eitaa logo
فتاوای رهبر انقلاب
10.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1 ویدیو
0 فایل
مرور احکام کتاب اجوبةالاستفتائات و دیگر منابع فقهی متعلق به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به همراه بیان جدیدترین فتاوا و استفتائات روز از معظم‌له
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حکم خمس پول قرض داده شده ‌ ✅ چنانچه مقداری از درآمد موقّتاً از دسترس خارج شود، مانند قرض دادن، در سررسید سال خمسی خمس آن واجب می‌شود، امّا می‌تواند تا زمان دریافت، پرداخت آن را به تأخیر بیندازد. 🔺 کتاب احکام خمس، صفحه ۱۹ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم خمس سرمایه در گردش ‌ ✅ سرمایه در گردش یا مال التّجاره یا سرمایه متغیّر که پول نقد در گردش، اجناس مغازه، تولیدات کارخانه، محصولات کشاورزی و... را شامل می‌شود. این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیّه شده باشد، در اوّلین سررسید سال خمسی پس از خرید، خمس آن به قیمت روز باید پرداخت شود و پس از آن اگر در سررسید سال خمسیِ بعد، نسبت به سال قبل _ پس از کسر مقدار تورّم _ رشد داشته و خریدار داشته باشد، باید خمس آن پرداخت شود. 🔺 کتاب احکام خمس، صفحه ۲۰ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم خمس سرمایه ثابت ‌ ✅ سرمایه ثابت که شامل ملک تجاری، زمین زراعی، ابزار تولید و کسب _ حتّی وسایل سرمایش و گرمایش _ همچنین وسایل حمل و نقل بار یا مسافر و...است. این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیّه شده باشد، در اوّلین سررسید سال خمسیِ پس از خرید، خمس آن به قیمت روز باید پرداخت شود و پس از آن تا زمانی که فروخته نشود خمس ندارد و ترقّی قیمت آن، پس از فروش و کسر مقدار تورّم، جزو درآمد سال فروش محسوب می‌شود. اگر چند سال از خرید سرمایه گذشته باشد و خمس آن پرداخت نشده باشد، خمس آن باید همراه با تورّم پرداخت شود. 🔺 کتاب احکام خمس، صفحه ۲۰ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم رها کردن نماز در شک‌های مبطل ‌ ✅ اگر یکی از شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، برای نمازگزار پیش آید، بنابر احتیاط نمی‌تواند بلافاصله نماز را رها کند؛ بلکه باید قدری فکر کند تا شک پابرجا شود (یعنی یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند) آنگاه می‌تواند نماز را رها کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۴ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸شک صحیح در شماره رکعات نماز ‌ ✅ اگر در شماره رکعت‌های نماز چهار رکعتی شک کند و پس از فکر کردن یقین یا گمان به یک طرف پیدا کند، باید مطابق همان، نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است و در صورتی که گمان به یک طرف پیدا نکند، طبق احکامی که بیان می‌شود عمل کند: ۱. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر نیز بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته (به دستوری که بعداً بیان می‌شود) به جا آورد. ۲. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند. ۳. اگر بعد از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته به جا آورد.(۱) 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۵ 🆔 @khamenei_ahkam
فتاوای رهبر انقلاب
🔸شک صحیح در شماره رکعات نماز ‌ ✅ اگر در شماره رکعت‌های نماز چهار رکعتی شک کند و پس از فکر کردن یقین
🔸شک صحیح در شماره رکعات نماز ‌ ✅ ۴. اگر هر جای نماز، شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید بنا بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و پس از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته به جا آورد. ۵. اگر پس از سجده دوم، شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، باید بنا بر چهار رکعت بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو (که دستور آن خواهد آمد) به جا آورد. ۶. اگر در حال قیام، شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، باید (بدون انجام دادن رکوع) بنشیند و تشهد بخواند و سلام دهد و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته به جا آورد.(۲) پی نوشت ۱. قبلاً بیان شدکه اگر یکی از این سه شک پیش از تمام شدن سجده دوّم پیش آید، نماز باطل است. ۲. موارد دیگری از شک‌های صحیح نیز وجود دارد که در کتاب‌های مفصل فقهی آمده و کمتر مورد ابتلا است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۵ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم انجام احکام مربوط به شک در نماز ‌ ✅ هنگامی که یکی از شک‌های صحیح برای نمازگزار پیش آید، چنانچه گفته شد، ابتدا باید کمی فکر کند و آنگاه اگر شکش باقی ماند، باید به وظیفه‌ای که گفته شد، عمل کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۶ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم مشخص نکردن مقدار صدقه ⁉️ فردی برای رفع بلا، صدقه‌ای را در ذهنش کنار می‌گذارد تا پس از استطاعت آن را بپردازد. آیا این صدقه دادن درست است؟ آیا مبلغ صدقه باید تعیین شود یا می‌تواند پس از جمع شدن چند نمونه از این صدقات در ذهنش، به یک باره مبلغ قابل قبولی را به نیت همه این صدقه‌ها بپردازد؟ ✅ به طور کلی در صدقه قبض و اقباض شرط است؛ بنا بر این تا مبلغ به فقیر پرداخت نشود، صدقه محسوب نمی‌شود. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم برداشتن پول از صندوق صدقه شخصی ⁉️ اگر پولی را در پلاستیک یا قلّک یا صندوق شخصی (که مربوط به کمیته امداد یا خیریه خاصی نیست) به نیت صدقه روزانه کنار بگذاریم، آیا حق برداشت این پول را داریم؟ مثلاً پول‌های خرد را برداریم و درشت بگذاریم؟ به طور کلی این صدقه، حکم صدقه شرعی را دارد؟ ✅ در فرض مذکور حق برداشت یا تبدیل با پول دیگر را دارید و تا زمانی که به فقیر تحویل نداده‌اید، صدقه محسوب نمی‌شود. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم دروغ گفتن به شوخی ⁉️ آیا دروغ گفتن به شوخی اشکال دارد؟ مثلاً میان دوستان به شوخی به هم می‌گوییم، فلان شرکت برای من است؛ آیا این گونه صحبت‌ها، گناه و دروغ محسوب می‌شود؟ ✅ اگر مقصود گوینده این است که مخاطب آن خبر خلاف واقع را جدّی بگیرد، حرام است، هر چند انگیزه گوینده از گفتن خبر، شوخی کردن باشد؛ اما اگر گوینده چنین مقصودی نداشته باشد و مخاطب متوجه شوخی بودن کلام باشد، حرام نیست. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم خمس اجناس داخل مغازه ⁉️ آیا پرداخت خمس اجناسی که انسان برای فروش در مغازه گذاشته، واجب است؟ ‌ ✅ اگر از درآمد کسب خریداری شده، خمس آن واجب است. 🔺 احکام خمس، صفحه ۲۰، مسئله ۱ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم سررسید سال برای اجناس مغازه ⁉️ برای مغازه داری که خرده فروشی دارد، قیمت گذاری اجناس مغازه جهت محاسبه سال مالی و سرمایه در گردش بر چه مبنایی باشد؟ قیمت خرید روز از کلّی فروش، قیمت فروش روز به نرخ عمده فروشی، قیمت فروش روز به قیمت همکاری (سود حداقلی)، قیمت فروش روز به قیمت خرده فروشی؟ در فرض سؤال همه اقسامش قابلیّت نقدشوندگی سر سال را دارد؛ مثلاً یک کارتن بیسکویت را، هم می‌شود کارتنی فروخت با قیمتی کمتر، هم می‌شود تکی فروخت با قیمت بیشتر، کدام را ملاک قرار دهد؟ یا مثلاً ماشین لباس شویی را میتواند قیمت همکاری بدهد، یعنی کمتر، یا قیمت عرف تک فروشی که بیشتر است، کدام ملاک است؟ می‌شود گفت سود تک فروشی یا خرده فروشی درآمد سال بعدش می‌شود و فعلاً که جنس درب مغازه‌اش است قیمت عمده فروشی یا همکاری ملاک است؟ ‌ ✅ ملاک قیمتی است که در سررسید سال خمسی یکجا قابلیّت فروش دارد. 🔺 احکام خمس، صفحه ۲۲، مسئله ۲ 🆔 @khamenei_ahkam