🔺معما به نام جنید:
🔸آن مه که بدلبری ببرد از من دل از جور رخش درید پیراهن دل
🔸خواهی که ز نام او نشانی یابی جان بر سر دست نه از آن بر کن دل
✅مراد از دست ید است و چون جان را بر سر آن نهی و دل جان را که "الف" است بر کنید "جنید" میشود.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
🔺علت اینکه منسوب به ری را رازی گویند🔺
🔸صاحب فرهنگ جهانگیری بیان کرده است : دست خط فخر رازی را دیدم که نوشته بود:
❇️راز و ری نام دو برادر است که به اتفاق یکدیگر شهر را بنا نمودند و در تسمیه شهر بعد از اتمام شدن ما بین ایشان گفتگو و نزاع واقع شد ، حکما و عقلا چنان قرار دادند که شهر را به نام یکی و منسوب به شهر را به نام دیگری پس شهر را ری و منسوب به آن را رازی نامیدند.
📚منبع: همان
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺الوسط🔺 ❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه 🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به ت
‼️این عبارتی که مولا احمد نراقی فرموده است در کتاب صحاح نیامده است.
❇️علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)در پاورقی کتاب الخزائن ملا احمد این را تذکر داده است: لیس فی ماده "وسط" منه هذه الجمله انما فیه : فکل موضع صلح فیه "بین" فهو وسط بالسکون و ان لم یصلح فیه "بین" فهو بالتحریک و ربما سکن و لیس بوجه.
@kashkoolfn
🔺ضَرّ و ضُرّ🔺
🔸در کتاب کشاف ذیل ایه ی "رب انی مسنی الضر" امده است:
🔹ضَرّ : ضرر در هر چیز
🔹ضُرّ: ضرر در نفس مثل مریضی
@kashkoolfn
❇️معانی ترکیبی حروف ابجد:
🔸۱) ابجد: بدان
🔸۲)هوز: دریاب
🔸۳) حطی: نیک فهم کن
🔸۴) کلمن: نگهدار
🔸۵) سعفص: فرو مگذار
🔸۶)قرشت: دانا باش
🔸۷) ثخذ: واقف باش
🔸۸) ضظغ: از پیش بدان
📚منبع : خزائن نراقی
@kashkoolfn
نکاتی درباره خواندن سیوطی(نهائی.pdf
172.9K
🔺نکاتی در مورد سیوطی خواندن:
🔸استاد وکیلی از شاگردان حجت خراسانی
☘بسیار بسیار مفید☘
@kashkoolfn
🔺خوف و حزن🔺
🔸خوف: بر چیزی که انتظارش میرود و هنوز اتفاق نیفتاده است، اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از آینده
🔸حزن: بر چیزی که اتفاق افتاده است اطلاق میشود.
🔹بالجمله: ترس از گذشته.
☘ فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون
@kashkoolfn
4_5778295983238546589.doc
86.5K
🔸چرایی ادبیات عرب
🔸درباره کتاب مغنی اللبیب
🔸روش مطالعه مغنی
🔸بعد از مغنی چه کنیم؟
🔺استاد وکیلی🔺
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺لغت #فرق-رفع-و-دفع #دفع منع کردن از چیزی قبل از به وجود آمدن #رفع منع کردن از چیزی بعد از به وجو
🔺استعمال دفع به جای رفع🔺
🔸 گاهی اوقات دفع به جای رفع به کار میرود.
🔸علت: به خاطر مبالغه در ضعیف بودن مطلب یعنی گویا چنین اشکالی وارد نمیشود که بخواهیم آنرا رفع کنیم.
📚منبع: حاشیه جونگی و تدریج الادانی ص 153
@kashkoolfn
4_5778295983238546592.docx
57.5K
🔸تعریف مجتهد
🔸منابع کشف دین
🔸ضرورت جامعیت در تحصیل علوم
🔸جایگاه ادبیات عرب
🔸هدف از تحصیل ادبیات عرب
🔸ضرورت فهم تحلیلی ادبیات عرب
🔸ضرورت آموزش چند سطحی ادبیات عرب
🔸بررسی مورد به مورد کتب ادبی حوزه(صرف و نحو)
🔺استاد وکیلی 🔺
@kashkoolfn