‌ در دوره اسلامی‌ پیش‌ از او سابقه‌ نداشت‌. 🔸فیلسوفان‌ دوره اسلامی‌، پیش‌ از او در کلیات‌ حکمت‌ نظری آثاری مهم‌ مانند دانشنامه علایی‌ به‌ فارسی‌ و شفا به‌ عربی‌ نوشته‌ بودند، اما اخلاق‌ ناصری نخستین‌ اثر در حکمت‌ عملی‌ به‌ شمار می‌رود و به‌ همین‌ سبب‌ نیز فیلسوفان‌ متأخر بر خواجه‌، آن‌ را همچون‌ الگویی‌ در تدوین‌ کلیات‌ حکمت‌ عملی‌ به‌ کار گرفتند. 🔸اخلاق‌ ناصری یکی‌ از مهم‌ترین‌ متن‌های فارسی‌ در سده ق‌ است‌ که‌ تحت‌ تأثیر سبک‌ متداول‌ در دوره مغولان‌ واقع‌ نشده‌، و حاکی‌ از نوآوری و خلاقیت‌ بسیار است‌ و از این‌ دیدگاه‌ می‌تواند مورد بررسی‌ و استفاده زبان‌ شناسان‌ و سبک‌ شناسان‌ قرار گیرد. 🔸قطب‌ الدین‌ شیرازی شاگرد خواجه‌، در دانشنامه مفصل‌ خود با عنوان‌ "درة التاج‌" که‌ شامل‌ همه علوم‌ زمان‌ بود، بخش‌ مفصلی‌ را به‌ حکمت‌ عملی‌ اختصاص‌ داد که‌ از بسیاری جهات‌ بر مبنای اخلاق‌ ناصری خواجه‌ فراهم‌ آمده‌ بود. 🔸خواجه‌ در مقدمه اخلاق‌ ناصری توضیح‌ داده‌ است‌ که‌ ناصرالدین‌ محتشم‌ قهستان‌، ابتدا از او خواسته‌ بود تا تهذیب‌ الاخلاق‌ ابوعلی‌ مسکویه‌ را که‌ به‌ شرح‌ اخلاق‌ عقلی‌ یونانی‌ بسنده‌ کرده‌ بود، به‌ فارسی‌ درآورد، اما از آن‌جا که‌ در نظر خواجه‌، دو فن‌ دیگر حکمت‌ عملی‌، یعنی‌ «حکمت‌ مدنی‌ و حکمت‌ منزلی‌» سیاست‌ مدن‌ و تدبیر منزل‌ با گذشت‌ زمان‌ اندراس‌ یافته‌ و از بین رفته بود، و ابوعلی‌ مسکویه‌ نیز در تهذیب‌ الاخلاق‌ به‌ این‌ دو بخش‌ نپرداخته‌ بود، خواجه‌ با افزودن‌ کلیات‌ این‌ دو حکمت‌ از گفتار حکمای پیشین‌، به‌ ویژه‌ ابونصر فارابی‌ ، به‌ «حکمت‌ خُلقی‌ِ» تهذیب‌ الاخلاق‌ علم‌ حکمت‌ عملی‌ را به‌ تمامی‌ آورده‌ است‌. @kashkoolfn
🔺در پایان‌ مقدمه جدید اخلاق‌ ناصری خواجه‌ توضیح‌ می‌دهد که‌ مضمون‌ کتاب‌ «از جوامع‌ حکمت‌ عملی‌، بر سبیل‌ نقل‌ و حکایت‌ و طریق‌ اخبار و روایت‌ از حکمای متقدم‌ و متأخر باز گفته‌ می‌آید». بدین‌ سان‌، خواجه‌ به‌ گفته خود «در تحقیق‌ حق‌ و ابطال‌ باطل‌» وارد نشده‌ و «به‌ اعتبار معتقد، در ترجیح‌ رایی‌ و تزییف‌ مذهبی‌ خوض‌» نکرده‌ است‌. ❇️کتاب از سه بخش تشکیل شده است: اخلاق فردی ، تدبیر منزل، سیاست مدن 🔸 بخش اول: عمده بخش‌ نخست‌ اخلاق‌ ناصری در «حکمت‌ خُلقی‌» از کتاب‌ تهذیب‌ الاخلاق‌ ابوعلی‌ مسکویه‌ برگرفته‌ شده‌ که‌ مهم‌ترین‌ کتاب‌ اخلاق‌ عقلی‌ در دوره اسلامی‌ است‌. همین‌ کتاب‌ را ابوعلی‌ مسکویه‌ بر مبنای ترجمه عربی‌ اسحاق‌ بن‌ حنین‌ از کتاب‌ اخلاق‌ نیکو ماخُسی‌ِ ارسطو و تفسیر فرفوریوس‌ بر این‌ کتاب‌ فراهم‌ آورده‌ است‌. بنابراین‌، بخش‌ عمده حکمت‌ خلقی‌ اخلاق‌ ناصری، ارسطویی‌ و نوافلاطونی‌ است‌. 🔸بخش دوم: بخش‌ دوم‌ در حکمت‌ منزلی‌ را خواجه‌ از رساله تدبیر منزل‌ نویسنده گمنام‌ نوفیثاغورسی‌ به‌ نام‌ اَبروسُن‌ برگرفته‌ که‌ به‌ زبان‌ عربی‌ ترجمه‌ شده‌ بوده‌ است‌. خواجه‌ نصیر، به‌ درستی‌ توضیح‌ داده‌ است‌ که‌ از کتاب‌های یونانی‌ در تدبیر منزل‌، جز مختصری از کتاب‌ ابروسن‌ در دست‌ متأخران‌ نیست‌ و همین‌ رساله‌ را خود به‌ گونه خلاصه‌، اما موشح‌ به‌ مواعظ و آداب‌ متقدمان‌ و متأخران‌ در بخش‌ دوم‌ اخلاق‌ ناصری آورده‌ است‌. 🔸بخش سوم: بخش‌ سوم‌ اخلاق‌ ناصری نیز به‌ طور عمده‌ از رساله‌های فصول‌ المدنی‌ و آراء اهل‌ المدینة الفاضله فارابی‌ و رساله السیاسه ابن‌سینا گرفته‌ شده‌ است‌. این‌ بخش‌ با فصلی‌ در وصایای افلاطون‌ خاتمه‌ می‌یابد. بنابراین‌، کتاب‌ اخلاق‌ ناصری ترکیب‌ و تألیفی‌ از برخی‌ رساله‌های دوره اسلامی‌ است‌ که‌ خواجه‌ آن‌ها را گرد آورده‌، و به‌ فارسی‌ ترجمه‌ کرده‌ است‌. @kashkoolfn
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ معجزه تمدن اسلامی( عصر طلایی اسلام) 🔺صد حیف و صد حیف که دشمنان کار خودشان را به نحو احسن انجام دادند و علوم اسلامی را از بین ما دزدیدند و یک نوع خود تحقیری را به ما القاء کردند. 🔺 متاسفانه در حوزه سیر حکمت وجود داشت یعنی تسلط به حکمت نظری و عملی ولی کم کم از میان برداشته شد. 🔺افرادی که تسلط کامل به این علوم داشتند لقب حکیم و معلم به آنها داده میشد. 🔺 دوره طلایی تمدن اسلامی زمان خواجه نصیر و شیخ بهاء و... بود و آرام آرام افول کرد. 🔺الان هم هستند افرادی که سیر حکمت را با موفقیت سپری کردند >>> علامه حسن زاده آملی حفظه الله 🔺با توجه به سخنان بزرگان دوباره این تمدن طلایی اسلام زنده خواهد شد و از اینجا به همه دوستان بالاخص طلاب عزیز توصیه میکنم به کتب قدما توجه داشته باشند. @kashkoolfn
akhlaghe-naseri-fooji.ir_.zip
15.71M
🔸کتاب اَخْلاق‌ِ ناصِری، مهم‌ترین‌ رساله‌ در حکمت‌ عملی‌ در دوره اسلامی‌ می‌باشد. 🔺پیشنهاد مطالعه کتاب @kashkoolfn
❓سوال بسیار دقیق که جواب آن نیز بسیار دقیق میباشد ❇️سوال: چرا شیخ بوعلی کتاب طبی خود را "قانون" نامید و کتاب عقلی(حکمت نظری: الهیات،ریاضیات،طبیعیات و...) خود را "شفا" نامیده است در حالیکه باید برعکس میشد؟؟؟ 🔺به زودی جواب قرار داده میشود. 🔸عزیزانی که اطلاع دارند به پی وی بنده ارسال نمایند👇👇👇 @ravimahdi @kashkoolfn
سیمای دانشوران.پژوهش واجرا؛امید محمّدی سُروش.mp3
7.2M
📚سیمای دانشوران۱ 📖زندگینامه ی مرحوم علامه مدرس افغانی رحمه الله 📝🎙با تحقیق و اجرای طلبه فاضل امید محمّدی سروش @kashkoolfn
🔸دو نوع نگاه و رویکرد به علم اصول وجود دارد که مبتني بر تعريف هر گروه نسبت به اين علم است ... 🔺1. گروهي جزئي نگر هستند و نگاه جزئي و انفرادي به هر مسأله و هر بابي دارند و از سويي ديگر فقاهت و فقه را منحصر در احكام فرعيه مي دانند ، كه اين نوع نگاه سبب مي شود كه حكم بر زائد بودن برخي مسائل يا برخي ابواب كنند. 🔺2.گروهي ديكر نگاه كلان و شمولي دارند و علاوه بر اينكه به هر مسألة و هر بابي مستقلا و منفردا نظر دارند ، نگاهي انضمامي و شمولي هم به مسائل علم اصول دارند. ثانيا فقاهت را منحصر در احكام فرعية نمي دانند بلكه نگاهي منظومه اي به دين به عنوان يك مجموعه مرتبط به هم دارند. 🔸اين دسته تعريفشان از علم اصول عبارت است از ( منطق فهم معارف دين ) و دين هم به معناي وسيع و گسترده اش كه در این نگاه فقه اكبر و عقايد مهيمن و حاكم بر فقه اصغر و احكام فرعيه است. ❇️با اين نگاه كلي و شمولي ، نه تنها علم اصول زوائدي ندارد ( زوائد با مقدمه اي كه گذشت ) بلكه نیازمند بخش دیگری از مباحث علم اصول كه مباحث ( اصول قانون ) است نیز هستیم چرا که در اصول موجود تنها از دليليت دليل بحث شده است و از مباحث ( اصول قانون ) كه نمطي ديكر از استنباط را رقم مي زند و به منزله ي قوانين دستوريه نسبت به قوانين بارلمانيه حكومت و هيمنه دارد کم تر بحث شده. 🔹در اين نگاه استنباط دو نمط دارد : استخراج و استيلاد كه در علم اصول كنوني فقط به جنبه ي استخراج برداخته شده است نه جنبه دوم. 🔸و به عنوان نمونه با همين رويكرد به علم اصول است كه بسياري از شبهات حل خواهد شد. 🔴در بحث ثمرات علم اصول ، نباید ثمره را تنها در يك فرع فقهي جستجو کنیم بلکه باید اصول را ابزاری برای فهم کل دین بدانیم . ✏️شیخ حسین صالح ، نجف اشرف. @alnokat
🔺سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیمای دانشوران ۲.علامه حسنزاده.امید محمدی سروش.mp3
20.8M
🔸زندگانی علامه حسن زاده آملی حفظه الله ✏️📣باپژوهش و گویندگی امید محمدی سروش 📲ارتباط با گوینده و پژوهشگرِ سیمای دانشوران👇👇👇 @omidsoroush @kashkoolfn