🔸 قرض دادن در عوض هزینه سفر
⁉️ شخصی مبلغی را برای مدتی قرض گرفت، به این شرط که هزینههای سفر قرض دهنده مانند سفر حج را بپردازد، آیا این کار برای آنان جایز است؟
✅ شرط کردن پرداخت هزینههای سفر قرض دهنده و امثال آن در ضمن عقد قرض همان شرط دریافت سود و فائده بر قرض است که شرعاً حرام و باطل میباشد، ولی اصل قرض صحیح است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حرکت عمدی یا سهوی بدن در زمان ادای ذکر رکوع
✅ کسی که میداند طمأنینه در حال ذکر رکوع واجب است اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد نمازش باطل است و اگر سهواً این کار را بکند، چنانچه پیش از خارج شدن از حدّ رکوع متوجه شود که ذکر را تمام نکرده، باید در همان حال آرام بگیرد و ذکر رکوع را بگوید و اگر هنگامی متوجه شود که از حال رکوع خارج شده، نمازش صحیح است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۰
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 عذر داشتن در هنگام بیان ذکر رکوع در نماز
✅ کسی که به خاطر بیماری و مانند آن نمیتواند به اندازه گفتن سه «سُبْحانَ اللهِ» در حال رکوع بماند، کافی است که یک مرتبه «سُبْحانَ اللهِ» بگوید و اگر فقط یک لحظه میتواند در حال رکوع باشد، احتیاط واجب آن است که ذکر را در همان لحظه شروع کند و در حال سر برداشتن تمام کند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ایستادن بعد از رکوع
✅ نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر رکوع بایستد و پس از آرام گرفتن بدن به سجده برود و اگر عمداً پیش از ایستادن، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده برود، نمازش باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۲
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مس اسمائی که نیاز به وضو دارند
⁉️ اسامی مبارکی که مس بدون وضوی آنها حرام است، کدامند؟
✅ بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 روشهای محو کردن اسماء متبرکه
⁉️ راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند؟ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد؟
✅ دفن آنها در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر به وسیله آب اشکال ندارد. ولی جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بیاحترامی محسوب شود، جایز نیست، مگر در صورتی که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنی و نامهای مبارک امکان نداشته باشد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 قطعه قطعه کردن حروف اسماء متبرکه
⁉️ قطعه قطعه کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی به مقدار زیاد به طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد؟ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است؟
✅ تقطیع به نحو مذکور اگر بیاحترامی محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت نیز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آیات قرآنی نشود، کافی نیست، همچنان که تغییر صورت خطی کلمات با اضافه یا کم کردن بعضی حروف نیز باعث زوال حکم شرعی حروفی که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفتهاند، نمیشود. بلی، زوال حکم بر اثر تغییر حروف به نحوی که ملحق به محو حروف گردد، بعید نیست، هرچند احتیاط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مس آرم جمهوری اسلامی
⁉️ آیا مس آرم جمهوری اسلامی ایران بدون وضو، حرام است؟
✅ خیر، حرام نیست.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم نوشتن ا... به جای لفظ جلاله الله
⁉️ نوشتن اسم جلاله «الله» به صورت «ا...» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو این کلمه را مس میکنند، چه حکمی دارند؟
✅ همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو، جایز است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم قرآن خط برجسته ویژه نابینایان
⁉️ نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط برجستهای معروف به خط بریل که با لمس انگشتان خوانده میشود، استفاده میکنند. آیا بر نابینایان واجب است که هنگام فراگیری قرآن کریم که با خط برجسته بریل نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟
✅ اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولی اگر در نظر عرف آگاه به عنوان خط محسوب شوند، در مس آنها رعایت احتیاط لازم است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 فراموش کردن رکوع قبل از به سجده رفتن
✅ اگر رکوع را فراموش کند و پیش از آنکه به سجده برسد یادش بیاید، باید بایستد و از حالت ایستاده به رکوع برود و چنانچه به حالت خمیدگی به رکوع برگردد، کافی نیست و اگر به این رکوع اکتفاء کند، نمازش باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۳
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 فراموشی رکوع بعد از سجده اول نماز
✅ اگر در حال سجده اول یا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم یادش بیاید که رکوع نکرده است، باید برخیزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط مستحب دو سجده سهو برای سجده زیادی انجام دهد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۴
🆔 @khamenei_ahkam