اسباب اختیاری قبض خواسته :
1. صدور گناه کبیره
سالک باید تلاش کند که هیچ گونه گناه کبیره ای از او سر نزند.
به ویژه گناهان کبیره ای که حقّ الناس هم در آن پایمال می شود،
مانند: تهمت، غیبت، رشوه خواری و ... .
.
اصولاً گناه دل را می میراند و جان را افسرده می سازد.
سالک ادعای عشق محبوب را دارد و محبت با مخالفت محبوب نمی سازد.
سرّ اینکه اولین گام در سلوک پس از یقظه، توبه است، این است که سالک ِ آلوده پاک شود تا لیاقت سفر به عالم پاک را پیدا کند.
حتی دیده شده که اساتید عرفان به برخی شاگردان در آغاز هر اربعین دستور غسل توبه و توبه داده اند.
استاد فقه و عرفان، بزرگ عارفان قرن اخیر شیعه مرحوم آیة الله حاج ملاحسینقلی می فرماید:
«و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده ام، این است که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است،
تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، زیرا پیشکش و خدمت کردن سلطان با کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بی فایده خواهد بود».
در خبر است که در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروهی که ادّعای سلوک و عشق داشتند،
به طور قاچاق ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران خارج می کردند
و وقتی با نهیب مرحوم استاد حضرت علامه ی تهرانی روبه رو شدند،
گفته بودند: ما اهل عشقیم، عشق قانون نمی شناسد
مرحوم استاد بسیار ناراحت شدند و فرمودند: «در دنیای دیگر که با سر به دوزخ افتادید، آن وقت می فهمید قانون عشق کجا ظاهر می شود.»
و بعد فرمودند: «قوانین کشور اسلام لازم الاجراست و همه باید در این زمینه ها از ولیّ فقیه تبعیت کنند و نه هیچ کس دیگر حتّی مرجع تقلید خاصّ خود.»
باری، معصیت الهی سدّ سلوک است.
البته سالک به خصوص سالک نوپا معصوم نیست،
ولی باید بنایش بر اجتناب کامل از معاصی باشد،
به خصوص معصیت های کبیره.
فقها اصرار بر گناهان صغیره را هم معصیت کبیره دانسته اند.
🌴🌴
2. ارتکاب گناه صغیره
سالک باید از گناهان صغیره هم اجتناب کند
. اگرچه نفس اجتناب از گناهان کبیره خود باعث تکفیر و جبران گناهان صغیره است،
اما بسیار فرق است بین گناهی که انجام نشود و گناهیکه به فضل و لطف الهی پوشیده شود.
خداوند متعال وعده داده است که اجتناب کنندگان از گناهان کبیره را مورد تفضّل خود قرار دهد و گناهان صغیره شان را ببخشد.
اما سالک باید طریق «عصمت اختیاری» را بپیماید.
او باید در اندیشه ترک أولی باشد تا معصیت از او سر نزند.
3. عدم رعایت حقوق
سالک حقوق فراوانی بر گردن دارد که باید از عهده ی همه ی آن ها برآید.
کوتاهی در ادای حق دیگران موجب قبض می شود و حتی گاه انسان را از سلوک ساقط می کند.
مرحوم استاد طهرانی ره می فرمود: سالک واصل و عارف کامل مرحوم آیت الله حاج سیدجمال الدین گلپایگانی برای سالک سه امر را ضروری می دانستند:
1. ترک معصیت.
2. نماز شب و شب زنده داری.
3. رعایت حقوق.
سپس استاد اضافه فرمودند: «خود مرحوم سیدجمال عجیب بود.
همسری داشتند جسم، زبان دار، اهل امر و نهی و خلاصه به گونه ای بود که ساختن با این زن برای ایشان سخت، ولی کمال آور بود.
آن گاه، مرحوم سیدجمال برای اینکه به خلوت های شبانه ی خود در دو مسجد سهله و کوفه برسد،
بسیار مواظب بود حقّی از حقوق این خانم از دست نرود.
برای او شیرینی می خرید، با او ملاطفت می کرد تا بتواند او را راضی کند و به خلوت سلوکی خویش بپردازد.
انصاف اینکه مرحوم سیدجمال در رعایت حقوق دیگران عجیب بود.»
نه تنها دیگر مسلمانان و مؤمنین بلکه همه ی انسان ها، حتی حیوانات، درختان و جمادات بر گردن انسان حقوقی دارند.
استاد می فرمودند: «سالکی در نجف نیمه شب برای تهّجد برخواسته بود و چون احساس ضعف می کرد، تصمیم گرفت قدری عسل بخورد،
ناگهان دید بخاطر باز بودن درب شیشه ی عسل، مقداری مورچه روی آن جمع شده و او برای دفع آن ها رویشان آب ریخت و همه را نابود کرد.
بعداً در حال خواب یا مکاشفه مورد عتاب قرار گرفت که چرا تعدادی مورچه را کشتی؟ مگر راه دیگری برای دفع آن ها وجود نداشت.»
آری، درختان بر گردن ما حق دارند،
حیوانات حقوقی دارند،
قرآن در منزل حقی دارد،
مسجد محل ما حقی دارد،
عالِم حقی دارد
تا چه رسد به خویشاوندان و پدر و مادر.
#عشق_و_عرفان
🌴گوهر معرفت 🌴
اسباب اختیاری قبض خواسته :
1. صدور گناه کبیره
سالک باید تلاش کند که هیچ گونه گناه کبیره ای از او سر نزند.
به ویژه گناهان کبیره ای که حقّ الناس هم در آن پایمال می شود،
مانند: تهمت، غیبت، رشوه خواری و ... .
.
اصولاً گناه دل را می میراند و جان را افسرده می سازد.
سالک ادعای عشق محبوب را دارد و محبت با مخالفت محبوب نمی سازد.
سرّ اینکه اولین گام در سلوک پس از یقظه، توبه است، این است که سالک ِ آلوده پاک شود تا لیاقت سفر به عالم پاک را پیدا کند.
حتی دیده شده که اساتید عرفان به برخی شاگردان در آغاز هر اربعین دستور غسل توبه و توبه داده اند.
استاد فقه و عرفان، بزرگ عارفان قرن اخیر شیعه مرحوم آیة الله حاج ملاحسینقلی می فرماید:
«و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده ام، این است که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است،
تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، زیرا پیشکش و خدمت کردن سلطان با کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بی فایده خواهد بود».
در خبر است که در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروهی که ادّعای سلوک و عشق داشتند،
به طور قاچاق ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران خارج می کردند
و وقتی با نهیب مرحوم استاد حضرت علامه ی تهرانی روبه رو شدند،
گفته بودند: ما اهل عشقیم، عشق قانون نمی شناسد
مرحوم استاد بسیار ناراحت شدند و فرمودند: «در دنیای دیگر که با سر به دوزخ افتادید، آن وقت می فهمید قانون عشق کجا ظاهر می شود.»
و بعد فرمودند: «قوانین کشور اسلام لازم الاجراست و همه باید در این زمینه ها از ولیّ فقیه تبعیت کنند و نه هیچ کس دیگر حتّی مرجع تقلید خاصّ خود.»
باری، معصیت الهی سدّ سلوک است.
البته سالک به خصوص سالک نوپا معصوم نیست،
ولی باید بنایش بر اجتناب کامل از معاصی باشد،
به خصوص معصیت های کبیره.
فقها اصرار بر گناهان صغیره را هم معصیت کبیره دانسته اند.
🌴🌴
2. ارتکاب گناه صغیره
سالک باید از گناهان صغیره هم اجتناب کند
. اگرچه نفس اجتناب از گناهان کبیره خود باعث تکفیر و جبران گناهان صغیره است،
اما بسیار فرق است بین گناهی که انجام نشود و گناهیکه به فضل و لطف الهی پوشیده شود.
خداوند متعال وعده داده است که اجتناب کنندگان از گناهان کبیره را مورد تفضّل خود قرار دهد و گناهان صغیره شان را ببخشد.
اما سالک باید طریق «عصمت اختیاری» را بپیماید.
او باید در اندیشه ترک أولی باشد تا معصیت از او سر نزند.
3. عدم رعایت حقوق
سالک حقوق فراوانی بر گردن دارد که باید از عهده ی همه ی آن ها برآید.
کوتاهی در ادای حق دیگران موجب قبض می شود و حتی گاه انسان را از سلوک ساقط می کند.
مرحوم استاد طهرانی ره می فرمود: سالک واصل و عارف کامل مرحوم آیت الله حاج سیدجمال الدین گلپایگانی برای سالک سه امر را ضروری می دانستند:
1. ترک معصیت.
2. نماز شب و شب زنده داری.
3. رعایت حقوق.
سپس استاد اضافه فرمودند: «خود مرحوم سیدجمال عجیب بود.
همسری داشتند جسم، زبان دار، اهل امر و نهی و خلاصه به گونه ای بود که ساختن با این زن برای ایشان سخت، ولی کمال آور بود.
آن گاه، مرحوم سیدجمال برای اینکه به خلوت های شبانه ی خود در دو مسجد سهله و کوفه برسد،
بسیار مواظب بود حقّی از حقوق این خانم از دست نرود.
برای او شیرینی می خرید، با او ملاطفت می کرد تا بتواند او را راضی کند و به خلوت سلوکی خویش بپردازد.
انصاف اینکه مرحوم سیدجمال در رعایت حقوق دیگران عجیب بود.»
نه تنها دیگر مسلمانان و مؤمنین بلکه همه ی انسان ها، حتی حیوانات، درختان و جمادات بر گردن انسان حقوقی دارند.
استاد می فرمودند: «سالکی در نجف نیمه شب برای تهّجد برخواسته بود و چون احساس ضعف می کرد، تصمیم گرفت قدری عسل بخورد،
ناگهان دید بخاطر باز بودن درب شیشه ی عسل، مقداری مورچه روی آن جمع شده و او برای دفع آن ها رویشان آب ریخت و همه را نابود کرد.
بعداً در حال خواب یا مکاشفه مورد عتاب قرار گرفت که چرا تعدادی مورچه را کشتی؟ مگر راه دیگری برای دفع آن ها وجود نداشت.»
آری، درختان بر گردن ما حق دارند،
حیوانات حقوقی دارند،
قرآن در منزل حقی دارد،
مسجد محل ما حقی دارد،
عالِم حقی دارد
تا چه رسد به خویشاوندان و پدر و مادر.
#عشق_و_عرفان
🌴گوهر معرفت 🌴
تمام برکات در قبض است :
عزیزمن !
هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می کند
همچنانکه وقتی بچه به التهاب در می آید و گریه می کند معلوم است که چیزی را می خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی شود
بسیاری از افراد این گونه مواقع که دلشان می گیرد سعی می کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند
مثل اینکه وقتی به قبض افتادند و احساس کردند که غمی بر دلشان سنگینی می کند
تصمیم می گیرند که برای رهایی از آن به پارک یا به خانه دوست و فامیلی بروند و با دیدن باغ و دوستان و خویشاوندان آن ناراحتی را فراموش کنند ،
در حالیکه این طریق اصلا طریق صحیح و درستی نیست ، اگرچه ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد ،
امامطمئن باشیدکه هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد
دراین حال ، دل زمانی آرام می گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد
و بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط
تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید
اینکه آقا میفرمایند :کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد.
پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است
و ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد
نه این که با کارهای ناشایست و پیش پا افتاده ای ، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم ، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتی کندو خیال کند از غم در آمده است.
استاد صمدی آملی
#قبض_و_بسط
🌴گوهر معرفت 🌴
قبض و بسط در سلوک الی الله
اقسام قبض سلوکی :
قبض به دو بخش خواسته و ناخواسته تقسیم می گردد
. قبض ناخواسته قبض الهی است که اراده ی مستقیم سالک در آن نقشی ندارد و خدای رحمان بر عبد سالک کویش وارد می سازد که از حرارت عشق و شعله ی شوق، در میان راه نسوزد.
سالک عاشق باید این قبض را قدر بداند و بر صدر بنشاند،
اما قبض خواسته:، قبضی است که اراده ی سالک در آن نقش دارد؛ یعنی سالک به دست خود قبض را که بوی هجران می دهد و حال نشاط را می رباید، برای خود به ارمغان آورده است.
قبض خواسته خود بر دو قسم معلوم السبب و مجهول السبب تقسیم می شود.
قبض خواسته معلوم السبب آن است که سالک با جستجو در عملکردِ گذشته و حال خود، علت آن را در می یابد.
این علّت عمدتاً ترک ادبی از آداب سلوک است.
قبض خواسته ی مجهول السبب، قبضی است که سالک هرچه دقّت می کند علت آن را نمی یابد، و شاید خوب می داند که چوب خورده است، اما نمی داند از کجا چوب خورده است.
از دیدگاهی دیگر قبض های خواسته به سه قسم تقسیم می شود؛ زیرا یا سببش اختیاری است، مانند گناه کردن و یا غیراختیاری است،
مانند مکدرکردن نفس امام علیه السلام و یا هم اختیاری و هم غیراختیاری است، مانند برخورد با انسان پلید.
قبض در تقسیمی دیگر به دو قسم شدید و ضعیف تقسیم می شود.
البته این تقسیم در مورد بسط هم جاری است. اقسامی که در این تقسیمات گفته شد، قابل تداخل اند.
بازشناسی قبض ناخواسته از قبض خواسته ی مجهول السبب کار آسانی نیست.
«=قبض غالباً پس از بسط دست می دهد، به علت اسائه ی ادبی که سالک در حال بسط انجام می دهد».
این عبارت با اختصارش بر همه اقسام سه گانه دلالت دارد؛ زیرا در برابر اکثر، قلیلی است که به دلیل اسائه ی ادب نیست و اسائه ی ادب را هم، گاه سالک می فهمد و گاه نمی فهمد.
در این عبارت دو نکته وجود دارد.
اول آنکه اکثر قبض ها، قبض های خواسته است
و دوم اینکه منشأ قبض خواسته، سوء ادبی است که از سالک در زمان بسط سر می زند، اما این نکته قابل استفاده نیست که این سوء ادب به خاطر بودن در حال بسط است.
البته ممکن است که حال بسط، خود علّت از دست دادن یکی از آداب گردد.
واردات گاه آن قدر سنگین است که سالک را از جای می جنباند و سالک از جای جنبیده، شاید ادبی را مغفول بگذارد و قهراً به قبض گرفتار آید، ولی این مطلب، کلی نیست.
یعنی این گونه نیست که همیشه و یا حتی در اکثر موارد، حال بسط منشأ سوء ادب گردد.
به هر حال، این سوء ادب، می تواند امری باشد که از سالک در درجه ای که در آن قرار دارد مورد انتظار و توقع نبوده است.
قهراً مصادیقش قابل تعیین دقیق نیست، اما ما در اینجا به برخی از اهمّ مصادیق اشارتی می کنیم،
ولی پیش از شروع، این نکته را باید تذکر دهیم که اکنون درصدد ارائه ی اسباب اختیاری قبض خواسته ایم.
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
#قبض_بسط
🌴 گوهر معرفت 🌴
هدایت شده از زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔دلتنگت هستیم سردار....
#جان_فدا
تمام آرزویم این شده است که
کاش میشد..
دنیا را از قاب چشم های تو دید..
همان چشم هایی که
غیر از خدا را ندید ...
#شهید_سرادار_سلیمانی_
#شبتون_شهدایی_
هدایت شده از یا زینب
🔴«احمقهای درجه یک»!
🔹احمقهای درجه یک، تعبیری بود که رهبر انقلاب درباره برخی مقامات کشورهایی که با ایران دشمنی میکنند بهکار بردند.
🔹بخشی از این حماقت به عدم شناخت آنها از ملت ایران و جمهوری اسلامی بعد از ۴۳ سال برمیگردد که در اتفاقات اخیر این حماقت را در برخی از آنها دیدیم.
🔹دیدار اخیر رئیسجمهور آلمان با «علی کریمی» را میتوان تأیید تازهای بر این جمله رهبری دانست! این دیدار نه نشاندهنده اهمیت «علی کریمی» بلکه بالعکس نشاندهنده ناآگاهی و جهل عجیب رئیسجمهور آلمان از معادلات و مناسبات ایران است.
🔹رئیسجمهور آلمان درحالیکه «جوزف بورل» در دیدار با «امیرعبداللهیان» از سرگیری مذاکرات هستهای را خبر داده است، به سراغ «علی کریمی» رفته که نه سابقه کار سیاسی دارد و نه حتی در حد اپوزیسیون است! بلکه از فعالیتهای این چندماه هم کاملاً برمیآید که بیشتر یک بازیخورده است تا انسانی عقلانی!
🔹دیدار «مکرون» با «مصیعلینژاد» و دیدار تازه «اشتاینمایر» با «علی کریمی» یا زد و بندهای آل سعود با منافقین، نشان میدهد کشورهای غربی در چه درجه از حماقت هستند که با وزن دادن به این افراد هم به ملت ایران عدم خیرخواهی خود را ثابت میکنند و هم اینکه برخی فرصتطلبان خارجنشین بهراحتی میتوانند آنها را سرکیسه کنند.
هدایت شده از زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من که با هر داغ پیدا ساختم
سوختم از داغ ناپیدای دل
#امام_زمانم❤️
هدایت شده از زمانی
🔴هیولای زیبا
اکانت منتسب به ترانه علیدوستی یک اکانت فوق بی ادب و متصل به منافقین بود.
به چهرهای معصومانه این سلبریتی ها توجه نکنید
درونشون یک هیولای تروریست بیرحم مثل مریم قجر وجود داره.
در صورت اثبات قطعی تعلق این اکانت به علیدوستی قطعا با این حجم توهین به مقدسات و دعوت به آشوب حکمش مشخصه
👤سید علیرضا آلداود
هدایت شده از زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️فراموش نمیکنیم
مهدی تو آمدنیست
میاد که انتقام تو از اون دوتا بگیره...
#کلیپ_مهدوی
#بحق_الزهرا_اللهم_عجل_لولیک_الفرج
به بچه هایمان یاد بدهیم برای فرج امام زمان دعا کنند...
هدایت شده از زمانی
💠در کشوری که قانون حکومت نکند خصوصاً قانونی که قانون اسلام است این کشور را نمیتوانیم اسلامی حساب کنیم.کسانی که با قانون مخالفت می کنند این ها با اسلام مخالفت می کنند.
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
📚صحیفه نور ،جلد ١۴،صفحه ٢۶٨
هدایت شده از زمانی
33.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷تجدید عهد با آرمانِ انقلاب🇮🇷
دختران حیدری در تجمعی باشکوه از بانوان اهوازی، باحضورخانواده ی شهید علی وردی ، با آرمانهای انقلاب تجدید بیعت کردند🤝
#دختران_حیدری_اهواز
#کیانپارس
هدایت شده از حسینیهامالبنيین(سلاماللهعليها)
☀️ تنفسصبح
📖 یکصد و چهلمین (۱۴۰) صفحه نورانی قرآن کریم .
💠هر روز تلاوت یک صفحه نورانی از قرآن کریم در حسینیهامالبنیین(سلاماللهعلیها).
🔊 بشنویم، بخوانیم، بیندیشیم و عمل کنیم.
⏯️ سورة مبارکة الانعام
هدایت شده از حسینیهامالبنيین(سلاماللهعليها)
2485175.mp3
4.55M
هدایت شده از حسینیهامالبنيین(سلاماللهعليها)
☀️ تنفسصبح
📖 ترجمه صفحه نورانی شماره یکصد و چهلم (۱۴۰) از قرآن کریم .
💠هر روز تلاوت یک صفحه نورانی از قرآن کریم در حسینیه امالبنیین(سلاماللهعلیها).
سورة مبارکة الانعام
۹۵ - همانا خدا شکافندهی بذرها و هستههاست زنده را از مرده بیرون آورد و بیرون آرندهی مرده از زنده است این است خدای شما، پس کجا منحرف میشوید!
۹۶ - او شکافندهی صبح است و شب را [وقت] آرامش ساخته، و خورشید و ماه را وسیله حساب کردن قرار داده است این نظمبندی [خدای] توانای داناست
۹۷ - و اوست که ستارگان را برای شما قرار داد تا به وسیله آنها در تاریکیهای خشکی و دریا راه یابید آری، ما آیات [خود] را برای اهل دانش به تفصیل بیان کردهایم
۹۸ - و او کسی است که شما را از یک تن پدید آورد، پس [برخی از شما در دنیا] مستقرند و [برخی] در ودیعتگاه قرار دارند [که هنوز از صلب یا رحم خارج نشدهاند] به راستی ما آیات [خود] را برای مردمی که میفهمند به تفصیل بیان کردهایم
۹۹ - و اوست که از آسمان آبی فرستاد، پس بدان هر چیز روییدنی را برآوردیم، و از آن [جوانه و ساقهای] سرسبز خارج ساختیم که از آن دانههای روی هم چیده بیرون میآوریم و از شکوفه نخل، خوشههای نزدیک به هم و بوستانهایی از انگور و زیتون و انار، همگون و ناهمگون [به بار آوردیم] به میوههایشان آنگاه که به بار مینشینند و میرسند نگاه کنید! بیگمان در اینها برای مردمی که ایمان میآورند آیاتی است
۱۰۰ - و برای خدا از جنیان، که آنها را خدا آفریده شریکانی انگاشتند و بیخردانه برای او پسران و دختران ساختند منزه است خدا و از آنچه وصف میکنند فراتر است
۱۰۱ - ابداع کنندهی آسمانها و زمین است چگونه او را پسری باشد، حال آن که او را همسری نبوده و او همه چیز را آفریده و او به همه چیز آگاه است!
هدایت شده از حسینیهامالبنيین(سلاماللهعليها)
2485176.mp3
2.4M
هدایت شده از حسینیهامالبنيین(سلاماللهعليها)
🔷🔹 تنفسصبح
📖 تفسیر قرآن کریم
💠 تفسیر آیه شریفه شماره یکصد و بیست و نهم (۱۲۹) از سورة مبارکة بقرة.
🌴استادمحسن قرائتی
🔻سورة مبارکة البقرة.
. 👇🏻👇🏼👇🏽