خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
✨تفسیر این نکته مهم در بیانات رهبر انقلاب که هر جامعه دو اقلیت دارد یک اکثریت! را ببینید👌 🌷🇮🇷🌷
✨رهبر حکیم انقلاب:
🔺ببینید عزیزان من! به جماعت بشری که نگاه کنید، در هر جامعه و شهر و کشوری، از یک دیدگاه، مردم به دو قسم تقسیم میشوند: یک قسمْ کسانی هستند که بر مبنای فکر خود، از روی فهمیدگی و آگاهی و تصمیمگیری کار میکنند. راهی را میشناسند و در آن راه - که به خوب و بدش کار نداریم - گام برمیدارند. یک قِسم اینهایند که اسمشان را خواص میگذاریم. قسم دیگر، کسانی هستند که نمیخواهند بدانند چه راهی درست و چه حرکتی صحیح است. در واقع نمیخواهند بفهمند، بسنجند، به تحلیل بپردازند و درک کنند. به تعبیری دیگر، تابع جَوّند. به چگونگی جوّ نگاه میکنند و دنبال آن جوّ به حرکت در میآیند. اسم این قسم از مردم را عوام میگذاریم. پس، جامعه را میشود به خواص و عوام تقسیم کرد. اکنون دقّت کنید تا نکتهای در باب خواص و عوام بگویم تا این دو با هم اشتباه نشوند:
🔺خواص چه کسانی هستند؟ آیا قشر خاصّی هستند؟ جواب، منفی است. زیرا در بین خواص، کنار افراد با سواد، آدمهای بیسواد هم هستند. گاهی کسی بیسواد است؛ اما جزو خواص است. یعنی میفهمد چه کار میکند
کسانی که وقتی عملی انجام میدهند، موضعگیریای میکنند و راهی انتخاب میکنند، از روی فکر و تحلیل است. میفهمند و تصمیم میگیرند و عمل میکنند. اینها خواصند. نقطهی مقابلش هم عوام است. عوام یعنی کسانی که وقتی جوّ به سمتی میرود، آنها هم دنبالش میروند و تحلیلی ندارند. یک وقت مردم میگویند «زنده باد!» این هم نگاه میکند، میگوید «زنده باد!» یک وقت مردم میگویند «مرده باد!» نگاه میکند، میگوید «مرده باد!» یک وقت جوّ این طور است؛ اینجا میآید. یک وقت جو آن طور است؛ آنجا میرود!
🔺بنابراین، در هر جامعه، خواصی داریم و عوامی. فعلاً «عوام» را بگذاریم کنار و سراغ خواص برویم.
🔺🔺خواص، طبعاً دو جبههاند: خواصِ جبههی حق و خواص جبههی باطل.
🔺عدّهای اهل فکر و فرهنگ و معرفتند و برای جبههی حق کار میکنند. فهمیدهاند حق با کدام جبهه است. حق را شناختهاند و براساس تشخیص خود، برای آن، کار و حرکت میکنند. اینها یک دستهاند. یک دسته هم نقطهی مقابل حق و ضد حقّند. اگر باز به صدر اسلام برگردیم، باید این طور بگوییم که «عدّهای اصحاب امیرالمؤمنین و امام حسین، علیهما السّلام هستند و طرفدار بنیهاشمند. عدّهای دیگر هم اصحاب معاویه و طرفدار بنیامیّهاند.» بین طرفداران بنیامیّه هم، افراد با فکر، عاقل و زرنگ بودند. آنها هم جزو خواصند.
🔺پس خواصِ یک جامعه، به دو گروهِ خواصِ طرفدار حق و خواصِ طرفدار باطل تقسیم میشوند. شما از خواص طرفدار باطل چه توقّع دارید؟ بدیهی است توقّع این است که بنشینند علیه حق و علیه شما برنامهریزی کنند. لذا باید با آنها بجنگید. با خواص طرفدار باطل باید جنگید. اینکه تردید ندارد.
🔺همینطور که برای شما صحبت میکنم، پیش خودتان حساب کنید و ببینید کجایید؟
همهی دشواری قضیه، از اینجا به بعد است. عزیزان من! خواصِ طرفدارِ حق، دو نوعند. یک نوع کسانی هستند که در مقابله با دنیا، زندگی، مقام، شهوت، پول، لذّت، راحت، نام و همهی متاعهای خوبْ قرار دارند. اینهایی که ذکر کردیم، همه از متاعهای خوب است. همهاش جزو زیباییهای زندگی است. «متاع الحیاة الّدنیا.» متاع، یعنی بهره. اینها بهرههای زندگی دنیوی است. در قرآنکه میفرماید «متاع الحیاة الدنیا»، معنایش این نیست که این متاع، بد است؛ نه. متاع است و خدا برای شما آفریده است. منتها اگر در مقابل این متاعها و بهرههای زندگی، خدای ناخواسته آن قدر مجذوب شدید که وقتی پای تکلیفِ سخت به میان آمد، نتوانستید دست بردارید، واویلاست! اگر ضمن بهره بردن از متاعهای دنیوی، آنجا که پای امتحان سخت پیش میآید، میتوانید از آن متاعها به راحتی دست بردارید، آن وقتْ حساب است.
🔺...خواصِ طرفدارِ حق هم به دو قسم تقسیم میشوند. این مسائل، دقّت و مطالعه لازم دارد. بر حسب اتّفاق نمیشود جامعه، نظام و انقلاب را بیمه کرد. باید به مطالعه و دقّت و فکر پرداخت. اگر در جامعهای، آن نوعِ خوبِ خواصِ طرفدارِ حق؛ یعنی کسانی که میتوانند در صورت لزوم از متاع دنیوی دست بردارند، در اکثریت باشند، هیچ وقت جامعهی اسلامی به سرنوشت جامعهی دوران امام حسین علیهالسّلام مبتلا نخواهد شد و مطمئنّاً تا ابد بیمه است. اما اگر قضیه به عکس شد و نوع دیگرِ خواصِ طرفدار حق - دل سپردگان به متاع دنیا. آنان که حق شناسند، ولی درعینحال مقابل متاع دنیا، پایشان میلرزد - در اکثریت بودند، وامصیبتاست!
✨ادامه را بخوانید 👌👇
https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=4790
#اللهم_عجل_الولیک_الفرج
"مراسم گرامیداشت سالگرد حجت السلام علی صفوی شاملو"
🔸 سخنران:
حجت الاسلام علی سرلک
🔸 بانوای:
کربلایی محمدحسین پویانفر
— — — — — — — — — — — —
📍زمان و مکان:
جمعه 19 اسفند ماه ۱۴۰۱
بعد از نماز مغرب و عشاء
— — — — — — — — — — — —
مشهدالرضا - خیابان شهید اندرزگو - ورودی باب الجواد(ع) - پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی - مرکز همایش های آستان قدس رضوی
🔸 حضور برای عموم مردم آزاد است.
🔸خواهران-برادران
🔻به ما بپیوندید🔻
کتاب رسان | شبکه کشوری توزیع کتاب📚
@ketabresan
هدایت شده از اشتیاق طلبگی
✨قابل استفاده برای دوستانی که با طلاب یا مدارس کار می کنند:
《در همين دورههاى پايين، دورهى #سازندگى و دورهى شكل گرفتن يك طلبه آغاز مىشود و در همين دورههاست كه
#عاطفهها و يا نفرتها،
#ايثار و مساوات و يا
خودخواهىها و #خوديابىها،
#توحيد و يا شرك،
#آزادى يا اسارت،
#قدرت روحى و يا ضعف و زبونى،
#رشد يا انحطاط در طلبه شكل مىگيرد.
و اگر #مدرس خودش را #مربى هم مىشناخت و اگر سازندگى را در حد #لياقت خود مىديد، ناچار وضع عوض مىشد و به اين دوره نيز مىپرداخت.
در اين دوره، مىتوان در نهاد #پاك و #خالى طلبه، هر چيزى را كاشت و بارور كرد؛
#خدمت و يا خيانت،
#سازندگى و يا بىتفاوتى،
#توجه به خلق و يا توجه به خود را.
و اين همه نه با حرف امكان دارد و نه با خواندن چند روايت در روزهاى پنجشنبه و جمعه.
مسألهى معاشرت فرع مسألهى تربيت است؛ چون هنگامى كه افراد ساخته نشده باشند و ملاك بدست نياورده باشند، در نتيجه به هر كجا سر مىگذارند و با هر كس دمخور مىشوند و در هر دامى مىنشينند. اما اگر مربى به طلبهاش ديد بدهد و او را متوجه و زرنگ بار بياورد و همچون نهنگ آمادهاش كند و با ملاك، نه فقط با حرفها و دستورها و بكن نكنها آشنايش بنمايد، او مىتواند دوست و معاشر خود را بشناسد و حتى مهمانى رفتن و مهمان آوردن خود را رهبرى كند. و حتى لباس و رنگ لباس خود را بشناسد.
آخر طلبهاى كه از شهوت سرشار است و به خاطر رسيدن به زن ديوانه است چگونه مىتواند به خدا برسد.
آخر طلبهاى كه
#ملاكى براى لباس پوشيدن ندارد و
#هدفى براى درس خواندن كه هيچ، براى زنده ماندن هم ندارد و
#عشقى و
#شناختى در سر و دلش ننشسته چگونه مىتواند آن باشد كه #استاد مىخواهد و استاد مىطلبد. اما اگر #طلبه فهميد كه
بايد #رشد كند و در نتيجه با كسانى مىنشيند كه يا به آنها #رشد_بدهد و يا از آنها #رشد_بگيرد
راستى اگر در افراد #هدفى نُضج بگيرد
اين هدف مىتواند آنها را #رهبرى كند؛
خواه هدف پول باشد و يا قدرت و يا شهوت و يا قرب حق و تعالى و تكامل و رشد.
ما به جاى اين كه در #لباس پوشيدن دخالت كنيم، بايد اين #ملاكها و #هدفها را در دلها بگذاريم و افراد را از #ريشه عوض كنيم.》
#استاد_علی_صفایی
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مومن خودش را پای ثروتش نمیگذارد، ثروت را پای خودش میگذارد!
حرفهای دلنشین استاد صفایی حائری❤️
@Fars_Plus
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔳 کتاب های صوتی "عین_صاد" 🔳
کتاب صراط (با صدای نجم الدین شریعتی)
📲 : 👈🏻 دانلود
کتاب رشد (با صدای نجم الدین شریعتی)
📲 : 👈🏻 دانلود
کتاب اخبات (باصدای استاد صفایی حائری)
📲 : 👈🏻 دانلود
کتاب انسان در دو فصل(باصدای استاد صفایی حائری)
📲 : 👈🏻 دانلود
کتاب تربیت کودک (باصدای خانم رادمردان)
📲 : 👈🏻 دانلود
کتاب روابط متکامل زن و مرد (باصدای خانم رادمردان)
📲 : 👈🏻 دانلود
🔺 برای دانلود نسخه کامل هر کتاب صوتی لینک مربوطه را کلیک نمایید.
💬 بزودی عناوین جدیدی از کتابهای صوتی مرحوم استاد منتشر خواهند شد.
#عین_صاد | عضو شوید 👉🏻
👤: @Ad_einsad
هدایت شده از تربیت فطری
جلسه ششم روابط متکامل 1401.09.15.mp3
15.42M
📚 شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد
محمدتقی هادیزاده
📖 جلسه ششم - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
✅ چگونگی آموختن از بن بست ها و مشکلات
✅ لجاجت؛ ریشه مشکلات همسران
#روابط_متکامل_زن_و_مرد
#هادی_زاده
کانال تربیت فطری:
@tarbiat_fetri
هدایت شده از تربیت فطری
980412 جلسه 12 فقه تربیت.mp3
21.75M
📚 فقه تربیت
محمدتقی هادیزاده
📖 جلسه دوازدهم - 1398/04/12:
✅ مسیر استنباط از آیات ضلال
✅ نکات روشی در بررسی مفهوم یک واژه و کار تطبیقیِ پس از آن
#فقه_تربیت
#هادی_زاده
کانال تربیت فطری:
@tarbiat_fetri
مراحل فهم متنهای مرحوم صفایی.mp3
193.8K
مراحل فهم متنهای مرحوم صفایی
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
❌🎥 مستند "برای پس از مرگم" در مسیر مرور زندگی و شخصیت آقای #علی_صفایی_حائری، سوالات و ابهاماتی را میپرسد.
۱۰ سوال اصلی:
۱. چرا علی صفایی حائری منزوی شد؟
۲. چه کسانی پشت پرونده سازی و اتهام زنی به مرحوم آقای صفایی بودند؟
۳. عین.صاد چند بار و به چه اتهاماتی محاکمه شد.
۴. راز جذابیت شخصیت و منش مرحوم صفایی برای هنرمندان و روشنفکران طیفهای مختلف چه بود؟
۵. جریان برخورد سخت با مرحوم صفایی از سوی بزرگان وقت حوزه چیست؟
۶. عین. صاد چرا به جبهه رفت؟ و چرا عذرش را از آنجا خواستند؟
۷. ریشه سوتفاهمات اطرافیان مرحوم صفایی در چه بود؟
۸. چرا منزل مرحوم صفایی محل رجوع طیفهای متنوعی از مومن تا ناباب بود؟
۹. این شخصیت حوزوی بالاخره انقلابی بود با ضدانقلاب؟
۱۰. تصادف منجر به درگذشت علی صفایی حائری در تیر ماه ۷۸ مشکوک بود؟
📌 مستند برای پس از مرگم اکنون در جشنواره مستند #سینماحقیقت نمایش داده میشود
🔗 مهدی نوری
🔺دانلود مستند: 👇
https://hashure.com/movies/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از وایپ
♦️نوشتههای التقاطی
ضدانقلاب بودن
ارتباط با ساواک
گروه مسلح داشتن
و....
اتهاماتی که در دهه شصت به پرفروشترین نویسنده بخش مجازی نمایشگاه امسال زدند!!
❓چگونه این اتهامات جلوی این اقبال را نگرفت!
❓براستی با این اقبال عمومی چرا معبری از معابر شهرها به نام ایشان نیست و چرا قبرشان، نشانی آشکار برای یافتن راحتتر توسط مشتاقانشان ندارد؟!
❗️شاید اتهامات در این بیتوجهی نقش داشته است
«زندگی پس از مرگم» مستندی است که بخشی از زندگی استاد صفائی حائری را به تصویر میکشد.
متن کامل را در آدرس زیر مطالعه کنید:
http://roubesh.ir/post/394/safaeihaeri
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b