🌄 قطار رمضان...
✍🏻 عینصاد
❞ انسان مىبيند كه رمضان دارد مىرود؛ مثل قطارى كه آخرين واگنش رسيده است و ما هم در راهى ماندهايم كه حتى اميد معجزهاى در آن نيست. اگر سوار نشويم، تنهايى است!!
من يادم نمىرود كه يك احساس عجيبى از حركت ماشينها يا قطارها از كودكى در ما بود؛ چون شنيده بوديم كه اگر به قطار دير برسيم، مىرود، بعد هم مشكلاتى پيش مىآيد. ما هم ديگر فكر نمىكرديم، همين مقدار رفتنِ قطار رنجمان مىداد.
يادم نمىرود كه ما حتى از قطار پايين نمىآمديم، گاهى هم كه پايين مىآمديم خيلى فاصله نمىگرفتيم. گاهى هم فكر مىكرديم كه اگر قطار رفت به كجاى آن بچسبيم، اين احساس در ما بود.
حال كه قطار رمضان، لحظهها و روزها و شبهايش دارد مىگذرد، ما اگر جا مانديم و نرسيديم، محروميم و ملعونيم - نفرين شدهايم - به خصوص در آنجا كه جمعى داشتهايم و در كنار قبر «ولّى» بودهايم.
📚 #بهار_رویش | ص 127
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #سیر_و_سلوک
▫️ @einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
شب بیست و هشتم.mp3
10.12M
🎧 مجموعه پادکستهای
بشنو از نی
شرح دعای ابو حمزه ثمالی
با بیانی روان و متفاوت از
استاد علی صفایی حائری 🎙
🌙 قسمت بیست و هشتم
ماه مبارک رمضان
📚#بشنو_از_نی
#️⃣ #صوت #پادکست
#سیر_و_سلوک #رمضان
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
1_10703548479.mp3
6.89M
▫️قطعهای صوتی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان توسط استاد علی صفایی حائری
۲۹ رمضان ۱۳۶۸ _ مشهد مقدس
#عین_صاد
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
هدایت شده از باور
.
🔹 داستان يكى از اقوام نزديك من كه با هم همكلاسى و هم دوره بوديم براى من درسى شده است:
🔸 او در دورههاى پايين به قدرى سنّتى و مذهبى و مقيّد بود كه مادرم بارها مرا به او سرزنش مىكرد كه فلانى پدرش بهمان بوده و امروز دارد چهها مىكند، نماز شب مىخواند، قرآن را از حفظ مىداند، حتى در مجالسى كه مىخواهند روضه مىخواند و به سبك فلسفى سخنرانى مىكند، اما تو چى؟
🔹 امّا همين شخص در دوره دبيرستان نماز شبش آب رفت و نمازهاى روزانهاش هم به حال رقص در آمد. در ميان نمازش چه كارها كه نمىكرد!
🔸 وقتى بزرگتر شد و موفقيتهايى به دست آورد و شخصيّتى به هم زد، تمام حرفها تمام شد و نمازش كنار رفت و حالت ضد مذهب هم در او اوج گرفت و بعدها از آمريكا براى من مىنوشت كه مىدانى! عيب من همين است كه به خرافات معتقد نيستم، به جن و ملك اعتقادى ندارم و جوشن صغير و جوشن كبير نمىخوانم و ...
🔹 اما ياد گذشتهها به خير كه چه كارها كه نمىكرد! و ياد شبهاى احيا بخير كه خودش الغوث مىكشيد و پشت بلندگو هم مىنشست و ياد دوره بچگى بخير كه بر سر تكبير گفتن با هم دعوا داشتيم.
🔸 خودش در نامهاى برايم نوشت كه اگر من از زادگاه خودم بيرون نيامده بودم حتماً الآن يك ته ريشِ حنايى داشتم و پشتِ سرِ ملّاىِ ده، نماز جماعتم ترك نمىشد و اذان را هم به عهده مىگرفتم.
و راست مىگفت كه اگر آن جور مىماند و مىماندم حتماً از من متعصبتر و پَر و پا قرصتر مىبود.
🌱 #خاطرات_تربیتی 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحات ۴۱ الی ۴۳.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ زن محکوم شرایط نیست
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔸اما رهبر انقلاب بر خلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسوولان نظام در کنار گوشزد کردن مسوولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبهی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای ارادهورزی زنان لحاظ کرده و از مسوولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که میفرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانهی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»
🔹استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان میکنند: « انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعهاند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعهاش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینهی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم میکنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرمهایی که در سطحی گسترده در جامعهاش جریان دارد.
🔸پس شرایط زمینهساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بلکه متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و میگوییم ما کنار میکروبها بودیم در حالی که میکروبها و موقعیتها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشتهایم مطرح است. مهم موضعگیری ما در برابر موقعیتهاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیلهایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسوولیت کرده و ارادهی او را محکوم شرایط میدانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از باور
.
🔰 كودك وقتى كه چشم باز مى كند و پدر نيرومند و نان آور خود را مى بيند، خود به خود شيفته او مى شود و به تقليد از او مىپردازد، به شرط آن كه اين شخصيت پدر...مورد تحقير مادر و ديگران قرار نگيرد و يا تا سطح شخصيت كودك پايين نيايد.
💠 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مى سازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مى كوبند كه در نتيجه هيچ كدام نمى توانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند،
🔻اینجاست كه كودك به ديگران رو مى آورد و يا به خود پناه مى برد؛ در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خودبينى مى شود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد.
🌀 پدر با شخصيت مى تواند حتى هنگام شوخى و بازى و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد، حتى هنگامى كه فرزندش بر سر و رويش مىپرد اين عظمت را حس كند. پدر با شخصيت مانند كوه است، حتى هنگامى كه بر سر او پا مى گذاريم، در دل از او وحشت داريم و از بلنديش مى هراسيم.
📸 #روش_الگویی 3⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۴۴ و ۴۵.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
❌ كسانىكه مىتوانند در پناه رضاخان يا محمدرضاخان با آنهمه فشار زندگى كنند، كسانىكه مىتوانند همراه صدام و مبارك و حسن و حسين و فهد با اسلام خود جشن بگيرند، كسانىكه مىتوانند در سوئد يا هلند يا اروپا و آمريكا با آزادى به انسانيّت خويش پاىبند باشند، بايد بدانند كه اينها از آدميّت و اسلام و تشيّع بهرهاى نبردهاند.
كسانى كه خود را باور كردهاند و از حكومت، رشد و تربيت و تعليم، نه سوادآموزى و بهداشت و رفاه، را مىخواهند، چگونه مىتوانند در زير اين سقفهاى كوتاه سر بلندكنند؟
گرچه با تو بودن را هنوز نياموختهام
ولى با غير تو بودن را هم نمىتوانم
تشيّع و اسلام و انسانيّت ما با اين ناتوانى از تحمل غيرمعصوم و غير اولياى حق آغاز مىشود و درجه مىگيرد.
📚 وارثان عاشورا؛ صفایی حائری/ص ۲۶۵ و ۲۶۶
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از کتابفروشی غلامی
پرسه در میان کتابها | شماره 5⃣
چند سال پیش بود که کتاب «مغازهی خودکشی» گل کرده بود. هنوز هم در ویترین و بخش پرفروشهای بعضی از کتابفروشیها دیده میشود. میدانم که فقط ترجمهی نشر چشمهی آن ۹۵ بار تجدید چاپ شده!
من این کتاب را هنوز نخواندهام. اما یکی از جملات نیرومند آن را اخیرا در طاقچه دیدم که توجهام را جلب کرد: «چرا به جای لعنت فرستادن به تاریکی یه چراغ روشن نمیکنی؟». از آن جملات انگیزشیای که دوست داشتم با شما هم به اشتراک بذارم.
راستی این جمله من را به یاد یک جمله از نویسندهای دیگر هم انداخت: «اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است، این نشان میدهد که تو یک کبریت هم روشن نکردهای. نباید مسأله را توجیه کنیم و بگوییم دیگران اقدام نکردهاند، که تو باید فرض کنی کسی جز تو در این عالم نیست. باید خود شروع کنی و هر مقدمهای را که میخواهد، فراهم نمایی.»
#مغازهی_خودکشی
#علی_صفایی_حائری
#پرسه_در_میان_کتابها
هدایت شده از باور
.
🔰 مادام كه فرزند در خانه است، تنها با مراعات پدر و مادر كار تمام است و همين كه پا به بيرون مىگذارد و با ديگران محشور مىشود، پدر و مادر بايد به جز مراعات سابق، به بتها و مرجع تقليدها و الگوهاى ديگر كودك نيز توجه داشته باشند.
✴️ از آنها كه مىتوانند الگوى خوبى باشند، تمجيد كنند و از آنها كه نمىتوانند، با زرنگى انتقاد كنند، تا اين كه وازدگى در فرزند به وجود بيايد.
🌀 اين غلط است كه با زور كودك را از چنين شخصيتى محبوب جدا كنند؛ چون اين جدايى جز عطش و علاقه چيزى زياد نمىكند و هر چه فرزند بزرگتر شود، بيشتر به خود فرو مىرود و از پدر و الگوى سابقش فاصله مىگيرد.
🔺در اينجاست كه پدر بايد فرزند را با الگوهاى بزرگتر و شخصيتهاى عظيمتر آشنا كند و آنها را براى او ترجمه نمايد، وگرنه فرزند خود سرانه به اين كار دست مىزند و با اشتباههاى خود، فسادهايى به بار مىآورد و از دست مىرود.
📸 #روش_الگویی 4⃣1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۵۵ و ۵۶.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر مقام معظم رهبری درباره مرحوم علی صفایی حائری
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 یک دنیا فلسطین!
✍🏻 عینصاد
📚 #از_معرفت_دینی_تا_حکومت_دینی | ص ۱۲۸
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #سیاست #فلسطین
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
هدایت شده از موسسه فرهنگی حیات طیبه
🔰 نشست هم اندیشی شاگردان و اردتمندان استاد علی صفائی حائری (ره)
⏰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
https://eitaa.com/hayatpvt
هدایت شده از حسینیه شهید محسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عرض تسلیت
✨باهم بخوانیم سوره ضحی (کمتر از ۳ دقیقه) نثار روح مطهر امام صادق عليهالسلام که فرمودند:
به دنبال #مونسی بودم تا در پناه آن #آرامش یابم، آن را در #قرائت_قرآن یافتم.
📚مستدرک ج ۱۲ص ۱۷۴
🔺#قرآن را همیشه با #تلاوت_عراقی بشنوید. 👌
✨پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إن أرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و مَوتَ الشُّهَداءِ و النَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و الظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و الهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القرآنَ ؛ فإنّهُ كلامُ الرَّحمنِ و حِرزٌ مِن الشَّيطانِ و رُجحانٌ في الميزانِ .
📗 بحار الأنوار:۹۲- ۱۹
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر #زندگى_نيكبختان و
#مُردن_شهيدان و
#نجات در روز حسرت و
#داشتن_سايه در روز سوزان و
#هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد،
فهم🌷قرآن🌷 را ياد بگيريد؛ زيرا كه قرآن،
#سخن_خداوند مهربان و
#مايه حفظ از شيطان و
#سنگينى ترازو[ى اعمال] است.
#الگوی_عهد_با_امام
#انس_با_قرآن
#برنامه_ریزی
#سبک_عراقی
شیخ میثم التمار
🔺مرحوم استاد صفایی: "من (در نوجوانی)، سیصد ختم قرآن کرده بودم."
📚 رد پای نور، ج 3 ص 96
✨شروع برنامهریزی برای استماع و قرائت و #تمرین انس با قرآن از امروز و #عقدالعهد با رئیس مذهب
🏴 ۲۵ #ماه_شوال
#رحلت_صادق_آلمحمد
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نشستهای علمی گروه تربیت اخلاقی
#کرسی_آزاداندیشی
💠 مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاد اندیشی حوزههای علمیه برگزار میکند:
🔳 عنوان کرسی:
استنباط فقه تربیت بر اساس اصول فقه معارف و مقايسه با رویکردهای دیگر
🎙ارائه دهنده:
استاد ایوب مهدویفر
🎙ناقد:
✍️ استاد هادی قرهباغی
🎙داور:
✍️ استاد محمد جواد فدایی
🎙 دبیر :
✍️ احمد آذربایجانی
✅به شرکت کنندگان گواهی اعطاء می گردد
📆 زمان: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶
📌 مکان: بین صدوقی ۲۸ و ۳۰
خیابان شهید شهبازی روبروی بانک صادرات
مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
02532918444
نشان
https://g.co/kgs/PHjzuAn
https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66
🔰 http://ueae.ir
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @ethicsgroup
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔹 غرفه لیلة القدر در نمایشگاه کتاب تهران امسال محفلی شده برای گردهمایی علاقهمندان اندیشهی عینصاد
🗓 یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۵
🔰 مهمان امروز آقای سهیل اسعد
[پژوهشگر و مبلغ بین المللی اهل آرژنتین]
📍شبستان مصلی، راهروی ۲۲، غرفه ۵۲۲
🌱 تشريف بیاورید به صرف گفتگو
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca