🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺
🔸۱) از ایه یکم تا ایه چهارم توحید نظری و از ایه پنجم تا اخر توحید عملی است.
🔸۲) الف و لام حمد استغراق است.
🔸۳) حمد با مدح فرق دارد و فرقش این است که مدح برای توصیف کمال اختیاری و غیر اختیاری است ( مانند: علم،مهربانی،زیبایی منظره و...) ولی حمد فقط توصیف کمال اختیاری است و چون خدا دارای کمالات اختیاری جمال و جلال است،حمد به او اختصاص دارد.
🔸۴) رب به معنی مالک و صاحب اختیاری که مملوکش را تربیت میکند ولی لفظ مالک را ذکر کرد زیرا رسیدگی به اعمال چنان حساس است که از غیر خدا ساخته نیست.
@kashkoolfn
🔸۵) ربوبیت خداوند دو جهت دارد:
🔹 الف) از موضع جباریت: در طبیعت هیچ موجودی نمیتواند از حدودی که خدا برای او معین کرده تجاوز کند و اگر موجودی ذره ای تخلف انجام بدهد نابود میشود.
🔹ب) از موضع رحیمیت: در مورد انسان است. خداوند راه توبه را برای شخصی که تخلف کند،قرار داده است.
🔸بنابراین تکرار رحمانیت و رحیمیت بعد از رب العالمین، بیانگر ربوبیت خاص است.
📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺
❇️سوال : چرا به سوره حمد سبع المثانی میگویند:
✅جواب:
🔸۱) سبع(هفت ایه) و مثانی(دو بار در هر نماز خوانده میشود).
🔸۲) سبع( هفت ایه) و مثانی( دو بار نازل شده است در مدینه و مکه)
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺
❇️سوال:
چرا نستعین و نعبد و اهدنا به صورت جمع امده اند؟
✅جواب:
🔸۱) نماز گزار عمل خود را ناچیز میداند و آنرا در جمع عمل صالحان عرضه میدارد تا پذیرفته گردد.
🔸۲) نمازگزار با گفتن "نعبد" اخوت دینی خود را با تمام مسلمانان جهان اعلام میدارد.
🔸۳)اصولا تشریع نماز به جماعت بوده و به همین جهت جمله های آن جمع امده است.
🔸۴) انسان متشکل از قوای ظاهری(گوش و چشم و...)و باطنی(قلب،دل و...)است از این رو این مجموعه ی فعال که در واحد انسانی گرد آمده است، در نماز به صیغه جمع اظهار میدارد: خدایا، من و اعضایم عبد تو هستیم لذا انسان به نمایندگی و تعهد از جانب اعضا این عبارات را به کار میبرد.
📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره حمد🔺
🔸۱) علت جمع اوردن "اهدنا" : زیرا نمازگزار برای خود و دیگران درخواست هدایت میکند تا جو مذهبی و نورانی در جامعه برقرار شود(اگر جامعه خوب باشد سرعت رشد انسانها بسیار بالا میرود لذا تا میتوانیم هرجا که وارد شدیم جو را درست کنیم بعد هر کاری که خواستیم انجام دهیم).
🔸۲) صراط: اصل آن به معنی بلعیدن امده است یعنی طریق و راهی است که رونده ی خود را چنان در کام خود فرو میبرد که امکان هر نوع انحراف و خروج را منتفی میسازد.
@kashkoolfn
🔸۳)نعمت داده شدگان طبق ایه۶۹ سوره نساء :
🔹 الف) انبیاء(موسسان دین)
🔹ب) صدیقین(حافظان و مروجان دین)
🔹ج) شهدا(شاهدان اعمال و مرز داران دین)
🔹د) صالحین(محصول دین)
🔸۴) مغضوب و ضالین طبق ایه ۶۱ سوره بقره و ایه ۶ فتح:
🔹مغضوب: منافق،مشرک،یهود
🔹ضالون: ظالمان، کفار،اهل معصیت
❇️اتمام تفسیر سوره حمد به صورت مختصر
📚منبع: همان
@kashkoolfn
🔺ذلک الکتاب و هذا القرآن🔺
❇️ سوال: چرا در سوره بقره ایه یکم ذلک اورده است و در سوره اسراء ایه۹ هذا اورده است؟
✅ جواب:
🔸ذلک الکتاب: به افق رفیع قرآن اشاره دارد.
🔸هذا القرآن: توجه میدهد که قرآن به ما نزدیک است و بلندی مرتبه ی آن مانع از بهره مندی اش نیست.
📚منبع: تفسیر یک جلدی مبین
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺ذلک الکتاب و هذا القرآن🔺 ❇️ سوال: چرا در سوره بقره ایه یکم ذلک اورده است و در سوره اسراء ایه۹ هذا
❇️ نکته:
🔹 دقیقا همین مطلب در مورد اهل بیت علیهم السلام مطرح است هنگامیکه رفتاری از آنها به گوش ما میرسد، نباید طرفه برویم و بگوییم ما کجا و اهل بیت کجا.
🔹متاسفانه عده ای به بهانه ی عظمت قرآن ، به کلی قرآن را کنار گذاشتند و آنرا غیر قابل فهم تلقی کردند.
@kashkoolfn
🔺با سلام🔺
❇️به امید خدا تصمیم داریم برخی مطالب کانال را به صورت پوستر و کلیپ ارائه بدهیم ولی مشروط به کمک کردن عزیزان.
♦️ دوستانی که جهت ساخت پوستر و کلیپ میتوانند کمک کنند به ادمین کانال پیام بدهند. 👇👇👇
@ABCDFN
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصر سوره بقره🔺
❇️ آیه ۱-۵
♦️آیه یکم
🔸 الم: آراء مختلفی در مورد حروف مقطعه وجود دارد:
🔹۱) توجه میدهد که از همین حروف تهجی و الفبا قرآن تشکیل شده است.
🔹۲) رمز است بین پیامبر و خداوند
🔹 و...
♦️آیه دوم
🔸ذلک الکتاب مطلبش بیان شد.
🔸موضوع قرآن هدایت انسان و هدف قرآن انسان سازی است لذا هرچه موجب هدایت و گمراهی است را بیان میکند.
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️ایه ۱-۵
♦️ آیه دوم
⁉️سوال: چرا فرمود ☘هدی للمتقین☘ پس غیر متقیان چه میشود؟
✅جواب: پیامبر در سه مقطع، کار انذار و دعوت خود را اجرا میکند:
🔸مقطع یکم دعوت عمومی تمامی مردم
🔸مقطع دوم وسوم: پس از دعوت عمومی مردم دو دسته میشوند:
🔹۱) پیامبر را میپذیرند و به سوی او می آیند و تابع پیامبر میشوند》》متقین
(مقطع دوم)
🔹۲) عده ای پیامبر را نمیپذیرند و تصمیم بر مخالفت میکنند》》 گمراهان
(مقطع سوم)
🔻نتیجه
🔸هدایت نیز سه قسم میشود:
🔹۱) عمومی "هدی للناس"
🔹۲) بی ثمر (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا)
🔹۳) کاملا مفید " هدی للمتقین"
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️آیه ۱-۵
♦️آیه سوم
🔸یقیمون الصلاه:
🔹 اقامه نماز سوای خواندن نماز است یعنی فرد متقی در هر جا حضور یافت آنجا را محیط تقوا و نماز میکند.
🔹نظر دیگر: نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا بیاورد.
🔸مما رزقناهم:
من اموالهم نگفت به دو علت:
🔹۱) اموال حرام داده ی خداوند نیست.
🔹۲) از آنجا که همه ی مردم صاحب مال نیستند ، باید هر کس از هر نعمتی که برخوردار است در راه خدا انفاق کند خواه مال یا غیر مال( دانش ، هنر ، بیان ، قلم و ... )باشد.
@kashkoolfn
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺
❇️آیه ۱-۵
♦️آیه پنجم
🔸 هدی من ربهم : هدایتی خاص از ناحیه خداوند.
🔸در قرآن کریم دو نوع هدایت داریم:
🔹۱) هدایت اولیه : دعوت عموم مردم
🔹۲) هدایت ثانویه : عطای خداوند به آنها که دعوت و هدایت اولیه را پذیرفته اند.
☘بعضی از مصادیق این نوع هدایت: صفای قلب،رغبت به طاعت، رویاهای صادقه و مکاشفات که ایمان فرد را مستحکم میکند.
✅اتمام صفحه دو قرآن مجید ( آیه ۱-۵)
📚 منبع : تفسیر یک جلدی مبین
@kashkoolfn
🔺توجه ‼️ توجه🔺
🔸با توجه به اهمیت تفسیر قرآن کریم، کانال جدیدی تاسیس نمودیم و در آنجا فقط به بحث تفسیر میپردازیم.
❇️عزیرانی که علاقه مندند از دریای بی کران قرآن کریم استفاده نمایند به ادرس زیر مراجعه نمایند.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4008181781C22dc323b38
@kashkoolfn2_tafsir
🌐ارتباط با مدیر: @ABCDFN
May 11
🔺تملیک و شبه تملیک🔺
🔸یکی از معنای لام تملیک و شبه تملیک میباشد.
⁉️سوال: چه فرقی بین این دو عبارت وجود دارد؟
🔸تملیک: ملیکت مطلق را گویند که هر نوع تصرفی در آن راه دارد(تصرف مطلق)
❇️مثال: وهبتُ لزید دینارًا
🔸شبه تملیک: ملکیت محدود است و نتیجه آن تصرف محدود است و هر گونه تصرفی به صورت مطلق در آن راه ندارد.
❇️مثال: جَعَلَ لَکُم مِن انفسِکُم ازواجًا
📚منبع: پاورقی ۳ بداءه النحو ص۲۴۲
@kashkoolfn
⁉️سوال۱: طبق چه قاعده ای حرف جری به معنای حرف جر دیگر به کار می رود؟
✅جواب: چون فعلی همیشه با حرف جر خاصی به کار میرفته لذا وقتی با حرف جر دیگر به کار برود انرا حمل بر معنای حرف جر اصلی میکنند.
❇️مثال : لاصلّبنّکم فی جذوع النخل ای : علی جذوع النخل
⁉️سوال۲: چرا عرب چنین کاری را انجام میدهد؟
✅جواب: معنای هر دو حرف را قصد کرده است.
♦️به عبارت دقیقتر: هر جا یک حرف به جای حرف دیگر به کار برود باید دنبال دو نکته و مطلب باشیم:
🔹۱) حرف جری که در عبارت به کار رفته وجه معنائیش چیست؟
🔹۲)خود حرفی که همیشه متعدی میشده چه وجهی دارد؟
🔻مثال:
☘فخرج علی قومه فی زینته أی مع زینته☘
قارون خارج شد بر قومش همراه زینتش.
✏️توضیح مثال :
علاوه بر معنای مصاحبت ،معنای ظرفیت را نیز داراست یعنی (فی) این معنا را میرساند که زینت قارون ظرف بوده و خودش مظروف و این معنا زیادی زینت را میرساند که قارون داخل آن غرق شده است ولی معیت و همراهی کثرت اموال و زینت را نمیرساند.
@kashkoolfn
🔺لام تقویت🔺
🔸گاهی لام زائده یا تاکید برای تقویت می آید
🔸لام تقویت: لامی که باعث میشود عامل ضعیف( به سبب دلایلی که بیان میشود) عمل کند در معمول خودش.
🔸دو اصل داریم که هر کدام رعایت نشود عامل در عمل کردن ضعیف میشود و به جهت تقویت در عمل لام تقویت می آورند:
🔹۱) اصل در عوامل فعل است( فرع: اسمیه)
🔹۲) اصل تقدم عامل بر معمولش است.
❇️مثال:
🔹۱) هم لربهم یرهبون
🔹۲) مصدقا لما معکم
🔹۳) انی للحسین ناصرُ(شدت ضعف: هم اسم و هم تاخر دارد)
📚منبع: پاورقی۲ بداءه النحو ص ۲۴۳
@kashkoolfn
🔺فرق باء استعانت و باء سببیت🔺
🔸باء استعانت: دلالت میکند که مجرورش آلت و ابزار برای حصول ماقبلش است.
❇️مثال: کتبتُ بالقلم
🔸باء سببیت: دلالت میکند بر این که ما بعدش سبب و علت برای ما قبلش است.
❇️مثال: انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل
@kashkoolfn
🔺ابهام اصلی و فرعی🔺
🔸ابهام اصلی: از ناحیه مسند و مسند الیه است و با ذکر آنها ابهام کلام برطرف میگردد.
🔸ابهام فرعی: از ناحیه غیر مسند و مسند الیه است و با ذکر منصوبات و جارومجرور و ... ابهام کلام رفع می شود.
❇️مثال: زید ذهب( رفع ابهام اصلی) الی المدرسه(رفع ابهام فرعی از ناحیه مقصد)
@kashkoolfn
May 11
🔺نقطه بسم الله ترجمان سر ولایت🔺
🔸امام خمینی (رضوان الله علیه) درباره ی حدیث امیر المومنین (علیه السلام) که فرمودند: من نقطه ی تحت باء هستم ، میفرمایند:
❇️تمام دایره ی وجود و تجلیات غیب و شهود که قرآن شریف ترجمان ان است در جای جای سوره حمد مذکور است و همین معنا جمیعا در بسم الله که اسم اعظم است موجود است و باء که مقام سببیت می باشد و نقطه که سرّ سببیت است موجود است و علی علیه السلام سر ولایت و سببیت است، پس نقطه ی تحت باء ترجمان سرّ ولایت است.
📚منبع: تفسیر سوره حمد امام ص۵۶
@kashkoolfn
🔺دقت در عبارات🔺
🔸در کلام فصیح هر جمله و کلمه ای که آمده است دارای نکات فراوانی است لذا باید در عبارات فصحاء دقت کرد(معمولا قدما رعایت میکردند).
❇️نمونه هایی از دقت کلامی:
🔹۱. (لارجلَ فی الدار) با (ما مِن رجل فی الدار) چه فرقی دارد؟ با اینکه هر دو برای نفی جنس می آیند بنابر طریق استغراق
🔹۲. (لا اله الا الله) و (ما من اله الا الله) چرا اولی با "لا" و دومی با "ما" نفی شد؟
🔹۳. (لیس محمد حاضرا) و (ما محمد حاضرا ) و (ان محمد حاضرا) چه فرقی با هم دارند در حالیکه اعراب یکی است؟
🔹۴. (قل لستُ علیکم بوکیل) و (ما انا علیکم بوکیل) چرا اولی را با "لیس" و دومی را با "ما" نفی کرد؟
🔹۵. فرق بین تعلیل به "لام" با تعلیل به "کی"چیست؟(جئتُ لِاستفید با جئتُ کی استفید)
🔺آیه قرآن: فرددنه الی امه کی تقرَّ عینها و لا تحزن و لِتعلم انّ وعدَ الله حق
🔹۶. فرق بین تعلیل به واسطه"ب" و به واسطه"ل" و به واسطه "من" و به واسطه "فی" و به واسطه"عن" و به واسطه"الی" چیست؟( همه در قرآن مثال دارند)
🔹۷. فرق مع با واو معیت چیست؟(جئت مع محمد و جئت و محمدًا)
🔹۸. فرق رب لیل با و لیل(با تقدیر رب) چیست؟
🔹۹. فرق بین ذکر و حذف کلمه ای چیست؟
🔹۱۰. فرق ( جئت اکرامًا لک ) با ( جئت لاکرامک) چیست؟
♦️آیا همه ی این موارد تفنن در عبارات و تعبیرهای مختلف است یا نکات معنایی خاصی و ویژه ای دارد؟
✅ کتاب بسیار مفید " معانی النحو" که ۴ جلد است به این ریزه کاری ها پرداخته است و نویسنده کتاب، یازده سال زحمت کشیده است تا این کتاب گرانبها را تالیف کند.
☘پیشنهاد به عزیزانی که علاقه مند علم ادبیات هستند.
@kashkoolfn