eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
937 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺چند نکته در مورد بسم الله الرحمن الرحیم🔺 ❇️۱. کل امر لم یبدا ببسم الله فهو ابتر ❇️ ۲. متعلق باء را بعضی از روایت(لم یبدأ) اخذ کرده اند و فرمودند: أَبتَدِءُ در تقدیر می‌گیریم. ❇️۳. در تدریج الادانی می‌فرماید: مصداق ابتداء باید مشخص شود و در متعلق گیری متناسب با کار مورد نظر، فعل را در تقدیر می‌گریم مثلا اگر کار ما تالیف است أُءَلِّفُ، اگر تبلیغ است أُبلِّغُ، اگر اختراع است، أَختَرِعُ و ... ❇️۵. باء به معنای الصاق است ❇️۶. از طرفی اسم یعنی نشانه و مارک ❇️۷. الله: مستجمع جمیع صفات جمال و جلال و توجه برای اتصال به خدای جامع است. ❇️۸. رحمن و رحیم: اجمالا اشاره به وسعت رحمت الهی دارد یعنی با وسعت رحمتش سیر الی الله آسان خواهد شد. ❇️ ۹. طبق آیه ی ما عندکم ینفد و ما عندالله باق، معنای ابتر در حدیث هم مشخص می‌شود. 📍 تحلیل اجمالی آیه با نکاتی که بیان شد: 🔸اگر می‌خواهیم هر کاری را شروع کنیم باید این کار را با نام خدا آغاز کنیم و اگر این کار کم کم انجام شود کم کم اخلاص انسان بالا می‌رود و روز به روز بر معرفتش افزوده خواهد شد و کارهایش الهی خواهد شد، اگر بخواهیم تعبیر و مثالی بیاوریم شاید این مثال خوب باشد که وقتی مارک استاندارد روی محصولی زده می‌شود، آن محصول قابل استفاده می‌شود لذا در امر الهی نیز اگر کار ما مارک خدایی بگیرد یعنی اخلاص ما در کار زیاد باشد آن کار مورد قبول و استفاده قرار می‌گیرد لذا کار ما ابتر نخواهد شد لذا چه قدر زیبا فرمود عارفی از شاگردان علامه طهرانی که برای کسب اخلاص سعی کنید هر کاری را شروع می‌نمایید بسم الله الرحمن الرحیم را بگویید و توجه کنید که کم کم اخلاص در شما تقویت خواهد شد. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺معجزه انس و شاه کلید موفقیت🔺 ✅انس و وحدت در مقابل تعدد و غربت 💠قاعده زبان آموزی و ... 🔸شما وقتی یک لغت را متوجه می‌شوید یک معنا دارد ابتداءا بین لفظ و معنا تعدد و دوگانگی و جدایی تصور می‌کنید و تا این قضیه ثابت است، خوب آن لغت در وجود شما نهادینه نشده است. ⁉️ باید چه کرد: ✅باید از انس کمک گرفت یعنی وقتی با یک لفظ جدید آشنا شدیم باید با آن انس گرفت و از طرفی انس هم در اثر کثرت بهره وری از آن لفظ و مدام دیدن آن لفظ و جلوی چشم بودنش و ... به دست می‌آید. ⁉️قدرت انس و کثرت بهره وری چیست؟ 🔸انس و کثرت بهره وری از یک لغت موجب می‌شود لفظ و معنا روز به روز به هم نزدیک شوند و کم کم متصل به هم شوند و در نتیجه یکی شوند که در نتیجه با شنیدن لفظ، معنا به ذهن بیاید و با تصور معنا آن لفظ به ذهن بیاید وقتی این طور شد شما دیگه توجه به معنا ندارید بلکه دنبال مفهوم ترکیبی یا بهتر بگم فهم مراد متکلم هستی و در اسیر معنای لفظ نیستید زیرا با انس تعدد از بین رفت. 🔸همین مطلب را شما در همه جا بسط بدهید در امر قواعد ادبی، منطقی، اصولی و ... اگر می‌خواهید ذهن منطقی و ادبی و اصولی و ... داشته باشید راهش انس و در نتیجه وحدت علم و عالم و معلوم است یعنی شما یک شخص منطقی هستید نه منطق دان، یک شخص ادیب هستید نه ادبیات دان و ... 🔸یا وقتی با اسلام آشنا می‌شویم ابتداءا ذهن ما غریب است وقتی با معارف اسلامی انس میگیریم بعد از مدتی شخص اسلامی می‌نگرد و عمل می‌کند. 🔸 بالاتر از اینها وقتی شخصی عشق مولا امیرالمومنین علی علیه السلام را ابتداءا کسب میکند هنوز غربت وجود دارد ولی وقتی مدام با سخنان و سیره حضرت انس گرفت علی وار زندگی می‌کند و وجودش علی علیه السلام می شود. 🔸 و بالاخره کسی که محبت الهی را در خود فعال کرد و با سخنان و اوامر او انس گرفت و عمل کرد و با او مدام خلوت کرد در نتیجه از غربت خارج و به وادی دوست وارد می‌شود و این انس او را به جایی می‌رساند که وجودش الهی می‌شود غیر او نمی‌بیند و غربتی حس نمی‌کند. 🔹پیش به سوی انس یعنی شاه کلید تبدیل تعدد و کثرت به وحدت، غربت به قربت و ... @kashkoolfn
r56553a5768.pdf
551K
❇️گونه های تبیین مباحث ادبی در شرح اصول کافی ملاصدرا رضوان الله علیه 📍نویسندگان: عبد الله میر احمدی، مونا امانی پور ❇️ ملاصدرا از مطالب 📍لغتی 📍فقه اللغه و اشتقاق 📍صرفی 📍نحوی 📍بلاغت 📍فروق اللغات 📍توجه به تاریخ الفاظ 📍بیان نظریات اجتهادی شخصی 📍و ... استفاده میکند تا روایت دقیق فهم شود لذا می‌شود گفت کسی که می‌خواهد اسلام شناس( قرآن و روايت اهل بیت علیهم السلام را بفهمد ) بشود چاره ای نیست از یادگیری علوم عقلی و نقلی زیرا متون اصلی ما عربی است و محتوای آن پر از نکات عقلی و نقلی است لذا اسلام شناس شدن به پرداختن به یک جنبه نیست بلکه باید شبکه ای نگریست آن هم هر علمی به اندازه ۳ سطح ابتدایی، متوسطه و نهایی تلمذ شود و در محضر قرآن تتبع و اجتهاد شود زیرا رسیدن به دوره تخصص هر علم به انسان قوت اجتهاد و تحلیل را می‌دهد( فلسفه اینکه چرا باید ۳ سطح در هر علمی طی شود همین است ) @kashkoolfn
فقه اللغه ۱.mp3
10.53M
🔺فقه اللغه ۱🔺 ❇️ استاد سلیمانیان
فقه اللغه ۲.mp3
9.09M
🔺فقه اللغه ۲🔺 ❇️ استاد سلیمانیان
سیمای دانشوران امام خمینی.mp3
7.36M
🔹 (۱۹) 🔸 زندگانیِ علمی_فقهی(ره) 🎙 🔻 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه 🏷 لطفاً این پادکست را با نام و نشان دانشنامه به اشتراک بگذارید ☑️ به مناسبت سالروز (ره) 🌺 پیشنهاد میکنم که این پادکست را استماع فرمایید 🆔@daneshnameh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺روش شناسی اجتهاد مرحوم امام رضوان الله علیه🔺 ❇️از منظر آیت الله محمد جواد فاضل حفظه‌الله @kashkoolfn
❇️نگاهی به تطورات علم لغت در قرن اخیر 📍استاد مفیدی http://mabahes.bahjat.ir/12911// 🔹 پیشنهاد می‌شود این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید. @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
❇️نگاهی به تطورات علم لغت در قرن اخیر 📍استاد مفیدی http://mabahes.bahjat.ir/12911// 🔹 پیشنهاد م
🔺بررسی معنای برخی از حروف🔺 ✅«ش» 📍راجع به «شین» یک چیزی را عرض کردم، فردایش آقا آورد. دیدیم این مشترک است؛ غالب کلماتی که «شین» دارد، یک نحو تفرّق در آن هست؛ اما نه تفرّقِ جدا جدا . یعنی شما غبار را که دست می زنید، پخش می شود. غبار که پخش می­شود، با درخت فرق دارد. درخت هم پخش است؛ اما پخشش یک اصلی دارد، امّا غبار، نه. ✅«ث» 📍من این طور عرض می­کردم. کلمات عربی را نگاه کنید. کلماتی که «ث» در آن هست، دالّ بر تفرّق است؛ اما تفرّق مثل همین غبار، چیزی پخش می­شود. اما کلماتی که «شین» دارد، در آن هم تشعّب و تفرّق است، اما تشعّبی که یک نحو ما به الاشتراکی دارد و از یک اصلی پخش می شود. حالا شما بعداً روی کلمات فکر کنید. شعبة. شعبان. ماه شعبان اصلاً روایت هم دارد. شعبان درختی است که خصوصیاتی دارد. یا خود «شجر» و سایر چیزهایی که «شین» در آن هست، یا مثلاً «شکَّ» یعنی ذهنش از یک مطلبی که مربوط به اوست، شاخه شاخه می­شود. ✅«هاء» 📍اندازه ای که ما طلبگی دیدیم، «هاء» را آن طوری که خیلی برای ما جذاب باشد، خوب معنا نکرده بود. 28 تا معنا. بعضی هایش را خوب معنا کرده بود. من درباره «هاء» معنای سستی به ذهنم می آید. ایشان گفته بود «افراغ الجوف» یعنی باطن را تخلیه کنید، یعنی مثل اینکه هوا را بیرون می دهند. از «هَهَّ»گرفته بود. شیوه کارش را باید نگاه کنید، خیلی دقیق کار کرده؛ ولی این که نتیجه گیری هایش همه جا خوب است یا نه، معلوم نیست.  ظاهراً یک سستی در «هـ» هست. وَهم ، هُم ، هواء ، وَهاء. همه اینها که می بینید، یک سستی در آن هست .واهی. -در «وَهَب» سستی کجایش است؟ ببنید حروفی که این­ها در آن هست، وقتی معنای کلمه سنگین می­شود، باید ما اول برویم آن معنا را صاف بکنیم. همین کاری که این آقای مصری کرده، بعد ببینیم ترکیبش چه می­شود؟ یعنی فوری شما بگویید «وَهَب» سستی اش کجاست؟ ما باید اول بگوییم باء یعنی چه، واو یعنی چه، بعد مجموع این سه تا را با هم بگوییم، بعد بگوییم آن سستی اش برای هاء است، آن اجتماع و اشتمالش برای واو است، آن معنای دیگرش هم برای باء است. ابتدا به ساکن نمی توانیم برویم سراغ کلمه. لذا کار این مصری خیلی جالب است. الان هم که یک نحو ریاضی شده، هر کلمه ای را می گوید از اول من گفتم از دو تا حرف تشکیل شده. همان معانی را اینجا می آوریم. @kashkoolfn
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام به همه ی همراهان عزیز صوت دروس زیر در کانال آرشیو تلگرام بارگزاری شد: الکبری فی المنطق باب اشتغال سیوطی تبیین روش سنتی تبیین روش خواندن سیوطی شرح شمسیه آرشیو دروس و بحوث https://t.me/Adorous