eitaa logo
خزینة الجواهر
1.2هزار دنبال‌کننده
31.5هزار عکس
29.4هزار ویدیو
35.2هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
صبح صادق 850.pdf
1.98M
هفته نامه صبح صادق با مطالبی در خصوص سیره امام (ره)
14 خرداد 97 حرم مطهر حضرت امام (ره) - سخنرانی امام خامنه ای (مدظله)
🏳نسخه PDF کتاب خاطرات‌عَلَم بمناسبت تأکیدمکرر اخیر رهبری به مطالعه این کتاب 💠رهبرانقلاب: ‼️متأسفانه شماها کتاب‌ خوان نیستید؛ بنده کتاب‌خوانم واقعا دلم میخواهد شما جوانها هم کتاب بخوانید؛
اخبارها و تحلیل ها ۲۲ خرداد
▪️مسکوت ماندن بررسی لایحه FATF، فرصت یا تهدید؟ 🔻لایحه fatf را اولین بار وزیر سابق اقتصاد دولت حسن روحانی یعنی آقای در شرایطی امضا کرد که این لایحه به تصویب مجلس نرسیده بود. بنابراین دولت حس روحانی طبق اصل۷۷ قانون اساسی که میگوید تمام قراردادها و...باید به تصویب مجلس برسد، تصمیم گرفت این لایحه را به مجلس هم بفرستد! 🔻این لایحه دارای جزئیات مهم و حساسی است از جمله مهم ترین آن بحث مربوط به دادن شفافیت کامل به دیگر کشورها در خصوص تمام تبادلات و تراکنش های ایران است. از سویی دیگر عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران(طبق چیزی که در fatf منظور است) فقط در شرایطی امکان پذیر است که جمهوری اسلامی ایران حمایت از حزب الله و سایر نیروهای مقاومت که در منطقه علیه گروههای تروریستی چون داعش مقابله میکنند، دست بردارد و از فعالیت سپاه قدس در منطقه جلوگیری کند. آن هم در شرایطی که عربستان سعودی و اسرائیل ناظران fatf هستند! 🔻نکته قابل توجه در این است که دولت و مجلس علی رغم شبهات فراوانی که در مفاد این لایحه وجود دارد و انتقادات گسترده مردمی که به آن شده، از شدن جزئیات این لایحه ی سرنوشت ساز جلوگیری میکنند! دقیقا مشابه همان رفتار محرمانه سازی مفاد برجام! منطق دفاع دولت از این لایحه هم جالب است. مثلا آقای شمخانی گفته اند: "همه دنیا آن را پذیرفته اند فقط ما قبول نکردیم"... 🔻اما نمایندگان مجلس به مسکوت ماندن ۲ماهه ی بررسی fatf رای دادند. این میزان زمان هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید. فرصت برای منتقدین این لایحه هست که در این مدت به آگاه سازی و اقناع مستدل افکارعمومی در محیط واقعی بپردازند. تهدید است از این جهت که تصویب fatf پیش شرط اصلی برای مذاکره با ایران است. بنابراین دولت و مجلس فعلی تمام تلاشش را برای تصویب آن میکند. از طرفی دیگر نمایندگان فعلی مجلس بارها نشان داده اند که یک وعده شام و یا امتیاز به حوزه انتخابی شان میتواند به راحتی رای آن ها را ۱۸۰ درجه عوض کند. 🔻مسکوت ماندن بررسی fatf از سوی مجلس آن هم در شرایطی که طبق گفته حجت الاسلام رجبی عضور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: " موافق تصویب fatf است" میتواند تنها برای آرام شدن افکار عمومی و خوابیدن سروصدای منتقدین باشد تا در فرصتی دیگر به تصویب برسد.
پرده نگار مکانیزم FATF
نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 خرداد.pdf
133.6K
file:///C:/Users/Nosrat/Desktop/نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 خرداد.pdf
کتاب مذاکره با آمریکا، عامل پیشرفت یا زوال اقتصادی پیشبینی ها در خصوص نسبت بین مذاکرات هسته ای و وضعیت اقتصادی را در این کتاب مطالعه نمایید
اینفوگرافی : زکات فطره امسال چقدر است ؟
هدایت شده از هم قلم
🌀چقدر حوزه علمیه در بیان عارفانه دین و معارف الهی موفق بوده است⁉️ 🔰ذکر عوالم عرفانی، بیدارکننده برخی از احساسات گمشده انسان است. چرا انسان‌ها به عرفان‌های کاذب روی می‌آورند؟ چون احساس نیاز می‌کنند. امام خمینی ره فرمودند:«كسانى كه دعوت به‌صورت محض مىكنند و مردم را از آداب باطنيّه باز مىدارند و گويند شريعت را جز اين صورت و قشر معنى و حقيقتى نيست، شياطين طريق إلى اللّه و خارهاى راه انسانيّتند» 💠♦️🔸🔹🔹 ✅ 🔻ذکر عوالم عرفانی، بیدارکننده برخی از احساسات گمشده انسان است. چرا انسان‌ها به عرفان‌های کاذب روی می‌آورند؟ چون احساس نیاز می‌کنند. 🔻مراکز علمی حوزوی در بیان عارفانه دین و معارف الهی به زبان تبلیغی ضعیف عمل کرده است. امام خمینی ره فرمودند:«كسانى كه دعوت به‌صورت محض مىكنند و مردم را از آداب باطنيّه باز مىدارند و گويند شريعت را جز اين صورت و قشر معنى و حقيقتى نيست، شياطين طريق إلى اللّه و خارهاى راه انسانيّتند، و از شرّ آنها بايد به خداى تعالى پناه برد كه نور فطرت اللّه را كه نور معرفت و توحيد و ولايت و ديگر معارف است در انسان منطفى مىكنند»(آداب الصلاة، ص154). 🔻برخی طبعشان اقتضاء دارد تا از معرفت خدا بشنوند، اصلاً به منافع دنیایی معارف دینی کار ندارند. بیان عارفانه دین، پاسخگوی نیاز این تیپ از مخاطبان است. 🔻گاهی معرفت به خدا، معرفت به لطف خداست. مثلاً انسان می‌تواند از حجم آیات الهی، متوجه لطف خدا به خودش شود. می‌توان با قرآن، به معرفت خدا رسید. در روایت فرمود: خداوند در کلامش تجلی کرده است؛ فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِه»(نهج البلاغه، ص204). 🔻ملبغ لازم است لحظاتی مخاطب خود را از دنیا جدا کند، و به عالی‌ترین نقطه یعنی معرفت خدا برساند. البته نباید از آسیب‌های بیان عارفانه دین غفلت بورزد که ممکن است به‌جای معرفت خدا، مرید دور خودش جمع کند. یا در اثر عدم رسیدن به این مقامات مردم را دچار یاس و نومیدی نکند. 🔻تبلیغ دین فقط انگیزه‌مند کردن افراد برای رفتار دینی یا بازداشتن از این دنیا نیست بلکه تبلیغ دین یعنی واردکردن مردم به معرفتی به خدا و اولیاء خدا و خوبی‌ها است. 👤 علیرضا پناهیان کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
هدایت شده از هم قلم
🌀مبلغ باید قدرت تشخیص اولویت‌ها و آینده‌نگری داشته باشد! 🔰«مسائل» هر مبلغ نشان از «میزان عقل او» است. تشیخص مسئله، قدرت عقل انسان را نشان می دهد. مثلا مسئله اصلی در خانواده چیست؟ تواضع زن نسبت به مرد. ✅ | ⭕️ بخش اول: اصول مربوط به «پیام دهنده و مبلغ» | 6 مبلغ عاقل باشد. 🔻مبلغ، لازم است از عقل وافر بهره‌مند باشد؛ یکی از معیارهای اصلی برای سنجش عقل، «قدرت تشخیص اولویت‌ها» است. فرمود:«لَيْسَ الْعَاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لَكِنَّ الْعَاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»(مطالب السئول ص 49). مثلا باید بتواند تشخیص دهد که عدالت مهم تر است یا ولایت؟ ویژگی دوم عاقل این است که قدرت آینده نگری و دور اندیشی را دارد و می تواند عاقبت ها را دقیق بنگرد و ببیند. فرمود:«أَعْقَلُ النَّاسِ أَنْظَرُهُمْ فِي الْعَوَاقِب»(غرر،217). دور اندیشی انسان را معاد اندیش و سیاسی می کند. 🔻مبلغ، کسی است که آغاز منبر مسئله را مطرح می کند و می خواهد آن را حل کند. «مسائل» هر مبلغ نشان از «میزان عقل او» است. تشیخص مسئله، قدرت عقل انسان را نشان می دهد. مثلا مسئله اصلی در خانواده چیست؟ تواضع زن نسبت به مرد. 🔻یکی از راه های افزایش عقل، «قبول مدیریت» است. فرمود:«مَنْ وَلَّي عَلَي عَشْرَةٍ كَانَ لَهُ عَقْلُ أَرْبَعِينَ وَ مَنْ وَلَّي أَرْبَعِينَ كَانَ لَهُ عَقْلُ أَرْبَعُمِائَةِ؛ هر كه زمامدار ده تن شود عقل چهل تن دارد و هر كه زمامدار چهل تن شود عقل چهارصد تن دارد»(نهج الفصاحه، ص727) مبلغی که مجموعه‌ای از انسان‌ها را مدیریت کند نقش دلسوزانه و پدرانه را ایفاء می‌کند، بهتر می‌تواند تبلیغ کند. یا فرمود:«مَنْ تَرَكَ الِاسْتِمَاعَ مِنْ ذَوِي الْعُقُولِ مَاتَ عَقْلُهُ»(کنزالفوائد، ج1، ص199) یا فرمود:«مَنْ جَانَبَ هَوَاهُ صَحَّ عَقْلُهُ.»(کنزالفوائد، ج1، ص199). 👤 علیرضا پناهیان کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
هدایت شده از هم قلم
🌀مبلغ باید شرح صدر داشته باشد 🔰 گاهی اگر سخنران، حرف آخر را اول بزند، جاذبه سخنرانی از بین می‌رود. اگر سخنران، حلم نداشته باشد، عیب‌های مخاطب را تحمل نخواهد کرد، ممکن است در سخنرانی، حرف‌هایی بزند که موجب شود مخاطب از دین‌گریزان شود و آنان را تکفیر کند. ✅ | ⭕️ بخش اول: اصول مربوط به «پیام‌دهنده و مبلغ» | 2⃣ شرح صدر داشته باشد 🔻مبلغ باید شرح صدر داشته باشد؛ و آستانه تحملش بالا باشد. فرمود: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»(الشرح،1). امیرالمؤمنین فرمود: علم با حلم درآمیخته شده است.«يَمْزُجُ الْعِلْمَ بِالْحِلْمِ»(امالی صدوق، ص 573). 🔻ازلحاظ تکنیک سخنوری هم باید مبلغ صبور باشد، گاهی اگر سخنران، حرف آخر را اول بزند، جاذبه سخنرانی از بین می‌رود. اگر سخنران، حلم نداشته باشد، عیب‌های مخاطب را تحمل نخواهد کرد، ممکن است در سخنرانی، حرف‌هایی بزند که موجب شود مخاطب از دین‌گریزان شود و آنان را تکفیر کند. 🔻 در تحقیقات علمی، اگر عالمان دینی، حلم نداشته باشند از نتایج تحقیقات خودشان زود راضی شده و دست از تحقیق می‌کشند. در مقام فهم و بیان دین، شرح صدر لازم است. 🔻 اگر مبلغ شرح صدر داشته باشد دچار جمود و تحجر نمی‌گردد و بیشتر مخالفان خودش را تحمل می‌کند؛ و درباره بی‌دینان، قضاوت عجولانه نمی‌کند. مبلغ با آرامش مطلب خود را به مخاطب منتقل می‌کند و این ویژگی تکنیک ساز است. 🔻راه‌حل کسب این اصول، در تمام این اوصاف، معاشرت با صاحبان چنین ویژگی‌های است. 👤 علیرضا پناهیان کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
هدایت شده از هم قلم
🌀 چرا در اسلام از ، سخن گفته نشده است؟ 🔻 اسلام طرح جایگزین برای «آزادی بیان» دارد و آن است. فرمود: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ»(احزاب، 39). البته آزادی بیان اهمیت دارد، اگر نباشد، حق گفته نمی‌شود. اولیای الهی در عمل، به آزادی بیان، نسبت به دیگران، بسیار بها دادند اما هیچ‌گاه آزادی بیان را به‌عنوان «شعار و شعائر» مطرح نکردند. 🔻 دین با مکانیسم دیگری، آثار آزادی بیان را محقق می‌کند. آن مکانیسم این است که کسی که حرف حق برای گفتن دارد، با شجاعت و بدون ترس آن را بیان کند. آفات شجاعت در بیان دادن، بسیار کمتر از آزادی بیان است. 🔻 با شعار آزادی بیان، اهل باطل که ترسو هستند. جسارت و جرئت بیان حرف باطل را پیدا می‌کند. به‌جای شعار آزادی بیان، طرح و شعار اسلام شجاعت دادن به بیان است. در چنین شرایطی اهل باطل، چون ترسو هستند، دچار خودسانسوری خواهند شد. چراکه فرمود: «الْخَائِنُ خَائِف»(تبنیه الخواطر، ص 84) حداقل کسانی که فکر می‌کنند، حرف حقی دارند، حرف بزنند هرچند حرفشان باطل باشد؛ اما کسانی که یقین به بطلان حرفشان دارند و از سر مرض حرف می‌زنند، نتوانند به خاطر ترس آن را مطرح کنند. 🔻 ازآنجاکه سخن باطل، نسبت به‌حق، بیشتر نشر می‌یابد و هم بیشتر پذیرفته می‌شود، نباید با طرح شعار آزادی بیان، به سخن باطل میدان داده شود. 👤 علیرضا پناهیان کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
هدایت شده از هم قلم
🔰در بیان هنرمندانه و واضح دین محدودیت‌هایی وجود دارد 🔻عملیات هدایت، باید توأم با نوعی ابهام باشد. و نمی‌توان در جهت تبیین، به‌صورت مطلق، آشکارسازی صورت گیرد. به خاطر همین، نقش تفکر در تبلیغ دین ویژه است. می‌فرماید:«وَ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْراضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقاً فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِي السَّماءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلين؛ و اگر اعراض آن‌ها بر تو سنگين است، چنانچه بتوانى نقبى در زمين بزنى، يا نردبانى به آسمان بگذارى (و اعماق زمين و آسمان‌ها را جستجو كنى، چنين كن) تا آيه (و نشانه ديگرى) براى آن‌ها بياورى! (ولى بدان كه اين لجوجان، ايمان نمىآورند!) امّا اگر خدا بخواهد، آن‌ها را (به‌اجبار) بر هدايت جمع خواهد كرد. (ولى هدايت اجبارى، چه سودى دارد؟) پس هرگز از جاهلان مباش!)»(الأنعام،35) 🔻علامه طباطبایی ذیل آیه می‌فرماید:«مراد از آيه در" فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ..."، چيزى است كه مشركين را مجبور به ايمان كند نه صرف معجزه.... پس معلوم می‌شود مراد از آيه صرف معجزه نيست، بلكه چيزى است كه سلب اختيار از آنان كند، و اين هم با دعوت الهى سازگار نيست».»(ترجمه تفسیر المیزان، ج7، ص91). مبلغ، در انتقال پیام دین، محدودیت در انتخاب حرف‌های صحیح دارد. آیه نشان‌دهنده و توضیح‌دهنده حق است. پس آیه، آیه است. دروغ یا کذب نیست. ولی نباید از هر آیه‌ای استفاده کرد به‌گونه‌ای که فرد قدرت انتخاب خودش را از دست دهد. بی‌اراده حق را بپذیرد. 🔻پیامبر در مقام تبلیغ، اعراض کافران را می‌بینند، برای همین به دنبال آن هستند که کلام مؤثری را به کار بگیرند. برای اینکه کلام مؤثر باشد، نیاز به دلایل تمام‌کننده و قانع‌کننده دارند. گاهی این دلایل، آن‌قدر روشن هستند که نه‌تنها جایی برای فرار مخاطب نمی‌گذارند بلکه مخاطب را بی‌اراده و بدون امتحان وادار و مجبور به پذیرش حق می‌کنند. پیامبر ص نباید از هر آیه‌ای برای اثبات حق به‌گونه‌ای که از مخاطب سلب اختیار کند، استفاده کند. 🔻این آیه تصریح دارد که در بیان هنرمندانه و واضح دین محدودیت‌هایی وجود دارد. مبلغ گاهی اوقات نمی‌خواهد این محدودیت‌ها را بپذیرد و می‌خواهد به هر قیمتی شده است مخاطب را تسلیم کند. 👤 علیرضا پناهیان کانال تخصصی «دانش تبلیغ دین» 🆔https://eitaa.com/Daneshetabliqedin
اعمال شب عیدفطز
اعمال شب عیدفطر شب عيد فطر، شب نزول رحمت الهي و شبي است كه گناهان انسان آمرزيده ميشود. در روايات آمده است كه فضيلت اين شب از شب قدر كمتر نيست. شب عيد فطر شبي است كه خداوند عطايا و پاداشهاي خود را به مؤمنان روزهدار ميدهد. مهمترين اعمال اين شب عبارت است از: 1 ـ غسل كردن بعد از غروب آفتاب 2 ـ استهلال (جستجوي ماه نو) و خواندن دعاي ويژه رؤيت هلال ماه 3 ـ احياء آن شب به نماز و دعا و استغفار و بيتوته كردن در مسجد 4 ـ خواندن زيارت امام حسين(ع) كه ثواب بسيار زيادي دارد 5 ـ گفتن ذكر «يا دائمَ الفَضلِ عَلَي البَرَّيهِ يا باسِطَ الْيَدَينِ بِالْعَطِيّهِ يا صاحِبَ المَواهِبِ السَّنيّة صلِّ علي مُحَمّدٍ وَ الِهِ خَيرِ الوَري سجَّيةً واغفِر لَنا يا ذَالعُلي في هذَهَ العَشّيِةِ»1 ده مرتبه 6 ـ خواندن ده ركعت نماز به منظور پذيرش اعمال و عبادات ماه رمضان 7 ـ وداع كردن با ماه مبارك رمضان در اين جا دعاهاي امام سجاد(ع) كه در رابطه با وداع با ماه مبارك ميباشد، خوانده شود. 8 ـ محاسبه نفس 9 ـ كنار گذاشتن زكوة فطره 10 ـ خواندن دعاي ندبه و دعا كردن به منظور فرج آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف 11 ـ افطار كردن با خرما —--------------------------- 1ـ مفاتيح الجنان، چاپ اسوه، ص 427.