eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
944 دنبال‌کننده
531 عکس
314 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺تفسیر مختصری از سوره بقره🔺 ❇️آیه ۱-۵ ♦️آیه پنجم 🔸 هدی من ربهم : هدایتی خاص از ناحیه خداوند. 🔸در قرآن کریم دو نوع هدایت داریم: 🔹۱) هدایت اولیه : دعوت عموم مردم 🔹۲) هدایت ثانویه : عطای خداوند به آنها که دعوت و هدایت اولیه را پذیرفته اند. ☘بعضی از مصادیق این نوع هدایت: صفای قلب،رغبت به طاعت، رویاهای صادقه و مکاشفات که ایمان فرد را مستحکم میکند. ✅اتمام صفحه دو قرآن مجید ( آیه ۱-۵) 📚 منبع : تفسیر یک جلدی مبین @kashkoolfn
🔺توجه ‼️ توجه🔺 🔸با توجه به اهمیت تفسیر قرآن کریم، کانال جدیدی تاسیس نمودیم و در آنجا فقط به بحث تفسیر میپردازیم. ❇️عزیرانی که علاقه مندند از دریای بی کران قرآن کریم استفاده نمایند به ادرس زیر مراجعه نمایند.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/4008181781C22dc323b38 @kashkoolfn2_tafsir 🌐ارتباط با مدیر: @ABCDFN
🔺تملیک و شبه تملیک🔺 🔸یکی از معنای لام تملیک و شبه تملیک میباشد. ⁉️سوال: چه فرقی بین این دو عبارت وجود دارد؟ 🔸تملیک: ملیکت مطلق را گویند که هر نوع تصرفی در آن راه دارد(تصرف مطلق) ❇️مثال: وهبتُ لزید دینارًا 🔸شبه تملیک: ملکیت محدود است و نتیجه آن تصرف محدود است و هر گونه تصرفی به صورت مطلق در آن راه ندارد. ❇️مثال: جَعَلَ لَکُم مِن انفسِکُم ازواجًا 📚منبع: پاورقی ۳ بداءه النحو ص۲۴۲ @kashkoolfn
⁉️سوال۱: طبق چه قاعده ای حرف جری به معنای حرف جر دیگر به کار می رود؟ ✅جواب: چون فعلی همیشه با حرف جر خاصی به کار میرفته لذا وقتی با حرف جر دیگر به کار برود انرا حمل بر معنای حرف جر اصلی میکنند. ❇️مثال : لاصلّبنّکم فی جذوع النخل ای : علی جذوع النخل ⁉️سوال۲: چرا عرب چنین کاری را انجام میدهد؟ ✅جواب: معنای هر دو حرف را قصد کرده است. ♦️به عبارت دقیقتر: هر جا یک حرف به جای حرف دیگر به کار برود باید دنبال دو نکته و مطلب باشیم: 🔹۱) حرف جری که در عبارت به کار رفته وجه معنائیش چیست؟ 🔹۲)خود حرفی که همیشه متعدی میشده چه وجهی دارد؟ 🔻مثال: ☘فخرج علی قومه فی زینته أی مع زینته☘ قارون خارج شد بر قومش همراه زینتش. ✏️توضیح مثال : علاوه بر معنای مصاحبت ،معنای ظرفیت را نیز داراست یعنی (فی) این معنا را میرساند که زینت قارون ظرف بوده و خودش مظروف و این معنا زیادی زینت را میرساند که قارون داخل آن غرق شده است ولی معیت و همراهی کثرت اموال و زینت را نمیرساند. @kashkoolfn
🔺لام تقویت🔺 🔸گاهی لام زائده یا تاکید برای تقویت می آید 🔸لام تقویت: لامی که باعث میشود عامل ضعیف( به سبب دلایلی که بیان میشود) عمل کند در معمول خودش. 🔸دو اصل داریم که هر کدام رعایت نشود عامل در عمل کردن ضعیف میشود و به جهت تقویت در عمل لام تقویت می آورند: 🔹۱) اصل در عوامل فعل است‌( فرع: اسمیه) 🔹۲) اصل تقدم عامل بر معمولش است. ❇️مثال: 🔹۱) هم لربهم یرهبون 🔹۲) مصدقا لما معکم 🔹۳) انی للحسین ناصرُ(شدت ضعف: هم اسم و هم تاخر دارد) 📚منبع: پاورقی۲ بداءه النحو ص ۲۴۳ @kashkoolfn
🔺السلام علیک یا اباعبدلله🔺 @kashkoolfn
🔺فرق باء استعانت و باء سببیت🔺 🔸باء استعانت: دلالت میکند که مجرورش آلت و ابزار برای حصول ماقبلش است. ❇️مثال: کتبتُ بالقلم 🔸باء سببیت: دلالت میکند بر این که ما بعدش سبب و علت برای ما قبلش است. ❇️مثال: انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل @kashkoolfn
🔺ابهام اصلی و فرعی🔺 🔸ابهام اصلی: از ناحیه مسند و مسند الیه است و با ذکر آنها ابهام کلام برطرف میگردد. 🔸ابهام فرعی: از ناحیه غیر مسند و مسند الیه است و با ذکر منصوبات و جارومجرور و ... ابهام کلام رفع می شود. ❇️مثال: زید ذهب( رفع ابهام اصلی) الی المدرسه(رفع ابهام فرعی از ناحیه مقصد) @kashkoolfn
🔺نقطه بسم الله ترجمان سر ولایت🔺 🔸امام خمینی (رضوان الله علیه) درباره ی حدیث امیر المومنین (علیه السلام) که فرمودند: من نقطه ی تحت باء هستم ، میفرمایند: ❇️تمام دایره ی وجود و تجلیات غیب و شهود که قرآن شریف ترجمان ان است در جای جای سوره حمد مذکور است و همین معنا جمیعا در بسم الله که اسم اعظم است موجود است و باء که مقام سببیت می باشد و نقطه که سرّ سببیت است موجود است و علی علیه السلام سر ولایت و سببیت است، پس نقطه ی تحت باء ترجمان سرّ ولایت است. 📚منبع: تفسیر سوره حمد امام ص۵۶ @kashkoolfn
🔺دقت در عبارات🔺 🔸در کلام فصیح هر جمله و کلمه ای که آمده است دارای نکات فراوانی است لذا باید در عبارات فصحاء دقت کرد(معمولا قدما رعایت میکردند)‌. ❇️نمونه هایی از دقت کلامی: 🔹۱. (لارجلَ فی الدار) با (ما مِن رجل فی الدار) چه فرقی دارد؟ با اینکه هر دو برای نفی جنس می آیند بنابر طریق استغراق 🔹۲. (لا اله الا الله) و (ما من اله الا الله) چرا اولی با "لا" و دومی با "ما" نفی شد؟ 🔹۳. (لیس محمد حاضرا) و (ما محمد حاضرا ) و (ان محمد حاضرا) چه فرقی با هم دارند در حالیکه اعراب یکی است؟ 🔹۴. (قل لستُ علیکم بوکیل) و (ما انا علیکم بوکیل) چرا اولی را با "لیس" و دومی را با "ما" نفی کرد؟ 🔹۵. فرق بین تعلیل به "لام" با تعلیل به "کی"چیست؟(جئتُ لِاستفید با جئتُ کی استفید) 🔺آیه قرآن: فرددنه الی امه کی تقرَّ عینها و لا تحزن و لِتعلم انّ وعدَ الله حق 🔹۶. فرق بین تعلیل به واسطه"ب" و به واسطه"ل" و به واسطه "من" و به واسطه "فی" و به واسطه"عن" و به واسطه"الی" چیست؟( همه در قرآن مثال دارند) 🔹۷. فرق مع با واو معیت چیست؟(جئت مع محمد و جئت و محمدًا) 🔹۸. فرق رب لیل با و لیل(با تقدیر رب) چیست؟ 🔹۹. فرق بین ذکر و حذف کلمه ای چیست؟ 🔹۱۰. فرق ( جئت اکرامًا لک ) با ( جئت لاکرامک) چیست؟ ♦️آیا همه ی این موارد تفنن در عبارات و تعبیرهای مختلف است یا نکات معنایی خاصی و ویژه ای دارد؟ ✅ کتاب بسیار مفید " معانی النحو" که ۴ جلد است به این ریزه کاری ها پرداخته است و نویسنده کتاب، یازده سال زحمت کشیده است تا این کتاب گرانبها را تالیف کند. ☘پیشنهاد به عزیزانی که علاقه مند علم ادبیات هستند‌. @kashkoolfn
🔺کتاب با ارزش معانی النحو فاضل سامرائی @kashkoolfn
☘لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت☘ ⁉️سوال: چرا در آیه کَسَبَ و اِکتَسَبَت امده است ؟ ✅جواب 🔸بعضی ها گفته اند: 🔻مقدمه: کسب و اکتسب به یک معناست اما اکتسب مبالغه در معنا دارد(زیاده المبانی تدل علی زیاده المعانی). 🔹اصل در نفس، سستی در عبادت است و رغبت به گناه دارد. لذا : ❇️برای عبادت: کسب را آورد که خالی از مبالغه است تا اگاهی دهد بر سستی در طاعت. ❇️برای معصیت اکتسب اورد که دارای معنای مبالغه و زیادی است تا اگاهی دهد بر رغبت به گناه. 🔸برخی دیگر: 🔹کسب در طاعت و اکتساب در معصیت استعمال شد زیرا در طاعت اگر به ذهنش بعضی خیرات خطور کند و مانعی برای انجامش باشد ثواب میبرد لذا کسب را آورد که معنای مبالغه ندارد و به راحتی به دست می آید اما در معصیت به محض خطور به ذهن عقاب داده نمیشود بلکه باید به آن اصرار بورزد و موجب گناه شود لذا اکتسب را اورد که معنای مبالغه دارد یعنی به صرف خطور موجب عقاب نمیشود بلکه اصرار بر ان که موجب گناه شود عقاب دارد. 📚منبع : تدریج الادانی @kashkoolfn
🔺نکات بسیار جالب و دقیق ادبی در مورد ایه۲۳ سوره یوسف🔺 ☘وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ☘ به زودی: 🔸۱) چرا کلمه راود بیان شد؟ 🔸۲) چرا به جای اسم زلیخا صفت اورد؟ 🔸۳) چرا غلّقت را اورد؟ 🔸۴) هَیتَ بیانگر چه معنایی است؟ 🔸۵)معاذ الله نقشش چیست و چه مفهومی دارد؟ 🔸۶) منظور از ربّی چه میباشد؟ 🔸و... ✅ به امید خدا جواب سوال ها فردا شب بیان خواهد شد. @kashkoolfn
🔺نکات بسیار جالب و دقیق ادبی در مورد ایه۲۳ سوره یوسف🔺 ☘وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ☘ 🔸۱) چرا کلمه راود بیان شد؟ ✅جواب: 🔹(مراوده ) به معناى اينست كه كسى در اراده با تو نزاع كند يعنى تو چيزى را بخواهى و او چيز ديگرى را، و يا تو در طلب چيزى سعى و كوشش كنى و او در طلب چيز ديگرى است. 🔹در مجمع البيان گفته است: (مراوده ) به معناى مطالبه چيزى است به رفق و مدارا و نرمى تا كارى كه در نظر است به آن چيز انجام يابد(عشوه گری). 📚منبع: تفسیر المیزان @kashkoolfn
🔸۲) چرا به جای اسم زلیخا صفت اورد؟ 🔺نکته: گاهی اسم شخص را نمیبرند بلکه از القاب یا صفت یا فعل شخص یا اطرافیان شخص و... نام برده میشود هر کدام دارای نکته هست‌. ✅جواب و آوردن وصف (فى بيتها) براى دلالت بر اين معنا است كه همه اوضاع و احوال عليه يوسف و به نفع همسر عزيزِمصر جريان داشته و كار بر يوسف بسيار شديد بوده است. 🔸۳) چرا غلّقت را اورد؟ ✅جواب 🔹 چون اين تعبير (باب تفعيل ) مبالغه را مى رساند. و مخصوصا با اينكه مفعول آن را (الابواب ) با الف و لام و جمع آورده و جمع داراى الف و لام خود استغراق را مى رساند. 🔸۴) هَیتَ بیانگر چه معنایی است؟ ✅جواب 🔹تعبير به هيت لك كه امرى است كه معمولا از سوالى بعيد به منظور اعمال مولويت و آقايى صادر مى شود، و به اين نيز اشاره دارد كه همسر عزيز كار را از ناحيه خود تمام مى دانسته و جز اقبال و پذيرفتن يوسف انتظار ديگرى نداشته ، و نيز به نظر او علل و اسباب از ناحيه يوسف هم تمام بوده است. 📚منبع: المیزان @kashkoolfn
🔺به مناسبت عید قربان🔺 ☘ و فَدَیناهُ بِذِبح عظیم(سوره صافات آیه ۱۰۷)☘ ⁉️سوال: ذبح عظیم چیست؟ ✅جواب 🔸1) فَدَیْنَاهُ: فدای جان او و بلاگردان عمر وی کردیم. 🔹 «ذِبْحٍ»: حیوانی که سر بریده می‌شود. مصدر است و به معنی اسم مفعول، یعنی مذبوح است. 🔹 مراد قوچ بزرگ و ارزشمندی است که خداوند فرو فرستاد تا به جای فرزند قربانی شود. 🔹«عَظِیمٍ»: عظمت این قربانی بیشتر در دو چیز است: یکی این که به فرمان خدا و بلاگردان یکی از انبیاء بود. دیگر این که سنّت و شیوه‌ای شد که تا پایان جهان به صورت برنامه هر ساله مؤمنان بر جای است. 🔸2 ) روایتی از امام رضا (علیه السلام) در خصال و عیون و... هست که به خاطر سیدالشهدا (علیه السلام)که ذبح عظیم است حضرت اسماعیل(علی نبینا و اله و علیه السلام) ذبح نشد(روایت را کامل مطالعه کنید). @kashkoolfn
☘سریال امام جواد علیه السلام☘ 🔸این مجموعه تلویزیونی مراحل مختلف زندگی امام جواد (ع) از تولد در مدینه، همراهی پدر در مراحل مختلف، شهادت امام رضا (ع) تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر می‌کشد. 🔸 «باب المراد» محصول مشترک شش کشور سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران که توسط شرکت کویتی (میدل آپ پروداکشن) تهیه شده است . 🔺به همه ی عزیزان توصیه میکنم این فیلم را از دست ندهند. ❇️رفته رفته فیلم خیلی زیباتر و جذاب تر میشود. 🔹 دانلود فیلم : آپارات @kashkoolfn
هدایت شده از نصاب الصبیان
از کلمات قصار استاد اعظم: اگر انسان هزارسال به روش غیر سنتی درس بخواند وقتی با یک کارشناس سنتی روبرو شود کشتیهایش غرق می شود و می فهمد که محتاج تحصیل است. @NesabAlsebyan
☘جمعه☘ 🔺وجه تسمیه: 🔸1) زیرا خداوند در آن روز از خلق اشیاء فارغ شد و در نتیجه همه مخلوقات در آن روز جمع شدند. 🔸2) زیرا در آن روز مسلمانان جمع میشوند برای نماز 🔸3) اولین کسانی که جمعه را اسم گذاری کردند، انصار بودند و قبل از آمدن پیامبر به مدینه و نزول سوره جمعه بود پس انصار جمع شدند و گفتند برای یهودی ها روزی هست که در آن جمع میشوند و آن روز سبت (شنبه) است و برای نصاری یکشنبه است پس روزی را برای خود قرار میدهیم که در آن به ذکر خدا بپردازیم و شکر خدا کنیم و آنرا روز جمعه قرار دادند و نامیدند و قبل از آن یوم العروبه بود نه یوم الجمعه. و... 📚منبع: خزائن نراقی @kashkoolfn
🔺ه و ت🔺 ⁉️سوال: چرا تاء مثل رحمت،آیت، شکایت در عربی به هاء نوشته میشود ولی در فارسی این طور نیست؟ ✅ جواب: 🔸اصل در نوشتن حروف در زبان عربی آن است که به صورتی که وقف به آن میکنند یا ابتدا به آن میکنند، نوشته شود: رحمت>>رحمه وقف میشود ولی در فارسی رحمت نوشته میشود. 📚منبع: نفائس الفنون @kashkoolfn
🔺ما🔺 🔸ما هم حرف میباشد و هم اسم. 🔸ما حرفی را متصل به ما قبل می نویسند ❇️مثال: 🔹انما الهکم اله واحد 🔹اینما تولوا 🔹کلما 🔸ما اسمی به صورت جدا نوشته میشود. ❇️مثال: 🔹کل ما عندی لک 🔹این ما وعدتنی جئتک ✅سر مطلب این است که حروف به جهت عدم استقلال تتمه غیر گرفته اند به خلاف اسم. 📚خزائن نراقی @kashkoolfn
☘عید غدیر خم مبارک☘
☘20 توصیه امیر المومنین علی علیه السلام درباره آداب غدیر☘
🔺استعمار نو🔺 @kashkoolfn
🔺استاد حکیمی : 🔸در حـوزه‌هاي عـلمي، ادبيات قديم اسلام آنگونه كه بايد تدريس نمي‌شود. در سده‌هاي پيش، دانشجويان روحاني در همه زمـينه‌هاي ادبـي آگاهي پيدا مي‌كردند و تمرين‌هاي بيشتري در كار‌ بود‌. از اين رو در ادب عرب مـايه‌اي بـه دست مـي‌آوردند. 🔸اما امروز كتاب‌هاي قديم را به خاطر سبك نـويسندگي قـديمي كنار گذاشته‌اند و از طرفي كتاب جديد داراي ارزش علمي هم كمتر جايگزين‌ شده‌ است. 🔸خيلي‌ از اين خـشك مغزان مـي‌گويند در ادبيات معطل نشويد و به سـراغ عـلومي چون فـقه و اصـول بـرويد؛ حال آنكه‌ نمي‌دانند زبان اصولي اين كلام و تـفسير، ادبـيات است. اصولاً كليد فهم‌ هر‌ فرهنگي‌، ادبيات آن فرهنگ است. 🔸حال اگر طلاب، زبـان فـرهنگ اسلامي را در نيابند، چگونه مي‌توانند اين مفاهيم ‌‌را‌ درك كرده و سـپس عرضه كنند؟! آيا واقعاً قرآن و احـاديث ائمـه علیهم السلام با يك‌ المنجد‌ بـراي‌ مـا قابل هضم مي‌شود؟ حال آنكه ما عناصر اصيل زباني آنها (مجاز، استعاره و …) را ندانيم؛ حـال‌ آنـكه اين زبان، زبان مادري ما نـيست. 🔸آيا كسـاني چـون شيخ طوسي و عـلامّه‌ حـلّي از روز اوّل‌ پس‌ از خواندن ۴ كلمه، شـيخ طـوسي و علامه حلّي از آب درآمدند؟! مثلاً سيد مرتضي، خودش چند جلد كتاب شعر دارد و انجمن‌هاي ادبي و نقد شـعر داشـته است. 🔺‼️در واقع مقدار عمري كه در راه‌ ادبـيات صـرف مي‌شود، بـه صـورتي عـجيب در دوران بعد جبران مي‌گردد؛ زیـرا سطح فكر و انديشه را بالا مي‌برد و فرد، معلوماتش درست پيش مي‌رود؛ نه خشك و بي‌ربط 📚منبع: کتاب ادبیات و تعهد در اسلام @kashkoolfn