📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۷)
💠 سوال:
راهکار جهت مدیریت و کنترل کلاس
بچههای زیر ده سال که شلوغ نکنند!!
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود این نکات رعایت گردد:
1️⃣ برنامه به صورت کامل چیده شود؛ یکی
از علل شلوغی بچهها در کلاس این است
که مربی بیست دقیقه وقت میگذارد تا
تکالیف را یک به یک بررسی کند لذا سایر
بچهها بیکار میشوند، این باید تدبیر شود.
2️⃣ معلم باید ارتباط کلامیاش را حفظ
کند، مثلاً هنگامی که بچهها مشغول
نوشتن تکالیف خود هستند؛ بگوید به
خوشخط نویسیتان توجه کنید و ...
این طور نباشد که بچهها حس کنند
بود و نبود معلم در کلاس یکسان است.
3️⃣ حتماً در کلاس به نیازهای اصلی توجه
شود؛ ایجاد نشاط در کلاس و بین بچهها
مساله مهمی است.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#مدرسه
#مدیریت_کلاس
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج چهارم
💠 حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
💠 تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
💠 مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
💠 اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
برخی از آموزشهای دینی تحت تأثیر تسلط طواغیت در طول تاریخ بر جامعۀ اسلامی، بهشدت از راه اصلیشان خارج شدهاند. یکی از آن تعلیمات توجه به امت بودن و زندگی اجتماعی است. مثلاً مسجد بیشتر بهعنوان نمازخانه تلقی میشود، در حالیکه مسجد محل تجمع مؤمنین است. در اسلام تقریباً زندگی فردیِ دینی و معنویت فردی نداریم. بسیاری از درسهای اخلاق فردی ذیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَامِ» (دعائم الاسلام، ص193) نفی میشود.
تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
ما دو گرفتاری خیلی بزرگ داریم. هم در دنیا و هم در آخرت، بهصورت جمعی و قومی محاسبه و جزا میبینیم. ما گرفتار جامعه هستیم. خدا در دنیا از جامعه معدل میگیرد. مثلاً وقتی آدمهای هرزه مظلومنمایی کرده و یک عده از افراد جامعه شفقت و گرایشی به آنها پیدا کنند؛ خدا جمعبندی میکند و اگر تعدادشان زیاد باشد، عصارهاش را در نظر میگیرد و ممکن است همان را بر مردم حاکم کند.
در مورد افراد خدا به سِرّ آنها نگاه میکند، هرچه در دلشان باشد در مقدرات افراد قرار میدهد و آن را به سرشان میآورد. از این بیشتر خدا به جمعبندی وضعیت جامعه نگاه میکند و هرچه باشد به سر جامعه میآورد. پس اگر بناست از خدا بترسی اعمال بدِ خودت یک درصد ماجراست، برای اعمال بد جامعهات بترس! در غزوۀ حُنین تعداد لشکر اسلام بیشتر از لشکر دشمن بود، اما شکست خوردند؛ چون بعضیها غرور پیدا کردند و دست از توکل برداشتند. جامعۀ مغرور شکست میخورد حتی اگر رسولخدا(ص) در میانشان باشد. بدیهای افراد با امتحان و گناه ظاهر میشود؛ اما بدیهای جامعه با مسئولین بد و خوبیهای جامعه با مسئولین خوب آشکار میشود.
مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
بعضیها آنقدر تقابل امیرالمؤمنین(ع) با معاویه و تقابل امام حسین(ع) با یزید را برجسته میکنند که از ماهیت اجتماعی تاریخ غافل میشوند. مسئول هدایت و اصلاح یک جامعه، خود آن جامعه است. وقتی جامعه مرض داشته باشد امیرالمؤمنین(ع) را از دست میدهد و معاویه بر آن مسلط میشود. لذا امیرالمؤمنین(ع) خودِ جامعه را خطاب قرار میدهد.
مردم شهرهای بصره، شام و حتی مدینه بدتر از مردم کوفه بودند؛ اما خدا به مردم کوفه غضب کرد و آنها قاتل امام حسین(ع) شدند. امیرالمؤمنین(ع) پنج سال میان آنها زندگی کرد و حجت بر آنها تمام شد. خدا کسانی را که علی(ع) را اذیت کردند، نابود کرد.
اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
جامعه مثل فرد برای خودش شخصیت و صفاتی دارد. هرکس در جامعه پرروتر است همان شخصیت جامعه را شکل میدهد. کسانی که سروصدا دارند مسئولین را تعیین میکنند و افکار عمومی را شکل میدهند. الآن اسم اینها را رسانه گذاشتند. در یک کلاس هرکس پرروتر باشد، کلاس را اداره میکند. اگر معلم بخواهد زندگی جمعی به بچهها یاد بدهد، باید با از بین ببردن خجالت و ترس بچهها، همۀ آنها را پررو کند تا همه حرف بزنند. توابین -که همه شهید شدند- چهارهزار آدم خوب ولی کمرو بودند که نتوانستند به جامعۀ کوفه شکل بدهند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فرزند بیشتر، زندگی شادتر (2).pdf
2.44M
در شمارۀ اول این مقاله، بیان شد که این نوشتار بر آن است رابطهٔ افزایش فرزند با افزایش نشاط در خانواده را بررسی کند. برای این منظور، ابتدا نشاط را تعریف و سپس جایگاه فرزندآوری از منظر آیات و روایات را تبیین کردیم. در این شماره به بررسی جایگاه نشاط از منظر اسلام و رابطۀ افزایش فرزند با مؤلفههای نشاطآفرین، مانند سلامت جسمانی، سلامت روانی، رشد شخصیت افراد و اقتدار میپردازیم تا گامی.....
✍️منصوره مؤدب - دانش پژوه سطح 3 جامعه الزهراء سلام الله علیها
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۴)
💠 دو نوع فرار از خانه داریم
1️⃣ رسمی و فیزیکی
✅ که باید والدین به پلیس اطلاع داده
و بدنبال فرزندانشان بگردند.
2️⃣ عاطفی
🔆 مثلاً فرزند به اتاق میرود، درب را
میبندد یا در خیابان پرسه میزند و
نیمه شب برمیگردد خانه، چرا؟ چون
محیط خانواده را امن نمیداند؛ خیلی
وقتها دلیل این است که پدر و مادر اجازه
نمیدهند فرزندشان حرف خود را تا آخر
بزند و در اوایل بحث، داد و بیداد میکنند
یا در خوشبینانهترین حالت او را نصیحت
میکنند؛ این نوع رفتار، اعتبار اجتماعی و
خانوادگی انسان را از بین میبرد.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#گفت_و_گو
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۸)
💠 سوال:
جواب برای پسربچه ۷ ساله که والدین او
در حال طلاق هستند و سوالاتی از قبیل
اینکه چرا باهم دوست نیستید میپرسد.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند طلاق نگیرند؛ در
طلاقی که پای بچه در میان است، آن زن
و مرد تا آخر درگیر هستند و بچه طلاق تا
پایان عمرش گوشت قربانی است؛ به
اعتقاد بنده بین زن و شوهر مشکل لاینحل
وجود ندارد به شرطی که هر دو بخواهند
مشکل را حل کنند؛ لذا طلاق اصلاً تصمیم
درستی برای زندگی مشترک نیست.
2️⃣ باید حواس او را پرت کنند؛ بچهها را
نباید خیلی درگیر مساله طلاق والدین کرد.
3️⃣ احیاناً اگر خدایی نکرده طلاق گرفتند،
زن و شوهر حق ندارند در حضور فرزندشان
از یکدیگر بدگویی کنند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین
#نه_به_طلاق
#تربیت_فرزندان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت اول
💠 فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
💠 ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
💠 زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
💠 برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
💠 درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
ما معمولاً دین را با اصول عقائد شروع میکنیم. این روش ناخواسته القا میکند که دین یک امر فردی است، درحالیکه دین بهشدت اجتماعی است. تلقی فردی از دین فاجعهای است که همین امروز داریم در آن زندگی میکنیم. دین سهمیۀ کمی در انتخابات ما دارد، درحالیکه سهمیۀ دین در جامعۀ ما خیلی بالا است. حدود هفتاد درصد افراد در عزاداریهای عاشورا شرکت میکنند یا دوست دارند شرکت کنند، اما همه این افراد در انتخابات شرکت نمیکنند. در اسلام نابی که امام خمینی(ره) معرفی میکند، بالاترین گناه کبیره عدمشرکت در انتخابات است ولی برداشت عمومی از دین اینطور نیست، حتی به منِ طلبه میگویند چرا دربارۀ انتخابات و مسائل سیاسی حرف میزنی؟!
ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
بیایید به شیوۀ قرآن حرف بزنیم. قرآن وقتی میخواهد مخاطبش را به دینداری متقاعد کند از تاریخ اقوام و نحوۀ برخورد آنها با انبیاء سخن میگوید. شهید صدر با برداشت از قرآن میگوید انسان اهل محسوسات است، باید اول حسّ او را تحریک کرد. تاریخ و مسائل اجتماعی همین محسوسات است. ایشان میفرماید صدر اسلام که مردم خودشان را فدای پیغمبر(ص) میکردند، ریشهاش ایمان به مبدأ و معاد نبود؛ ریشهاش دیدن آثار اجتماعی وجود پیغمبر در زمان خودشان بود. ایشان میفرماید در آخرالزمان که دینداری سخت میشود باید به بیان آثار اجتماعی دین پرداخت. ما هنوز این کار را شروع نکردیم.
قرآن -که متن اصلی دین است - در تربیت انسانها بیشتر به تاریخ توجه دارد، یک دلیلش اجتماعی بودن تاریخ است. قرآن به تاریخ سلاطین نپرداخته، حتی به تاریخ انبیاء هم بسنده نکرده، بلکه از تاریخ اقوام بحث کرده است. وقتی شما با تاریخ تربیت شوید، به یک عنصر اجتماعی تبدیل میشوید.
زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
اگر خواستید با یک نوجوان از دین صحبت کنید، بگویید آیا تو میخواهی عضو گروه پیغمبر بشوی؟ این زبان نوجوان است، نه مباحث اعتقادی، اخلاقی و حتی عرفانی؛ چون نوجوان گروهگرا است و میخواهد عضو گروه بشود. زندگی اجتماعی دردسرساز است، راحتی را از انسان میگیرد. ما سعی میکنیم دینداری فردی را برای جوانهایمان جا بیندازیم، درحالیکه شیرینی زندگی اجتماعی زیر سایۀ دین بیشتر است، اگرچه سختتر است.
برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
چرا جا انداختن حجاب برایمان سخت است؟ چون اجتماعی بودن دین را جا نینداختیم. چرا در سیاستمداران و مدیران جامعه افراد مشکلدار پیدا میکنیم؟ چون زندگی اجتماعی را بلد نیستیم. اگر ما بخواهیم اجتماعی زندگی کنیم، نهایتاً کارمندی زندگی میکنیم ولی زندگی کارمندی با زندگی اجتماعی دینی فرق دارد.
درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
امامت و ولایت، اصل و اساس دین است. اکثر شیعیان نمیدانند چرا امامت مهمترین امر دین است؛ چون تلقی اجتماعی از دین ندارند. وقتی انسان از فردیت بیرون بیاید و اجتماعی شود و مثل یک رهبر نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، میفهمد که چرا امامت از نماز هم مهمتر است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فجازی و جوانان پیر.pdf
370.6K
از آسیبهای مهم اجتماعی افزایش سن ازدواج است. بر طبق آمارها، میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۱۳۹۸ در مردان ۷/۲۹ سال و در زنان ۸/۲۴ سال بوده و هرساله درصد آن نسبت به کل ازدواجها، رو به فزونی است. تأخیر در سن ازدواج نهتنها به دختر و پسر و خانوادههای آنان آسیب میرساند، بلکه تبعات....
✍️محمد کهوند- کارشناس رسانه و فضای مجازی
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #مادر_هستی
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دیوار
▫️دادهست تکیه مادر هستی به دیوار
▪️هر لحظه دردی تازه داغی تازه دارد
▪️در چشم خود غمهای بیاندازه دارد
▫️مثل شبی تیرهست دنیای مقابل
▫️تنها هلالی مانده از آن ماه کامل
▪️گاهی که بر دیوار و در دارد نگاهی
▪️آهی به لب میآورد از درد آهی
▫️لبریز از دردست اما غرق احساس
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دستاس
▪️آه این نسیم با محبت مادرانه
▪️دستی کشیده بر سَر و بر روی خانه
▫️شرمنده احساس او شد خانهداری
▫️با هر نفس آه از در و دیوار جاری
▪️نیمهشب، خسته، شکسته، مات، مبهوت
▪️دستی به سر میگیرد و دستی به تابوت
▫️از خانه بیرون میرود ناباورانه
▫️جان خودش را میبرد بر روی شانه
▪️خورده گره با گَرد غربت سرنوشتش
▪️در خاک پنهان میشود پنهان بهشتش
📝 شاعر: سید محمدجواد شرافت
#فاطمیه
#الگوی_نمونه
#حضرت_فاطمه_زهرا
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۵)
💠 مهمترین راهکار برای رسیدن به
شخصیت سالم این است که انسان از
ظرفیت درونی خود بهرمند شده و نهایتاً
از همراهی حمایتگر یا مربی استفاده کند.
🔆 از قوانین مهم در رشد و تعالی انسان
این است که نباید خیلی از این شاخه به آن
شاخه بپرد چون پُرآسیب است؛ لذا در امور
تربیتی نیز باید یک متولی وجود داشته تا
محوریت امور با او باشد.
✅ مثلاً در مباحث تربیتی خانواده؛ در
حوزه درس خواندن، اگر دانش آموز متکی
به والدین، خواهر یا برادر باشد دیگر سراغ
ظرفیت خود نرفته، از توانایی و مهارت
روی پای خود ایستادن دور میشود.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#فرزندان
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۹)
💠 سوال:
چگونگی امر به کودکان
تا با یک بار گفتن کارها را انجام دهند.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند به سمت امر و نهی
نروند، در عوض بهتر است ایجاد انگیزه
کرد؛ حال ممکن است همراهی دوستان،
مسافرت، برنامه تفریحی و... انگیزهسازی
کرده و بیشتر حرف گوش کنند.
2️⃣ مهم است برنامههای روزانه بچهها که
قرار است صبح تا شب انجام دهند روشن
به آنها گفته و روی یک تابلو نوشته شود؛
به عبارت دیگر مسؤولیتسپاری گردد.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین_موفق
#تربیت_فرزندان
#مسئولیت_سپاری
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت دوم
💠 چند خبر تاریخی و تغییر تصور از اسلام
💠 خبر اول: اول سیاست، بعداً عبادت
💠 خبر دوم: لزوم هجرت مسلمانان به مدینه
💠 خبر سوم: تبدیل مدینه به یک پادگان
💠 خبر چهارم: عادت دادن مردم به زندگی جمعی
💠 معجزهای به نام زندگی جمعی اربعینی
💠 علت دست برداشتن مردم از مسیر پیغمبر(ص)
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
چند خبر تاریخی و تغییر تصور از اسلام
اگر به چهار خبر تاریخی دربارۀ چگونگی شکلگیری دین اسلام توجه کنید، تصورتان از اسلام تغییر میکند.
خبر اول: اول سیاست، بعداً عبادت
وقتی 72 نفر از اهالی مدینه در عقبۀ دوم با رسولخدا(ص) پیمان بستند که از ایشان دفاع میکنند، همان موقع حضرت تصمیم به هجرت گرفتند. پیامبر(ص) قبل از هجرت به مدینه برای دوازده محلۀ مدینه، دوازده رئیس تعیین کردند. پیامبر(ص) از خدا خواست این دوازده نفر را تعیین کند و جبرئیل اسامی آنها را برای پیامبر(ص) آورد. الآن وقتی ما را به شهری دعوت میکنند اصلاً نمیپرسیم فرماندار و استاندار آنجا کیست، اما وقتی پیغمبر اکرم(ص) جایی میرود، اول رؤسایش را تعیین میکند. اولین کار رسولخدا(ص) برای مدینه انتخاب رئیس بود نه ساختن مسجد، چون آنها هنوز مسلمان نشده بودند. پس اول سیاست، بعداً عبادت.
خبر دوم: لزوم هجرت مسلمانان به مدینه
بعد از هجرت رسولخدا(ص) هرکس مسلمان میشد، باید زن، بچه، شغل، زمین، کشاورزی، خلاصه زندگیاش را میگذاشت و به مدینه هجرت میکرد، و الّا اسلامش قبول نبود. این برنامه تا سال آخر ادامه داشت. اینطور نبود که مسلمان شدن و اعتقاد پیدا کردن کافی باشد؛ هرکس ایمان میآورد باید هجرت میکرد.
خبر سوم: تبدیل مدینه به یک پادگان
رسولخدا(ص) فرمودند هیچکس بدون اجازۀ نباید از مدینه خارج شود. مدینه شد یک پادگان! پرسیدند یا رسولالله(ص) پس باید مرز مدینه را برای ما مشخص کنید. پیامبر(ص) از جانب خداوند متعال یک نفر را مأمور مشخص کردن مرز برای مدینه کرد تا مردم تکلیف خودشان را بدانند.
خبر چهارم: عادت دادن مردم به زندگی جمعی
اکثر وقت پیامبر(ص) در مدینه به اردوکِشی برای جنگ گذشت؛ یعنی مدام مردم را از خانههایشان بیرون میآورد تا دور همدیگر یک زندگی جمعی به آنها یاد بدهد. در طیّ ده سال به جمعی زندگی کردن عادت کرده بودند.
معجزهای به نام زندگی جمعی اربعینی
دین میخواهد شما را دیندار بار بیاورد یعنی از اول تا آخر میخواهد شما را اجتماعی کند. امروز بشر شاهد معجزه بزرگی در مورد زندگی جمعی است. این معجزۀ بزرگ الهی که با هیچ علمی از علوم بشری قابل توجیه نیست، اینک برای ما ظاهر شده است تا ما حقیقت اسلام را بفهمیم. آن معجزۀ بزرگ، اربعین امام حسین(ع) است که بیست میلیون انسان را دور هم جمع میکند.
علت دست برداشتن مردم از مسیر پیغمبر(ص)
پیامبر(ص) در صدر اسلام مسلمانان را «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» کرد. حالا «رحماء بینهم» را در اربعین ببینید. این کار امام حسین(ع) است. حسین(ع) دین رسولخدا(ص) را حفظ میکند. این زندگی جمعی مقصود رسولخدا(ص) است. چرا مردم دست از مسیر پیغمبر(ص) برداشتند؟ چون زندگی جمعی سخت بود.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
مخاطبی در آینه (7).pdf
654.1K
بلندگوی بانک اعلام میکند: «شمارۀ 173 به باجۀ 5.» وای! هنوز ده نفر جلوتر از من هستند. بهنظرم، خدا به مردها یک صبرِ بهخصوصی داده که میتوانند فرایندها و معطلیهایِ کارهای اداری و بانکی را تحمل کنند. البته شاید هم من زیادی کمصبر و کمطاقتم. نگاهم را برای بار چندم دور بانک.......
✍️معصومه باقری ثالث - کارشناس علوم و حدیث
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۶)
💠 یک نکته مهم که پدر و مادرها توصیه
میگردد به آن توجه و اهتمام ورزند؛ دعا
کردن بصورت مکرر و از صمیم قلب برای
عاقبت بخیری فرزندان است و آن را حتماً
به زبان آورند چون دعا سِلاح مومن است.
✅ دعای پدر و مادر در حق فرزند آنقدر
ارج و قرب دارد که پیامبر اکرم(ص)
میفرمایند: «وقتی پدری در حق فرزندش
دعا میکند همانند پیامبری است که در حق
امتش دعا کرده»؛ یعنی تا این اندازه چنین
دعایی اثر گذار خواهد بود.
🔆 علامه مجلسی میگوید: "من هرچه
توفیق دارم از دعای پدر دارم؛ چون ایشان
میگفت نیمه شب در قنوت نماز شب،
احساس کردم اگر الان دعا کنم اجابت
میشود، در همان لحظه محمدباقر در
گهواره شروع به گریه کرد لذا به خداوند
گفتم خدایا او را عالم رَبانی قرار بده و
خداوند متعال اجابت کرد".
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#فرزندان_موفق
#دعا_خیر_والدین
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۲۰)
💠 سوال:
سنی مجاز کودکان
جهت استفاده از تلفن همراه
✅ پاسخ:
🔆 والدین هر چه بتوانند میزان استفاده
فرزندانشان از تلفن همراه را کمتر کنند در
حقیقت دارند زمینه موفقیت او را فراهم
میکنند؛ امّا اینکه بعد از دو سه سالگی به
صورت کاملاً کنترل شده در حد مثلاً دیدن
پنج شش دقیقه انیمیشن کوتاه که خوش
آموزی برای آنها داشته بدون اینکه وابسته
ایجاد کند ایرادی ندارد.
⚛️ قاعده بر این است تا حدود ۱۳ سالگی
و حتی بالاتر، بچهها روزانه نهایت ۲ ساعت
باید از همه رسانهها استفاده کنند؛ حال
میتواند بخشی از این سهم، بهره از تلفن
همراه مشترک، بازی فکری خوب یا برخی
نقاشیهایی که در این صفحات لمسی
میکِشند باشد؛ توجه گردد که ۱۲۰ دقیقه
گفته شده برای استفاده از همه رسانهها
است نه فقط تلفن همراه!
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین_موفق
#تـربـیـت_فـرزنـدان
#مدیریت_انواع_رسانه
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۶ - قسمت اول
💠 غربت رسولخدا(ص)، ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع)
💠 علت غربت پیامبر(ص)
💠 ریشۀ روانشناختی کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع)
💠 نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص)
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
غربت رسولخدا(ص)، ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع)
یکی از ایرادهای بزرگ شیعیان این است که تصور میکنند به رسولخدا(ص) بدهکار نیستند و ایشان در تاریخ غربت و مظلومیتی نداشتند؛ کسی در جهان اسلام سر پیامبر(ص) دعوایی ندارد. مشکل پذیرفتن ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود و ما مسئول رفع غربت از ایشان هستیم. اما این تصور درست نیست. ریشۀ غربت امیرالمؤمنین(ع) در غربت رسول خدا(ص) است. ما شیعیان باید خودمان را مأمور برطرف کردن غربت رسول خدا(ص) بدانیم. باید به برادران اهل سنت بگوییم شما که دربارۀ رسول خدا(ص) مشکل ندارید، بیایید ببینیم چرا الآن هم شیعیان و هم اهل سنت در حق پیامبر(ص) مقصرند؟
علت غربت پیامبر(ص)
پیغمبر(ص) چه گفت که ما هم طاقت نداریم اجرا کنیم؟! رسول خدا(ص) جامعهای شکل دادند که مردم در آن در یک دورهمی منسجم و متصل به یکدیگر، ایثارگرانه زندگی کنند. اکثر ما تحمل زندگی در مدینةالرسول را نداریم و نمیتوانیم آنطور مؤمنانه زندگی کنیم؛ چون میگوییم حساب حساب است، کاکا برادر!
غربت پیغمبر(ص) برای این بود که مردم نمیتوانستند آن زندگی را تحمل کنند.
امیرالمؤمنین(ع) را قبول نکردند چون میدانستند او راه پیغمبر(ص) را ادامه میدهد و میخواستند از زیر دستورش فرار کنند.
پیغمبر(ص) جامعۀ یکپارچهای درست کرد که واقعاً «امّت» بود. در جامعهای که «امّت» باشد، مردم نسبت به هم مثل مادر رفتار میکنند. چون این کار سخت است، حاضر نیستیم مانند مادر برای هم دلسوزی کنیم.
ریشۀ روانشناختی کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع)
بعضیها این بحث را صرفاً سیاسی میکنند و بعضیها ماجرا را به مسائل اعتقادی ربط میدهند. چه فرقی بین نبوت و امامت هست؟! هر دو از جانب خدا مأمور هستند. کسی که وحی را پذیرفته است - به هر دلیل - طبیعتاً باید سخن پیامبر(ص) را دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) - من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه - هم بپذیرد. مسئله اعتقاد نداشتن به این مولا نبود، مسئله این بود که نمیتوانستند روش پیغمبر(ص) را تحمل کنند و میدانستند علیبنابیطالب(ع) ادامهدهندۀ راه اوست.
کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع) و پذیرفتن دیگران، ریشۀ روانشناختی داشت. اگر مردم عاشق کار پیغمبر(ص) در ایجاد آن امت واحدۀ اسلامی بودند، یقیناً میگفتند بهترین گزینه برای ادامه مسیر پیغمبر(ص) خود علیبنابیطالب(ع) است. امیرالمؤمنین به انصار فرمود شما در سقیفه گفتید فامیل پیغمبر باید جانشین شود، خب من فامیل هستم! من پسرعمو، برادر و جانِ او هستم. خب چرا شما از من دست برداشتید؟ چرا خلافت را به من ندادید؟ حضرت این سؤالها را میپرسد که روی آنها فکر کنیم.
نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص)
نشانههای خستگی مردم از روش پیغمبر(ص) چه بود؟ تمردهای متعدد از دستور پیامبر(ص) در سال آخر عمر شریف ایشان؛ مثل برگشتن از جیش اسامه. اگر از پیغمبر(ص) خسته نبودند، لشکری را که پیامبر(ص) فرستاد برنمیگشت، بلکه بهخاطر دستور پیغمبر(ص) محکم میایستاد. جامعۀ سست را با یکی دو نفر میشود به هم ریخت. درحالیکه هنوز پیغمبر(ص) زنده بود، برخی میخواستند نماز جماعت مسجد را تصاحب کنند، مردم هم مخالفت نکردند. نمونۀ دیگر این است که نگذاشتند وصیت رسولخدا(ص) نوشته شود و برخی مقابل پیغمبر(ص) میایستادند.
یکی از موارد این تمردها در غدیر بود که یک عدهای میخواستند سخنرانی پیامبر(ص) را به هم بزنند؛ وقتی دیدند پیامبر(ص) میخواهد امیرالمؤمنین(ع) را معرفی کند، از جلو منبر پیامبر(ص) رفتند و مجلس را خالی کردند، بهطوری که پیامبر(ص) از امیرالمؤمنین(ص) خواست مردمی که عقبتر بودند را جلو بیاورد. آیا مردم با کسی که از دستش خسته نباشند و حکمش نافذ باشد، اینطور برخورد میکنند؟!
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۱
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
حاج آقای مشکل گشا (18).pdf
677.4K
اردوگاهی بسیار زیبا و بازیهای آموزشی متنوع مثل اسبسواری، تیراندازی، غواصی، سینما و ماهیگیری در اطراف شهر و برگزاری بعضی جشنوارهها باعث شده که هم مدارس و هم خانوادهها مشتاق شوند برای حضور در مسابقات و حتی.......
✍️محمدحسن شهبازی - دانش پژوه سطح 3 تخصصی تبلیغ
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فاطمیهآمدو،آقایِبیمونسکجاست...؟!
شمعمیپرسدزِپروانه؛گلِنرگسکجاست؟!
درعزایِمادرَتیابنالحسن،یکدمبیا...
تانپرسداینجماعت؛بانیِمجلسکجاست؟!
پیشاپیشفرارسیدنشهادت
حضرتزهراسلاماللهعلیهارا
خدمتشماوخانوادهمحترمتان
وبالاخصمحضرآقاصاحبالزمان
تسلیتوتعزیتعرضمینماییم...
.
درایامعزایمادرسادات،
ماراازدعایِخیرتانمحرومنفرمایید...
.
"الّلهُــــــمَّعَجِّــــــللِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــــــــرَجْ"
تعجیلدرفرجآقاامامزمانصلوات
🖤التماسدعا🖤
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🌷آیت الله مجتهدی(ره) :
✨آنچه از سرگذشت، شد سرگذشت ! حیف بی دقت گذشت ؛ اما گذشت . تا که خواستیم یک دو روزی فکر کنیم ، بر در خانه نوشتند : درگذشت...
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
✨﷽✨
🌼🍃امام جعفرصادق (علیه السلام) می فرمایند:
پدرم از مردی پرسید: آیا همسر داری؟
گفت: نه
پدرم فرمودند: برای من خوشایند نیست که دنیا و همه آنچه در آن است برای من باشد و شبی را بدون همسر سپری کنم.
سپس فرمودند: دو رکعت نمازی که همسردار می گزارد برتر است از عبادت مرد بی همسری که تمام شب خود را به عبادت بگذراند و روزش را روزه بگیرد.
سپس پدرم هفت سکه زر به وی داد و فرمودند: با این پول ازدواج کن.
آنگاه از رسول خدا (صلی الله علیه واله) چنین روایت کرد که: همسر بگیرید، به راستی که برای شما سبب روزی بیشتر است🌼🍃
📚تهذیب الاحکام
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
✨﷽✨
✨در بیمارستان شوروی سابق، (میرازکوچک خان فعلی)، مریضی روی تخت بیمارستان مشغول خواندن قرآن کریم بود. دکتر که مسلمان نبود آمد و به او گفت : "اینها که عربیست تو هم عربی نمی فهمی، پس برای تو فایده ای ندارد"،
✨ مریض گفت :"همانطور که شما نسخه به زبان انگلیسی مینویسی و ما نمی فهمیم، ولی چون به آن عمل میکنیم برای ما فایده دارد قرآن کریم هم همینطور است" و آن دکتر هم جواب خود را گرفت و ساکت شد. ( بعضیها مریض هستند مثلا میگویند : چرا نماز را باید به زبان عربی خواند؟ تو چرا به دکتر نمیگویی چرا نسخه را به زبان انگلیسی مینویسی؟ ).....
🌷 آیت الله مجتهدی تهرانے(ره)
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
#یک_نکته_تفسیری
[سوره البقرة آیه ۱۸۸]
🔹اشاره👇
وَ لاٰ تَأْکُلُوا أَمْوٰالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبٰاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهٰا إِلَی اَلْحُکّٰامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوٰالِ اَلنّٰاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۸)
و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحقّ) در میان خودتان نخورید و اموال را به (عنوان رشوه، به کیسه) حاکمان و قاضیها سرازیر نکنید تا بخشی از اموال مردم را به گناه بخورید، در حالی که خود میدانید (که خلاف میکنید).
🔸نکته ها👇
« تُدْلُوا »به معنای سرازیر کردن دَلو در چاه است که در این آیه، رشوه به قاضی به آن تشبیه شده است. مراد از« أَمْوٰالِ النّٰاسِ »هم اموال عمومی است وهم اموال خصوصی. علاوه بر آنکه رشوه برای گرفتن حقوق غیر مالیِ مردم نیز ممنوع است.
🔹رشوه🔹
رشوه، یکی از گناهان بزرگی است که مفاسد اجتماعی متعدّدی را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدی ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهی حاکم و قاضی، از بین رفتن اعتماد عمومی.
با توجّه به این آثار و عوارض منفی، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اکرم صلی اللّٰه علیه و آله خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمود: «یا علی ثمن المیتة و الکلب و الخمر و مهر الزانیة و الرشوة فی الحکم» [۱]
ای علی! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ،
شراب، زنا و رشوه یکسان و حرام است. همچنین علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه ی «أَکّٰالُونَ لِلسُّحْتِ» [۲] فرمود:
رشوه خواران کسانی هستند که مشکل مردم را حل نموده و در
برابر، هدایای آنان را میپذیرند. [۳] امام صادق علیه السلام
رشوه را در حد کفر به خدا میداند. و رسول اکرم صلی اللّٰه علیه و آله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت کرد و فرمود:
بوی بهشت به صاحب رشوه نمی رسد.
در حدیث دیگر میخوانیم:
هر حاکمی که نسبت به گرفتاریهای مردم بی تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او میپوشاند و اگر هدیه قبول کند تا کار مردم را انجام دهد، در زنجیر است و اگر رشوه بگیرد، مشرک میباشد. [۱]
حضرت علی علیه السلام
رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم میداند. [۲] و در جای دیگر آن حضرت فرمودند:
هیچ گروهی گرفتار رشوه نشدند، مگر آنکه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانی شدند! [۳] بعضی برای توجیه خلاف خود، نامهای مختلف بر رشوه میگذارند، از جمله:
هدیه، تحفه، حقّ الزحمه، چشم روشنی و... شخصی به نام«أشعث بن قیس»، حلوایی به در خانه علی علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محکمه شاید امام به نفع او حکم صادر کند. امام فرمود:
به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوی را به ناحقّ از دهان مورچه ای بگیرم این کار را نخواهم کرد. [۴]
شخصی به رسول اکرم صلی اللّٰه علیه و آله گفت: من متصدی و مسئول کاری هستم، مردم برایم هدایایی میآورند، چگونه است؟! حضرت در جواب فرمود:
چه شده است که عُمّال ما از هدایا سخن میگویند! آیا اگر در خانه مینشستند کسی به آنان هدیه میداد؟! [۵]
------------------------------
[۱]: ۱). بحار، ج ۷۷، ص ۵۴.
[۲]: ۲). مائده، ۴۲.
[۳]: ۳). بحار، ج ۱۰۴، ص ۲۷۳.
[۱]: ۱). وسائل، ج ۱۲، ص ۶۳.
[۲]: ۲). نهج البلاغه، خطبه ۱۳۱.
[۳]: ۳). نهج الفصاحه، ح ۲۶۹۳.
[۴]: ۴). نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴.
[۵]: ۵). نهج الفصاحه، ح ۵۳۹.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
همراهان (14) بانوی بهشتی.pdf
395.4K
به راستی چه کسی میتواند فرق بین بعضی مفاهیم را به روشنی اندازه گیری و مشخص کند؟ چقدر فرق است بین وفاداری و خیانت؟ بین راستی و نفاق؟ بین محبت و خدعه؟ بین یاری و مکر؟ کسی هست که به درستی درک کند بین زنی که تمام دغدغه اش یاری همسرش است و در این راه در تمام سختیها .....
✍️محمدحسن خدامی- دانش آموخته حوزه علمیه
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
┈••✧❁📚🖊📚❁✧••┈
✨ تربیت در کلام علما
❇️ به بچه فرصت اظهار نظر بدهید! بگذارید یک حرف پرت بزند؛ بگذارید یک استدلال غلط بکند، یک نتیجه غلط هم بگیرد، و حتی تا آنجا که خسارتِ شکننده ندارد دنبال این نتیجه غلط برود و خودش یک تجربه به دست بیآورد.
✴️ تجربههای تلخی که این بچهها خودشان با اِعمال حق اختیار به دست میآورند از یک کتاب نصیحت سعدی و فردوسی و لقمان بالاتر است، از یک مجموعه حدیث امامان و پیامبران بالاتر است و حتی میتواند از همه قرآن برای او ارزندهتر باشد.
" شهید آیت الله بهشتی (ره) "
#تربیت_فرزند
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir