eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
942 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
«آموزش خوشنویسی نستعلیق» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=v.x.v&ref=share
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن): 🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش نويسي 🔸2) امتياز ويژة كتاب آن است كه يك موضوع خشك فني را با لطايف ادبي و عرفاني درآميخته و به يك متن شيرين و خواندني تبديل كرده است چنانكه كمتر صفحة آن را خالي از يك آيت قرآني يا كلام پيامبر و سخن اولياء و يا اشعار نغز و لطيف پارسي و عربي توان يافت. 🔸3) اگر مجموعة آيات و ابياتي را كه در اين كتاب شاهد مثال آمده است يكجا گرد آورند خود جُنگ كوچكي از كلمات حكمت آميز در عشق و معرفت الهي خواهد بود. 🔸4 ) خطبة توحيدية كتاب به رسم مؤلفان پيشين به صنعت «براعت استهلال» آراسته است يعني ضمن ستايش حضرت باري و بيان اوصاف جميل و صنع شگفت انگيز او اصطلاحات و تعبيرات رايج ميان خوش نويسان را درج كرده. هرچه از شعر و آيت كه شاهد مثال آورده همه پيوندي نزديك با اين فن شريف دارد. @kashkoolfn
🔺نمونه ای از متن کتاب🔺 🔸اينكه سخن جلوه گاه معاني است و چنانكه صورت بي معني را نوري نيست معاني بي صورت را نيز ظهوري نيست پس مركبي بايد كه معاني لطيف آسماني را در عالم صورت سير دهد و آن مركب همان حروف و كلمات است كه بايد به تناسب جمال معاني خلعتي بر تن كند تا هر كه او را در آن خلعت بيند گويد:صورتت مي بينم و حيران معني ميشوم تا چه معني لطيف است آنكه اينش صورت است . 🔸يكي از تعاريف حكما را دربارة خط نقل مي کنند كه: خط صناعتي روحاني است كه به اسباب جسماني ظهور مي يابد. @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
❇️معرفی کتاب تحفه المحبین ( در آیین خوشنویسی و لطایف معنوی آن): 🔸1) كتابی است براي عاشقان هنر خوش
❇️ کتاب بسیار خواندنی است و دارای نکات فراوانی میباشد و خیلی از خطاطان از این کتاب متاسفانه غافل هستند. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🏴 عاشورای‌دوم، برای‌رئیس‌مذهب! 🎙 بیان آیت‌الله‌العظمی‌وحیدخراسانی ◼️ آجرکم الله فی مصیبة الامام جعفر الصادق علیه السلام
🔺مراد🔺 ❇️هر جا مراد می اید دو نکته دارد: 🔸۱) باید ظاهر کلام را بیان کرد و بعد خلاف ظاهر(مراد) را مشخص کرد. 🔸۲)خلاف ظاهر بودن و مراد متکلم را با دلیل بیان کرد @kashkoolfn
🔺حرف عله و لین و مد🔺 🔸عله : حروف اصلی کلمه و ا ی باشد. 🔸لین: "و ا ی" ساکن باشند. 🔸مد: "و ا ی" ساکن و متناسب با خودشان حرکت باشد. ❇️رابطه منطقی: ♦️سه دایره داخل هم که کوچکتر مد و کوچک لین و بزرگ عله میباشد. 📚منبع: تدریج الادانی۱۰۸ @kashkoolfn
🔺شرط اضافه به معنای من و لام🔺 🔸شرط اضافه به معنای " من " : 🔹صحت حمل مضاف الیه بر مضاف ❇️مثال: خاتم فضه》》》 هذا الخاتم فضه حمل صحیح است. 🔸شرط اضافه به معنای " ل" : 🔹عدم صحت حمل مضاف الیه بر مضاف ❇️مثال: غلام زید》》》 الغلام زید حمل غلط است. 📚منبع: تدریج الادانی ص۱۸۱ @kashkoolfn
🔸رساله ای در خوشنویسی : علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) ❇️توضیحات کتاب: 🔹انتشارات : الف لام میم 🔹تعداد صفحات : ۲۰ صفحهA5 🔹ایشان این رساله مختصر را برای انجمن خوشنویسان نوشته اند. @kashkoolfn
🔺کثیرًا ما و قلیلاً ما🔺 🔸کثیرا یا قلیلا منصوب است بنابر: 🔹۱) ظرف بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت برای حین است و ما تاکید معنای کثرت است ❇️مثال: کثیرا ما یحذف>> یحذف حینا کثیرا ما. 🔹۲) مفعول مطلق بودن》》》عاملش ان چیزی است که بعدش می آید و صفت است و ما تاکید معنای کثرت است. ❇️مثال: کثیرا ما یحذف >> یحذف حذفا کثیرا ما 📚منبع: تدریج الادانی ص ۱۹۰ @kashkoolfn
🔺ویژگی های لفظ الله🔺 ❇️از میان نامهای خدا لفظ "الله" دارای ویژگی های خاصی است: 🔸۱) دارای لام تفخیم و تعظیم است زیرا این اسم از نامهای خاص خداست و برای غیر خدا وضع نمیشود. 🔸۲) تاء قسم بر روی این لفظ وارد میشود و بر سایر نامهای خداوند وارد نمیشود. 🔸۳) هاء که قائم مقام واو قسم میشود از ویژگیهای این لفظ است و بر غیر آن وارد نمیشود. لا ها الله( به خدا قسم) 🔸۴) حرف ندا بر روی الله وارد میشود بدون ایها . یا الله 🔸۵) حرف جر در لفظ الله عمل میکند بدون اینکه لفظا ذکر شود(این قاعده مربوط به باب قسم است.). اللهِ لافعلنّ @kashkoolfn
🔸۶) یکی از ویژگیهایش این است که میم مشدد عوض از یا می آید. اللهم》》در اصل یا الله بوده است. 🔸۷) اگر علیه بر روی الله داخل شود کسره هاء بدل به ضمه میشود از باب تفخیم. ما عاهد علیهُ الله 🔸۸) از آن جهت که الله را نمیتوان اسم برای غیر خدا قرار داد ، تثنیه و جمع بسته نمیشود و صفت برای اسمی قرار نمیگیرد بلکه موصوف واقع میشود. ❇️بنابراین: 🔹۱) الله علم شخص و اسم برای ذاتی است که مستجمع تمام صفات الهیه است. 🔹۲) الله علم تمام علمهاست و معرفه ی تمام معارف است از این جهت که دارای ویژگی های خاصی است که نمیتوانیم او را همانند سایر اعلام و معارف، علم بدانیم بلکه او علم اعلام و معرفه معارف است. 📚منبع: تفسیر فروغ ایت الله احدی،جلد۱،ص۷۸ @kashkoolfn
🔺مشتق صرفی و اصولی و مشتقی که در اصول بحث میشود🔺 🔸مشتق صرفی: کلمه ای که از کلمه دیگر گرفته شود و جامد نباشد. ❇️مثال: اسم فاعل،فعل و ... 🔸مشتقی که در اصول بحث میشود: باید دو شرط داشته باشد:۱) حمل بر ذات بشود۲) با از بین رفتن صفت ، ذات از بین نرود. ❇️مثال: زید مسافر، زید رقّ(بنده). ♦️رابطه بین مشتق صرفی و مشتقی که در اصول بحث میشود،عموم و خصوص من وجه است ❇️مثال: 🔹۱)فقط صرفی: زید ضرب(اسناد است نه حمل) 🔹۲) فقط مشتقی که در اصول بحث میشود: زید رقّ(رق جامد است و مشتق صرفی نیست.) 🔹۳) محل اجتماع: زید مسافر(هم صرفی و هم مشتقی که در اصول بحث میشود.) 🔸مشتق اصولی: هر مشتق صرفی که بتواند حمل بر ذات شود. ♦️رابطه بین مشتق صرفی و مشتق اصولی،عموم و خصوص مطلق است یعنی هر مشتق اصولی ،صرفی است و لا بالعکس. ❇️مثال: زید مسافر و ..‌. 📚منبع: اصول مظفر بحث مشتق @kashkoolfn
🌹 میلاد با سعادت امام رئوف، امام رضا علیه السلام بر شما مبارک🌹 @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺 🔸۱) از ایه یکم تا ایه چهارم توحید نظری و از ایه پنجم تا اخر توحید عملی است. 🔸۲) الف و لام حمد استغراق است. 🔸۳) حمد با مدح فرق دارد و فرقش این است که مدح برای توصیف کمال اختیاری و غیر اختیاری است ( مانند: علم،مهربانی،زیبایی منظره و...) ولی حمد فقط توصیف کمال اختیاری است و چون خدا دارای کمالات اختیاری جمال و جلال است،حمد به او اختصاص دارد. 🔸۴) رب به معنی مالک و صاحب اختیاری که مملوکش را تربیت میکند ولی لفظ مالک را ذکر کرد زیرا رسیدگی به اعمال چنان حساس است که از غیر خدا ساخته نیست. @kashkoolfn
🔸۵) ربوبیت خداوند دو جهت دارد: 🔹 الف) از موضع جباریت: در طبیعت هیچ موجودی نمیتواند از حدودی که خدا برای او معین کرده تجاوز کند و اگر موجودی ذره ای تخلف انجام بدهد نابود میشود. 🔹ب) از موضع رحیمیت: در مورد انسان است. خداوند راه توبه را برای شخصی که تخلف کند،قرار داده است. 🔸بنابراین تکرار رحمانیت و رحیمیت بعد از رب العالمین، بیانگر ربوبیت خاص است. 📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺 ❇️سوال : چرا به سوره حمد سبع المثانی میگویند: ✅جواب: 🔸۱) سبع(هفت ایه) و مثانی(دو بار در هر نماز خوانده میشود). 🔸۲) سبع( هفت ایه) و مثانی( دو بار نازل شده است در مدینه و مکه) @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺 ❇️سوال: چرا نستعین و نعبد و اهدنا به صورت جمع امده اند؟ ✅جواب: 🔸۱) نماز گزار عمل خود را ناچیز میداند و آنرا در جمع عمل صالحان عرضه میدارد تا پذیرفته گردد. 🔸۲) نمازگزار با گفتن "نعبد" اخوت دینی خود را با تمام مسلمانان جهان اعلام میدارد. 🔸۳)اصولا تشریع نماز به جماعت بوده و به همین جهت جمله های آن جمع امده است. 🔸۴) انسان متشکل از قوای ظاهری(گوش و چشم و...)و باطنی(قلب،دل و...)است از این رو این مجموعه ی فعال که در واحد انسانی گرد آمده است، در نماز به صیغه جمع اظهار میدارد: خدایا، من و اعضایم عبد تو هستیم لذا انسان به نمایندگی و تعهد از جانب اعضا این عبارات را به کار میبرد. 📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺 🔸۱) علت جمع اوردن "اهدنا" : زیرا نمازگزار برای خود و دیگران درخواست هدایت میکند تا جو مذهبی و نورانی در جامعه برقرار شود(اگر جامعه خوب باشد سرعت رشد انسانها بسیار بالا میرود لذا تا میتوانیم هرجا که وارد شدیم جو را درست کنیم بعد هر کاری که خواستیم انجام دهیم). 🔸۲) صراط: اصل آن به معنی بلعیدن امده است یعنی طریق و راهی است که رونده ی خود را چنان در کام خود فرو میبرد که امکان هر نوع انحراف و خروج را منتفی میسازد. @kashkoolfn
🔸۳)نعمت داده شدگان طبق ایه۶۹ سوره نساء‌ : 🔹 الف) انبیاء(موسسان دین) 🔹ب) صدیقین(حافظان و مروجان دین) 🔹ج) شهدا(شاهدان اعمال و مرز داران دین) 🔹د) صالحین(محصول دین) 🔸۴) مغضوب و ضالین طبق ایه ۶۱ سوره بقره و ایه ۶ فتح: 🔹مغضوب: منافق،مشرک،یهود 🔹ضالون: ظالمان، کفار،اهل معصیت ❇️اتمام تفسیر سوره حمد به صورت مختصر 📚منبع: همان @kashkoolfn
🔺ذلک الکتاب و هذا القرآن🔺 ❇️ سوال: چرا در سوره بقره ایه یکم ذلک اورده است و در سوره اسراء ایه۹ هذا اورده است؟ ✅ جواب: 🔸ذلک الکتاب: به افق رفیع قرآن اشاره دارد. 🔸هذا القرآن: توجه میدهد که قرآن به ما نزدیک است و بلندی مرتبه ی آن مانع از بهره مندی اش نیست. 📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔺ذلک الکتاب و هذا القرآن🔺 ❇️ سوال: چرا در سوره بقره ایه یکم ذلک اورده است و در سوره اسراء ایه۹ هذا
❇️ نکته: 🔹 دقیقا همین مطلب در مورد اهل بیت علیهم السلام مطرح است هنگامیکه رفتاری از آنها به گوش ما میرسد، نباید طرفه برویم و بگوییم ما کجا و اهل بیت کجا‌. 🔹متاسفانه عده ای به بهانه ی عظمت قرآن ، به کلی قرآن را کنار گذاشتند و آنرا غیر قابل فهم تلقی کردند. @kashkoolfn
🔺با سلام🔺 ❇️به امید خدا تصمیم داریم برخی مطالب کانال را به صورت پوستر و کلیپ ارائه بدهیم ولی مشروط به کمک کردن عزیزان. ♦️ دوستانی که جهت ساخت پوستر و کلیپ میتوانند کمک کنند به ادمین کانال پیام بدهند. 👇👇👇 @ABCDFN @kashkoolfn
🔺نمونه هایی از پوسترها👇👇👇
🔺تفسیر مختصر سوره بقره🔺 ❇️ آیه ۱-۵ ♦️آیه یکم 🔸 الم: آراء مختلفی در مورد حروف مقطعه وجود دارد: 🔹۱) توجه میدهد که از همین حروف تهجی و الفبا قرآن تشکیل شده است. 🔹۲) رمز است بین پیامبر و خداوند 🔹 و... ♦️آیه دوم 🔸ذلک الکتاب مطلبش بیان شد. 🔸موضوع قرآن هدایت انسان و هدف قرآن انسان سازی است لذا هرچه موجب هدایت و گمراهی است را بیان میکند. @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️ایه ۱-۵ ♦️ آیه دوم ⁉️سوال: چرا فرمود ☘هدی للمتقین☘ پس غیر متقیان چه میشود؟ ✅جواب: پیامبر در سه مقطع، کار انذار و دعوت خود را اجرا میکند: 🔸مقطع یکم دعوت عمومی تمامی مردم 🔸مقطع دوم وسوم: پس از دعوت عمومی مردم دو دسته میشوند: 🔹۱) پیامبر را میپذیرند و به سوی او می آیند و تابع پیامبر میشوند》》متقین (مقطع دوم) 🔹۲) عده ای پیامبر را نمیپذیرند و تصمیم بر مخالفت میکنند》》 گمراهان (مقطع سوم) 🔻نتیجه 🔸هدایت نیز سه قسم میشود: 🔹۱) عمومی "هدی للناس" 🔹۲) بی ثمر (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا) 🔹۳) کاملا مفید " هدی للمتقین" @kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️آیه ۱-۵ ♦️آیه سوم 🔸یقیمون الصلاه: 🔹 اقامه نماز سوای خواندن نماز است یعنی فرد متقی در هر جا حضور یافت آنجا را محیط تقوا و نماز میکند. 🔹نظر دیگر: نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا بیاورد. 🔸مما رزقناهم: من اموالهم نگفت به دو علت: 🔹۱) اموال حرام داده ی خداوند نیست. 🔹۲) از آنجا که همه ی مردم صاحب مال نیستند ، باید هر کس از هر نعمتی که برخوردار است در راه خدا انفاق کند خواه مال یا غیر مال( دانش ، هنر ، بیان ، قلم و ... )باشد. @kashkoolfn