eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
940 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺معما به نام جنید: 🔸آن مه که بدلبری ببرد از من دل از جور رخش درید پیراهن دل 🔸خواهی که ز نام او نشانی یابی جان بر سر دست نه از آن بر کن دل ✅مراد از دست ید است و چون جان را بر سر آن نهی و دل جان را که "الف" است بر کنید "جنید" میشود. 📚منبع: همان @kashkoolfn
🔺علت اینکه منسوب به ری را رازی گویند🔺 🔸صاحب فرهنگ جهانگیری بیان کرده است : دست خط فخر رازی را دیدم که نوشته بود: ❇️راز و ری نام دو برادر است که به اتفاق یکدیگر شهر را بنا نمودند و در تسمیه شهر بعد از اتمام شدن ما بین ایشان گفتگو و نزاع واقع شد ، حکما و عقلا چنان قرار دادند که شهر را به نام یکی و منسوب به شهر را به نام دیگری پس شهر را ری و منسوب به آن را رازی نامیدند. 📚منبع: همان @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔺الوسط🔺 ❇️قال الجوهری فی الصحاح: الوسط محرکه ساکنه و ساکنه محرکه 🔸میگویم (نراقی): مراد از وسط به ت
‼️این عبارتی که مولا احمد نراقی فرموده است در کتاب صحاح نیامده است. ❇️علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)در پاورقی کتاب الخزائن ملا احمد این را تذکر داده است: لیس فی ماده "وسط" منه هذه الجمله انما فیه : فکل موضع صلح فیه "بین" فهو وسط بالسکون و ان لم یصلح فیه "بین" فهو بالتحریک و ربما سکن و لیس بوجه. @kashkoolfn
✅عبارت صحیح در کتاب صحاح اللغه جوهری👇👇👇
🔺ضَرّ و ضُرّ🔺 🔸در کتاب کشاف ذیل ایه ی "رب انی مسنی الضر" امده است: 🔹ضَرّ : ضرر در هر چیز 🔹ضُرّ: ضرر در نفس مثل مریضی @kashkoolfn
❇️معانی ترکیبی حروف ابجد: 🔸۱) ابجد: بدان 🔸۲)هوز: دریاب 🔸۳) حطی: نیک فهم کن 🔸۴) کلمن: نگهدار 🔸۵) سعفص: فرو مگذار 🔸۶)قرشت: دانا باش 🔸۷) ثخذ: واقف باش 🔸۸) ضظغ: از پیش بدان 📚منبع : خزائن نراقی @kashkoolfn
نکاتی درباره خواندن سیوطی(نهائی.pdf
172.9K
🔺نکاتی در مورد سیوطی خواندن: 🔸استاد وکیلی از شاگردان حجت خراسانی ☘بسیار بسیار مفید☘ @kashkoolfn
🔺خوف و حزن🔺 🔸خوف: بر چیزی که انتظارش میرود و هنوز اتفاق نیفتاده است، اطلاق میشود. 🔹بالجمله: ترس از آینده 🔸حزن: بر چیزی که اتفاق افتاده است اطلاق میشود. 🔹بالجمله: ترس از گذشته. ☘ فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون @kashkoolfn
4_5778295983238546589.doc
86.5K
🔸چرایی ادبیات عرب 🔸درباره کتاب مغنی اللبیب 🔸روش مطالعه مغنی 🔸بعد از مغنی چه کنیم؟ 🔺استاد وکیلی🔺 @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔺لغت #فرق-رفع-و-دفع #دفع منع کردن از چیزی قبل از به وجود آمدن #رفع منع کردن از چیزی بعد از به وجو
🔺استعمال دفع به جای رفع🔺 🔸 گاهی اوقات دفع به جای رفع به کار میرود. 🔸علت: به خاطر مبالغه در ضعیف بودن مطلب یعنی گویا چنین اشکالی وارد نمیشود که بخواهیم آنرا رفع کنیم. 📚منبع: حاشیه جونگی و تدریج الادانی ص 153 @kashkoolfn
4_5778295983238546592.docx
57.5K
🔸تعریف مجتهد 🔸منابع کشف دین 🔸ضرورت جامعیت در تحصیل علوم 🔸جایگاه ادبیات عرب 🔸هدف از تحصیل ادبیات عرب 🔸ضرورت فهم تحلیلی ادبیات عرب 🔸ضرورت آموزش چند سطحی ادبیات عرب 🔸بررسی مورد به مورد کتب ادبی حوزه(صرف و نحو) 🔺استاد وکیلی 🔺 @kashkoolfn
🔺برکت🔺 🔸ثبوت خیر الهی در چیزی را گویند. 🔹وجه تسمیه: به خاطر اینکه عرب برکه را در جایی به کار میبرد که در برکه اب کم به نظر میرسد و هر چه قدر از آن آب برمی داریم دوباره آب جایگزین میشود و به همان اندازه قبلی خود آب دارد. ❇️لذا هر موقع که خیر الهی بخواهد بر وجهی صادر شود که نه حس شود و نه شمرده شود ولی زیاد از ان مشاهده شود در حالیکه محسوس نیست یعنی در ظاهر کم نشان میدهد و در باطن زیاد است و مردم از آن تعجب میکنند به چنین چیزی میگویند: "مبارک"یا "در آن برکت هست". ♦️نمونه های برکت: تقوا، تحصیل علم ، خدمت به استاد و پدر و مادر و .... ✅برکت مصداق ره صد ساله را یک شبه پیمودن است. 📚اقتباس از تدریج الادانی ص162 @kashkoolfn
🔺باء تصویر🔺 🔸در جایی به کار میرود که مولف در صدد به تصویر کشیدن عبارت قبلش باشد و بخواهد با این باء عبارت را تفسیر کند. 📚منبع: تدریج الادانی ص159 با اندک توضیح نگارنده @kashkoolfn
🔺اشتقاق صغیر در میسر🔺 🔺میسر به معنای قمار میباشد ولی طبق مطالبی که بیان کردیم گفتیم که تمام این مشتقات به یک معنای کلی بر میگردند. 🔸میسر از یسر گرفته شده است و اصل معنای ان آسانی است. ❇️از این جهت به قمار میسر میگویند که معنای آسانی در آن خوابیده است یعنی با قمار مال دیگری خیلی راحت و آسان در دست برنده قرار میگیرد. 📚تدریج الادانی ص 162 @kashkoolfn
🔺خط خوش🔺 🔸فواید خوش خط بودن: 🔹1) روحی: رویت خط خوش موجب بهجت و سرور میشود. 🔹2) تاثیر گذاری بر مخاطب بالاخص در نامه نگاریها 🔹3) حفظ مکتوبات علمی مثل شرح و حاشیه و تعلیقه بر کتب 🔹4 )منزلت و کمال انسان بالا میرود 🔹و... 🔺لذا عزیزان علاقه مند با صرف حداقل روزانه 15 دقیقه میتوانند در عرض چند ماه به خط زیبا دست پیدا کنند. ❇️به منظور سهولت در یادگیری یک جزوه مختصر و یک نرم افزار آموزش خط تحریری با خودکار در اختیار عزیزان قرار میگیرد. ✅به زودی نکات بسیار زیبا و عرفانی در مورد خط از منابع معتبر بیان خواهد شد تا اهمیت خط خوش و زیبا مشخص شود. @kashkoolfn
«آموزش خوشنویسی نستعلیق» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=v.x.v&ref=share
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن): 🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش نويسي 🔸2) امتياز ويژة كتاب آن است كه يك موضوع خشك فني را با لطايف ادبي و عرفاني درآميخته و به يك متن شيرين و خواندني تبديل كرده است چنانكه كمتر صفحة آن را خالي از يك آيت قرآني يا كلام پيامبر و سخن اولياء و يا اشعار نغز و لطيف پارسي و عربي توان يافت. 🔸3) اگر مجموعة آيات و ابياتي را كه در اين كتاب شاهد مثال آمده است يكجا گرد آورند خود جُنگ كوچكي از كلمات حكمت آميز در عشق و معرفت الهي خواهد بود. 🔸4 ) خطبة توحيدية كتاب به رسم مؤلفان پيشين به صنعت «براعت استهلال» آراسته است يعني ضمن ستايش حضرت باري و بيان اوصاف جميل و صنع شگفت انگيز او اصطلاحات و تعبيرات رايج ميان خوش نويسان را درج كرده. هرچه از شعر و آيت كه شاهد مثال آورده همه پيوندي نزديك با اين فن شريف دارد. @kashkoolfn
🔺نمونه ای از متن کتاب🔺 🔸اينكه سخن جلوه گاه معاني است و چنانكه صورت بي معني را نوري نيست معاني بي صورت را نيز ظهوري نيست پس مركبي بايد كه معاني لطيف آسماني را در عالم صورت سير دهد و آن مركب همان حروف و كلمات است كه بايد به تناسب جمال معاني خلعتي بر تن كند تا هر كه او را در آن خلعت بيند گويد:صورتت مي بينم و حيران معني ميشوم تا چه معني لطيف است آنكه اينش صورت است . 🔸يكي از تعاريف حكما را دربارة خط نقل مي کنند كه: خط صناعتي روحاني است كه به اسباب جسماني ظهور مي يابد. @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن): 🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش
❇️ کتاب بسیار خواندنی است و دارای نکات فراوانی میباشد و خیلی از خطاطان از این کتاب متاسفانه غافل هستند. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🏴 عاشورای‌دوم، برای‌رئیس‌مذهب! 🎙 بیان آیت‌الله‌العظمی‌وحیدخراسانی ◼️ آجرکم الله فی مصیبة الامام جعفر الصادق علیه السلام
🔺مراد🔺 ❇️هر جا مراد می اید دو نکته دارد: 🔸۱) باید ظاهر کلام را بیان کرد و بعد خلاف ظاهر(مراد) را مشخص کرد. 🔸۲)خلاف ظاهر بودن و مراد متکلم را با دلیل بیان کرد @kashkoolfn
🔺حرف عله و لین و مد🔺 🔸عله : حروف اصلی کلمه و ا ی باشد. 🔸لین: "و ا ی" ساکن باشند. 🔸مد: "و ا ی" ساکن و متناسب با خودشان حرکت باشد. ❇️رابطه منطقی: ♦️سه دایره داخل هم که کوچکتر مد و کوچک لین و بزرگ عله میباشد. 📚منبع: تدریج الادانی۱۰۸ @kashkoolfn
🔺شرط اضافه به معنای من و لام🔺 🔸شرط اضافه به معنای " من " : 🔹صحت حمل مضاف الیه بر مضاف ❇️مثال: خاتم فضه》》》 هذا الخاتم فضه حمل صحیح است. 🔸شرط اضافه به معنای " ل" : 🔹عدم صحت حمل مضاف الیه بر مضاف ❇️مثال: غلام زید》》》 الغلام زید حمل غلط است. 📚منبع: تدریج الادانی ص۱۸۱ @kashkoolfn
🔸رساله ای در خوشنویسی : علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) ❇️توضیحات کتاب: 🔹انتشارات : الف لام میم 🔹تعداد صفحات : ۲۰ صفحهA5 🔹ایشان این رساله مختصر را برای انجمن خوشنویسان نوشته اند. @kashkoolfn
🔺کثیرًا ما و قلیلاً ما🔺 🔸کثیرا یا قلیلا منصوب است بنابر: 🔹۱) ظرف بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت برای حین است و ما تاکید معنای کثرت است ❇️مثال: کثیرا ما یحذف>> یحذف حینا کثیرا ما. 🔹۲) مفعول مطلق بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت است و ما تاکید معنای کثرت است. ❇️مثال: کثیرا ما یحذف >> یحذف حذفا کثیرا ما 📚منبع: تدریج الادانی ص ۱۹۰ @kashkoolfn
🔺ویژگی های لفظ الله🔺 ❇️از میان نامهای خدا لفظ "الله" دارای ویژگی های خاصی است: 🔸۱) دارای لام تفخیم و تعظیم است زیرا این اسم از نامهای خاص خداست و برای غیر خدا وضع نمیشود. 🔸۲) تاء قسم بر روی این لفظ وارد میشود و بر سایر نامهای خداوند وارد نمیشود. 🔸۳) هاء که قائم مقام واو قسم میشود از ویژگیهای این لفظ است و بر غیر آن وارد نمیشود. لا ها الله( به خدا قسم) 🔸۴) حرف ندا بر روی الله وارد میشود بدون ایها . یا الله 🔸۵) حرف جر در لفظ الله عمل میکند بدون اینکه لفظا ذکر شود(این قاعده مربوط به باب قسم است.). اللهِ لافعلنّ @kashkoolfn
🔸۶) یکی از ویژگیهایش این است که میم مشدد عوض از یا می آید. اللهم》》در اصل یا الله بوده است. 🔸۷) اگر علیه بر روی الله داخل شود کسره هاء بدل به ضمه میشود از باب تفخیم. ما عاهد علیهُ الله 🔸۸) از آن جهت که الله را نمیتوان اسم برای غیر خدا قرار داد ، تثنیه و جمع بسته نمیشود و صفت برای اسمی قرار نمیگیرد بلکه موصوف واقع میشود. ❇️بنابراین: 🔹۱) الله علم شخص و اسم برای ذاتی است که مستجمع تمام صفات الهیه است. 🔹۲) الله علم تمام علمهاست و معرفه ی تمام معارف است از این جهت که دارای ویژگی های خاصی است که نمیتوانیم او را همانند سایر اعلام و معارف، علم بدانیم بلکه او علم اعلام و معرفه معارف است. 📚منبع: تفسیر فروغ ایت الله احدی،جلد۱،ص۷۸ @kashkoolfn
🔺مشتق صرفی و اصولی و مشتقی که در اصول بحث میشود🔺 🔸مشتق صرفی: کلمه ای که از کلمه دیگر گرفته شود و جامد نباشد. ❇️مثال: اسم فاعل،فعل و ... 🔸مشتقی که در اصول بحث میشود: باید دو شرط داشته باشد:۱) حمل بر ذات بشود۲) با از بین رفتن صفت ، ذات از بین نرود. ❇️مثال: زید مسافر، زید رقّ(بنده). ♦️رابطه بین مشتق صرفی و مشتقی که در اصول بحث میشود،عموم و خصوص من وجه است ❇️مثال: 🔹۱)فقط صرفی: زید ضرب(اسناد است نه حمل) 🔹۲) فقط مشتقی که در اصول بحث میشود: زید رقّ(رق جامد است و مشتق صرفی نیست.) 🔹۳) محل اجتماع: زید مسافر(هم صرفی و هم مشتقی که در اصول بحث میشود.) 🔸مشتق اصولی: هر مشتق صرفی که بتواند حمل بر ذات شود. ♦️رابطه بین مشتق صرفی و مشتق اصولی،عموم و خصوص مطلق است یعنی هر مشتق اصولی ،صرفی است و لا بالعکس. ❇️مثال: زید مسافر و ..‌. 📚منبع: اصول مظفر بحث مشتق @kashkoolfn