🔸 نماز در محدوده حد ترخص
⁉️ مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج میشود از چه زمانی نمازش قصر است، همچنین وقتی به سوی وطن برمیگردد از چه زمانی نمازش تمام است؟
✅ هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش قصر است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین قصر و تمام بخواند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم نماز درصورت اشتباه تشخیص دادن حد ترخص
⁉️ اگر کسی یقین یا اطمینان پیدا کند که به حدّ ترخّص رسیده و نماز را شکسته به جا آورد و در خارج وقت معلوم شود که به حدّ ترخّص نرسیده بود، حکم نماز او چیست؟
✅ نماز باطل است و قضا دارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم نماز کسی که بخاطر کار باید سفر کند
⁉️ آیا کسی که سه یا چهار ماه بین وطن و محل کار، رفت و آمد دارد، ولی شنبهها سر کار می آید و چهارشنبهها بر میگردد، حکم کثیر السفر را دارد؟
✅ در فرض سؤال، کثیر السفر شغلی محسوب شده و در سفرهای کاری، نماز تمام و روزه صحیح است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ایام عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها
⁉️ چه روزهایی مناسب است به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟
✅ مناسب است علاوه بر روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) چند روز از ایام متصل به آن را به حسب عرف منطقه به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حفظ وحدت در برپایی عزاداری
⁉️ آیا برپایی مراسم عزاداری در ایّام فاطمیّه در مناطقی که برادران اهل سنت هم در آنجا زندگی میکنند، منافات با وحدت میان مسلمین دارد؟
✅ نفس برپایی مراسم و ذکر فضائل حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها منافاتی با وحدت ندارد و باید از توهین به مقدسات برادران اهل سنت اجتناب شود.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 خواندن حدیث کساء
⁉️ آیا حدیث شریف کساء را که از حضرت فاطمه زهرا (سلام اللّه علیها) نقل شده، حدیث معتبری میدانید؟ و آیا نسبت دادن آن در حالت روزه به حضرت زهرای مرضیه (سلاماللّهعلیها) اشکال دارد؟
✅ اگر نسبت دادن آن به صورت حکایت و نقل از کتابهایی باشد که آن را نقل کردهاند، اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم شک کردن در خواندن تشهد
✅ اگر قبل از برخاستن شک کند تشهد را خوانده یا نه، باید آن را بخواند اما اگر در حال برخاستن شک کند آن را به جا آورده یا نه، نباید اعتنا کند و نیز اگر جزء بعد را شروع کرده باشد (هرچند جزء مستحب) نباید اعتنا کند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۵۵
🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم شک در گفتن سلام نماز
✅ اگر شک کند سلام نماز را گفته یا نه، چنانچه مشغول تعقیب نماز یا مشغول نماز دیگری شده، یا به سبب کاری که نماز را به هم می زند؛ مانند روبرگرداندن از قبله، از حال نماز خارج شده، نباید به شکش اعتنا کند و اگر پیش از انجام این کارها شک کند، باید سلام را بگوید.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۵۶
🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم شک در خواندن آیههای حمد یا سوره
✅ اگر در حال خواندن آیهای شک کند که آیه پیش را خوانده یا نه، یا وقتی آخر آیه را می خواند، شک کند که ابتدای آیه را خوانده است یا نه، به شک خود اعتنا نکند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۵۷
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 فروش اقساطی کالا
⁉️ شرکتی به من نمایندگی فروش اقساطی داده، یعنی اجازه داده بدون پرداخت هیچ وجهی، کالاهای آن شرکت را به مشتریهایی که خود پیدا می کنم، بصورت اقساطی با درصد سود فروش اقساطی بیشتر برای مشتری قسط بندی کنم؛ مثلا شرکت کالا را با درصد همکاری ۵ درصد به من میدهد، اما من همان کالا را با درصد بالاتری، مثلا ۷ درصد به مشتری به صورت قسطی میفروشم؛ آیا این کار جایز است؟
✅ اگر درصد بالاتر در فروش اقساطی با اجازه شرکت محاسبه شود، اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 وام قرض الحسنه مشروط
⁉️ بنده برای گرفتن وام (قرض)، ۵۰ میلیون تومان در بانک قرض الحسنه، سپرده گذاری کردم و شرط شده که بعد از چند ماه میتوانم دو برابر پولم (یعنی ۱۰۰ میلیون با سود ۴ درصد) وام بگیرم و اینکه حق برداشت ۵۰ میلیون را تا پرداخت تمام اقساط وام نخواهم داشت؛ آیا این وام از نظر شرعی اشکال ندارد؟
✅ اگر دادن مبلغی به صندوق به این عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به صورت قرض بماند به این شرط که صندوق هم پس از آن مدت، وامی در اختیار شما قرار دهد یا وام، مشروط به سپرده گذاری قبلی یا مشروط به انسداد مبلغی نزد بانک باشد، ربا و حرام است، هرچند اصل وام (قرض) صحیح است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 کودک نابالغ و اتصال در جماعت
⁉️ در رساله آمده است که «اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند نماز او صحیح است، میتوانند اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند.» از کجا بدانیم که نماز وی صحیح است؟
✅ همین که به حسب ظاهر افعال و اذکار نماز را درست انجام میدهد، کفایت میکند.
🆔 @khamenei_ahkam