هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر مبارک رهبر فصلالخطاب است
🔺انتقاد آیتالله علوی گرگانی از مسئولینی که از رهبری جلو میزنند و یا عقب میمانند؛آدمی که نفهم باشه یا از آقا جلو میوفته یا عقب میمونه.
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از وقتی جنگ رخ داده، سیل تقاضای کالا از روسیه به ایران سرازیر شده و نباید این فرصت را از دست بدهیم
🔺جلیل جلالیفر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با «نود اقتصادی»: روسیه براساس واقعیتها در مذاکرات از آمریکا تضمین خواسته است./ آمریکاییها و غربیها باید تضمین بدهند و تحریم روسیه را برای محدود کردن ایران بهانه نکنند./ کسانی که در جامعه ادعای روشنفکری دارند و در کشور قبلا مسئولیت داشتند به جو روسیه هراسی دامن میزنند./ صادرات به روسیه چه ربطی به زیر سلطه این کشور رفتن دارد؟
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مهدی باکری و برادرش که با سنگ جلوی تانک ها ایستاده بودن
🔺۸ سال اینجوری جلوی کل دنیا وایسادن ولی اجازه ندادن یک وجب از خاک ایران عزیزمون کم بشه...
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
🖼 تراز مالی ۲۵ اسفند
دولت پول نازنین زاغری را بلافاصله بین مردم توزیع کرد
🆘 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درسی فراموش نشدنی از شهید باکری برای مسئولین ایران!
🔹 به مناسبت سالروز شهادت فرماندهای که از همه نظر الگو بود، شهید مهدی باکری
هدایت شده از خزینة الجواهر
وارث_خدابازگرداننده_بشر_از_سلطه_ی_نفس .mp3
5.47M
🌸💫بسمالله الرحمن الرحیم 💫🌸
#وارث_خدابازگرداننده_بشر_از_سلطه_ی_نفس
میلاد امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد
💠اللهم عجل لولیک الفرج 💠
🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم الشریف و اهلک اعدائهم اجمعین 🌸
17.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنان بی سابقه حاج آقا پناهیان درباره اخبار #یمن
🔹 حجت الاسلام پناهیان: روز #نیمه_شعبان روز جهانی مستضعفان جهان است . نیمه شعبان امسال بیایید در اندیشه #نجات_مستضعفین_یمن باشیم.
🔹اینها همان مستضعفانی هستند که وارثان زمین میشوند.
🔹امسال بیایید کمکهای خود را برای پیروزی مردم یمن اختصاص بدهیم
🔹مردم یمن به عشق وعده های آخرالزمانی است که مقاومت میکنند.
🔹یمنی ها از همه به نقطه ظهور نزدیکترند
🔹به وقت ظهور مردم یمن زودتر از همه خود را به یاری امام زمان خواهند رساند
🔹منتظران ظهور قرنهاست که منتظر قیام مردم یمن هستند.
🔹آیت الله العظمی بهجت فرمودند منتظر اخبار یمن باشید...
✅تنگی یا وسعت قبر بسته به کوچکی یا بزرگی روح ماست!
✍️استاد مسعود عالی: عالم برزخ فشاری به کسی نمیآورد. این فشار، انعکاس و پژواک دنیا است که در عالم برزخ به ما برمیگردد. درواقع فشار قبر، عذابها، سختیها و گرفتاریهایی است که بخشی از آن به دلیل آلودگیهای اخلاقی و رفتاری و اعتقادی ما و بخش دیگر آن به خاطر انس به دنیا است؛ زیرا کندهشدن از دنیا برای ما سختی دارد.
فیض کاشانی میگوید که تنگی یا وسعت قبر بسته به کوچکی یا بزرگی روح ماست. روحی که در این دنیا کوچک است یعنی روحی که حسادت و کینه دارد و در همین دنیا هم با خودش درگیر است، این فرد وقتی به عالم برزخ برود، فشارهای خودش را منتقل میکند و فشار قبر او همین است ولی روحی که بزرگ است یعنی گذشت دارد و از کسی کینه ندارد و به دیگران اعتماد دارد، این فرد در همین دنیا برایش بهشت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍️سخنرانی استاد عالی
🎬موضوع: از بیماری، بیقراری نکن
هدایت شده از منتظران ظهور
من ....
نه شیعه ی اهل کویته بلوچستان پاکستانم
که گوشت و خونم به جرم شیعه بودن گاه و بی گاه به در و دیوار شهر بپاشد😓
نه شیعه اهل ارومچی چین هستم که کلاس های درس حوزه و مراسم کفن و دفن برگزاری مراسمات جشن و عزا ی اهل بیت را ممنوع کرده باشند و مخفیانه و به دور از دید حکومت شیعه گری کنم...😓
نه شیعه ی اهل کره جنوبی هستم که حتی یک عالم شیعی در دسترس برایم وجود نداشته باشد و تمام مراجعات دینی ام اینترنتی برطرف شود!😓
نه شیعه قطیف عربستان که برای فعالیت های دینی سیاسی ام تحت پیگیرد قانونی و در انتظار اعدام باشم!؟😓
نه شیعه ی هند هستم که بریزند وسط عزاداری های دست جمعی مان
و نام حسین و خون در دهانم باهم آمیخته شود...😓
نه شیعه منامه بحرینم که در زندان ها حبس شده باشم و حکومت آل خلیفه منتظر که ویروس کرونا را وارد زندان ها کند تا نسل کشی بیولوژیکی در زندان برایم رقم بخورد😓
نه شیعه اهل میرزا اولنگ افغانستان که تکه تکه اعضای بدنم سنگفرش خیابان ها شود😓
آری من شیعه ایرانم و حتی یک زخم.! نه تو بگو اصلا یک اخم ..! به خاطر شیعه بودنم متحمل نشده ام..
همیشه راحت و آسوده در فرم ها جلوی کلمه ی دین ، نوشته ام
اسلام-تشیع.!
هر عید و شهادت خاندان مولا علی و فرزندانشان بوده لیست هیات ها بوده که ردیف میشد تا انتخاب کنیم کجا برویم.!
من نه حتی یک زخم برداشته ام و نه حتی میدانم شیعه بودن در هرجای این دنیا جز ایران چه هزینه ها و چه رنج هایی بر تن شیعیان گذاشته
و اگر برسد آن زمان که بپرسند برای رسیدن تشیع به بعد خود چه کرده ای زبانم بسته است و سرم پایین در مقابل انچه برادران و خواهران شیعه ام در جای جای دنیا به غیر از ایران متحمل شدند تا بماند نسل و راه دوستداران مولا علی و فرزندانش ...
پی نوشت:
راحت آسوده در مجالس علی و اولاد علی قد کشیدیم و ندانستیم خیلی ها برای شیعه بودن و شیعه ماندن چه خون دل ها خورده اند
به راستی برای رسیدن تشیع به کل دنیا که هیچ برای نسل بعدی همین ایران خودمان چه کار کرده ایم.!😰😰
هدایت شده از منتظران ظهور
🔴 یک عمل ویژه برای بخشش گناهان و حاجت روایی در شب نیمه شعبان
🔵 هرکس شب نیمه شعبان
صد مرتبه سبحانالله،
صد مرتبه الحمدالله،
صد مرتبه اللهاکبر
صد مرتبه لااله الا الله
بگوید خداوند گناهان گذشتهاش را میآمرزد و حوائج دنیا و آخرتش را برآورده میکند.
📚 مفاتیح الجنان، اعمال نیمه شعبان
ـ ـ ـ ـــــ❁ـــــ ـ ـ ـ
#نیمه_شعبان
#ماه_شعبان
هدایت شده از منتظران ظهور
توصیہ آیت الله ڪشمیرےبراےرفاقت با #امام_زمان(عج)🌹
روزےیڪ ساعت با حضرت خلوت ڪنہ، متوجہ حضرت بشوید.
زیارت «سلام علے آل یاسین» را بخواند.
بعد زیاد بگویید: «یا صاحب الزمان اغثنے، یا صاحب الزمان ادرکنے، المستعان بک یابن الحسن»، زیاد بگویید،
توسل بکنید بہ ایشان، یک خرده رفاقت پیدا مےشود...
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از منتظران ظهور
⚜️ #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه) فرمودند:
🔅«اگر طلب آمرزش بعضی از شما برای همدیگر نبود، هر کس روی زمین بود هلاک می گردید، مگر شیعیان خاصی که گفتارشان با کردارشان یکی است».
📗 کمال الدین و تمام النعمه، ص ۳۲۱.
هدایت شده از منتظران ظهور
حکیمه گوید:
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمود:
فرزندم را نزد من آور. من سرورم را آوردم... امام فرمود:
فرزندم! سخن بگو! نوزاد پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اکرم و پدران بزرگوارشان علیهمالسلام آیات پنج و شش سوره قصص را تلاوت فرمود؛
«وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِینَ، وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ؛
و میخواستیم بر کسانى که در زمین به زبونى کشیده شدهاند منّت نهیم و آنها را پیشوایان [مردم ] گردانیم و ایشان را وارثان [زمین ] کنیم و در زمین قدرتشان دهیم و به فرعون، هامان و سپاهشان چیزى را که از آن حذر داشتند نشان دهیم».[۱]و[۲]
۱. قصص: ۵و۶؛
۲. الغیبة، شیخ طوسی، ص۲۳۶،ح۲۰۴.
#نیمه_شعبان
هدایت شده از منتظران ظهور
📘#داستانهایبحارالانوار
💠در تنگنای سخت
🔹ابو هاشم میگوید:
یک وقت از نظر زندگی در تنگنای شدید قرار گرفتم.
به حضور امام هادی علیه السلام رفتم، اجازه ورود دادند. همین که در محضرشان نشستم، فرمودند:
"ای ابو هاشم! کدام از نعمتها را که خداوند به تو عطا کرده میتوانی شکرانه اش را به جای آوری؟"
🔹من سکوت کردم و ندانستم در جواب چه بگویم.
آن حضرت سخن آغاز کردند و فرمودند:
" خداوند ایمان را به تو مرحمت کرده به خاطر آن بدنت را بر آتش جهنم حرام کرده و تو را عافیت و سلامتی داده و بدین وسیله تو را بر عبادت و بندگی یاری فرموده و به تو قناعت بخشیده که با این صفت آبرویت را حفظ کنی.
🔹آنگاه فرمودند:
"ای ابوهاشم! من در آغاز این نعمتها را به یاد تو آوردم، چون میدانستم به جهت تنگدستی از آن کسی که این همه نعمتها را به تو عنایت کرده به من شکایت میکنی.
اینک دستور دادم صد دینار (طلا) به تو بدهند آن را بگیر و به زندگی ات سامان بده! و شکر نعمتهای خدا را به جای آور!"
📚بحار: ج ۵۰، ص ۱۲۹
حجتالاسلام رفیعی:
۳ اثر مهم دعا برای امامزمان(عج)
یک استاد حوزهعلمیه با اشارهبه اهمیت دعا برای ظهور امامزمان(عج)، گفت: بسیاری میگویند خدا که خودش ولیّاش را حفظ و او روزی ظهور میکند، دعای من در این میان چه اثری دارد؟ ... این دعا سه اثر مهم دارد.
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: امام زمان(عج) فرمودند: «اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم» (برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است). این گفته حضرت حجت(عج) است که از منتظران می خواهند برای تعجیل در ظهورشان دعا کنند، فارغ از این تاکید امام عصر(عج) در بسیاری از مجالس و محافل نیز سخنران به تضرع و التماس از مخاطبان می خواهد که برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) دعا کنید، اما علت چیست؟ برای بسیاری این پرسش پدید می آید که «چرا باید برای امام زمان(عج) دعا کنیم در حالی که ظهور ایشان قطعی است؟».
حجت الاسلام «ناصر رفیعی»، استاد اخلاق طی سخنانی به بررسی این مسئله پرداخته است. در ادامه حاصل سخنان وی تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام رفیعی در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که «چرا باید برای امام زمان(عج) دعا کنیم؟»، گفت: این سوال بسیاری از افراد است، آنها می گویند خدا که خودش ولیّاش را حفظ می کند و او روزی ظهور می کند، دعای من در این میان چه اثری دارد؟
این استاد اخلاق ادامه داد: دعای ما دو اثر و بلکه سه اثر دارد، اول یاد امام زمان(عج) کردن است، یاد امام زنده می ماند، دوم آنکه دعای ما در حق معصوم تاثیر دارد و سوم اینکه دعای ما سبب می شود که امام زمان(عج) نیز در حق ما دعا کنند.
وی تصریح کرد: شخصی به نام «عبدالرحمن» از اهالی اصفهان که شیعه نبود، در زمان امام هادی(ع) زندگی می کرد، این شخص تعریف کرده است که اوضاع مالی ام به هم ریخته بود و می خواستم به سامرا نزد متوکل عباسی بروم و شکایت کنم. (سامرا در آن زمان یک شهر نظامی بود و امام هادی(ع) نیز آنجا زندگی می کرده است)، این مرد به سامرا می رود و در راه می شنود که می گفتند: بروید عقب راه را باز کنید ابن الرضا(ع) می آید (به امام هادی(ع) ابن الرضا می گفتند).
حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: آن مرد سوال کرد که ابن الرضا(ع) کیست؟ پاسخ دادند: او امام شیعیان است و متوکل احضارش کرده و او را نزد متوکل می برند و فعلا شخص متوکل ملاقات ندارد. آن مرد تعریف می کرد که گوشه ای ایستادم و دیدم جوانی خوش سیما و نورانی سوار بر مرکب زیر لب دعا می کند، پیش خودم گفتم متوکل آدم خبیثی است، نکند او را شهید یا زندانی کند؟ در دلم گفتم خدایا من از مشکل خود گذشتم این سید اولاد پیغمبر(ص) را حفظ کن(با اینکه عبدالرحمن شیعه هم نبود).
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در همان لحظات امام هادی(ع) مقابل عبدالرحمن رسید و فرمود: دعای تو در مورد من مستجاب شد و خطری به من نمی رسد اما ما نیز سه دعا برایت می کنیم، اینکه خداوند عمرت را طولانی کند، مال زیاد به تو بدهد و فرزندان سالم به تو عطا کند. این مرد دیگر نزد متوکل نرفت و برگشت و البته به تشیع مشرف شد. وقتی این ماجرا را تعریف می کرد هفتاد سال سن داشت در حالی که امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به شهادت رسیده بودند و آن مرد بسیار ثروتمند بود، خداوند به او 10 فرزند پسر عطا کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: می خواهم بگویم دعا برای امام زمان(عج) اثر دارد، امام حسین(ع) فرمود: «ما دوازده مهدی هستیم»، مهدی یعنی هدایت شده.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
جعل سطحی خبر فارس توسط ضدانقلاب/انکار برای فرار از حقارت شکست
🔹امروز رسانههای معاند مدعی شدهاند که واشنگتنپست با استناد به یکی از خبرهای خبرگزاری فارس گزارشی درباره حمله موشکی سپاه به مقر موساد منتشر کرده، ولی فارس، همان گزارش را ترجمه و منتشرکرده کرده تا اثبات کند که هسته موساد در اربیل هدف قرار گرفته است!
🔸واقعیت این است که واشنگتنپست در بخشی از مقاله خود خبر فارس را بهعنوان «روایت ایران از حمله موشکی اربیل» آورده، اما در آن پاراگراف حرفی از حضور موساد در اربیل گفته نشده است.
اما منبع خبر فارس کجاست؟
🔸واشنگتنپست در اواسط مقاله خود نوشته: «یک مقام آمریکایی به نقل از همتای عراقی خود گفته که اهدافی که به آنها موشک خورده مربوط به موساد بوده است.» همین بخش نیز مورد استناد خبرگزاری فارس قرار گرفته است.
🔹جزئیات این گزارش را در اینجا بخوانید
@FarsNewsInt
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسه امروز خود تاکید کردند با توجه به اینکه وظیفه قانونگذاری برعهده مجلس است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
#فوری| زمینلرزه ۶ ریشتری در هرمزگان
🔹زلزلهای حدود ۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین دقایقی پیش استان هرمزگان در جنوب ایران را لرزاند.
🔹به گفته رسانههای عربی، شدت زمینلرزه در نزدیکی «بندر لنگه» بهحدی بوده که در دبی و دیگر شهرهای امارات نیز بهوضوح احساس شده است.
🔹دقایقی بعد دو پسلرزه ۴.۱ و ۴ ریشتری دوباره کوخرد در هرمزگان را لرزاند.
@Farsna
✨«هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ.»✨
✅ از امام باقر علیه السلام از برترى #شب_نيمه_شعبان سؤال شد.
حضرت در جواب فرمودند:
‼️«هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
آن، #برترين_شب پس از شبِقدر است. در آن شب خداوند #احسانش را به بندگان بىدريغ عطا مىكند و آنان را با لطف خود #مىآمرزد. پس در آن شب براى نزدیک شدن به خدا #تلاش كنيد.
به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواست کنندهای را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است، بازنگرداند.
📔منبع: مصباح المتهجد، ص831؛ امالی، شيخ طوسی، ص297
{ @etelaresanihamedan }
💫فضیلت شب نیمه شعبان
❇️عَنْ أَبِي يَحْيَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ عَلَیهِ السَّلامُ عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ: إِنَّهَا لَيْلَةٌ آلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يَرُدَّ فِيهَا سَائِلًا مَا لَمْ يَسْأَلِ اللَّهُ مَعْصِيَةً
✍🏻حضرت صادق علیه السلام فرمود:
از حضرت باقر علیه السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد.
آن حضرت فرمود:
خداوند به ذات مقدّسش قسم خورده است كه هيچ سائلي را در شب نیمهی شعبان از درگاه خود دست خالي برنگرداند 😍♥️
مادامیكه خواستهی او معصيت نباشد!
📚بحارالأنوار،ج98، ص409 به نقل از اقبال الاعمال
{ @etelaresanihamedan }
🌸 منبر نیمه شعبان
✅ شب نیمه شعبان شب برات
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه« براتم» دادند
💠 «شعبان» ماه هشتم از ماه های قمری است که بعد از ماه رجب و قبل از ماه رمضان قراردارد. جمع آن« شعبانات» و« شعابین» است. این نام از ریشه «شعب» گرفته شده که هم بر جایی و افتراق و هم بر فراهم آمدن و اجتماع دلالت دارد. بعضی از اهل لغت گفته اند «این واژه از اضداد است» ولی دیگران آن را از باب اختلاف لغات دانسته اند .کلمه «شَعب» به معنی امت و قوم نیز از همین ریشه گرفته شده است. چنان که خداوند فرمود: «و جعلناکم شعوباً و قبائل و...؛(1) شما را از امت ها و قبیله ها قرار دادیم».
وجه نام گذاری شعبان، طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) آن است که خیر بسیار( ماه رمضان) از آن منشعب می گردد(2) و نیز گفته شده:« چون شعبه های رحمت خدا در آن بسیار است ،شعبانش نامند »یا به جهت آنکه روزی های بندگان خدا در این ماه بسیار منشعب می شود و حسنه مضاعف می گردد. اما عرب جاهلی چون در این ماه برای پیدا کردن آبشخور، یا به منظور غارتگری ،پراکنده و منشعب می شدند، این را وجه تسمیه شعبان پنداشتند. از جهت عظمت و اهمیت این ماه که در مقدمه ماه مبارک رمضان قراردارد، معمولا آن را« شعبان المعظم» تعبیر می کنند و اوصافی برای این ماه پر فضیلت نیز منقول است:
1. «شهر الزینه »:به اعتبار آنکه ثواب حسنات در آن تا هفتاد برابر فزونی می یابد .
2. «شهرالشفاعه»: زیرا هر کس این ماه را روزه بدارد و همچنین هر کس بر محمد و آل محمد (ص) بسیار صلوات بفرستد، پیامبر اکرم ( ص) او را شفاعت می کند.
3. «شهر الرسول»: در چند روایت آمده که این ماه به رسول خدا (ص) اختصاص دارد لذا آن را «شهر الرسول» نامیده اند.(3)
مرحوم آیت الله شهید سید محمد تقی موسوی اصفهانی (فقیه احمد آبادی) صاحب «مکیال المکارم» در کتاب «ابواب الجنات» در وجه تسمیه و علت نام گذاری این ماه به« شهر الرسول» آورده اند:
«در نام گذاری این ماه و نسبت و اختصاص آن به پیامبر (ص )دو وجه به قلب :این بنده عاصی خطور می کند: 1.وجه ظاهری 2.وجه باطنی؛ اما وجه ظاهری آن است که حضرت رسول اکرم (ص) فرموده اند: «حسین منی و أنا من حسین؛ حسین( ع) از من است ومن نیز از حسینم» و چون ولادت امام حسین (ع) در سوم یا به قولی در پنجم این ماه واقع شده است [به همین خاطر] حضرت رسول آن را به خود نسبت داده و فرموده اند:« این ماه من است ».اما وجه باطنی چون شریعت مقدسه اسلام به منزله جان نفس پیغمبر است و غلبه اسلام و شوکت و استیلای آن بنا به وعده خداوند و به مقتضای این آیه شریفه« هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون»(4) به ظهور وجود مبارک حضرت صاحب الزمان حاصل می شود، و از طرفی ولادت باسعادت آن حضرت در نیمه ماه شعبان واقع شده است، لذا حضرت ختمی مرتبت آن ماه را به وجود مبارک خود نسبت داده اند».(5)
سید بن طاووس( ره) در« اقبال الاعمال» روایتی را از« امالی »و «ثواب الاعمال» شیخ صدوق آورده که در بردارنده جمیع معانی بالا درباره شرافت و عظمت این ماه و علت نام گذاری آن به شعبان است.
او می نویسد اصحاب در محضر رسول خدا (ص)سخن از فضایل شعبان کردند، آن حضرت فرمود: «شعبان ماه شریفی است و آن، ماه من است و حاملان عرش(= فرشتگان) آن را بزرگ داشته، حق آن را می شناسند و آن ماهی است که روزی های مردم برای ماه رمضان در آن افزوده گشته، بهشت در آن آراسته می گردد و علت اینکه این ماه شعبان نامیده شده، آن است که روزی مومنان در آن گسترش می یابد و عمل نیک در آن هفتاد برابر می گردد و بدی های انسان در آن فروریخته، گناهان آمرزیده می گردد و اعمال نیک مورد پذیرش قرار می گیرد و خداوند جبارـ جل جلاله ـ به بندگانش مباهات می کند و با نظر رحمت به روزه داران و شب زنده داران شعبان می نگرد و به وجود آنها بر حاملان عرش می بالد».(6)
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 شب نیمه شعبان
نیمه شعبان در فرهنگ نامه ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی »از دوزخ را به بندگان خود می بخشد. و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن ـ نظم ونثرـ بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود: ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم »در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».(7) رامپوری نیز در« غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را« شب برات» دانسته می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند».(8)
حافظ، شب برات راشب قدر دانسته و در غزل معروف خود ،شب قدر و« شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه « براتم» دادند
برات:
اما اینکه« برات »به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در« حافظ نامه»این توضیحات آورده شده است:« برات» از «برائت »عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام ،حواله وجهی دهد».( فرهنگ معین) علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به «ذیل قوامیس عرب» به نقل از« دُزی» می نویسد:«[ برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بری ءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز« برات» اصطلاح کرده اند».(9)
لیله الصک: شب برات را «لیلة الصک» نیز گفته اند. صکّ، معرب چک فارسی و مترادف با برات است، آن روز چهاردهم و در واقع شب پانزدهم شعبان است. رامپوری در فرهنگ «غیاث اللغات »به نقل از« بهار عجم» و« سراج اللغات» آورده که :«شب چک به معنی شب برات است که در آن چراغانی و آتش بازی(= جشن و شادمانی )کنند».(10)
ادامه 👇
ادامه👇
💠 شب برات در تفاسیر
ابوالتفوح رازی ـ مفسّر شیعی ـ ضمن تقل روایتی از ابن عبّاس می نویسد که :«خدای تعالی حکم ها در نیمه شعبان ،فصل کند و در شب قدر به فرشتگان سپرد».(22)
فخر رازی نیز در تفسیر کبیر خود آورده است: «طبق روایتی که عکرمه نقل کرده است ، شب قدر همان «لیلة البرات »است.(23) همچنین میبدی در «کشف الاسرار»به نقل از عکرمه آورده :«اللیلة المبارکه :لیلة النّصف من شعبان ؛خداوند جبرئیل را در آن شب به آسمان دنیا فرو فرستاد تا اینکه قرآن را بر کاتبان املا کند و آن را مبارکه نامیده ،زیرا که آن پرخیر و برکت است به خاطر آنچه که در آن از رحمت فرو فرستاده شده،دعا در آن به اجابت می رسد».(24)
شور آبادی نیز در ذیل آیات اوّلیه سوره دخان آورده است :
«امّا بگفتیم این قرآن را و بفرستادیم جبرئیل را بدین قرآن در شب برکت و آن شب قدر است و گفته اند:«شب چک»(=نیمه شعبان )و بیشتر مفسّران بر آن اند که آن شب قدر است . شور آبادی همچنین درباره «الکتاب المبین »می نویسد:سوگند به نامه هویدا و آن قرآن است و گفته اند :«لوح محفوظ »و گفته اند آن نسختی است که شب قدر کنند و گفته اند :این نسخت به شب برات کنند و آن چهار گونه نسخت بُوَد :یکی نسخت احوال بود به دست جبرئیل و دیگر نسخت ارزاق بود به دست میکائیل ،دیگر نسخت آجل بود به دست عزرائیل ،چهارم نسخت اعمال بود به دست اسرافیل»(25)
با این همه،بیشترین تعبیرات و توصیفات درباره لیلة البرات و شب قدر بودن نیمه شعبان در «کشف الاسرار»میبدی آمده است . او می نویسد:«در آثار آمده که شب نیمه شعبان ،صحیفه عمر به دست عزرائیل دهند،هر که را در آن سال قبض روح بایدکرد ،نامش در آن صحیفه آورده ،یکی به عمارت مشغول گشته،یکی دل بر عروسی نهاده ،یکی با دیگری خصومت در گرفته ،هر کسی کاری و بازاری ساخته ،[در حالی که] نام ایشان در آن صحیفه ، اثبات (=ثبت)کرده».(26)
غزّالی نیز در «کیمیای سعادت »این مضمون را اینگونه آورده است :
«و در اثر است که شب نیمه شعبان ؛صحیفه عمر به دست ملک الموت دهند. هر که را در این سال جان باید گرفت،نام وی در آن صحیفه نوشته بود...».(27)
میبدی در نوبت ثالثه تفسیر خود ،که تأویل عرفانی آیات است ،در ذیل آیات نخستین سوره دخان می نویسد :«حم و الکتاب المبین ،انا أنزلناه فی لیلة المبارکة »(28)این شب مبارک ،به قول بیشتر مفسّران ،شب «نیمه شعبان »است و آن را «مبارک »خوانند از بهر آنکه پرخیر و برکت است همه شب ،داعیان را اجابت است ،سائلان را عطیّت است، عاصیان را اقالت (=گذشت)است ،محبّان را کرامت است .همه ی شب ،درهای آسمان گشاده ،جنّات عدن وفرادیس اعلی (=بهشت های برین )درها باز نهاده ،ساکنان جنّات الخلد بر کنگره ها نشسته ،ارواح انبیا و اولیا فراطرب آمده و از دوست خطاب آید :«هل من سائل فأعطیته ؟هل من مستغفر فأغفر له ؛آیا خواهنده ای هست تا به او ببخشم ؟آیا استفغار کنند ه ای است او را بیامرزم»؟!(29)
نام های شب نیمه شعبان
میبدی در «کشف الاسرار »نام های ذیل را که هر کدام به جنبه ای از عظمت این شب اشارت دارد ،بر می شمارد: «شب نیمه شعبان را نام هاست :شب برات گویند و شب نسخت ،شب فرق و شب عرض ؛هر که در این شب تا دیگر سال از دنیا رفتنی است نسخت آن از لوح محفوظ بردارند و به عزرائیل دهند. گویند:«این شغل تو است تادیگر سال ». هر چه خسف(=کمبوو نقصان )و مسخ (=برگردانیدن صورت کسی یا چیزی ) بُوَد و سیاست و بلیّات و انواع عذاب ،نسخت کنند و به جبرئیل دهند و گویند :«این کار تو است تا دیگر سال هر چه نعمت و راحت و روزی بندگان بود ،نسخت کنند و به میکائیل دهند و هر چه عز و مرتبت و اقبال و دولت بود، نسخت کنند و به اسرافیل دهند.(30)
ادامه 👇
شعبان 1443.pdf
1.09M
🌀 جدول مراقبهی شعبانیه
📝 اعمال و اذکار ماه شعبان
📿 در ماه شعبان با تکرار ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» میگویی: إله و معبود و مطلوبی جز «الله» در هستی نیست.
📿 پس باید دل به او سپرد، و جز او را عبادت نمیکنیم، خالصانه دین را برای او میدانیم، هرچند مشرکان جهتهای فراوان دیگری را پیش روی ما میگذارند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتبها و تئوریهای آنها برگردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#جدول_مراقبه
#مراقبه_شعبان
#شعبان
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ادامه 👇
💠 «صلوة الخیر» در شب نیمه شعبان
یکی از اعمال و آدابی که پیشینیان ،از همه فرقه ها ،در شب نیمه شعبان بدان اهتمام داشته اند . «صلوة الخیر»یا «نماز هزار قل هو الله »است. و این نشان دهنده این مطلب می باشد که همه فرق مذهبی از شیعه و سنّی این شب را عظیم و شریف دانسته و بر اساس روایات رسیده از پیامبر و خاندان او ،آن را همتای شب قدر می دانسته و آن را تا به صبح ،به احیا وشب زنده داری و نذر و نیاز و اطعام می پرداخته اند.
عالم بزرگوار سیّد بن طاووس (ره)در کتاب شریف «اقبال »یکی از اعمال و آداب این شب را اقامه نماز صد رکتعی نوشته و درکیفیت آن می نویسد:
در روایتی درباره فضیلت صد رکعت نماز ـ در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه ـ آمده است ک از رسول خدا (ص)نقل شده :«هر کس این نماز را در این شب بخواند ،خداوند هفتاد بار به او نظر رحمت می کند و در هر نظر ،هفتاد حاجت او ا بر آورده می کند که کمترین آنها ،آمرزش اوست...».(31)
غزّالی در «احیاء علوم الدّین »پس از ذکر کیفیت این نماز می آورد:
«سلف(=پیشینیان)این نماز را اقامت نمودندی و «صلوة الخیر»خواندندی و بر آن جمع شدندی و بسی بودی که به جماعت گزاردندی و حسن [بصری]گفت: «از سی کس از اصحاب پیغامبر شنیدم که هر که در این شب نماز کند، حق تعالی در وی هفتاد نظر رحمت فرماید که به هرنظری ،هفتاد حاجت وی را روا کند و کمتر آن آمرزش است».(30)
«ابن بطوطه»ـ جهانگرد مسلمان ـ از اهتمام مکّیان به این نماز در شب نیمه شعبان و احیای این شب شریف این گونه گزارش می دهد :
«شب نیمه شعبان و از لیالی متبرکّه است . مردم مکّه این شب را به طواف و نماز و عمره می گذراندند. هر دسته پشت سر پیش نماز در مسجد الحرام گرد آمده ،چراغ ها و مشعله ها می فروزند. از اعمال این شب ،صد رکعت نماز است... ».(31)«ابن جبیر»ـ دیگر جهانگرد مسلمان ـ نیز از عنایت مکّیان به این شب و آداب و آیین آن این گونه می نویسد:«این شب مبارک ،نزد اهل مکّه ، به سبب روایتی شریف که درباره آن رسیده ،بسیار بزرگ است . آنان در این شب به اعمال خیر و عبادات از عمره و طواف نماز فرادا و جماعت می پردازند و به چند گونه این اعمال را به جا می آورند . ما ،شب شنبه که همان نیمه شعبان بود به راستی مراسمی بزرگ و اجتماعی ستُرگ در حرم مقدّس ، پس از نماز مغرب دیدیم . مردم ،گروه گروه به خواندن نماز های نافله می پرداختند....هر گروهی را پیش نماز ی بود. حصیرها گسترده و شمع ها افروخته و دل ها از شوق سوخته ....مردم در آن خجسته شب به چند دسته تقسیم شده بودند ،بیشتر آنان «مالکی مذهب»بودند. آن شب از شب های نامداری بود که امید می رود از زبده شب های تقرّب باشد».(32)
«ابن بطوطه» یکی از آیین و آداب مصریان را در این شب ،حضور در زیارت گاه ها می داند و از مشاهدات خود می نویسد که :«مردم مصر شب نیمه شعبان را در گورستان ها [و زیارت گاه ها ]به سر می برند».(33)شمس الدّین دمشقی نیز از آیین بزرگداشت این شب در دمشق این گونه روایت می کند:«دمشق شهری است از روزگار قوم عاد و بس کهن ...در این شهر مسجد جامعی است که غرق در زیبایی ،نکویی ،کمال و جمال است و از شگفتی های گیتی است. شب نیمه شعبان در این مسجد دوازده هزار قندیل با پنجاه قنطار دمشقی ،روغن چراغ زیتون در آن شعله ور می شود،البته این مقدار جز قندیل هایی است که در مسجد های دیگر ،گورستان ها ،خانقا ه ها ،کاروانسراها و بیمارستان های این شهر برافروخته می گردد.»(34)البته شمس الدّین دمشقی ذکر نمی کند که چرا دمشقیان در این شب خاص ،این همه قندیل در اماکن مذهبی بر می افروخته اند ؟! ناگفته پیداست که آنان نیز مانند دیگر مسلمانان ،برای این شب شریف،شکوه و شرافتی ویژه و ارج و مرتبتی والا قائل بوده اند و آن را به احیا،عبادت و شب زنده داری می گذرانده اند.
مقصود از آوردن این شواهد از متون کهن ،آن هم از برادران اهل سنّت و جماعت بدین خاطر بود که بدانیم آنان نیز بر اساس روایات رسیده از پیامبر خاتم (ص)مانند دیگر برادران مسلمان خود ،برای این شب ،عظمتی خاصّ قائل بوده و آن را شب قدر یا همتا و هم ردیف با آن می دانسته اند ،به همین جهت در تعظیم و تکریم آن می کوشیده اند.
ادامه 👇