eitaa logo
دروس استاد رضا خانجانی
110 دنبال‌کننده
36 عکس
13 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت جلسه سیزدهم منازل السائرین از استاد خانجانی ( اولین جلسه در سال ۹۸ ) 👇👇👇👇👇👇
صوت جلسه چهاردهم منازل السائرین از استاد خانجانی 👇👇👇👇👇👇
صوت جلسه پانزدهم منازل السائرین از استاد خانجانی 👇👇👇
صوت جلسه شانزدهم منازل السائرین از استاد خانجانی 👇👇👇👇👇👇
جلسات در موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی شنبه ها ساعت ۴ تا ۵
صوت جلسه هفدهم منازل السائرین از استاد خانجانی 👇
صوت جلسه هجدهم منازل السائرین از استاد خانجانی 👇👇👇👇
دروس استاد رضا خانجانی
آخرین صوت از مقدمه شرح منازل السائرین کاشانی به اتمام رسید .☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️ انشاالله در جلسات آینده وارد باب یقظه ، از قسم البدایات خواهیم شد ؛ و تقریر اصوات مقدماتی گذشته را به زودی در کانال قرار خواهیم داد . و بالله أستعين إنه خير معين
امام روح الله خمینی : در جوانی که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُرزرق و برقی شدم که نه از آن‏ها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم: از قیل و قال مدرسه ‏ام حاصلی نشد جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای رفع حُجب به جمع کُتب پرداختم که گویی در کون و مکان خبری نیست جُز یک مُشت ورق پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی طالب را که به فطرت‏اللّه‏ مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اکبر فرو برده. اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غم ‏انگیز دارد. و چون به پیری رسیدم در هر قدم آن مُبتلا به استدراج شدم تا به کهولت و مافوق آن که الآن با آن دست به گریبانم وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً و تو ای جوان عزیزم که غوره نشده حلوا شدی بدان که یک روزی خواهی بر جوانی که به همین سرگرمی‏ها یا بالاتر از آن از دستت رفت همچون من عقب‏مانده از قافلۀ عُشاق دوست، خُدای نخواسته بار سنگین تأسّف را به دوش می‏کشی. پس از این پیر بینوا بشنو که این بار را به دوش دارد و زیر آن خم شده است، به این اصطلاحات که دام بزرگ ابلیس است بسنده مکن و در جستجوی او ـ جلّ و علا ـ باش، جوانی‏ها و عیش و نوش‏های آن بسیار زودگذر است که من خود همۀ مراحلش را طی کردم و اکنون با عذاب جهنّمی آن دست به گریبانم و شیطان درونی دست از جانم بر نمی‏دارد تا آخر ضربه را بزند. @erfaneamali
آیت الله جوادی آملی : اگر سیر آفاقی که همان تعلیم و تعلم و در محدوده ی علم حصولی است، به سیر انفسی که دیدن جمال غیبی خدا با بصیرت دل است منتهی نشود، هرگز سالک از سیر آفاقی خود طرفی نمی بندد. کتاب تفسیر موضوعی جلد ۲ @erfaneamali
🌱بیان حضرت امام خمینی ره در مورد منزل یقظه:     قیام از خواب برای ماها که خواب هستیم و باز بیدار نشدیم.‏‎ ‎‏ماها که برای سُکْرِ طبیعت بیهوش هستیم؛ در خواب غفلت‏‎ ‎‏هستیم؛ و چشم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبیعت است.‏‎ ‎‏موعظۀ خدا، به حسب قول این مرد سالک‏‎(خواجه عبدالله انصاری) این است که یک‏‎ ‎‏موعظه هست. و آن اینکه بیدار بشوید از این غفلت و از این خوابی‏‎ ‎‏که سنگین است. خوابی است که طبیعت غلبه کرده است بر ما و ما‏‎ ‎‏را خواب کرده است. اول قدم این است که ما بیدار بشویم و توجه‏‎ ‎‏کنیم به اینکه عالم طبیعت چی هست؛ و ما در عالم طبیعت به کجا‏‎ ‎‏می رویم؟ در سیر هستیم همه، این سیر به کجا منتهی می شود؟ این‏‎ ‎‏اول قدمی است که برای کسانی که سلوک «الی الله » می کنند. اول‏‎ ‎‏قدم این است که بیدار بشوند؛ غفلت را کنار بگذارند؛ توجه به‏‎ ‎‏معنویات بکنند؛ به ماوراء طبیعت بکنند. این راهِ یک راه طولانی‏‎ ‎‏است که ما در اوایلش واقع هستیم؛ و باید سیر بکنیم، و تا آخر‏‎ ‎‏سیر بکنیم. اگر در حال غفلت ما را سیر دادند و ما بیدار نشدیم تا‏‎ ‎‏وقتی که از عالم طبیعت بیرون رفتیم، ما سعادتمند نیستیم.‏ چنانچه بیدار ‏‏[‏‏شدیم‏‏]‏‏ و راه را یافتیم و آن راهی که خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی فرموده است راه مستقیم است، راه «الی الله » است،‏‎ ‎‏ما آن راه را طی کردیم، از انحرافات کناره گرفتیم، توجه به خدا،‏‎ ‎‏توجه به احکام خدا کردیم، این راهی که قهراً ما را می برند، با قدم‏‎ ‎‏اختیار آن مقداری که مربوط به اختیار است طی کردیم، وقتی که از‏‎ ‎‏اینجا منتقل شدیم به عالم دیگر، همۀ آن سعادت، همۀ آن نور‏‎ ‎‏‏ [‏‏است‏‏]‏‏. این عالم دار ظلمت است: ‏‏ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏‏ اگر ما‏‎ ‎‏تکلیف خودمان را دانستیم و بیدار شدیم و فهمیدیم که باید سیر‏‎ ‎‏کنیم «الی الله »، باید مجاهده کنیم برای خدا، قیام کنیم برای خدا، و‏‎ ‎‏در همۀ ابعادی که هستیم و داریم به تکلیف خودمان، به‏‎ ‎‏تکلیفهایی که خدای تبارک و تعالی به وسیلۀ انبیا برای ما بیان‏‎ ‎‏فرموده است عمل بکنیم، راه مستقیم را طی بکنیم، منتهی‏‎ ‎‏می شویم به سعادت.( کتاب تهذیب نفس وسیروسلوک395)‏ ‏‏17 / 7 / 58 @erfaneamali
4_300724633584272054.mp3
1.44M
روز اربعین روز پیوند با سید الشهداء @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل یقظه(۲): ‏‏اول مرتبه قیام است: ‏‏قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لله ِ.‏‎اصحاب سیر‏‎ ‎‏هم این را منزل اول دانسته اند؛ شاید هم مقدمه باشد و منزل‏‎ ‎‏نباشد. در ‏‏منازل السائرین‏‏ این را منزل اول دانسته؛ لکن ممکن است‏‎ ‎‏که این اصلاً مقدمه باشد، منزل بعد باشد. اول این است که یک‏‎ ‎‏وصیت، یک موعظه به وسیلۀ یک موجودی که خودش یافته است‏‎ ‎‏[‏‏صادر می شود‏‏]‏‏ و می فرماید به آنها بگو که: ‏‏إِنَّمَآ أَعِظُکُمْ بِوَ حِدَةٍ‏‏؛ فقط‏‎ ‎‏یک موعظه، فقط اینکه قیام کنید برای خدا. همه چیز از اینجا‏‎ ‎‏شروع می شود، همۀ مسائل از اینجا شروع می شود که «قیام لله »‏‎ ‎‏باشد، انسان نهضت کند برای خدا، بایستد برای خدا، از این‏‎ ‎‏خواب بیدار بشود. کأنّه ‏‏[‏‏امر می کند‏‏]‏‏ به این خوابها، به اینهایی که‏‎ ‎‏افتاده اند آنجا و خوابند و بیهوش، بگو که من به شماها یک موعظه‏‎ ‎‏دارم و آن این است که بلند شوید از جا برای خدا، قیام کنید برای‏‎ ‎‏خدا، راه بیفتید؛ و ما همین یک موعظه را هم تا حالا گوش‏‎ ‎‏نکرده ایم، برای او راه نیفتاده ایم. راه افتادنمان برای خودمان‏‎ ‎است(همان ص۳۵۳) @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل یقظه(۳): ‏‏اول قدم این است که از این بیت، بنا بگذارید خارج بشوید. اول‏‎ ‎‏قدم این است که انسان قیام کند، قیام لله ؛ بیدار بشود، خواب نباشد‏‎ ‎‏مثل ما. ما الآن خوابیم در صورت بیدار، بیداری حیوانی است و‏‎ ‎‏خواب انسانی. ما خوابیم همه: النّاسُ نیامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبهُوا الآن نیام‏‎ ‎‏است، خواب است، وقتی که موت حاصل شد، آن وقت تنبه پیدا‏‎ ‎‏می شود که چه هیاهویی بوده است. ‏‏[‏‏أنَّ‏‏]‏‏ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَـفِرِینَ ؛  ‎‏یعنی الآن هم محیط است، منتها چون او در خدر طبیعت است،‏‎ ‎‏آدمی است که تخدیرش کرده اند، طبیعت تخدیرش کرده است،‏‎ ‎‏ادراک نمی کند. وقتی که این تخدیر برداشته بشود، می بیند که همه‏‎ ‎‏آتش شد. باید از این راه رفت، چاره نیست، ما را می برند؛ منتها ما‏‎ ‎‏را از آن طرف می برند. باید خودمان بیدار بشویم و از آن راه‏‎ ‎‏مستقیمی که باید برویم، برویم. باید تحت تربیت انبیا واقع‏‎ ‎‏بشویم. ( تفسیر سوره حمد ) @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل یقظه(۴): ‏‏اکنون امثال ما در حجابهای ظلمانی ـ ‏‏بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏‏ ـ واقعیم، دردها‏‎ ‎‏و رنجها و عذابها از این احتجاب است. و اوّل قدم که مقدّمۀ رفع‏‎ ‎‏حجب است آن است که گرایش پیدا کنیم که در حجابیم و از این‏‎ ‎‏خِدْر طبیعت که تمام وجود ما را از سرّ و عَلَن و باطن و ظاهر‏‎ ‎‏فرا گرفته به تدریج به هوش آییم و این «یقظه»ایست که بعض اهل‏‎ ‎‏سلوک، منزل اول دانسته اند، و چنین نیست بلکه این به هوش‏‎ ‎‏آمدن و بیدار شدن مقدّمۀ دخول در سیر است. و رفع همۀ حجب‏‎ ‎‏ظلمانی و پس از آن نورانی، وصول به اوّل منزل توحید است.( ‏‏28 / 9 / 66‏ ) @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل یقظه(۵): تا کی می خواهید در خواب غفلت به سر برید، و در فساد و تباهی‏‎ ‎‏غوطه ور باشید؟ از خدا بترسید؛ از عواقب امور بپرهیزید؛ از‏‎ ‎‏خواب غفلت بیدار شوید. شما هنوز بیدار نشده اید؛ هنوز قدم اول‏‎ ‎‏را برنداشته اید. قدم اول در سلوک «یقظه» است؛ ولی شما در‏‎ ‎‏خواب به سر می برید؛ چشمها باز و دلها در خواب فرو رفته است.‏‎ ‎‏اگر دلها خواب آلود و قلبها بر اثر گناه سیاه و زنگ زده نمی بود،‏‎ ‎‏اینطور آسوده خاطر و بی تفاوت به اعمال و اقوال نادرست، ادامه‏‎ ‎‏نمی دادید. اگر قدری در امور اخروی و عقبات هولناک آن فکر‏‎ ‎‏می کردید، به تکالیف و مسئولیتهای سنگینی که بر دوش‏‎ ‎‏شماست، بیشتر اهمیت می دادید ( کتاب جهاد اکبر ) @erfaneamali