بقا بر تقلید میّت
💠سوال ۴۵:
۱) در چه صورتی جایز است، مقلد از مرجع تقلیدش عدول کند؟
۲) آیا عدول از اعلم به غیر اعلم در مواردی که فتاوای مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و یا عمل به آن بسیار دشوار باشد، جایز است؟
✅جواب:
۱) عدول از مرجع تقلید زنده به مجتهد دیگر، جایز نیست علی الاحوط، مگر در صورتی که مرجع دوم اعلم از مرجع اول و فتوای او در مسأله ای مخالف فتوای مجتهد اول باشد.
۲) تنها گمان به ناهماهنگی فتاوای مرجع تقلید با زمان و شرایط حاکم بر آن و یا دشواری عمل به فتاوای او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد دیگر نمی شود.
کانال استفتائات رهبر
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🥀✨🥀✨🥀✨🥀✨🥀
📥 سوال:
آيا خانم شیرده بايد روزه بگيرد؟
📤 پاسخ:
✍ آيت الله خامنه اي:
اگر گرفتن روزه باعث كمى شير او و ناراحتى بچه شود، يا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد و در فرض دوم اين امر احتياط واجب است و در هر حال روزه ها را بايد قضا كند.
✍ آیت الله مکارم:
زنانى که بچه شیر مى دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز همان کفاره (یک مد طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفاره، ولى باید بعداً روزه هایى را که نگرفته اند قضا نمایند.
✍ آیت الله صافی گلپایگانی:
چنانچه روزه براى بچه و يا مادر او بخاطر شير دادن ضرر داشته و يا احتمال عقلائى ضرر مى داده كه قهراً موجب خوف ضرر مي شود خوردن روزه اشكال نداشته ولى بايد براى هر روزي كه خورده يك مدّ طعام مانند گندم و جو و برنج به فقير غير سيّد بدهد و دادن پول اينها كفايت نمى كند و بايد قضاى روزه ها را نيز بگيرد.
✍ آیت الله سیستانی:
زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یـک مـد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید .
ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد – مثلا این که از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
📚منبع:
توضیح مسائل مراجع اعظام
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔پرسش
❔روحانی مسجد ما می گفت وقتی ماه رمضان می شود ، شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه گناه می کنیم❕❕
💠پاسخ💠
👌پیامبر گرامی فرمود :
« چون ماه رمضان وارد شود ، درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند ، و شیاطین به بند کشیده می شوند »
📚فضائل الاشهر الثلاثه ص142
👌و فرمود :
« هرگاه هلال ماه رمضان بر آید ، شیاطین سرکش به بند کشیده می شوند ، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای آتش بسته می شوند»
📚الکافی ج4 ص67
👌و فرمود :
« چون شب اول رمضان شود خداوند ندا دهد ای جبرئیل به زمین فرود آی و شیاطین سرکش را به بند کش تا روزه بندگانم را تباه نسازند»
📚بحار الانوار ج96 ص348
❓حال سوال و اشکال شما این است که اگر در این ماه شیاطین در بند و زنجیر هستند پس چگونه بندگان گناه می کنند❕
👌پاسخ روشن است ؛
🔷گناه ها و خطاهایی که از انسان سر می زند دومنشا دارد ؛
1⃣شیطان 2⃣نفس اماره
👌منشا اول گناه در این ماه کارایی خود را از دست می دهد اما منشا دوم سر جای خودش است .
🔷قرآن می فرماید :
« نفس ( سرکش ) بسیار به بدیها امر می کند»
🔶یوسف 53
❕نفس اماره همان نفس سر کش است که انسان را به گناه فرمان می دهد و به هر سو می کشاند .
👌امام سجاد علیه السلام در مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه معروف نفس اماره را به روشنی ترسیم کرده و از آن به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم به پیشگاه خدا این گونه شکایت می کند ؛
« خدایا من به سوی تو شکایت می کنم از نفسی که مرا همواره به بدی وا می دارد ، و به سوی گناه با سرعت می فرستد ، و به نافرمانی هایت حریص است ، و به موجبات خشمت دست می آلاید ، مرا به راه هایی که منجر به هلاکت می شوند می کشاند ...»
📚بحار الانوار ج91 ص143
👌حضرت علی علیه السلام فرمود:
« این نفس پیوسته انسان را به بدی ها دعوت می کند ، کسی که آن را نادیده بگیرد ، او را به انواع گناهان می کشاند»
📚غرر الحکم ح4779
👌بنابراین نفس اماره در کنار شیطان از مهمترین عوامل گناه است و اگر انسان بتواند آن را کنترل کند تا حدود زیادی نیز می تواند بر شیطان مسلط شود زیرا همین نفس اماره است که ابزار شیطان تلقی می شود.
-------------------------------
----------------------
---------------
--------
----
--پرسمان دینی و شرعی
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
-------------------------------------------------
⁉️آیا قضاوت کردن در مورد دیگران جایز است؟!
حق قضاوت درباره دیگران تا چه حد است؟
👇پاسخ اجمالی
اساساً قضاوت در مورد رفتار دیگران چندان مورد توصیه تعالیم دینی نیست. امام على(ع) در این زمینه میفرماید: خوشا به حال کسى که زشتى و بدى خودش، او را از زشتیهاى مردم منصرف کند.[1]
البته در مواردی که علم و یقین به برخی رفتارها و رویکردهای افراد داشته باشیم، که به نوعی در ارتباط با حقوق جامعه و مردم باشد میتوانیم قضاوت کنیم. و در برخی موارد - مانند انتخاب نمایندگان مجلس، رییس جمهور، اعضای شوراهای اسلامی، افراد قیم بر اموال یتیمان و ... - حتی لازم است که قضاوتی در مورد آنان داشته باشیم. این قضاوتها، اما نباید بر اساس حدس و گمان باشد، بویژه افرادی که زندگی سالمی داشتهاند.
امام علی(ع) در این باره میفرماید: عادلانه نیست که با تکیه بر ظن و گمان در مورد افراد مورد اعتماد قضاوت کنیم «لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَةِ بِالظَّنِّ».[2]
[1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 256، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[2]. همان، ص 507.
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
احادیثی از حضرت علی (ع) درباره قضاوت
امام علی (علیه السلام) فرمودند:🌸🌸🌸🌸
قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست. «نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰»
پنج چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به ظاهِر حُکم عمل کند: ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد. «الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲»
دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا مى گذارد. «الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱»
امام على علیه السلام – خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵»
امام على علیه السلام خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲»
امام على علیه السلام – خطاب به شریح- فرمودند: مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است.«الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱»
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
﷽؛
#
🚨 چهارشنبه سوری
🚒 سؤال : #چهارشنبه_سوری و شرکت در آن چه حکمی دارد ؟
🚓 جواب : چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و اگر مستلزم #ضرر و #فساد یا موجب #ترویج_اعتقادات #باطل باشد ، جایز نیست .
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام و عرض ادب👋
یک کانال زدیم بخاطر آقا صاحب الزمان عج🤲
پرسمان دینی و شرعی اسم کاناله🌹❤️
دراین کانال تمام پرسش های دینی شما و شبهات دینی 👇👇
چ بحث مهدویت 🤲
چ بحث آخر الزمان
چ بحث دجال
چ بحث های احکامی (استفتائات و.......)
چ بحث های جدید( فراماسونری و........)
و هر شبهه جدید پاسخ گو هستیم در اولین زمان🙏🌹کافیه ب آیدی 👈👇
@yasr98
مراجعه بفرمایید و سوال بپرسید🙏🌹
و لینک مارو نشر دهید بخاطر آقا امام زمان عج
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏🙏🙏
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🔴بعد از ظهور حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) چه اتفاقاتی می افتد؟
☘1- علم به اوج خود می رسد و جهل و نادانی از بین می رود
☘2- بسیاری از گمراهان هدایت می شوند
☘3- ظلم و جور برطرف شود و عدالت و امنیت تمام جهان را فرا گیرد
☘4- زمین گنج ها و برڪات خود را آشڪار می ڪند(طلا و نقره روی زمین انباشته میشود)
☘5- تمام فقرا بی نیاز می شوند به طوری ڪه ڪسی برای گرفتن خمس و زڪات پیدا نشود
☘6- تمام مریض ها خوب می شوند و ڪورها بینا می گردند و پیرها جوان میشوند
☘7- باران به قدر ڪفایت ببارد و ڪل ڪره زمین مثل مخملی سبز و خرم شده و تمام درختها میوه دار شوند
☘8- بدنها سالم و عمرها طولانی شود
☘9- ويرانه اي روي زمين نمي ماند مگر اينڪه حضرت مهدي (عج) آن را آباد ميسازد.
☘10- اشرار نابود شوند و اخیار (خوبان) باقی بماند.
☘11- ڪینه از دل مردم برود و دلها با هم مهربان گردد.
☘12- رحمت خداوند متعال و گشایش الهی مردم را فرا گیرد
☘13- امام زمان عجل الله در هر سال دو عطیه و در هر ماه دو شهریه به مردم پرداخت می نماید.
☘14- به مردم مومن به اندازه چهل نفر نیرو داده خواهد شد و دلهایشان مانند پاره آهن(در راه دین سخت و محڪم) می گردد.
☘15- شیعیان از راه دور امام زمان عجل الله را می بینند و با آن حضرت صحبت می ڪنند
☘16- تمام مرزها برداشته شده و همه ی ڪره زمين تحت يڪ حڪومت خواهد بود.
☘17- گروهی از مومنین زنده شده و برای یاری امام به دنیا بر میگردند.
☘18- هر مرد مومن از شير دليرتر و از نيزه ڪاری تر می شود
☘19-فرشتگان خادمان مردم خواهند بود.
☘20-مردم با طی السما به دورترین نقاط عالم خواهند توانست مسافرت ڪرده و تفرج ڪنند و باطی الارض روی زمین در یڪ چشم بر هم زدنی طولانی ترین راهها را طی خواهند ڪرد.
☘21-شیطان گردن زده خواهد شد (به قولی)
📚 مڪیال المڪارم، احادیث اهل بیت (علیه السلام)
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🌺🌺🌺🌺پرسمان دینی و شرعی🌺🌺🌺🌺🌺
تطهیر مبل یا صندلی طبق نظر آیت الله خامنه ای
🔷اگر فرش یا مبل منزل که آب در آن نفوذ می کند با مدفوع بچه نجس شود چگونه باید آن را تطهیر کنیم؟
✅ج: بعد از برطرف نمودن عین نجاست به یکی از دو طریق میتوان تطهیر نمود:
1⃣ آب قلیل را روی محل نجس بریزد سپس آب غساله را با فشار دادن خارج کند...
نکته: تعداد دفعات آب قلیل ریخت در محل نجس شده... بستگی نوع نجاست دارد....
2⃣آب لوله را (که متصل به کر است) به محل نجس وصل کند به گونهای که همه آن محل را فرا بگیرد و بنا بر احتیاط واجب باید هنگام اتصال آب با دست کشیدن و مانند آن غساله از جای خود حرکت کند.
📕منبع: leader.ir
🔸 برای ترویج احکام ؛ حداقل برای یک نفر ارسال کنید
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🌺فقهی
🌺خودکشی
🤔پرسش
❔لطفا بفرماييد علت تحريم خودکشي در اسلام و جاودانگي عذاب عامل آن چيست ❕❕
💠پاسخ💠
👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در مالکیت است .
🔷خداوند مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است.
📚تفسیر نمونه ج27 ص449
🔶 او در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید:
« هر چه در آسمانها و زمین است از اوست»
🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126-
❕« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست»
🔶مائده 17- انعام 12- توبه116
❔حال همان خداوند که مالک جان آدمی نیز است ، به انسان تحت هیچ شرائطی اجازه خود کشی را نداده است ، زیرا او را برای عبادت و بندگی و به کمال رسیدن خلق کرده است و خود کشی در تعارض با این هدف است و سبب عبث بودن خلقت انسان می گردد .
🔷می فرماید ؛
« خود کشی نکنید ، خداوند نسبت به شما مهربان است و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد به زودی او را در آتشی وارد خواهیم ساخت »
🔷نساء 30
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس ( از سر بی ایمانی به خداوند ) خودش را عمدا بکشد ، در آتش جهنم خالد و جاودان خواهد بود »
📚الفقیه ج4 ص95
🔷امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« مومن ممکن است به هر بلایی گرفتار شود و به هر نوعی بمیرد اما هیچ گاه خود کشی نمی کند »
📚الکافی ج2 ص254
🗯خود کشی از گناهان کبیره و بزرگ است که سبب گرفتاری فرد در آتش جهنم می شود اما خلود او در جهنم در صورتی است که معتقد به خداوند و عقائد حقه نباشد زیرا ثابت است که شیعه اثناعشری هیچ گاه مخلد در جهنم نمی ماند .
🗯شیخ مفید می نویسد ؛
« تمام علمای امامیه اتفاق دارند که تهدید به خلود در آتش جهنم اختصاص به کفار و غیر شیعیان دارد ، و کسانی که ایمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند ( شیعیان ) در جهنم مخلد نمی مانند »
📚اوائل_المقالات ص53
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند جز اهل کفر و لجاجت و ضلالت و شرک را در آتش جهنم جاوادان نگه نمی دارد »
📚توحید صدوق ص407
❕بنابراین اگر فرد شیعه مذهب خود کشی کند ، اگر چه گناه بزرگی مرتکب شده است و در آتش جهنم گرفتار می شود اما چنین نیست که امید عفو و بخشش در مورد او نرود زیرا نهایتا او یک گناه کبیره ای را مرتکب شده و ممکن است مشمول این روایت شریف پیامبر گرامی شود که فرمود ؛
« شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان کبیره شده اند »
📚الفقیه ج3 ص574
🔸️🔶️🔷️کانال پرسمان دینی و شرعی
____________________________
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
---------------------------------------------------
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
‼️استفاده از فیلتر شکن...
نظر آیت الله خامنه ای
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
پوشاندن ابروی رنگ شده از نامحرم...
نظر آیات خامنهای، سیستانی و مکارم
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
📥 سوال:
حکم سفر فرزند بدون اجازۀ والدین چیست؟
📤 پاسخ:
✍آیات بهجت و نوری:
باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود؛ اما اگر والدین او را از سفر نهی کرده باشند، باید نمازش را کامل بخواند.
✍ آیات فاضل، مکارم، گلپایگانی و صافی:
اگر والدین او را نهی کرده باشند و این سفر موجب آزار و اذیت ایشان باشد، باید نماز را کامل بخواند.
✍ آیات امام، خوئی، زنجانی، تبریزی و سیستانی:
حتی اگر او را از سفر نهی نکرده باشند، اما این سفر باعث اذیت و آزار (آیت الله سیستانی: ناشی از شفقت پدر و مادر بر او) ایشان باشد، باید نمازش را کامل بخواند.
📚 منابع:
توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و مسئلۀ1295؛ العروه الوثقی، صلاه المسافر، الخامس من الشروط؛ سیستانی، حاشیه العروه الوثقی، ج2، ص515: (مع نهی الوالدین) بل مع تأذیهما بالخروج الناشئ من شفقتهما علیه (باعث اذیت ناشی از شفقت و مهربانی پدر و مادر به او باشد)
(پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
پاسخ رهبر انقلاب به استفتاء درباره سفر در زمان شیوع کرونا
🔻سوال: در حالی که مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی میکنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟
🔻جواب: چنانچه بر اساسِ تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرتِ غیر ضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است.
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
⁉️ سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد؟
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🤔پرسش
❔برخی شبهه می کنند علی علیه السلام معاذ الله بویی از آزادی بیان نبرده بود و خوارج را به خاطر آنکه از لشکرش بیرون آمدند و با علی مخالفت کرد همه را کشت❕آیا انسان حق دارد که مخالف را تنها به جرم مخالفت بکشد❗️❗️
💠پاسخ💠
👌خوارج کسانی بودند که رسما بعد از جنگ صفین و مساله حکمیت به وجود آمدند .آنها از یک سو علی علیه السلام را تحت فشار قرار دادند که تن به حکمیت دهد و ابوموسی را به عنوان حکم قبول کند ولی هنگامی که ابوموسی فریب عمرو عاص را خورد و حکمیت به نفع معاویه پایان یافت به مخالفت با اصل حکمیت بر خاستند و به رهبری اشعث بن قیس بر ضد علی در مورد قبول حکمیت بر خاستند و از لشکر حضرت جدا شدند.
📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص573
👌علی علیه السلام به صرف مخالفت و انتقاد خوارج ، به جنگ آنان نرفت و به آنان آزادی کامل داد به گونه ای که در مسجد حاضر می شدند و نسبت به علی علیه السلام بد گویی می کردند .
🗯زمانی امام علیه السلام با آنان جنگید که آنان سر به شورش بلند کردند و خون بیگناهان را می ریختند و امنیت مسلمین را از بین بردند .
🔶طبری نقل می کند که علی علیه السلام خطاب به آنها می گفت ؛
« سه چیز برای شما خواهد بود ؛ شما را از آمدن به مسجد برای بر پا داشتن یاد خدا باز نمی داریم ، تا با ما هستید شما را از غنائم بی بهره نمی گذاریم ، و تا جنگ را آغاز نکنید با شما نمی جنگیم »
📚تاریخ طبری ، ج5 ص73
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص398
👌آنان به مسجد حاضر می شدند و علنا بر ضد امام تبلیغ می کردند و حضرت کاری با آنها نداشت ؛
📚تاریخ طبری ج5 ص73
📚البدایه و النهایه ج7 ص285
🔶یکی از خوارج پس از شنیدن سخنی حکیمانه از امام خطاب به امام عرضه داشت ؛
« خداوند او را در حال کفرش بکشد ، چه خوب می فهمد »
🗯اصحاب حضرت بر خاستند تا او را بکشند . علی علیه السلام فرمود ؛
« درنگ کنید ، پاسخ او تنها دشنامی است برابر دشنام، یا در گذشتن از گناه »
📚نهج البلاغه حکمت 420
👌امام پس از آن که خوارج سر به شورش گذاشتند و به جان و مال مومنین هجوم آوردند ، جهت دفع شرشان و دفاع از شهروندان حکومت اسلامی به جنگ با خوارج رفت .
🔷جرقه جنگ از آن جایی زده شد که خوارج با عبدالله بن وهب به عنوان رهبر جریانشان بیعت کردند.
📚تاریخ طبری ج5 ص74
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص397
🔷و پس از آن ابن خباب از یاران امام را سر بریدند و همسرش را نیز کشتند و جنینش را از شکم در آوردند و به سه زن از قبیله طی تعرض کردند و آنان را کشتند و ام سنان صیداوی را نیز از پای در آوردند.
📚انساب الاشراف ج3 ص142
❕طبری می نویسد ؛
« پس از آن که خوارج ابن خباب و همسرش و سه زن از قبیله طی و ام سنان را کشتند ، خبر کشتار آنان و این که راه را بر مردم می گیرند ، به علی علیه السلام و مسلمین همراه او رسید .علی علیه السلام حارث بن مره عبدی را به سوی آنها گسیل داشت تا صحت اخبار گزارش شده را دریابد .خوارج به جانب او نیز گسیل یافتند و او را نیز کشتند . خبر به امیر مومنان رسید .جماعت نزد او گفتند ای امیر مومنان چرا اینان را پشت سر ما می گذاری ( و به جنگ معاویه می روی ) تا بر اموال و خانواده های ما چنگ اندازند ؟ ما را به سوی این قوم روان ساز ...علی علیه السلام نیز بر همین نظر استوار شد »
📚تاریخ طبری ج5 ص82
📚البدایه و النهایه ج7 ص288
❕علی علیه السلام باز هم قصد جنگیدن با آنها را نداشت و قیس بن سعد را به سوی آنان فرستاد تا قاتلان را تحویل دهند .خوارج پیغام دادند که ما همگی ایشان را کشتیم و همگی ریختن خون شما و آنها را مباح می دانیم .
📚تاریخ طبری ج5 ص83
👌امام پس از این جریان نیز باز بر خوارج استدلال آورد و با فرستادن اصحابش بطلان روش آنان را با دلیل بیان کرد و حتی پرچم امانی بر افراشت تا هرکس به زیر آن برود جانش در امان باشد
🔶و تا خوارج جنگ و حمله را آغاز نکردند ، امام علیه السلام به آنان حمله نبرد چنان که مسعودی می نویسد ؛
« علی علیه السلام خوارج را به بازگشت و توبه دعوت کرد اما آنان گوش فرا ندادند و به سوی یاران امام تیر اندازی کردند . به امام علیه السلام گفته شد آنان ما را تیر باران کردند . امام فرمود دست نگه دارید .یاران علی آن گفته را سه بار تکرار کردند و علی همچنان از آنان خواست تا دست باز دارند تا زمانی که مردی آغشته به خون به نزد امام آورده شد ، علی علیه السلام فرمود اینک جنگ با آنان روا شد ، بر ایشان بتازید »
📚مروج الذهب ج2 ص416
🔶می بینیم علی علیه السلام نهایت مدارا با خوارج را کردند و وقتی دیدند که خوارج امنیت مسلمین و جامعه اسلامی را به خطر انداخته اند جهت دفاع ، به جنگ آنان رفتند و این حق مشروع امام بود که با کسانی که در صدد ایجاد آشوب و شورش در جامعه هستند به مبارزه برخیزند .
🌸🌻کانال پرسمان دینی و شرعی🌻
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🌺🌺🌺🌺🌺
✨﷽✨
⭕️بزرگترین عذاب خدا چیست؟
✍ زمانی اراده خدا بر این امر واقع شد که بر قومی عذاب نازل کنه، بعد از مدتی مشاهده کردند که هیچ عذابی وارد نشد! و اوضاع آرامه… پیامبر قوم، از خدا پرسید: ماجرا چیست؟
🔆 خطاب آمد: « ای نبی من! عذابی بالاتر از اینکه لذت مناجاتم را از دل خلائق بیرون ببرم، در خزانه ی خود سراغ نداشتم و اکنون این جماعت را به همان عذاب و بلا مبتلا کرده ام.
🔺 آهای جماعت! در این روزگار هم بزرگترین عذاب و شکنجه ی خدا اینه که « یاد امام زمان(عج) در دل ما، جایی نداره و خلائق، صاحبشون رو فراموش کرده اند...
📚 کتاب روز عالم سوز/ص۲۸۴
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
💠پرسمان دینی و شرعی https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
📥 سوال:
آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید.
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مىتوانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمتهایى بنشینید که گناهى صورت نمىگیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید).
💐💐پرسمان دینی و شرعی💐💐
🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸🔷️🌸
🥀✨🥀✨🥀✨🥀✨🥀
🥀بازى و سرگرمى
پاسورهايى كه با شكلهاى مختلف چاپ شده و در اختيار كودكان قرار مىگيرد، اگر برد و باخت در آن باشد حرام است. 🥀
پرسش: اگر در مجلس عقد و عروسى، بچهها برقصند و مردان ديگر دست بزنند جايز است؟🥀
پاسخ: بچهها تكليف ندارند و حكم دست زدن هم اگر به نحو لهوى نباشد اشكال ندارد. «3»🥀
پرسش: رقص كودك مميز در مجالس زنانه اعم از اين كه پسر باشد يا دختر، چه حكمى دارد؟🥀
پاسخ: آية الله خامنهاى: كودكان غير بالغ چه پسر و چه دختر تكليفى ندارند، ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص كنند. «4»🥀
_____________________
(1). توضيح المسائل مراجع، م 403، 1291 و 1292.
(2). استفتائات امام خمينى (ره)، ج 2، ص 10، م 22.
(3). جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1734.
(4). اجوبة الاستفتائات، س 1175.
🥀✨🥀✨🥀✨🥀✨🥀
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1212809251C886bc4aa61
سلام زمان پرسیدن سوال صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۲🌹🙏عصر ها ۱۶ تا ۱۸🌹🙏
ادمین های پاسخگو👇
سید یاسر @yasr98
سید محمد @Mohammadjoonm
سوال خواهران @ALil110
#علی_علیه_السلام_مصداق_آیه_حکمت
🤔#پرسش
❔ببخشید من از یک روحانی شنیدم که آیه #حکمت قرآن در شان امام علی نازل شده است ❗️با دوستان اهل سنتم وقتی این قضیه را مطرح می کنم ازم دلیل می خواهند ❕لطفا روشنگری کنید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
«يُؤتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِىَ خَيْراً كثيراً »
🔰«خداوند دانش و #حكمت را به هركس بخواند (و شايسته باشد) مىدهد؛ و به هر كس دانش داده شود، كه خير فراوانى داده شده است». (بقره 269)
🔸حاكم حسكانى از علمای برجسته اهل سنت در شواهد التنزيل از ربيع بن خيثم نقل مى كند كه ؛
« نام على عليه السلام را نزد او بردند، گفت: «نديدم كسى از مردم بتواند ايرادى بر حكم و داورى آن حضرت بگيرد؛ و #خداوند متعال مى گويد كسى كه دانشى به او داده شده است خير فراوانى به او داده شده است».
📚شواهد التنزیل ج 1 ص 107
🔰در همان كتاب چند حديث ديگر به همين معنى يا نزديك به آن نقل شده است.
در ضمن از ابن عباس نيز نقل مى كند كه پيامبر اكرم فرمود: «كسى كه مى خواهد به ابراهيم در حلمش، و به نوح در #حكمتش، و به يوسف در مردم داريش بنگرد؛ نگاه به على بن ابى طالب عليه السلام كند».
📚همان مدرک ج 1 ص 106
🔹در صحيح #ترمذى نيز آمده است كه پيامبر اكرم فرمود: «انَا دارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِىٌّ بابُها» «من خانه دانشم و على عليه السلام در آن خانه است».
📚صحیح ترمذی ج 5 ص 637
🔸مسلّم است كه هر كسى بخواهد وارد خانه اى شود بايد از در وارد گردد، همان گونه كه قرآن مجيد نيز دستور داده است ؛ «و از در خانه ها وارد شويد» ( بقره 189) بنابراين هر كس مى خواهد به #خزائن علم و دانش پيامبر اسلام راه يابد، بايد از على عليه السلام آغاز كند، و كليد اين گنجينه را از او بطلبد.
❕ابو نعيم در حلية الاولیاء به سند خود، از «عبد الله» نقل مى كند كه در حضور رسول خدا شرفياب بودم، سخن از على عليه السّلام به ميان آمد؛ رسول خدا فرمود ؛ « حكمت به ده جزء تقسيم شده است، نه جزء از آن در اختيار على است و يك جزء آن در اختيار مردم ديگر است.»
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 64
🔸 متّقى هندی اين حديث را در كنز العمال نقل كرده است و در آخر آن آمده است ؛ : على عليه السّلام همان يك جزء را از #ديگران بهتر مى فهمد و به حقيقت آن بهتر مى رسد. »
📚کنزالعمال ج 6 ص 154_ 401
🔹محب طبرى در الرياض النضرة از «جميل بن عبد الله بن يزيد مدنى» نقل مى كند كه يكى از قضاوتها كه به داورى حضرت على عليه السّلام برگزار شده بود، به عرض رسول خدا رسيد. پيغمبر از حسن #داورى على عليه السّلام به شگفت آمد و فرمود ؛ « از خداى تعالى سپاسگزارم كه حكمت را در ميان ما اهل بيت قرار داد، و ما را از آن برخوردار ساخت.»
📚الریاض النضره ج 2 ص 200
🔸اين تعبيرات که همه برگرفته از روایات اهل سنت است به خوبى نشان مى دهد كه در امت اسلامى بعد از پيامبر اكرم كسى در علم و دانش و حكمت، به پاى على عليه السلام نمى رسد و از آنجا كه مهمترين ركن امامت، علم و #حكمت است؛ لايق ترين فرد براى امامت و خلافت بعد از پيامبر گرامى او بوده است.