eitaa logo
💚خط روشنگری💚
1.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
9.7هزار ویدیو
145 فایل
سرباز 💚 انقلاب ❤️ آیدی سید : @yasr98
مشاهده در ایتا
دانلود
💥حکمت بلاهای مومن 🍁امام صادق علیه السلام: اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود. ۱ 🔰فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از: 1⃣ بخشش گناهان: امام صادق علیه السلام: هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود. ۲ 2⃣ ترفیع درجه و مقام: امام صادق علیه السلام: هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود. ۳ 4⃣ تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی علیه السلام می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند. ۴ 5⃣ ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند. ۵ 6⃣ باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود. ۶ 7⃣ برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.» 🙏خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 📚پی نوشتها: 1_ کافی، ج2 ،ص255 2_ کافی،ج 2، ص 444 3- کافی، ج2 ، ص261 4_ نهج البلاغه، نامه 45 5_ نهج البلاغة، خطبه 238 6_ سوره اعراف،آیه 30 کانال پرسش و پاسخ 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
♨️ سوال: 🔰آيا جنياني که اسلام آورده اند احکامشان مانند انسان هاست؟ مثلا مي خوانند يا مي دهند؟! ✍️پاسخ: ✅در این که جنیان مکلف به تکالیفی هستند و می توانند خدا را عبادت کنند شکی نیست «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» [ذاریات56] قرآن کریم از زبان خود می‌گوید که آنها نیز مانند انسان‌ها به گروه‌های مؤمن و کافر تقسیم می‌شوند: «و این‌که در میان ما، افرادى صالح و افرادى غیر صالح‌اند و ما گروه‌هاى متفاوتى هستیم»! [جن 11] اما درباره این که آیا آنها چگونه است و آیا مانند ما نماز می خوانند یا نه اطلاع دقیقی نداریم و در روایات این بحث عنوان نشده است. کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
💬 سوال: 🔰 فردی که در دوران کودکی به بدن میت دست زده و بعد از بلوغ سال ها غسل نکرده آیا نماز و روزه هایش اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: روزه ها صحیح است و نمازها را تا زمانی که اولین غسل جنابت را انجام داده است، باید قضا کند. 🔹آیت الله مکارم: اگر کسي نمي دانسته غسل بر او واجب شده بايد نماز و روزه هايي که از زمان وجوب غسل تا انجام اولين غسل واجب و يا اولين غسل مستحبي که با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن) انجام داده، را قضا کند. 🔹آیت الله سیستانی: هر غسل مشروعى كرده باشد كافى است مانند غسل جنابت يا جمعه. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: اگر به بدن میت زمانی که سرد شده و هنوزاو را غسل نداده اند دست زده غسل مس میت بر او واجب است و در صورتی که تا این مدت هر غسل واجب یا مستحبی که استحباب آن ثابت شده را انجام داده باشد کفایت از غسل مس میت می کند. کسی که غسل مس میت به گردن دارد روزه اش صحیح است. 🔹آیت الله فاضل: کسی بر او غسل مس میت واجب بوده و غسل نکرده، نمازهایی که بدون غسل بعد از بلوغ خوانده باطل است اما روزه هایی که گرفته صحیح است. البته اگر بعد از بلوغ یک غسل واجب مانند جنابت یا غسل حیض واستحاضه و نفاس که بر زن ها واجب است، انجام داده باشد؛ از غسل مس میت نیز کفایت می کند. کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
📽 اگر حضرت معصومه(س) شفا میدهد پس چرا مردم قم درگیر بمیاری کرونا شده‌اند. 👆👆👆👆👆👆کلیپ بالا
سلام ب اطلاع بزرگواران می رسانیم امشب در🌹 گروه پرسش و پاسخ🌹 ختم دعای فرج داریم لطفا جهت شرکت ب گروه بپیوندین ساعت ۸ هر شب ختم دعا داریم و پنجشنبه ختم قران ب نیت اموات درگذشتگان خواهیم داشت 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2136932389C372a836418
💥آیا نام در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر دارد؟ ✅پاسخ: 🔹از نظر روان شناسی اسم در مسمّی تأثیر دارد؛ چون هنگامی که شما یک عمر یک شخص را با یک نامی صدا می زنید و مثلا به او «حسن» می گویید این حُسن و نیکویی حتما در او تأثیرگذار است. 💠 از نظر روایی هم روایات زیادی داریم که توصیه شده به انتخاب اسم نیکو. از جمله روایتی است منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) که می فرماید: «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآن‏»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص 546) اولین حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برای او برگزیند. 🔸 همچنین در تاریخ داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه واله؛ هم اسامی نامناسب افراد را به اسامی نیکو تغییر می دادند. کانال پرسش و پاسخ🌹🌹👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
💬 🔹کسی که در دوران زندگی انسانی متدین بوده و نسبت به امام زمان ( علیه السلام ) علاقه بسیار داشته و آرزویش این بود که هنگام ظهور آن حضرت شرکت کند ولی مرگ به وی مهلت ندهد بهره ی وی چگونه خواهد بود؟ 1⃣ اوّلاً براساس آنچه در روایات آمده چنین کسی از ثواب آنان که در رکاب امام زمان ( علیه السلام ) شمشیر می زنند برخوردار خواهد بود زیرا در بسیاری احادیث آمده کسی که راضی به کار قومی باشد از انا خوهد بود با توجّه با اینکه این شخص انجام وظیفه می کرده و تلاش و فداکاری لازم را انجام می داده است. 2⃣ ثانیاً درباره ی دعای عهد که از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده چنین آمده که هر که چهل روز آن را بخواند از یاوران حضرت قائم ( علیه السلام ) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد . . . ✅ و همچنین در بحث امکان حضور بعضی از مومنین در رکاب آقا امام زمان عج وجود دارد. 💠کانال پرسش پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
⁉️شبهه: در در داستان حضرت موسی و خضر، طفلی سر بریده می‌شود، به این دلیل که پدر و مادرش را در آینده از دین خارج می‌کند! 👈مگر طبق متن قرآن، هر کسی سرنوشتش را خود نمی‌سازد؟ 👈پس چرا کسی به خاطر گناهی که هنوز مرتکب نشده باید کشته شود؟ مگر اینکه همه چیز از قبل تعیین شده باشد و ما تنها اجرا کننده باشیم. ✍️پاسخ: ✅این تصورات اشتباه است چراکه: 🔹اولا: آن فرد، کودک نبوده بلکه جوان بالغی بود. 🔹ثانیا: او جرمش کفر و الحاد و ارتداد بود. 🔹ثالثا: او را بخاطر فساد بالقوه و جرمی که نکرده بود نکشت، بلکه او را به خاطر فساد فعلی و جرم ارتدادش کشت. ✳️اما این عبارت که « او در آینده، والدینش را گمراه می‌ساخت» به عنوان علت قتل نیست بلکه بیان این موضوع هست که اگر زنده می‌ماند گمراهی و فسادش به افساد و گمراه ساختن دیگران منجر می‌شد. 👈و خدا بخاطر دفع این مفسده بزرگ بالقوه، او را به جرم همان مفسده‌های بالفعل‌اش با دست پیامبرش کشت چراکه ادامه حیاتش نه تنها به سعادتش ختم نمی‌شود بلکه به شقاوت کشاندن دیگران منتهی می‌شود. کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 👀 نگاه های ممنوع ⛔️ و حرام 😱 کدام است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📛 1. نگاه به چهره آرایش كرده زن، 📛 2. نگاه به زیور آلات زن، 📛 3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا، 📛 4. نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام)، 📛 5. نگاه به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دست‏ها)، 📛 6. نگاه به تمام بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست‏ها تا مچ)، 📛 7. نگاه هوس آلود (هر چند به صورت و دست‏ها و یا به بدن هم‏جنس). ----------------------🌹 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 -----------------------------------؛🌹
👇👇 ♨️سوال مخاطب: 🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟! ✍️پاسخ: ✅نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ «وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (ص) بر صراط مي گذرد». (1) ✅نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. ✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی نه تشریعی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. 📚پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه. 💠کانال پرسش و پاسخ 🙏🙏🙏🙏💫💫💫 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
💠﷽💠 🔴 💠 روزی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شاهد پاک کردن توسط امام علی و خدمت ایشان در منزل بودند، سپس به ایشان فرمودند: 💠 یا علی! هیچ مردی نیست که در خانه کمک همسرش کند مگر به اندازه هر مویی که در بدن اوست یک سال را که روزها روزه و شبها نماز شب بخواند خداوند به او عطا می‌کند. 💠 و ثواب صبر انبیاء که داوود و یعقوب و عیسی باشد به او داده می‌شود. 💠 و نام او در دفتر شهدا ثبت می‌شود و در هر روز و شبی ثواب هزار برای او ثبت می‌شود. 💠 به ازای هر ثواب حج و عمره مقبوله به او می‌دهند. 💠 خداوند به عدد که در بدن اوست شهری در بهشت به او عطا می‌کند. 💠 یاعلی! یک ساعت خدمت به همسر بهتر است از: 🌷هزار سال عبادت 🌷هزار حج 🌷هزار عمره 🌷هزار مرتبه جهاد در رکاب پیامبران اولوالعزم 🌷هزار نمازجمعه 🌷هزار عیادت مریض 🌷هزار تشییع جنازه 🌷هزار دینار صدقه 🌷سیرکردن هزار گرسنه 🌷آزادی هزار بنده 🌷پوشانیدن هزار برهنه 🌷خریدن هزار اسیر و آزاد کردن آنها 🌷صدقه هزار شتر 🌷قرائت تورات،انجیل،زبور و قرآن 💠 یاعلی! خدمت به عیال درخانه گناهان کبیره و خاموشی غضب خداست 💠 یاعلی! خدمت عیال نمی‌کند مگر صدّیق یا یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او کنار گذاشته است. ✍مستدرک الوسائل ج۱۳، ص۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
⁉️خدایی که به وضع و حال ما و به هر چیزی آگاه است، چرا ما را مورد آزمایش قرار میدهد؟ 🔰پاسخ : آزمایش الهی برای آن است که مدعیان راستین از مدعیان دروغین شناخته شوند. همه انسانها به نوعی ادعا میکنند که آدمهای خوبی هستند، اما به هنگام امتحان، افراد شناخته میشوند و هر کس میفهمد که چه مقدار در ادعایش راستگو بوده است. خداوند میفرماید: ما شما را به ترس، گرسنگی و کمبودها آزمایش میکنیم: و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین ( سوره بقره، آیه 155.) علاوه بر آنکه علم و دانستن خداوند، دلیل کیفر و پاداش نیست، بلکه از ما عملی سر بزند تا به کیفر و پاداش برسیم. 🔹به چند مثال توجه کنید: 1⃣ ما میدانیم که این خیاط یا بنا یا نجار چگونه میدوزد یا میسازد، ولی بر اساس این دانش، به آنها مزد نمیدهیم، بلکه باید از آنان کاری سر بزند تا استحقاق پاداش داشته باشند. 2⃣ معلم میداند که این دانشآموز اهل درس خواندن نیست، ولی نمیتواند قبل از امتحان او را مردود قلمداد کند. حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: آزمایشات الهی برای علم پیدا کردن خداوند نیست، بلکه برای آن است که بستری ایجاد شود و از انسان عملی سرزند تا کیفر و پاداش بر مبنای عمل باشد. اگر امتحانها نباشد، انسان شناخته نمیشود. صبر انسان، در برابر انسان شناخته میشود. رضا و تسلیم انسان، در برابر حوادث تلخ شناخته میشود. قناعت و زهم انسان، به هنگام کمبودها روشن میشود. تقوی، حلم و ایثار انسان، در امتحانها معلوم میشود. کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔 ❔آیا راست است که فرزندی داشته است که در رکاب حضرت علی در جنگ صفین شرکت کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌به این نکته در روایات ما اشاراتی شده است . ❕در روایی ما نقل شده است ؛ « شياطين از نژاد ابليس هستند در ميان آنها مؤمن وجود ندارد جز يكى بنام . خدمت پيامبر اكرم رسيد او را بسيار و بزرگ ديد كه هيكلى هراس انگيز داشت باو فرمود تو كيستى گفت من هام بن هيم بن لا قيس بن ابليس. روز كشتن قابيل برادر خود هابيل را چند ساله بودم از چنگ زدن بدين باز ميداشتم و مردم را بآلوده كردن غذا تشويق مينمودم. 👌پيامبر اكرم فرمود: بجان خودم بدى داشته‏اى كه مردم از تو اميد خير داشته‏ اند و حالا كه پيرشده‏ اى ترا فرمان رواى خويش گردانيده‏ اند. ❕او در جواب گفت: اين سخنان را بفراموشى بسپار، اى محمّد! توبه من بدست نوح پذيرفته شد با او در بودم و او را بر نفرينى كه كرد سرزنش كردم و با ابراهيم بودم وقتى در آتش افكنده شد كه خداوند آتش را براى او سرد و سلامت قرار داد و با موسى بودم هنگامى كه خداوند فرعون را غرق كرد و بنى اسرائيل را نجات بخشيد و با هود بودم وقتى قوم خود را نفرين كرد و او را سرزنش كردم و با صالح بودم و او را بر نفرينش سرزنش كردم. 👌تمام كتابها را خوانده‏ام در تمام آنها بشارت بظهور شما ميدادند پيامبران بشما سلام رسانده‏ اند و ميگفتند شما بهترين انبياء و گرامى‏ترين آنهائى بمن از آنچه خدا بر تو نازل كرده مقدارى . ❕پيامبر اكرم بامير المؤمنين عليه السّلام فرمود او را بياموز. هام گفت: من فقط تابع پيامبر يا وصى پيامبرم اين شخص كيست؟ فرمود: اين برادر و وصى و و وزير و من است على بن ابى طالب. 👌گفت درست است اسم او را در كتاب‏ها اليا ديده‏ ام على عليه السّلام او را تعليم نمود. او در ليلة الهرير در جنگ آمد خدمت امير المؤمنين عليه السّلام» 📚بحار الانوار ج27 ص14 📚تفسیر القمی ج1 ص375 کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔 ❔متنی خوندم راجع به اینکه حضرت خضر حضرت موسی بوده و چندبار مقام صبر و اطاعت حضرت رو امتحان کرده که هربار شکست خورده ❕حالا سوال اینه که تاوقتی که شخصی مثل خضر بوده که از موسی داناتر و عالم تر بوده چطور شریعت ودین به وحی میشه و اون میشه راهنمای مردم ❗️پیامبر وقت همیشه از تمام افراد روی زمین داناتروآگاه تره...و چطور پیامبر مرسل و دارای شریعت خودش از شخص دیگه ای تعلیم میدید ❕❕ 💠💠 👌در حديثى از پیامبر گرامی نقل شده است که فرمود ؛ ❕« يك روز موسى در ميان بنى اسرائيل مشغول خطابه بود، كسى از او پرسيد در روى زمين چه كسى از همه اعلم است؟ موسى گفت كسى عالمتر از خود سراغ ندارم، در اين هنگام به موسى وحى شد كه ما بنده‏ اى داريم در" مجمع البحرين" كه از تو دانشمندتر است، در اينجا موسى از خدا تقاضا كرد كه به ديدار اين مرد عالم نائل گردد، و خدا راه به اين هدف را به او نشان داد . 📚مجمع البیان ج6 ص481 👌نظير اين حديث از امام علیه السلام نيز نقل شده است . 📚نور الثقلین ج3 ص275 ❔ در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه آيا نبايد پيامبر اولوا العزم و صاحب رسالت فرد زمان خودش باشد ❕ 👌در پاسخ مى‏گوئيم بايد دانشمندترين آنها نسبت به قلمرو ماموريتش، يعنى نظام، تشريع باشد، و موسى چنين بود. ❕قلمرو ماموريت دوست یعنی حضرت خضر قلمرو جداگانه ‏اى بود كه ارتباطى به عالم تشريع نداشت و آن عالم تکوین بود . ❕به تعبير ديگر حضرت خضر از اسرارى آگاه بود كه دعوت نبوت بر آن نبود. 👌اتفاقا در حديثى كه از امام صادق علیه السلام نقل شده با صراحت مى‏ خوانيم كه موسى از خضر آگاه‏تر بود. 📚بحار الانوار ج13 ص303 👌 يعنى در علم عالم تر بود و شايد نيافتن پاسخ براى اين سوال سبب شده است كه بعضى اين موسى را موسى بن عمران ندانند، و بر شخص ديگرى منطبق سازند، اما با حل اين مشكل جايى براى آن سخن باقى نخواهد ماند. 📚تفسیر نمونه ج12 ص515 ❕از حديثى كه از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده نيز اين نكته استفاده مى ‏شود كه قلمرو اين دو بزرگوار با يكديگر متفاوت بوده و هر كدام در كار خود از ديگرى آگاهتر بود. 📚بحار الانوار ج13 ص279 کانال پرسش پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
✍امام على عليه السلام فرمودند نُه چيز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر: 🍀 درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ 🍀 بخل از ثروتمندان؛ 🍀 زود خشمى از دانشمندان؛ 🍀حركات بچگانه از ميانسالان؛ 🍀 جدايى حاكمان از مردم؛ 🍀 دروغ از قاضيان؛ 🍀 بيمارى كهنه از پزشكان؛ 🍀بدزبانى از زنان 🍀و سختگيرى و ستمگرى از سلاطين. 📚منبع. دعائم الإسلام ‌‌🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌺🌺🌺🍏 https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌺🌺🌺🍏
🤔 ❔احیانا برخی از دوستان و اساتید دانشگاهی در سند دعای تردید می کنند و می گویند این دعا سند صحیحی ندارد و در کتب معتبر نیامده است و خواندن آن به قصد دعا حرام می باشد ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌 دعای کمیل از دعاهاى معروف و مشهور و پربركت است و داراى محتوا ومضامين و انسان‏ساز میباشد، و راه بندگى و عبوديّت، توبه و انابه و كسب نورانيّت دل را به انسان مى‏ آموزد. اگر انسان با توجّه به معانى بلندش، آن را بخواند و در تك تك جملاتش تأمّل كند، بى ‏ترديد در روح و جانش اثر مى‏كند و انقلابى در او ايجاد مى ‏نمايد. 📚مفاتیح نوین ص98 ❕ مطابق روايتى كه «سيّد بن طاووس» نقل میکند حضرت امير مؤمنان عليه السلام به كميل بن زياد فرمود اين دعاى حضرت است، اگر آن را ياد گرفتى، در هر شب جمعه و يا ماهى يك بار و يا لااقل در هر سال يك مرتبه و حتّى در تمام عمرت يك بار آن را بخوان كه براى كفايت از شرّ دشمنان و كسب روزى و آمرزش گناهان مفيد خواهد بود. 📚اقبال سید بن طاووس ص706 👌مرحوم «كفعمى» در «مصباح» از كميل بن زياد نقل مى‏ کند كه ديدم حضرت امير مؤمنان عليه السلام اين را در شب نيمه شعبان در سجده خواند. 📚مصباح کفعمی ص555 👌اين دعاى شريف، علاوه بر كتاب‏هاى فوق، در كتاب «مصباح المتهجّد»، شیخ و «زاد المعاد » علامه نيز آمده است. 📚مصباح المتهجد ص 884 📚زاد المعاد ص61 کانال پرسش پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔 ❔فلسفه وجوب زنان در چیست ❗️آیا قانون نفقه نوعی توهین به زنان نمی باشد که در قبال خدمت جنسی و غیر جنسی به مرد ، باید از بهره مند شود ❕آیا این توهین به زنان محسوب نمی شود ❕❕ 💠💠 👌در مورد فلسفه وجوب نفقه باید توجه داشت که می فرماید ؛ « الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ » « مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند بخاطر برتريهايى كه (از نظر نظام اجتماع) خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است و به خاطر انفاقهايى كه از اموالشان (در مورد زنان) مى‏ كنند » ( نساء 34) ❕خانواده يك واحد كوچك است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى‏ دستجمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد" رئيس" خانواده و ديگرى" معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا مى ‏كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود . 👌اشتباه نشود منظور از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد با توجه به مسئوليتها و مشورت‏هاى لازم است. ❕اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت دو نفرى) مامور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو،" رئيس" و ديگرى" معاون يا عضو" باشد و گر نه هرج و مرج در كار آنها پيدا مى ‏شود- سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است. 💠و اين به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است ؛ 1⃣ مانند ترجيح قدرت تفكر او بر نيروى عاطفه و احساساتبه عكس زن كه از نيروى سرشار بيشترى بهره‏ مند است . 2⃣ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و با دومى بتواند از خانواده خود دفاع نمايد. ❕ تعهد مرد در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينه‏ هاى زندگى،و نفقه آنها و پرداخت مهر و تامين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، همه باز گشت به همین سرپرستى او می کند . 📚تفسیر نمونه ج3 ص 370 ❕به دیگر ؛ 👌در اسلام سه نوع وجود دارد: 1⃣نفقه اى كه مالك بايد صرف خود نظیر حیوانات خود بكند. 2⃣نفقه اى است كه انسان بايد صرف فرزندان خود در حالى كه صغير يا فقيرند و يا صرف پدر و مادر خود كه فقيرند و يا خويشاوندان خود (اگر كسى را ندارند و فقيرند) بنمايد. ملاك اين نوع نفقه حقوقى است كه طبيعتاً فرزندان بر به وجودآورندگان خود پيدا مى كنند و حقوقى است كه پدر و مادر به حكم شركت در ايجاد فرزند و به حكم زحماتى كه در دوره كودكى فرزند خود متحمّل شده اند بر پيدا مى كنند. شرط اين نوع نفقه، ناتوان بودن شخص واجب النفقه است. 3⃣نفقه اى است كه مرد در مورد زن مى كند. 👌ملاك اين نوع از نفقه، مالكيت به مفهوم نوع اول و حق طبيعى به مفهوم نوع دوم نيست. حتى عاجز بودن و ناتوان بودن و فقير بودن زن نيز شرط نيست. ❕تفاوت ديگر نفقه زن با دو نوع قبل اين است كه در نوع اول و دوم اگر شخص از زير بار شانه خالى كند و نفقه ندهد، گناهكار است اما تخلّف وظيفه به صورت يك دَين قابل مطالبه و استيفا در نمى آيد يعنى جنبه حقوقى ندارد. ولى در خصوص نفقه زن، اگر از زير بار وظيفه شانه خالى كند، زن حق دارد به صورت يك امر حقوقى اقامه دعوا كند و در صورت اثبات، مرد را محكوم كرده و از مرد بگيرد. 👌تفاوت سوم اين است كه اگر بين نفقه زن و باقى موارد تعارض پيش آيد، نفقه زن مقدّم مى شود چون هم است و هم الزام حقوقى دارد. ❕از نظر اسلام تأمين بودجه كانون خانوادگى، و مخارج زن به عهده مرد است. اگرچه زن چند برابر شوهر نيز ثروت و دارايى داشته باشد به خاطر دلائل زیر ؛ 1⃣ اسلام نخواسته به زن و عليه مرد يا به نفع مرد و عليه زن قانون وضع كند. بلكه در اسلام قوانين با واقع بينى و دورانديشى وضع شده است. مسئوليت و رنج و زحمات طاقت فرساى توليد نسل از لحاظ طبيعت به عهده زن گذاشته شده است. اين زن است كه بايد عادت و رنج ماهانه را تحمل كند، سنگينى دوره باردارى، زايمان و عوارض آن را تحمل نمايد، كودك را شير بدهد و پرستارى كند. ❕اينها همه از نيروى بدنى و عضلانى زن مى‏ كاهد، توانايى او را در كار و كسب كاهش مى‏ دهد. اينهاست كه اگر بنا بشود قانون، زن و مرد را از لحاظ تأمين بودجه زندگى در وضع مشابهى قرار دهد و به زن بر نخيزد، زن وضع رقت بارى پيدا خواهد كرد. و همينها سبب شده كه در جاندارانى كه به صورت جفت زندگى مى ‏كنند، جنس نر همواره به حمايت جنس ماده برخيزد، او را در مدت گرفتارى توليد نسل در خوراك و آذوقه كمك كند. ❕ادامه 👇👇👇
❕ادامه 👇👇👇 2⃣مهم تر آنكه تربيت فرزندان بيشتر بر عهده زنان است و چنانچه قرار باشد زن و شوهر هر دو باشند معمولاً در اين امر خلل وارد مى شود و نسل آينده صدمه خواهد ديد. بى پروا بايد گفت مادرانى كه به خاطر اشتغال، تربيت فرزند را به مهد كودك ها واگذار مى كنند، از پيامدهاى سوء آن در امان نخواهند بود. هيچ كس و هيچ نهادى جاى آغوش گرم مادر و مراقبت ها و هدايت ها و تربيت او را نخواهد گرفت، حتى پدران دلسوز نيز خصلت هاى روحى از جمله عواطف مادرى، صبورى و احساسات لطيف آنها را ندارند . 3⃣به علاوه اينكه زن و مرد از لحاظ نيروى كار و فعاليت هاى خشن توليدى و اقتصادى، مشابه و آفريده نشده اند. بنابراين وجوب نفقه زن بر عهده مرد براى استحكام خانواده و تأمين آسايش بيشتر آن است. ❕اگر بناى بيگانگى باشد و مرد در مقابل زن قد علم كند و به او بگويد ذره‏ اى از درآمد خودم را خرج تو نمى‏ كنم، هرگز زن نيست خود را به پاى مرد برساند. 4⃣گذشته از اينها و از همه بالاتر اينكه احتياج زن به پول و ثروت از احتياج مرد افزونتر است. تجمل و زينت جزء زندگى زن و از احتياجات اصلى زن است. آنچه يك زن در زندگى معمولى خود خرج تجمل و زينت و خودآرايى مى‏كند برابر است با مخارج چندين مرد. به تجمل به نوبت خود ميل به تنوع و تفنن را در زن به وجود آورده است. براى يك مرد يك دست لباس تا وقتى قابل پوشيدن است كه كهنه و مندرس نشده است، اما براى يك زن چطور؟ براى يك زن تا وقتى قابل پوشيدن است كه جلوه تازه ‏اى به شمار رود. اى بسا كه يك دست لباس يا يكى از زينت آلات براى زن ارزش بيش از يك بار پوشيدن را نداشته باشد. توانايى كار و كوشش زن براى تحصيل ثروت از مرد كمتر است، اما ثروت زن به مراتب از مرد افزونتر است. 5⃣بعلاوه زن باقى ماندن زن، يعنى باقى ماندن جمال و نشاط و غرور در زن، مستلزم آسايش بيشتر و تلاش كمتر و فراغ خاطر زيادترى است. اگر زن مجبور باشد مانند مرد دائماً در تلاش و و در حال دويدن و پول درآوردن باشد، غرورش در هم مى‏ شكند، چينها و گره‏هايى كه گرفتاريهاى مالى به چهره و ابروى مرد انداخته است در چهره و ابروى او پيدا خواهد شد. مكرر شنيده شده است زنان غربى كه بيچاره ‏ها در كارگاهها و كارخانه ‏ها و اداره ‏ها اجباراً در تلاش معاشند، آرزوى زندگى زن شرقى را دارند. بديهى است زنى كه آسايش خاطر ندارد، نخواهد يافت كه به خود برسد و مايه سرور و بهجت مرد نيز واقع شود. ❕لذا نه تنها مصلحت زن، بلكه مصلحت مرد و كانون خانوادگى نيز در اين است كه زن از تلاشهاى اجبارى خردكننده معاش معاف باشد. مرد هم مى‏ خواهد كانون خانوادگى براى او كانون آسايش و رفع خستگى و فراموشخانه گرفتاريهاى بيرونى باشد. زنى قادر است كانون خانوادگى را محل آسايش و فراموشخانه گرفتاريها قرار دهد كه خود به اندازه خسته و كوفته كار بيرون نباشد. واى به حال مردى كه خسته و كوفته پا به خانه بگذارد و با همسرى خسته ‏تر و كوفته ‏تر از خود روبرو شود. لهذا آسايش و سلامت و نشاط و فراغ خاطر زن براى مرد نيز ارزش فراوان دارد. ❕زن از جنبه مالى و مادى نيازمند به مرد آفريده شده است و مرد از جنبه روحى. زن بدون اتكاء به مرد نمى‏ تواند نيازهاى فراوان مادى خود را- كه چندين برابر مرد است- رفع كند. از اين رو اسلام قانونى زن (فقط همسر قانونى او را) نقطه اتكاء او معين كرده است. 👌زن اگر بخواهد آن‏طور كه دلش مى‏ خواهد با تجمل زندگى كند، اگر به همسر قانونى خود متكى نباشد به مردان ديگر خواهد شد. اين همان وضعى است كه مع الاسف نمونه‏ هاى زيادى پيدا كرده و رو به افزايش است. ❕فلسفه تبليغ عليه نفقه‏ هم به این بازگشت می کند که مردان اين نكته را دريافته‏ اند و يكى از علل تبليغ عليه نفقه زن بر شوهر همين است كه احتياج فراوان زن به پول اگر از شوهر بريده شود زن به آسانى به دامن خواهد افتاد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری ج19 ص 222 👌البته همان خدایی که پرداخت هزینه های زن را بر واجب کرده است ، بر زن هم واجب کرده است که در برابر شوهر باید تمکین داشته باشد و اگر به این نکته توجه نکند حق را ندارد . 📚وسائل الشیعه ج21 ص 517 باب 6 ❕این نه به خاطر آن است که فلسفه نفقه تنها تمکین است ، بلکه به خاطر افزایش توجه زن به اهمیت تمکین است تا مبادا مردان به خاطر کوتاهی زنان در این مساله به انحراف کشیده شده و کانون خانواده و جامعه از هم شود کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🔍 ✅یاران امام مهدی(عج) به چهار گروه تقسیم می شوند⁉️ 1⃣اوتاد 🔅افرادى هستند که به اندازه یک چشم برهم زدن از خداى خویش غفلت نمى کنند و به دنبال مال دنیا نیستند مگر آن چه که نصیب و روزى آنها شود و خطاها و لغزش هایى که از افراد دیگر صادرمى شود ازآنها سرنمى زند و (درخصوص غیر پیامبران) در آنها عصمت شرط نیست. این گروه بى واسطه با حضرت مهدى علیه السّلام در ارتباط هستند. 2⃣ابدال 🔅ابدال یک درجه از اوتاد پایین تر و در مرحله بعدى هستند که ممکن است گاهى ازآنهاغفلتى صادر شودولى بلافاصله با تذکر و تنبّه آن غفلت را از خود دور مى کنند و هرگز گناه عمدى از آنها سر نمى زند. 3⃣نجباء 🔅در رتبۀ بعد از ابدال قرار دارند و با دو واسطه (اوتاد و ابدال) با حضرت علیه السّلام در ارتباط هستند. 4⃣صلحاء 🔅افراد باتقوایى هستند که متصف به صفت عدالت هستند، اما ممکن است گاهى اوقات از آنها خطایى سرزند که بلافاصله استغفار کرده و پشیمان مى شوند همان طور که خداوند متعال مى فرماید: هرگاه گروهى از شیاطین در دل اهل تقوى وسوسه و خیالاتى واردکنندبلافاصله آنها متذکر شده و همان دم خدا را به یاد آورده آگاه و بینا مى شوند.(۶) ✔️صلحاء با سه واسطه با حضرت مهدى علیه السّلام در ارتباط هستند.(۷) ✔️اگر یکى از اوتاد کم شود، یکى از ابدال جایگزین او مى شود و جاى آن ابدال را یکى از نجباء پر مى کند و به جاى او یکى از صلحاء وارد دستۀ نجباء مى شود و هرگاه یکى ازصلحا کم شودازبقیۀ مردم که صلاحیت و لیاقت داشته باشند جایگزین صلحاء مى شوند.(۸) 🔍منابع : 1-سوره ملک آیه ۳۰ ۲- امام حاضر،مدیرناظر صص۷۶-۷۵ ۳-مصباح کفعمی ص۵۳۴ حاشیه بر دعای ام داوود ۴-کافى،ج ۳،ص ۱۴۱ ۵-تاریخ غیبت کبری ،محمدصدر ص۱۹۵ به نقل ازغیبت طوسی ص۱۰۲ ۶- اعراف /۲۰۱ کانال پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام خیر مقدم خدمت دوستان تازه وارد 🌹🙏قدم رنجه کردید کانال مارو لطفا دوستان و بزرگوارانی ک سوال دینی یا شبهه دینی دارن خواهشمندم ب آیدی زیر مراجعه کنند @yasr98 سوال بپرسن شاید سوال سایر بزرگواران هم باشد و خواهشمندم اول کانال رو چک کنید شاید سوالتون قبلا پاسخ داده شده باشد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏🙏
🤔 ❔مشکل ما این است که بی خدایان میگویند قرآن که گفته دریای شیرین و تلخ ما در دنیا دریای نداریم بنده هم که تحقیقات کردم به این نتیجه رسیدم که دریای شیرین نداریم پس چگونه قرآن سخن از مجاورت دو دریای شیرین و تلخ به میان می آورد که با هم مخلوط نمی شوند ❗️زئوس نیز در کلیپ های خیلی روی این مانور می دهد ❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ «و او كسى است كه دو ( مرج ) را در كنار هم قرار داد يكى گوارا و شيرين و ديگرى شور و تلخ و در ميان آنها برزخى قرار داد تا با هم مخلوط نشوند (گويى هر يك به ديگرى مى‏ گويد) دور باش و نزديك نيا » ( فرقان 53) 👌و نیز می فرماید ؛ « دو مختلف ( مرج ) را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند. اما در ميان آن دو برزخى است كه يكى بر ديگرى غلبه نمى ‏كند» ( الرحمان 20_21) 👌 به آب زياد گفته مى‏ شود، خواه دريا که معمولا آب شوری دارد باشد يا رودخانه‏ که آب دارد . ( البَحْرُ: الماءُ الكثيرُ، مِلْحاً كان أَو عَذْبا) 📚لسان العرب ج4 ص 41 حجاب نامرئى که در آیات از آن سخن به میان آمده است ، همان" تفاوت درجه غلظت آب شور و شيرين" و به اصطلاح تفاوت" وزن مخصوص" آنها است كه سبب مى‏ شود تا مدت مديدى به هم نياميزند. ❕گرچه جمعى از براى پيدا كردن چنين دو دريايى در روى كره زمين به زحمت افتاده ‏اند كه در كجا درياى آب شيرين در كنار آب شور قرار گرفته و مخلوط نمى‏ شود، ولى اين مشكل نيز براى ما حل شده است، زيرا مى ‏دانيم تمام ‏هاى عظيم آب شيرين كه به درياها مى‏ ريزند در كنار ساحل، دريايى از آب شيرين تشكيل مى‏ دهند و آبهاى شور را به عقب مى ‏رانند و تا مدت زيادى اين وضع ادامه دارد، و به خاطر تفاوت درجه غلظت آنها از آميخته شدن با يكديگر ابا دارند . ❕ جالب اينكه بر اثر جزر و مد آب درياها كه در روز دو مرتبه بر اثر جاذبه ماه صورت مى‏ گيرد سطح آب دريا به مقدار زيادى بالا و پائين مى‏ رود، اين آبهاى شيرين كه دريايى را تشكيل داده ‏اند در مصب همان رودخانه ‏ها و نقاط اطراف آن در خشكى پيش مى ‏روند و انسانها از زمانهاى قديم از اين موضوع استفاده كرده، نهرهاى زيادى در اين گونه دريا كنده ‏اند و زمينهاى فراوانى را زير كشت درختان برده‏ اند كه وسيله آبيارى آنها همين آب شيرين است كه به وسيله جزر و مد بر مناطق وسيع گسترش مى ‏يابد. ❕در مسافرت با هواپيما در كه اين رودخانه ‏ها به دريا مى ‏ريزند منظره درياهاى آب شيرين و شور كه در كنار هم قرار دارند و از هم جدا هستند به خوبى از بالا نمايان است، و هنگامى كه كناره اين آبها به يكديگر مخلوط شوند آبهاى شيرين تازه جاى آنها را مى‏ گيرند، به طورى كه اين دو درياى جدا از هم دائما جلب توجه مى‏ كند. 🔰از جمله مصادیق بارز این موضوع پدیده است . در سراسر اقيانوسهاى جهان رودهاى عظيمى در حركت است كه يكى از نيرومندترين آنها" گلف استريم" نام دارد. ❕اين رود عظيم از سواحل آمريكاى حركت مى ‏كند و سراسر اقيانوس اطلس را مى ‏پيمايد و به سواحل اروپاى شمالى مى‏ رسد. اين آبها كه از مناطق نزديك به خط استوا حركت مى‏ كنند گرم هستند، و حتى رنگ آنها گاه با رنگ آبهاى مجاور متفاوت است، و عجب اينكه عرض همين رود عظيم دريايى (گلف استريم) در حدود 150 كيلومتر، و عمق آن چند صد متر مى‏ باشد .سرعت آن در بعضى از مناطق به قدرى است كه در يك روز 160 كيلومتر راه را طى مى ‏كند.گلف استريم يكى از اين رودهاست، و در آبهاى پنج قاره جهان نظير اين جريان دريايى است. ❕اين رودهاى عظيم دريايى با آبهاى اطراف خود كمتر آميخته مى‏ شوند و هزاران كيلومتر راه را به همان مى ‏پيمايند و مصداق" مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ" را به وجود مى ‏آورند. 📚دائرة المعارف" فرهنگنامه" جلد 12 صفحه 1228 و نشريه" بندر و دريا شماره 4 صفحه 100 و منابع ديگر. ❕بر گرفته از تفسیر ج15 ص 120 و ج 23 ص 123 پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
✍چرا در نماز باید لباس مناسب پوشید؟؟ 👈🌛استاد قرائتی🌜 ☆◇☆◇☆◇ https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61 🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹