⭕️نشست بصیرتی با موضوع اهمیت حضور در انتخابات
🔹 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین جوکار، امام جمعه قدس
🔰زمان: چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه ساعت 14
✔️ از طریق کانال قرارگاه فرهنگی بصیرت قدس در پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/baseerat_quds
#نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) #استان_تهران
#ایران_قوی
#ما_منتظر_انتخاباتیم
#مکتب_سلیمانی
🆔 @Maktabsoleimani313
هدایت شده از قرارگاه نماز جمعه شهر قدس
🏴 مراسم احیای شب های قدر و عزاداری شهادت حضرت علی علیه السلام در فضای باز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی
▪️سخنران: حجت الاسلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس
زمان: شب ۲۳ رمضان/ ساعت ۱۱ شب
▪️مکان: بلوار مصلی- خیابان شهید آیت الله مدنی
ستاد برگزاری مراسم شب های قدر شهرستان قدس
♻️ #امامت_قدس؛ رسانه رسمی قرارگاه فرهنگی نماز جمعه شهرستان قدس در فضای مجازی:
🆔 ایتا: eitaa.com/Emamatqods
🌐 وب_سایت: http://Emamatqods.ir
🆔 اینستاگرام: instagram.com/emamat_qods
🌐 آپارات: https://www.aparat.com/Emamatqods
باسلام واحترام وباآرزوی قبولی طاعات.... 📣📣📣طلاب محترم، مدرسه علمیه حضرت باقرالعلوم(علیه السلام) دراین روزهای همه گیری ویروس درساعات اداری باحضورتعدادمحدودی ازهمکاران محترم (وبه نوبت) بازمی باشدوسایرهمکارانی که درآن روزدرمدرسه حضورفیزیکی ندارندملزم به انجام دورکاری هستند.... لذادرخواست می شودبجهت حفظ سلامتی خودورعایت شیوه نامه های بهداشتی درحدامکان امورخودرابصورت غیرحضوری وتلفنی پیگیری نمایید. درپناه حق سلامت باشیدوسعادتمند🌷التماس دعا
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
#بیان_تفسیر(۲۲)
#سرکار_خانم_یوسفی
وَقَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِیْنَ الزَکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (سوره احزاب، آیه۳۳)و در خانه هاى خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایى ظاهر نشوید (و زینتهاى خود را آشکار نکنید)، و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید؛ همانا خداوند اراده کرده است که پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
«قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجهى هر دو معنا یکى است. یعنى براى خودنمایى از خانههاى خود خارج نشوید.
«تبّرج» از «بُرج» به معناى خودنمایى است، همان گونه که برج در میان ساختمانهاى دیگر جلوهى خاصّى دارد.
جاهلیّتِ اُولى نشان دهنده ظهور جاهلیّت اُخرى است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیّة الاخرى» به زودى جاهلیّت دیگرى فرا مى رسد.
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور مى کردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود مىکنند، هم پسر را.
ادامه مطلب👇
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشى وجود داشت، امروز در جنگهاى بزرگ و جهانى کشتارهاى میلیونى انجام مى گیرد.
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام مىگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال مى شود.
در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّى ترین کشورهاى جهان همجنس بازى قانونى است.
مطالبى درباره آیه تطهیر؛
«اِنَّما یُریدُ اللّهُ لیُذهِبَ عنکْم الرِّجْسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطهِّرَکُمْ تَطهیراً»
* کلمهى «اِنّما» نشانهى این است که آیهى شریفه دربارهى یک موهبت استثنایى در مورد اهلبیتعلیهم السلام سخن مىگوید.
* مراد از «یُرید»، ارادهى تکوینى است، زیرا ارادهى تشریعى خداوند، پاکى همهى مردم است نه تنها اهل بیت پیامبر اکرمعلیهم السلام.
* مراد از «رجس» هر گونه ناپاکى ظاهرى و باطنى است.
مراد از «اهل البیت» همه خاندان پیامبر نیست، بلکه برخى افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّى آمده است. این گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسینعلیهم السلام.
سؤال: دلیل این انحصار چیست؟ و چرا این بخش از آیه دربارهى زنان پیامبر یا تمام خاندان آن حضرت نیست؟
پاسخ:
۱. روایاتى از خود همسران پیامبر حتّى از عایشه و امّ سلمه نقل شده که آنان از رسول خد پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر.
۲. در روایات متعدّدى مىخوانیم: پیامبر صلی الله علیه و آله عبایى بر سر این پنج نفر کشید (که یکى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اینها اهل بیت من هستند و اجازه ورود دیگران را نداد.
۳. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله براى این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفتهى بعضى روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانهى فاطمه علیها السلام مىگذشت و مىفرمود: «الصّلاة یا اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتب معروف اهل سنّت است بیش از صد و سى روایت در همین زمینه آمده است.
به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمى شود زیرا:
آنها گاهى مرتکب گناه مىشدند. در سورهى تحریم مىخوانیم: پیامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نکرد و به دیگرى گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: «ان تتوبا اِلى اللّه فقد صغت قلوبکما»
یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله جنگ جمل را علیه حضرت على (علیه السلام) به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با آنکه در این جنگ عدّه بسیارى از مسلمانان کشته شدند.
چند سؤال
۱. آیا «یطهّرکم» به معناى آن نیست که اهل بیت علیهم السلام آلودگى داشته اند و خداوند آنان را تطهیر کرده است؟
پاسخ:
شرط تطهیر، آلودگى نیست، زیرا قرآن درباره حوریان بهشتى کلمه «مطهّرة» را به کار برده در حالى که هیچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت دیگر «یطهّرکم» به معناى پاک نگهداشتن است نه پاک کردن از آلودگى قبلى.
۲. اگر اهلبیت علیهم السلام تنها پنج نفرند، چرا این آیه در میان جملاتى قرار گرفته که مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است؟
پاسخ:
الف: جملهى «انّما یرید اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در این جا قرار گرفته است.
ب: به گفتهى تفسیر مجمع البیان، رسم فصیحان و شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابلاى مطالب معمولى حرف جدید و مهمّى مطرح مىکنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه
بگوید: به خبرى که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانى و تبلیغاتى ایجاد مىکند. نظیر این آیه در آیهى سوّم سورهى مائده آمده که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضاى الهى، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده و این گونه جا سازىها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه که گاهى زنان هنگام خروج از خانه زیور آلات خود را در لابه لاى پنبههاى متّکا قرار مى دهند. با این که طلا و پنبه رابطه اى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان این کار انجام مى گیرد.
ج: در میان سفارش هایى که به زنان پیامبر مىکند، یک مرتبه مىفرماید: خدا ارادهى مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنى اى زنان پیامبر! شما در خانهاى هستید که معصومین هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر مراعات کنید.
د: در مورد اهل بیت ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است. «بیوتکنّ، اقمن - عنکم، یطهّرکم»
گرچه این آیه خطاب به زنان پیامبر است ولى قطعاً مراد همه زنان
ادامه مطلب👇
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
مسلمان هستند که باید به این دستورها عمل کنند. درباره جاهلیّت معاصر، کتابى به نام «جاهلیّت قرن بیستم» از سیّد قطب و کتاب دیگرى به نام «سیماى تمّدن غرب» از سیّد مجتبى موسوى لارى نوشته شده که تاکنون به چند زبان ترجمه شده است.
پیام های قابل استفاده از آیه؛
۱- جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایى. «قرن - لا تبرّجن»
۲- ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلى ممنوع است. «لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّت الاولى»
۳- خودنمایى نشانه تمّدن نیست، نشانه جاهلیّت است. «تبرّج الجاهلیّت الاولى»
۴- نماز و زکات دو عنصر ناگسستنى و متلازم یکدیگرند.
۵ - اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است. «اَطِعن اللّه »
۶- گناه، پلیدى روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدى دور باشند. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت»
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
#بیان_احکام(۲۲)
#سرکار_خانم_غلامی
💎 سوال: وظیفه کسی که مبلغ زکات فطره را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟
💠 پاسخ: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید پس باید دوباره بپردازید.
✅ نکته: در فرض سوال، میتواند به وکالت از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن، از کارتش به حساب فقیر واریز کند. ولی اگر بدون وکالت فقیر، کارت به کارت کند ضامن است و باید دوباره بپردازد.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom