eitaa logo
خاتون 🌺🍃
775 دنبال‌کننده
42 عکس
17 ویدیو
2 فایل
🍃از خاتون می‌گوییم؛ بانویی که اصیل است و شریف. و از دغدغه‌هایش؛ درباره‌ی خودش، خانواده‌اش و جامعه‌اش. و از قانون "حمایت از خانواده" که قرار است حامی‌اش باشد. اینجا خاتون‌های سرزمین‌مان از خودشان می‌گویند.🍃 اینجا هستیم 👇🏻 @h_mdarani @jenabeyas
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🪴🌱🪴 نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده، نگاه غلطی است؛ نگاه ابزاری است، نگاه اهانت‌آمیز است. از نظر غرب، علت اینکه شما نباید توی چادر باشید، نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید. شما دارید می‌گویید: "من با حجاب هم آزادی دارم." او چیز دیگری موردنظرش است؛ زن را برای نوازش چشم مرد، برای بهره‌وری نامشروع مرد، می‌خواهند به شکل خاصی در جامعه ظاهر بشود. این، بزرگ‌ترین اهانت به زن است؛ حالا ولو با چندین لفّاف تعارف‌آمیز این را بپوشانند و اسم‌های دیگری رویش بگذارند. 🌱🪴🌱🪴 ✍ سیدعلی‌خامنه‌ای، ۱۳۸۸/۰۷/۲۸ @khatooonjan 🪴ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاتون، خانه‌ی روایت‌‌‌های بانوی ایرانی است از قانون حمایت از خانواده... با ما همراه باشید.👇🏻 https://eitaa.com/khatooonjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 احساس خطر می‌کرد. به سیم آخر زد: دستور داد هم شیعیان امام را بگیرند، هم قبر مطهر امام‌حسین را تخریب کنند. با این حال دلش آرام نگرفت. تصمیم گرفت امام‌هادی را از مدینه دور کند. نامه‌اش به امام‌ ظاهراً محترمانه بود؛ دعوت کرده بود امام بروند سامرا تا از اذیت‌های فرماندار مدینه در امان باشند. اما وقتی امام به سامرا رسید، متوکل یک روز تمام خودش را مخفی کرد و امام را در کاروان‌سرایی به‌نام کاروان‌سرای گداها، منتظر گذاشت. چند وقتی از آمدن امام نگذشته بود که دستور داد امام را زیرنظر بگیرند، خانه‌شان را محاصره کنند، مانع دیدار شیعیان با ایشان شوند و برای کسانی که وجوهات شرعی را به امام بدهند، عقوبت سختی در نظر گرفت. هرچندوقت یک‌بار مامورانش خانه‌ی امام را زیرورو می‌کردند تا سرنخی، سلاحی، مدرکی پیدا کنند. فقط کتاب‌های امام نصیبشان می‌شد. آخرین‌بار امام‌هادی را احضار کرد. خودش مست بود. خنیاگران می‌نواختند و رقاصان می‌رقصیدند. امام طاقت نیاوردند. او را سرزنش کرده و قیامت را به یادش آوردند. متوکل عصبانی شد و دستور زندانی‌شدن امام را داد. امام که شنیدند گفتند: "تَمَتَّعُوا فِی دَارِکُمْ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ ذَلِکَ وَعْدٌ غَیْرُ مَکْذُوبٍ" سه روز بیشتر نگذشته بود که خبر هلاکت متوکل توسط پسرش، منتصر آمد. منتصر شش‌ماه بر تخت نشست و امام و شیعیان در آرامش بودند. معتز که آمد، آزار و شکنجه و حصر و قتل شیعیان شدت گرفت. سخت‌گیری‌ها و اذیت‌کردن امام بیشتر‌. معتز طاقت نیاورد؛ سوم رجب ۲۵۴ ه.ق امام را مسموم کرد و به شهادت رساند. صلی‌الله‌ علیک یا علی‌بن‌محمد، ایها‌الهادی‌النقی ♥️ 🌿 @khatooonjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.... از: انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس به: بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام) موضوع: ابلاغ‌کردن یا نکردن قانون "حمایت از خانواده با تاکید بر حجاب و عفاف" نهم دی‌ماه، بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام)، بیانیه‌ای صادر کرده و در آن مخالفت خود با ابلاغ و اصرار بر اجرای قانون "حمایت‌از خانواده" را اعلام نمود. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس، جوابیه‌ای برای این بیانیه‌ نوشته که در ادامه آمده است: برادران عزیز بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام) سلام علیکم نامهٔ اخیر شما خطاب به دغدغه‌مندان حوزه "حجاب و عفاف"، حاوی نکاتی تلخ و نگران‌کننده بود. گفته بودید قانون "حجاب و عفاف" فاقد مقبولیت اجتماعی است و اجرای آن باید متوقف شود؛ چرا که موجب شکاف اجتماعی می‌گردد. در نگاه اول به نظر می‌آید که این سخنان را جبهه‌ی اصلاحات گفته باشد، نه بسیج دانشجویی که باید گفتمان انقلاب اسلامی را در دانشگاه، نمایندگی کند. روح حاکم بر این نامه، آن است که حاکمیت نباید برخلاف میل و رضایت مردم قانون‌گذاری کند. خیلی از کسانی که این گزاره را مطرح می‌کنند، در عمل به آن پایبند نبوده‌اند؛ مثلاً سال گذشته که بحث افزایش پنج‌ساله سن بازنشستگی در مجلس شورای‌اسلامی مطرح بود، بسیاری از تشکل‌های صنفی گروه‌های اجتماعی با این مصوبه مخالف بودند؛ اما بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام) به‌درستی به شورای‌نگهبان نامه نوشت و از اجرایی‌شدن آن حمایت کرد. آیا در آن زمان اعضای بسیج دانشجویی این دانشگاه، معتقد نبودند که نباید خلاف میل کارگران، قانون تصویب کرد؟! خود دولت‌مردان نیز از این قاعده تبعیت نمی‌کنند؛ مگر مردم با گرانی یک‌شبه و ۳۵ درصدی خودرو موافق بودند؟! از این تناقض میان گفتار و عمل که بگذریم، آیا نویسندگان این نامه نمی‌دانند که در سلسله ارزش‌های هنجاری حکومت جمهوری اسلامی، حاکمیت شرع در اولویت قرار دارد و نمی‌شود به بهانه‌های ناموجه، اجرای دستور خدا را متوقف نمود؟! برداشت ما این نیست که اعضای این تشکل از مبانی انقلاب اسلامی ایران، رویگردان شده‌اند و گمان می‌کنیم که فشارهای رسانه‌ای رسانه‌های غرب‌زده، باعث چنین موضع‌گیری شده است! وگرنه محال است که برادران عزیز ما، این صحبت‌های مقام معظم رهبری در نماز عید فطر امسال را نشنیده باشند که فرمودند: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را به‌زور وادار به دین‌داری کند؛ امّا در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین‌به‌معروف و ناهین‌از‌منکر، در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را باید انجام بدهند." مشابه این بیانات را می‌توانید در کتاب «ولایت و حکومت» مطالعه کنید و با اندیشه‌های ایشان، بیشتر آشنا شوید. در نامه خود گفته بودید: "دغدغه‌مندان حوزه‌ی حجاب و عفاف به‌جای مطالبه‌گری از مسئولین مربوطه، باید به جهاد تبیین بپردازند." اولاً که ما هر دو کار مطالبه‌گری و تبیین را وظیفه‌ی خود می‌دانیم و انجام یکی را منوط به متوقف‌ساختن دیگری نمی‌کنیم. دوم آنکه از شما توقع می‌رفت به‌جای سرزنش مطالبه‌گران اجرای قانون رسمی جمهوری اسلامی، خودتان پیشران جهاد تبیین و اقناع مردم می‌شدید؛ اما متاسفانه نه امروز و نه در دو سال گذشته، هیچ تلاش اقناعی و فرهنگ‌ساز از هواداران رویکرد "اول اقناع، سپس تقنین" مشاهده نکرده‌ایم‌. مگر نمی‌گویید که یک قانون برای اجرایی‌شدن، نیازمند مقبولیت اجتماعی است؟! پس چرا شما و دیگر موافقان این سخن، به‌جای تلاش شبانه‌روزی برای جلب مشارکت عمومی و همراهی اجتماعی، خودتان نیز به یکی از آن‌ها تبدیل شده و توقف اجرای قانونی را که برای تضمین اجرای حکم خدا و حمایت از نهاد خانواده تصویب شده است، مطالبه می‌کنید؟! اکنون دو سال از شورش "زن زندگی آزادی" می‌گذرد و روزانه هنجارشکنی‌های بیشتری شکل می‌گیرد. ما به تجربه دریافته‌ایم که "اول تبیین، بعداً تقنین" اسم رمز کسانی است که قصدی برای مقابله با هنجارشکنی‌ها ندارند؛ وگرنه دو سال زمان مناسبی بود تا مدعیان این رویکرد، دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. بنابراین از شما می‌خواهیم به‌جای سرزنش دغدغه‌مندان حوزه‌ی "حجاب و عفاف"، شما نیز به میدان بیایید و با رفتن میان اقشار جامعه، همراهی همگانی را جلب نمایید. پ.ن: (علیه‌السلام) را اینجا بخوانید. @khatooonjan 🪴ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاتون، خانه‌ی روایت‌‌‌های بانوی ایرانی است از قانون حمایت از خانواده... با ما همراه باشید.👇🏻 https://eitaa.com/khatooonjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.... مخالفت با قانونی که هنوز اجرا نشده! قانون "حمایت از خانواده" با همه‌ی حامیان و منتقدین‌اش هر روز وارد مسیر جدیدی می‌شود. این‌روزها خبر عجیبی رسانه‌ای شد که قابل‌تأمل است: (علیه‌السلام) در نقد و مخالفت با قانون. این بیانیه، ادعاهایی دارد مثل: 🔺"قانونی که مقبولیت اجتماعی برای آن ایجاد نشود، به شکاف جامعه منجر می‌شود!" جدا از اینکه این ادعا از "بسیج دانشجویی" آن هم "دانشگاه امام‌صادق (علیه‌السلام)" جای تعجب دارد، باید دید این ادعا و سایر ادعاهای دیگر چقدر درست است. مسئله‌‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نیاز جامعه را نمی‌توان با طرح عدم‌مقبولیت کنار زد. از سوی دیگر، این ادعا که "قانون مقبولیت ندارد"، جدای از هیاهوی پروژه‌بگیران رسانه‌ای و جریانی خاص، کجا ثابت شده است؟!! همیشه وقتی حرف از دانشجو و دانشگاه می‌شود، مستند حرف‌زدن، پسوند آن است. حضرات دانشجو! با کدام سند، مدعی عدم‌مقبولیت قانون شده‌اید؟! کدام پژوهش؟! کدام نظرسنجی؟! گذشته از این‌، دعوا، دعوای شرع است و بحث "مشروعیت و مقبولیت". چقدر در طول تاریخ تشیع این جمله را هجی کرده‌ایم که: اولاً: مقبولیت، مشروعیت نمی‌آورد. ثانیاً: عدم‌مقبولیت، مشروعیت را از بین نمی‌برد! 🔺در بند دیگری از بیانیه آمده است: "وظیفه اصلی ما امروز، فهمیدن مردم است. ما باید خود را به آن‌ها نزدیک کنیم. باید خواسته‌های آن‌ها را بدانیم و شنوای اعتراض آن‌ها باشیم. تحقق حجاب در جامعه‌ای میسری است که بر مدار محبت سامان‌یافته باشد." دوستان عزیز! نیم‌نگاهی به پشت‌صحنه‌ی کارپردازان جنگ علیه حجاب بیندازید، ‌آن‌وقت خواهید فهمید پروژه‌بگیران عادی‌سازی بی‌حجابی با محبت تغییر رویه نخواهند داد. حکایت، حکایتِ جنگ فرهنگی است و عده‌ای که در نقش پیاده‌نظام دشمن در کف خیابان‌های ما جولان می‌دهند. از سوی دیگر نگاهی به پیشینه‌ی دینی و مذهبی مروجان برهنگی بیندازید، خواهید فهمید، وقتی بعضی چهره‌ها را کنار بگذاریم، آن‌هایی که به‌صورت فاحش اقدام به پرده‌دری و تابوشکنی می‌کنند، مردم عادی نیستند. 🔺حرف از جنگ است. جنگی که دو سال پیش باعث عقده‌گشایی عده‌ای و شهادت جوانانی بی‌گناه در این آب و خاک شد. در این جنگ فرهنگی، قانون تنها اهرمی است که می‌تواند جلوی هرج‌ومرج‌های فرهنگی را بگیرد. در واقع امروز، "قانون یک نیاز" است. 🔺این واقعیت را هم مدنظر داشته باشید که مردم انتظار دارند حکومت اسلامی حریم‌های فرهنگی‌اجتماعی را متناسب با فرهنگ ایرانی‌اسلامی مشخص کرده و برای پاسداشت آن اقدام کند. یعنی باز هم "نیاز به قانون" مطرح می‌شود. امروز بعد از آزمون‌وخطاهای زیاد، برای سروسامان‌گرفتن و قانومندشدن حریم‌های فرهنگی‌اجتماعی، قانونی تدوین‌شده تا پیگیر معروف‌های برزمین‌مانده و رفع منکرهای فراگیر باشد. در واقع بعد چهل‌‌وپنج سال به‌صورت اصولی، قرار است نظامندسازی حریم‌های فرهنگی‌اجتماعی در دستور کار دولت قرار گیرد. قرار است این قانون سه سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود. انصاف نیست وقتی هنوز یک روز هم اجرا نشده، در برابر آن موضع گرفت! 🔺بپذیرید ما همچنان در فضای جامعه‌ای نفس می‌کشیم که در اعتراض به فساد خاندان پهلوی، چهل‌وپنج سال پیش انقلاب کرد. این جامعه، در برابر تابوشکنی‌های فرهنگی، خیلی سکوت نمی‌کند! 🔺در نهایت جای بسی خرسندی است که نقد قانون هرچند دیر، از کانال جنجال‌های رسانه‌ای خارج شده و به کانال نقد نخبگان دانشگاهی وارد شده است. ✍️ سنا بانو @khatooonjan 🪴ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاتون، خانه‌ی روایت‌‌‌های بانوی ایرانی است از قانون حمایت از خانواده... با ما همراه باشید.👇🏻 https://eitaa.com/khatooonjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای سخت ۲۹ اسفند ۱۳۰۶، خانواده‌ی رضاشاه برای مراسم تحویل سال، بدون حجاب کامل، رفتند قم زیارت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها).  خبر به گوش مردم و شیخ‌محمدتقی بافقی، از روحانیان قم رسید. شیخ به خانواده‌ی شاه پیام داد: "اگر مسلمانید، نباید با این وضع حضور یابید"؛ اما خانواده‌ی شاه توجهی نکردند. شیخ شخصاً رفت حرم و به خانواده‌ی شاه اخطار داد. رضاشاه با شنیدن این خبر، راهی قم شد. با چکمه وارد حرم مطهر شد و بافقی را به فحش و کتک گرفت. بافقی دستگیر و از قم تبعید شد. بعد از آن رضاشاه، طرح متحدالشکل‌شدن لباس برای مردان را داد؛ کلاه پهلوی، لباس کوتاه اعم از نیم‌تنه‌ی یقه عربی یا یقه برگردان، پیراهن و شلوار. روحانیان هم از این قاعده مستثنا نبودند؛ مگر چند طبقه خاص مثل مراجع تقلید، مجتهدان، طلاب مشغول به تحصیل فقه و چند گروه دیگر که باید آزمون می‌دادند و تصدیق وزارت معارف، برای پوشیدن لباس روحانیت را دریافت می‌کردند. با سفر رضاشاه به ترکیه روند کشف حجاب شتاب بیشتری گرفت. در تیر ۱۳۱۳، به وزیر فرهنگ وقت، علی‌اصغر حکمت، دستور داد اقداماتی در زمینه‌ی رفع پوشش زنان انجام شود. کانون نسوان (زنان) شروع به کار کرد که در آن زنانی از طبقه‌ی مرفه جامعه سعی می‌کردند، بی‌حجابی را ترویج دهند. مردم و علما به این قانون اعتراض کردند که مهم‌ترین آن واقعه‌ی گوهرشاد بود. خبر کشف حجاب در ۱۷ دی ۱۳۱۴ در مطبوعات اعلان رسمی و با زنان محجبه برخورد شد. بعد از آن تلاش کردند حیا و عفاف در جامعه را از بین ببرند. این کار را گذاشتند به عهده‌ی مطبوعات. چاپ تصاویر بی‌حجاب و نیمه‌برهنه‌ی زنان، گزارش از ورود زنان هنرپیشه ترکیه به ایران، چاپ مقالات متعدد از نویسندگان داخلی و خارجی درباره‌ی عشق و جوانی و تحصیلات عالیه‌ی دختران و…، از جمله اقدامات مطبوعات برای کمک به این هدف بود. جشن‌هایی هم برگزار شد موسوم به «جشن کشف حجاب» که زنان کارمندان دولت و اقشار مختلف با شرکت در آن جشن‌ها بدون چادر و حجاب شر‌کت می‌کردند. تا شهریور ۱۳۲۰ که متفقین وارد ایران شدند و رضاشاه از ایران فرار کرد، سال‌های سختی برای زنان ایران بود. این روند هنوز هم ادامه دارد. زمانی آشکار و گاهی پنهان، کسانی هستند که سلامت روانی جامعه زیر چتر حجاب و عفاف را هدف گرفته‌اند. پ.ن: روایتِ روزهای سخت کشف‌حجاب رضاخانی را می‌توانید در کتاب "ننگ‌سالی" نگارش‌شده توسط خانم فائزه‌ درگزنی بخوانید. @khatooonjan 🪴ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاتون، خانه‌ی روایت‌‌‌های بانوی ایرانی است از قانون حمایت از خانواده... با ما همراه باشید.👇🏻 https://eitaa.com/khatooonjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پشت‌سر دیوانه‌ها چه‌کسی سنگر گرفته؟! گاهی مجبوری حتماً در بعضی مجالس حضور داشته باشی. یک‌بار در یکی از این مجالس اجباری، گوشه‌ای نشسته بودم. آقایی مجلس را دست گرفت و از شاهکارهایش تعریف کرد. گفت: "زمانی در یک بیمارستان‌ بیماران روانی، کارهای تعمیرات انجام می‌دادم. بعضی بیماران که سیگار می‌کشیدند، سهمیه‌ی روزانه داشتند. یک‌روز اعلام کردند فردا یک شخصیت‌ مهم، برای بازدید بیمارستان می‌آید. از قضا دل‌ِخوشی از او نداشتم. یکی از بیماران را کنار کشیدم به او گفتم، اگر برود و به مهمان فردا چندتا بدو‌بیراه بگوید، دوبرابر سهمیه‌اش به او سیگار می‌دهم. فردای آن روز از پنجره نگاه می‌کردم، همین که آن شخصیت آمد دم در ورودی، همان بیمار جلویش را گرفت و هرچه از دهانش درآمد، نثار او کرد. دیوانه بود و کسی نه توقعی از او داشت و نه کاری با او. چند دقیقه بعد هم خوش‌حال آمد و سیگارش را گرفت و رفت." این روزها که هرکس کار خلافی می‌کند و انگ بیمار روانی به او می‌زنند، زیاد یاد آن مرد و خاطره‌اش می‌افتم. دختری جلوی دانشگاه علوم برهنه می‌شود. می‌گویند از حراست تذکر حجاب گرفته و چون مشکل روانی داشته برهنه شده است. بعد معلوم می‌شود از کلاس‌های دانشگاه عکس می‌گرفته، به او تذکر می‌دهند که حق عکس‌برداری ندارد، عریان می‌شود! آن دیگری در فرودگاه به آقایی روحانی حمله کرده، عمامه‌‌اش را برمی‌دارد، باز می‌کند و روی سرش می‌‌اندازد. فضای مجازی پر می‌شود که تذکر حجاب گرفته، مشکل روانی داشته و این کارها را انجام داده. فیلم دوربین‌های مداربسته معلوم می‌کند که دختر با همسرش دعوایش شده، شروع به دادوفریاد کرده، صندلی‌ها را دور زده و به‌سمت آقای روحانی که از او فاصله دارد، رفته است. او اصلاً تذکر حجاب نگرفته است. ما هنوز تجربه‌ی ماه‌های آخر تابستان ۱۴۰۱ را در ذهن داریم. هرچند روز یک‌بار، پروژه‌ی درگیری با زنان توی فضای مجازی بازنشر می‌شد؛ یک‌بار درگیری زنی با ماموری، یک‌بار درگیری زنی با مردم عادی، یک‌بار در خیابان، یک‌بار اتوبوس و ... تا می‌آمد این یکی فراموش شود، آن یکی به وجود می‌آمد و خلق می‌شد. تجربه‌ی آن روزهایمان می‌گوید که حوادث این روزها اتفاقی نیست. باید بررسی کرد، چه‌کسی پشت‌سر بیماران روانی سنگر گرفته است؟! چرا این بیماران وقتی روانی می‌شوند، برهنه می‌شوند؟! چرا در دیوانگی‌شان به روحانیون حمله می‌کنند؟! چرا یک‌بار یقه‌ی یکی از این کرواتی‌ها را نمی‌گیرند؟! چرا یک‌بار به اقشار دیگر حمله‌ور نمی‌شوند؟! این در حالی است که همه ما روزانه فشارهای عصبی زیادی تحمل می‌کنیم؛ ولی هیچ‌وقت به‌خاطر این فشارها، عریان نمی‌شویم یا به کسی حمله نمی‌کنیم. این‌ها سوالاتی است که کف خیابان، بین مردم مطرح است! این یعنی هوش امنیتی و کارآگاه‌بودن لازم نیست. مردم عادی هم به این حوادث مشکوک هستند. آقایان و خانم‌های مسئول! مردم باور ندارند که عامل این تنش‌ها، یک بیماری روانی ساده باشد. لطفاً عاملان اصلی را پیدا کرده و به مردم معرفی کنید، قبل از اینکه فتنه‌ای جدید خلق شود! ✍سنا بانو @khatooonjan 🪴ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاتون، خانه‌ی روایت‌‌‌های بانوی ایرانی است از قانون حمایت از خانواده... با ما همراه باشید.👇🏻 https://eitaa.com/khatooonjan