eitaa logo
خبرگزاری حوزه علمیه خواهران حضرت باقر العلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
758 دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
757 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲۲) وَقَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَى‏ وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِیْنَ الزَکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (سوره احزاب، آیه۳۳)و در خانه‏ هاى خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایى ظاهر نشوید (و زینت‏هاى خود را آشکار نکنید)، و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید؛ همانا خداوند اراده کرده است که پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. «قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجه‏ى هر دو معنا یکى است. یعنى براى خودنمایى از خانه‏هاى خود خارج نشوید. «تبّرج» از «بُرج» به معناى خودنمایى است، همان گونه که برج در میان ساختمان‏هاى دیگر جلوه‏ى خاصّى دارد. جاهلیّتِ اُولى نشان دهنده‏ ظهور جاهلیّت اُخرى‏ است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیّة الاخرى» به زودى جاهلیّت دیگرى فرا مى‏ رسد. اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور مى‏ کردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود مى‏کنند، هم پسر را. ادامه مطلب👇
اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشى وجود داشت، امروز در جنگ‏هاى بزرگ و جهانى کشتارهاى میلیونى انجام مى‏ گیرد. جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام مى‏گرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهم‏ترین حقوق انسان‏ها پایمال مى‏ شود. در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّى‏ ترین کشورهاى جهان همجنس بازى قانونى است. مطالبى درباره‏ آیه‏ تطهیر؛ «اِنَّما یُریدُ اللّهُ لیُذهِبَ عنکْم الرِّجْسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطهِّرَکُمْ تَطهیراً» * کلمه‏ى «اِنّما» نشانه‏ى این است که آیه‏ى شریفه درباره‏ى یک موهبت استثنایى در مورد اهل‏بیت‏علیهم السلام سخن مى‏گوید. * مراد از «یُرید»، اراده‏ى تکوینى است، زیرا اراده‏ى تشریعى خداوند، پاکى همه‏ى مردم است نه تنها اهل بیت پیامبر اکرم‏علیهم السلام. * مراد از «رجس» هر گونه ناپاکى ظاهرى و باطنى است. مراد از «اهل البیت» همه‏ خاندان پیامبر نیست، بلکه برخى افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّى آمده است. این گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسین‏علیهم السلام. سؤال: دلیل این انحصار چیست؟ و چرا این بخش از آیه درباره‏ى زنان پیامبر یا تمام خاندان آن حضرت نیست؟ پاسخ: ۱. روایاتى از خود همسران پیامبر حتّى از عایشه و امّ سلمه نقل شده که آنان از رسول‏ خد پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر. ۲. در روایات متعدّدى مى‏خوانیم: پیامبر صلی الله علیه و آله عبایى بر سر این پنج نفر کشید (که یکى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این‏ها اهل بیت من هستند و اجازه‏ ورود دیگران را نداد. ۳. پیامبر اکرم‏ صلی الله علیه و آله براى این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته‏ى بعضى روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه‏ى فاطمه‏ علیها السلام مى‏گذشت و مى‏فرمود: «الصّلاة یا اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتب معروف اهل سنّت است بیش از صد و سى روایت در همین زمینه آمده است. به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمى ‏شود زیرا: آنها گاهى مرتکب گناه مى‏شدند. در سوره‏ى تحریم مى‏خوانیم: پیامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نکرد و به دیگرى گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: «ان تتوبا اِلى اللّه فقد صغت قلوبکما» یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله جنگ جمل را علیه حضرت على‏ (علیه السلام) به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با آنکه در این جنگ عدّه بسیارى از مسلمانان کشته شدند. چند سؤال‏ ۱. آیا «یطهّرکم» به معناى آن نیست که اهل بیت‏ علیهم السلام آلودگى داشته ‏اند و خداوند آنان را تطهیر کرده است؟ پاسخ: شرط تطهیر، آلودگى نیست، زیرا قرآن درباره‏ حوریان بهشتى کلمه «مطهّرة» را به کار برده در حالى که هیچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت دیگر «یطهّرکم» به معناى پاک نگه‏داشتن است نه پاک کردن از آلودگى قبلى. ۲. اگر اهل‏بیت علیهم السلام تنها پنج نفرند، چرا این آیه در میان جملاتى قرار گرفته که مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است؟ پاسخ: الف: جمله‏ى «انّما یرید اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در این جا قرار گرفته است. ب: به گفته‏ى تفسیر مجمع البیان، رسم فصیحان و شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابلاى مطالب معمولى حرف جدید و مهمّى مطرح مى‏کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبرى که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانى و تبلیغاتى ایجاد مى‏کند. نظیر این آیه در آیه‏ى سوّم سوره‏ى مائده آمده که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضاى الهى، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده و این گونه جا سازى‏ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه که گاهى زنان هنگام خروج از خانه زیور آلات خود را در لابه لاى پنبه‏هاى متّکا قرار مى ‏دهند. با این که طلا و پنبه رابطه ‏اى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان این کار انجام مى‏ گیرد. ج: در میان سفارش هایى که به زنان پیامبر مى‏کند، یک مرتبه مى‏فرماید: خدا اراده‏ى مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنى اى زنان پیامبر! شما در خانه‏اى هستید که معصومین‏ هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر مراعات کنید. د: در مورد اهل‏ بیت ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است. «بیوتکنّ، اقمن - عنکم، یطهّرکم» گرچه این آیه خطاب به زنان پیامبر است ولى قطعاً مراد همه‏ زنان ادامه مطلب👇
مسلمان هستند که باید به این دستورها عمل کنند. درباره‏ جاهلیّت معاصر، کتابى به نام «جاهلیّت قرن بیستم» از سیّد قطب و کتاب دیگرى به نام «سیماى تمّدن غرب» از سیّد مجتبى موسوى لارى نوشته شده که تاکنون به چند زبان ترجمه شده است. پیام های قابل استفاده از آیه؛ ۱- جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایى. «قرن - لا تبرّجن» ۲- ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلى ممنوع است. «لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّت الاولى» ۳- خودنمایى نشانه‏ تمّدن نیست، نشانه‏ جاهلیّت است. «تبرّج الجاهلیّت الاولى» ۴- نماز و زکات دو عنصر ناگسستنى و متلازم یکدیگرند. ۵ - اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است. «اَطِعن اللّه » ۶- گناه، پلیدى روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدى دور باشند. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت» 🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods 🆔 Instagram: @howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۲۲) 💎 سوال: وظیفه کسی که مبلغ زکات فطره را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟ 💠 پاسخ: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید پس باید دوباره بپردازید. ✅ نکته: در فرض سوال، میتواند به وکالت از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن، از کارتش به حساب فقیر واریز کند. ولی اگر بدون وکالت فقیر، کارت به کارت کند ضامن است و باید دوباره بپردازد. 🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods 🆔 Instagram: @howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
🌹آیت الله حــق شناس(ره): عمـــــر شما در اثـر به مــردم زیـــاد می شـــود. بودن شما در سیر الی الله مـنوط به این است ڪه چـــقدر به افراد جامعه احـسان می کنید و این در رأس امـــور است. 🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀 بمناسبت ایام علی علیه السلام وشبهای باعظمت قدر حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام شهرستان قدس باحمایت وهمراهی خیرین گرامی وشماهمراهان همیشگی نان رایگان درمیان نیازمندان شهرقدسی توزیع کرد. (علیه السلام)
💎کتاب خوب یکی ازبهترین ابزارهای کمال بشری است. حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) 💫💫💫💫💫💫💫 ✂️انقلاب اسلامی رابایدازبالای تحلیل کردنه ازداخل خاکریز،ازبالای بهترمی توان میزان نفوذوصدورانقلاب رامشاهده کرد... ولی ابرقویی نویسنده ومؤلف محترم کتاب 💫💫💫💫💫💫💫 ♨️ مستندداستانی جذاب برای پاسخگویی به شبهات سیاسی جوانان ویادگیری تکنیک های دفاع ازانقلاب اسلامی.....گفتگوی جنجالی بین یک روحانی ودانش آموزان دبیرستانی درقالب داستان بامحوریت 💫💫💫💫💫💫💫💫 شهرستان قدس باهمکاری های عمومی، ، و شهرستان قدس برگزارمی کند: 📖با محوریت کتاب باحضورسرکارخانم اعظم دهقان کارشناس ارشدعلوم سیاسی و استادحوزه علمیه 🗓زمان: ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ⏰ساعت: ۱۱صبح ♨️علاقمندان می توانندخلاصه مباحث این کتاب رادرکانال پژوهش وکتابخانه حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(علیه السلام)مطالعه نمایند.لینک کانال👇👇@pajhooheshvaketabkhane5🆔 ⚠️علاقه مندان از طریق لینک زیرباگزینه مهمان دعوت ماراپذیرا باشند.⬇️ https://www.skyroom.online/ch/tehranplir/qods
(۲۳) وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَُمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ مِنَ النَّارِ أَمْ نجَْعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ كاَلْمُفْسِدِینَ فىِ الْأَرْضِ أَمْ نجَْعَلُ الْمُتَّقِینَ كاَلْفُجَّارِ (سوره ص، آیات ۲۷ و ۲۸)و ما آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست، بیهوده نیافریده‏ ایم؛ این پندار كافران است. پس واى بر آنان كه منکر آتش دوزخند. آیا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند مانند مفسدان در زمین قرار مى ‏دهیم یا اهل تقوا را مانند بدكاران قرار می دهیم؟! در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت. اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست. ادامه مطلب👇