🔅 چون آقای #اعرافی این را بیان میکنند بنده کاملاً امیدوار هستم که تحقق پیدا کند.
#دیدار_طلاب_با_رهبری
@Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وظیفه حوزه قبل و بعد از انقلاب
#دیدار_طلاب_با_رهبری
@Khamenei_Hawzah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وظایف طلبگی
🔺️ ۷ وظیفه طلبههای حوزهی علمیه در بیانات اخیر رهبرانقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره جالب امام خمینی(ره) در پاسخ به کسانی که روحانیت را از دخالت در #سیاست منع می کنند
آقای #کاشانی فرمودند "خیلی خری"
@Khamenei_Hawzah
2⃣ | تجزیه روحانیت به وسیله اختلاف
امروز مقابله و تجزیه روحانیت انقلابی به سود کیست؟ دشمنان از دیرباز برای اختلافافکنی میان روحانیون آماده شدهاند. غفلت از آن، همه چیز را برباد میدهد. حال اختلاف به هر شکلی باشد، بدبینی شدید نسبت به مسئولین بالا باشد یا مرزبندی #فقه_سنتی و #پویا و امثال آن. اگر طلاب و مدرسین حوزه علمیه با یکدیگر هماهنگ نباشند، نمیتوان پیشبینی نمود که موفقیت از آن کیست و اگر بر فرض محال حاکمیت فکری از آن روحانینماها و متحجرین گردد روحانیت انقلابی جواب خدا و مردم را چه میدهد؟
#منشور_روحانیت_را_بخوانید
@Khamenei_Hawzah
❗️استعمار میگوید آخوند فقط لا إله الّا الله بگوید!
🔹 شما به حوزههای علميه نگاه كنيد، آثار همين تبليغات و تلقينات استعمارى را مشاهده خواهيد كرد. افراد مهمل و بيكاره و تنبل و بیهمتى را میبينيد كه فقط مسأله میگويند، و دعا میكنند؛ و كارى جز اين از آنها ساخته نيست. ضمناً به افكارى و رويههايى برخورد میكنيد كه از آثار همين تبليغات و تلقينات است.
🔹 مثلًا اينكه حرف زدن منافى شأن آخوند است! آخوند و مجتهد بايد حرف بلد نباشد! و اگر بلد است حرف نزند! فقط لا الهِ الّا اللّه بگويد! و گاهى يك كلمه بگويد! در حالى كه اين غلط است، و بر خلاف سنت رسول اللَّه است. خدا از سخنگويى و بيان و قلم و نگارش تجليل كرده، و در سوره الرحمن میفرمايد: عَلّمَهُ الْبَيانَ! و اين را كه بيان كردن آموخته را نعمتى بزرگ و اكرامى میشمارد بيان براى نشر احكام خدا و تعاليم و عقايد اسلام است. با بيان و نطق است كه میتوانيم دين را به مردم بياموزيم و مصداق يعلمونها الناس شويم. رسول اكرم (ص) و حضرت امير (ع) نطقها و خطبهها ايراد میكرده و مرد سخن بودهاند.
📔 کتاب ولایت فقیه امام خمینی
@Khamenei_Hawzah
🔹 مسئله صلح امام حسن یکی از عقدههای تاریخ اسلام است.
🔹 در بدو وقوع، حادثه از منظر تمام کسانی که با آن مواجه بودند، ناشناخته بود. مرد آهنین مثل عَدیِّبنحاتم سؤال میکند که چرا صلح کردی؟
در طول تاریخ هم هرچه از روزگار وقوع این حادثه گذشته است، دستهای گوناگون -چه دست دوستان و چه دست دشمنان- در کور کردن این گره تشریک مساعی کردهاند.
🔹 نقطه معضل ماجرا از اینجا پیش میآید که در نظر عموم مطالعه کنندگان یا اکثر مطالعه کنندگان، صلح در جملۀ صلح امام حسن به معنای سازش و تسلیم فهمیده میشود. صلح به معنای سازش و تسلیم نیست. این همان آتش بس است.
صلح امام حسن به معنای متارکۀ موقت جنگ است، برای آمادگی جهت ضربه زدن قاطعتر.
📖 برشی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله (حلقه سوم)
@Khamenei_Hawzah
💠 خاطره رهبرانقلاب از پیشنمازی خود
چو وا نمیکنی گرهی خود گره مباش
ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست
🔹 به عنوان آخوندی، دست ما گشاده نیست؛ اما ابرویمان که میتواند گشاده باشد.
🔹 بنده خودم سالها پیشنمازی کردهام؛ میدانم انسان چگونه باید با مردم رفتار کند. وقتی نماز تمام میشد، برمیگشتم رو به مردم مینشستم. تسبیحات حضرت زهرا را هم که میگفتم، افراد میآمدند و میدیدند راه باز است. #جوان میآمد، #مزلّف میآمد، #بازاری میآمد، #ریشدار میآمد، #بیریش میآمد. آن زمان، پوشیدن پوستینهای وارونه در میان جوانهای بیتل مد شده بود.
🔹 یک روز رفتم نماز، دیدم یکی از همین جوانهای آلامد که موهایش را روغن زده، آمده و صف اول کنار متدینین و بازاریهای خوب و افراد محاسن سفید نشسته. احساس کردم این جوان با من حرفی دارد. نشستم و به او پاسخِ نگاه دادم؛ یعنی اجازه دادم بیاید حرفش را بزند. جلو آمد و گفت آقا! من #صف_اول بنشینم، اشکال دارد؟ گفتم نه، چه اشکالی دارد؟ شما هم مثل بقیه. گفت: این آقایان میگویند اشکال دارد. گفتم: این آقایان بیخود میگویند! این جوان، دیگر از این مسجد پا نمیکِشد. این جوان، دیگر از این پیشنماز دل نمیکند. همینطور هم بود؛ از ما دل نمیکندند.
🔹 بنده وقتی مسجد میرفتم، در میان صد نفر، اقلاً نود نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصی نداشتم؛ نه یک مایهی آنچنانىِ معنوی، نه یک مایهی دنیوی؛ اما با مردم بودم. ۱۳۸۳/۱۰/۲۳
@Khamenei_Hawzah
3️⃣ | اگر فقهای عزیز نبودند...
🔸 تردیدى نیست که حوزههاى علمیه و علماى متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بودهاند. علماى بزرگ اسلام در همۀ عمر خود تلاش نمودهاند تا مسائل حلال و حرام الهى را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند.
🔹 اگر فقهاى عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خورد تودهها داده بودند. جمعآورى و نگهدارى علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار و سنت و سیرۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ و ثبت و تبویب و تنقیح آنان در شرایطى که امکانات بسیار کم بوده است و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همۀ امکانات خود را به کار میگرفتند، کار آسانى نبوده است که بحمداللّه امروز نتیجۀ آن زحمات را در آثار و کتب با برکتى همچون «کتب اربعه» و کتابهاى دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول و کلام و حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامى رشتههاى متنوع علوم مشاهده میکنیم.
🔺 اگر ما نام این همه زحمت و مرارت را جهاد فیسبیل اللّه نگذاریم، چه باید بگذاریم؟
#منشور_روحانیت_را_بخوانید
@Khamenei_Hawzah
⛔️ اجتهاد در ادبیات نه
🔻 نظام درسى در حوزه بايد كوتاه و كارآمد و بهروز شود. من قبلاً هم راجع به مسألهى برنامههاى درسى حوزه عرض كردهام كه بنده به هيچ وجه طرفدار رقيق كردن، بىعمق كردن و بىسواد بارآوردن طلبه نيستم؛ اشتباه نشود. من مىگويم اين دورهاى را كه ما طى مىكنيم، مىتواند با استفاده از شيوههاى جديد، فشردهتر شود.
🔸 مثلاً من #ادبيات را عرض كنم. من نمىدانم اكنون ادبيات در چند سال خوانده مىشود؛ اما ادبياتى را كه ما در كتاب «مغنى» يا «مختصر مغنى» يا «مطوّل» يا «مختصر مطوّل» مىخوانيم، ادبيات استدلالى است؛ يعنى راهى براى مجتهد شدن در ادبيات است و طلبهى ما اين را لازم ندارد. فقيه احتياج نيست كه در ادبيات مجتهد باشد. اينكه گفتهاند در همهى مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محكمى نيست. البته در بعضيهايش اجتهاد لازم است؛ اما در اين چيزها اجتهاد لازم نيست.
🔺 شما بايد بدانيد كه اين كلمه به چه معنا به كار مىرود. اين قدر چيزهاى متّفقٌعليه در ادبيات وجود دارد. «چرا اين جمله يا اين كلمه به اين معنا به كار مىرود؛ فلان نحوى اين طور گفته است، اين هم استدلالش؛ فلان كس ديگر اينگونه گفته، اين هم استدلالش»؛ شما به اينها چه احتياجى داريد؟! بايد كارآمد، كوتاه، بهروز، در مدّت كوتاهى - يكى، دو سال - از دورهى ادبيات عبور كنند؛ از اول تا آخر. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
@Khamenei_Hawzah
⚠️ اگر دشمن از ما خشمگین نبود...
🔸 اگر ما دیدیم رفتار ما جوری است که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان حاکمیّت قرآن نسبت به ما خشمگین نیستند و از وجود ما ناراحت نیستند، باید در مفید بودن خودمان شک کنیم.
🔸 اگر #امیرالمؤمنین است و آن قاطعیّت و آن حرکت و مانند اینها، باید [هم] کسانی مثل #معاویه یا #عمروعاص یا دیگران از او خشمگین باشند؛ شما هم همین راه را دارید حرکت میکنید؛ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار. ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
@Khamenei_Hawzah
📗 داشتن نصاب علمی، شرط تأثیرگذاری
🔻 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید #باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید #ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید؛
🔹 نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید #حاشیهی_ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید #منطق_مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی -که حالا عرض خواهم کرد روحانی یعنی چه- اثرگذار باشید. باید درس خواند.
🔺 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
@Khamenei_Hawzah