شعبان 1443.pdf
1.09M
🌀 جدول مراقبهی شعبانیه
📝 اعمال و اذکار ماه شعبان
📿 در ماه شعبان با تکرار ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» میگویی: إله و معبود و مطلوبی جز «الله» در هستی نیست.
📿 پس باید دل به او سپرد، و جز او را عبادت نمیکنیم، خالصانه دین را برای او میدانیم، هرچند مشرکان جهتهای فراوان دیگری را پیش روی ما میگذارند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتبها و تئوریهای آنها برگردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#جدول_مراقبه
#مراقبه_شعبان
#شعبان
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ادامه 👇
💠 «صلوة الخیر» در شب نیمه شعبان
یکی از اعمال و آدابی که پیشینیان ،از همه فرقه ها ،در شب نیمه شعبان بدان اهتمام داشته اند . «صلوة الخیر»یا «نماز هزار قل هو الله »است. و این نشان دهنده این مطلب می باشد که همه فرق مذهبی از شیعه و سنّی این شب را عظیم و شریف دانسته و بر اساس روایات رسیده از پیامبر و خاندان او ،آن را همتای شب قدر می دانسته و آن را تا به صبح ،به احیا وشب زنده داری و نذر و نیاز و اطعام می پرداخته اند.
عالم بزرگوار سیّد بن طاووس (ره)در کتاب شریف «اقبال »یکی از اعمال و آداب این شب را اقامه نماز صد رکتعی نوشته و درکیفیت آن می نویسد:
در روایتی درباره فضیلت صد رکعت نماز ـ در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه ـ آمده است ک از رسول خدا (ص)نقل شده :«هر کس این نماز را در این شب بخواند ،خداوند هفتاد بار به او نظر رحمت می کند و در هر نظر ،هفتاد حاجت او ا بر آورده می کند که کمترین آنها ،آمرزش اوست...».(31)
غزّالی در «احیاء علوم الدّین »پس از ذکر کیفیت این نماز می آورد:
«سلف(=پیشینیان)این نماز را اقامت نمودندی و «صلوة الخیر»خواندندی و بر آن جمع شدندی و بسی بودی که به جماعت گزاردندی و حسن [بصری]گفت: «از سی کس از اصحاب پیغامبر شنیدم که هر که در این شب نماز کند، حق تعالی در وی هفتاد نظر رحمت فرماید که به هرنظری ،هفتاد حاجت وی را روا کند و کمتر آن آمرزش است».(30)
«ابن بطوطه»ـ جهانگرد مسلمان ـ از اهتمام مکّیان به این نماز در شب نیمه شعبان و احیای این شب شریف این گونه گزارش می دهد :
«شب نیمه شعبان و از لیالی متبرکّه است . مردم مکّه این شب را به طواف و نماز و عمره می گذراندند. هر دسته پشت سر پیش نماز در مسجد الحرام گرد آمده ،چراغ ها و مشعله ها می فروزند. از اعمال این شب ،صد رکعت نماز است... ».(31)«ابن جبیر»ـ دیگر جهانگرد مسلمان ـ نیز از عنایت مکّیان به این شب و آداب و آیین آن این گونه می نویسد:«این شب مبارک ،نزد اهل مکّه ، به سبب روایتی شریف که درباره آن رسیده ،بسیار بزرگ است . آنان در این شب به اعمال خیر و عبادات از عمره و طواف نماز فرادا و جماعت می پردازند و به چند گونه این اعمال را به جا می آورند . ما ،شب شنبه که همان نیمه شعبان بود به راستی مراسمی بزرگ و اجتماعی ستُرگ در حرم مقدّس ، پس از نماز مغرب دیدیم . مردم ،گروه گروه به خواندن نماز های نافله می پرداختند....هر گروهی را پیش نماز ی بود. حصیرها گسترده و شمع ها افروخته و دل ها از شوق سوخته ....مردم در آن خجسته شب به چند دسته تقسیم شده بودند ،بیشتر آنان «مالکی مذهب»بودند. آن شب از شب های نامداری بود که امید می رود از زبده شب های تقرّب باشد».(32)
«ابن بطوطه» یکی از آیین و آداب مصریان را در این شب ،حضور در زیارت گاه ها می داند و از مشاهدات خود می نویسد که :«مردم مصر شب نیمه شعبان را در گورستان ها [و زیارت گاه ها ]به سر می برند».(33)شمس الدّین دمشقی نیز از آیین بزرگداشت این شب در دمشق این گونه روایت می کند:«دمشق شهری است از روزگار قوم عاد و بس کهن ...در این شهر مسجد جامعی است که غرق در زیبایی ،نکویی ،کمال و جمال است و از شگفتی های گیتی است. شب نیمه شعبان در این مسجد دوازده هزار قندیل با پنجاه قنطار دمشقی ،روغن چراغ زیتون در آن شعله ور می شود،البته این مقدار جز قندیل هایی است که در مسجد های دیگر ،گورستان ها ،خانقا ه ها ،کاروانسراها و بیمارستان های این شهر برافروخته می گردد.»(34)البته شمس الدّین دمشقی ذکر نمی کند که چرا دمشقیان در این شب خاص ،این همه قندیل در اماکن مذهبی بر می افروخته اند ؟! ناگفته پیداست که آنان نیز مانند دیگر مسلمانان ،برای این شب شریف،شکوه و شرافتی ویژه و ارج و مرتبتی والا قائل بوده اند و آن را به احیا،عبادت و شب زنده داری می گذرانده اند.
مقصود از آوردن این شواهد از متون کهن ،آن هم از برادران اهل سنّت و جماعت بدین خاطر بود که بدانیم آنان نیز بر اساس روایات رسیده از پیامبر خاتم (ص)مانند دیگر برادران مسلمان خود ،برای این شب ،عظمتی خاصّ قائل بوده و آن را شب قدر یا همتا و هم ردیف با آن می دانسته اند ،به همین جهت در تعظیم و تکریم آن می کوشیده اند.
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 شب قدر
عالم عامل ربّانی و مؤیّد به تأییدات سبحانی ،مرحوم سیّد بن طاووس (ره)در کتاب «اقبال »در والایی این شب ،این گونه آورده است :«جدّم ابوجعفر طوسی (شیخ طوسی)به نقل از ابویحیی آورده که ،امام صادق (ع)فرمودند :از پدرم امام باقر (ع)درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد ،فرمودند :«این شب برترین شب بعد از شب قدر است . خداونددر این شب ،نعمت های افزون خود را به بندگانش ارزانی می دارد و به منّت خود می آمرزد ،در این شب در تقرّب به درگاه خداوند متعال بکوشید،زیرا این شبی است که خداوند عزّ و جل برخود سوگند یاد کرده که هیچ خواهنده و سائلی را ،تا زمانی که معصیتی را نطلبد،ردّ نکند . [همچنین]این شبی است که خداوند آن را در برابر شب قدر ، که برای پیامبر اکرم (ص)قرار داده ، برای ما [اهل بیت]قرار داده است . پس در دعا و ثنا به درگاه خدای متعال بکوشید».(36)
روایت سید:
سیّد ،همچنین در فضل و فضیلت این شب شریف ،روایتی معروف را که در آن سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان و رویدادهای سال آینده ،تقدیر می گردد، آورده و آن را با روایت مشهوری که همه رخدادهای بالا در شب قدر رمضان هر سال اتّفاق می افتد ،سنجیده ،آن را به خوبی تأویل و توجیه می نماید که به خاطر اهمیّت آن ،سخنان سیّد را به طور کامل می آوریم :«در برخی از کتاب های دعا آمده است که ،رسول خدا (ص)فرمودند :در شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرئیل آمد و گفت :ای محمّد !آیا در این شب می خوابی ؟گفتم :مگر امشب چه شبی است ؟گفت :نیمه شعبان !برخیز!پس مرا این سان بیدار کرد و با خود به بقیع برد و گفت :سرت را بلند کن که امشب ،درهای آسمان گشوده می گردد و در نتیجه درهای رحمت،خشنودی ،آمرزش ،تفضّل ،توبه ،نعمت ،بخشش و نیکی در آن گشاده می گردد وخداوند در آن به شماره مو و پشم چارپایان ،بندگان را آتش جهنّم آزاد می کند و سر آمد عمر انسان ها را در آن استوار می سازد و روزی های همگان را تا سال آینده تعمیم می کند و همه رخدادهای سال آینده در این شب نازل می گردد...».(35)
سیّد می نویسد :اگر گفته شود ،تأویل و توجیه روایت بالا با این معنا که در احادیث فراوانی آمده که سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی ها در شب قدری که در ماه رمضان واقع است ،چیست؟در پاسخ می گویم:
1ـ شاید مراد این باشد که تعیین سرآمد عمر آدمیان و روزی همگان که در شب نیمه شعبان صورت می گیرد ،امکان «محو و اثبات»در آن وجود دارد امّا آنچه در شب قدر ،رمضان مشخّص می گردد،حتمی است.
2ـ شاید مقصود این باشد که آن تقسیم و تقدیر در علم الهی ،در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص و تقسیم می شود.
3ـ احتمال دیگر آنکه در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص می شود و در شب قدر میان بندگان تقسیم می گردد.
4ـ احتمال دیگر این است که در شب نیمه شعبان ،وعده تعیین عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان در شب قدر داده شود . در نتیجه در شب نیمه شعبان وعده تعیین و تقسیم داده می شود یا اینکه در شب نیمه شعبان تقدیرمی گردد و سرانجام در شب قدر ،تقسیم می گردد؛چنان که پادشاهی در شب نیمه شعبان وعده بدهد که در شب قدر اموالی را به کسی خواهد بخشید. بدین ترتیب روشن شد که درست است اگر در مورد هر دو شب گفته شود در آنها ،سرآمد عمر انسان ها تعیین و روزی همگان تقسیم و تقدیر می گردد .»(36)مرحوم آیت الله میرزاجواد آقا ملکی تبریزی (ره)این اشکال را در مراقبات این گونه پاسخ می دهد که :«تقدیر،مراتب و مراحل گوناگونی دارد».(37)
در باب 35فتوحات مکیه روایاتی را که در اختلاف لیلة القدر مروی است که در نیمه شعبان است، یا درشهر رمضان بدین وجه جمع کرده است که :«نیمه شعبان ،لیلة القدرفرقانی است ولیلةالقدر رمضان ،لیلة القدر قرآنی است» و این کلامی سخت استوار است.
🌺والسلام علی من التبع الهدی🌺
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
پی نوشت ها :
1ـ دیوان حافظ
2ـ دایرة المعارف تشیّع، ج9،ص591.
3ـ موسوی اصفهانی، سید محمّد تقی ،ابواب الجنّات ،ص570.
4ـ سید بن طاووس ،اقبال الاعمال ،ترجمه محمّد روحی ،ج2،صص861ـ 862.
5ـ ابوریحان بیرونی ،التّفهیم ،ص252.
6ـ رامپوری ،غیاث الدین غیاث اللغات ،به اهتمام منصور ثروت ،صص503ـ 504.
7ـ خرمشاهی ،بهاءالدین ،حافظ نامه ،ج1،ص672.
8ـ غیاث اللغات، ص504.
9ـ مولوی جلال الدّین ،دیوان شمس ،به تصحیح عزیز الله کاسب ،ص252.
10ـ همان، ص498.
11ـ دیوان سنایی.
12ـ کلیّات سعدی ،بخش قصاید ،محمد علی فروغی ،ص30.
13ـ عبرت نائینی ،محمّد علی ،تذکرة انجمن قدس ،ج1،ص1053.
14ـ همان ،ص29.
15ـ همان، ص275.
16ـ همان، ص460.
17ـ همان، صص 491ـ 492.
18ـ همان ،ج2ص1432.
19ـ امالی ،محمّد باقر ،مثنوی حقیقت نامه ،ص169.
20ـ تفسیر ابوالفتوح رازی ،ج2ص133،به نقل از حافظ نامه ،ج1،ص672
21ـ تفسیر کبیر فخر رازی ،ج32،ص29به نقل از حافظ نامه ،ج1،ص672.
22ـ میبدی ،کشف الاسرار ،به تصحیح علی اصغر حکمت ،ج9ص94.
23ـ تفسیر شورآبادی ،ج4،ص2283،به تصحیح سعیدی سیرجانی .
24ـ کشف الاسرار ،ج3،ص381.
25ـ غزّالی کیمیای سعادت ،ج2،ص626،به تصحیح حسین خدیوجم.
26ـ کشف الاسرار ،ج9ص101.
27ـ همان، ص102.
28ـ سیّد بن طاووس ،اقبال الاعمال ،ترجمه محمّد روحی ،ج2،ص895ـ 896.
29ـ غزّالی ،احیاء علوم الدّین ،ترجمه مؤید الدّین محمّد خوارزمی ،ربع یکم ،ص438.
30ـ موحّد ،محمّد علی ،سفرنامه ابن بطوطه، ج1ص208.
31ـ اتابکی ،پرویز،سفرنامه ابن جبیر ،صص184ـ185.
32ـ سفرنامه ابن بطوطه ،ج1،ص73.
33ـ دمشقی ،شمس الدّین محمّد نخبة الدهر ،ص304.
34ـ اقبال الاعمال ،ج2ص877.
35ـ همان ،صص893ـ894.
36ـ همان ،صص89ـ897.
37ـ تبریزی ،میرزا جواد ملکی ،مراقبات ،ص172.
منبع:نشریه موعود شماره 102
نویسنده: عبدالحسین ترکی
🔺مذاق شریعت🔺
🔸 مذاق شریعت، راهی است که بعضی فقهای شیعه با اینکه دلیل خاص و عموم اجتهادی نداشتند، از آن استفاده میکردند و کسی که این طريق را قبول نداشت به سمت اصول عملیه میرفت.
🔸مذاق شریعت بیشتر در جواهر الکلام مشهود است.
🔹مثال۱: در مورد امین میگوئیم اگر تعدی و تفریط نکند ضامن نیست.
❓سوال: اگر کسی نسبت به امین شرط کند که اگر مال خسارت خورد ضامن باید بشود و کاری به تعدی و تفریط ندارم حکمش چیست؟ آیا با شرط، ضمان ثابت میشود یا خیر؟
✅جواب صاحب جواهر: دلیل خاص و عام بر ابطالش نداریم ولی باطل است، زیرا روایات امین را بررسی میکنیم شارع میخواهد به کسی که لطف میکند و امانت را میپذیرد، آسانی قرار دهد و نمیخواهد برای امین سختی پیش بیاید(کشف مذاق شریعت)
💠صاحب جواهر میفرماید ارتکاز از مجموع ادله این است و استناد به مذاق شریعت میکند البته با استحسان فرق میکند.
🔹مثال۲: افطار با حلال، بین ۳ تا کفاره مخیر است و درافطار با حرام، کفاره جمع هست.
❓سوال: در افطار با حرام که وجوب کفاره جمع هست، وجوب روی سه تا میرود ولی در در زمان ما عتق نیست و هر سه امکان ندارد جمع شوند حال دو صورت دارد:
🔅۱. بعضی: ۲ تا و ما لایدرک را قبول داشت میگوید ۲ تا انجام بدهد
🔅۲. بعضی: قبول نداشت باید برائت اجرا کند یا ۲ تا واجب است ؟
✅جواب: اگر اصل برائت باشد، نتیجه میشود که آنی که به حرام افطار کرده الان که رقبه ممکن نیست هیچ کار نمیخواهد انجام دهد و کفاره واجب نیست و آن که با حلال افطار کرده، در ۳ تا کفاره مخیر میشود و یکی حداقل واجب است انجام شود و این حکم با مذاق شریعت مخالف است زیرا روایات کفاره بررسی میشود عرفا برداشت میشود که شارع میخواهد آنکه خلاف انجام میدهد تنبیه شود پس باید دو کفاره را انجام بدهد.
❗️دقت کنید اینها فهم عرفی از مجموعه ادله هست.
🔹مثال۳ : امام خمینی
💠مکاسب محرمه: اگر کسی گفت مجسمه نمیسازم بلکه بتی را نقاشی میکنم و احتمال بدیم باز پرستش بشه چه حکمی دارد؟
✅جواب: ادله حرمت آنرا نمیگیرد چون ادله روی جسم رفته(نه تصویر) ولی مذاق شارع این است که هر چه موجب گسترش شرک و بقای کفر و ... بشود حرام است.
@kashkoolfn
🔸سوال: چه طور به مذاق شارع دست پیدا کنیم؟
❇️صاحب جواهر ج۳۰: مذاق شریعت معرفت خدایی است.
📍البته علاوه بر عنایت میشود گفت: مجموعه ادله بررسی میشود و با ارتکاز عرفی سنجش میشود و بعد حجت برای خودش بداند.
🔸با دو راه میشود مذاق شریعت را کسب کرد که حجت هم بشود:
✅۱. مجموعه احکام فقهی یعنی مجموعه احکام در موضوع را در نظر بگیریم و بعدش نگاه کنیم این احکام ملازمه عرفیه با چه خصوصیتی دارد و خصوصیتی که با مجموعه تناسب نداشته باشد، میشود با مذاق شارع نفیش کرد.
🔹مثال: روایت در مورد خانواده
📍شارع مهمترین چیز در قضیه خانواده را، نقش مادری میداند که با مجموعه ادله و ارتکاز عرفی هم سازگاری دارد و اگر نقش جدید که عهده دار ميشود و نمیتواند جایگاه مادری را ایفا کند را پیدا کرد، با مذاق شریعت آنرا رد میکنیم.
✅۲. آثار یعنی نتایج و توابع>>> حکم چه نتایجی دارد؟ با ارتکازات عرفی و مجموع ادله جور در نیامد با مذاق شریعت رد میشود.
🔹مثال۱: امام در بحث خیارات
❓غبن چه قدر است؟ از کجا شروع میشود؟
✅دو قول: قیمت از متعارف بازار بالاتر است
💠۱. خیار غبن جایی است که از اختلاف بازار بیشتر است و مقدار کف بازار غبن نیست.
🔅دلیل: اگر معنای لغوی غبن در نظر بگیریم نتیجه میشود که اکثر معاملات غبنی میشود و اثر عمومیت غبن، ابطال اکثر معاملات است در حالیکه ارتکاز عرفی از روایات این نیست.
♦️کاربرد: اجتماع امر و نهی و تزاحم از مذاق شارع استفاده میشود ( آقا ضیاء )
🔹مثال۲: صلات در دار مغصوبه
📍روایات غصب، آثار را در نظر بگیر و روایات نماز هم بخوان
💠مجموع روایات، در مذاق شارع غصب اهم از صلات و در مقام تزاحم غصب مقدم است.
🔸هر چه فقه قوی تر شود اصول نیز قوی تر میشود لذا مذاق شارع، عرف، اطمینان، سیره و ... که در فقه هست و هنوز در اصول مطرح نشده است باید برود داخل اصول ضابطه مند شود( پویای اصول به پویایی فقه هست ) چون اصول ناظر به فقه است.
🔹مثال۳: امام
❓مسح مصحف توسط کافر اشکال دارد و برای تبلیغ اسلام باید کتاب را ببیند لذا چه کنیم؟
✅روایات هردو را ببینید و آثار نگاه کنید و مقایسه کنید، در ارتکاز عرفی باید تبلیغ مقدم شود.
@kashkoolfn
🔸اینها باید وارد اصول بشوند و ضابطه مند شوند و تحول ایجاد شود و نکات فقهی را دقیق بررسی کرد و نکات اصولی را بیرون کشید.
🔸نامهای دیگر مذاق:
📍۱. مذاق شریعت
📍۲. مذاق شارع
📍۳. مذاق فقه
📍۴. مذاق الحکیم
✅همه تعبیرها یک مضمون دارند
🔸مذاق شرعی را با فهم عرفی از ادله میفهمیم ولو مفاد هیچکدام از ادله به طور خاص نیست.
🔸حجیت مذاق شارع را از کجا به دست بیاوریم؟( نحوه رسیدن به اراده تشریعی خداوند است در حجت )
✅۱. اگر به این برسیم که فهم و ارتکاز عرفی از بیانات شارع، مورد تایید شارع است و اگر قبول نداشت باید تخطئه کند، حجت میشود.
✅۲. بررسی مذاق و مقاصد شریعت در نزد عامه
📍عامه مقاصد شریعت به کار میبرد، در جایی که دلیل خاص ندارن، غایاتی را حدس میزنند و طبق آن غایات یا مصالح که در نظر گرفتند، حکم میکنند که میشود استحسان.
💠ما در مذاق شارع، در مناطات ورود نمیکنیم بر خلاف عامه، اصطیاد از متن هم نیست و حدسی هم نیست ولی اینجا اصطیاد از مجموع بیانات شارع هست و عرف آنرا میفهمد و وقتی خواستِ شارع باشد میشود ادله اجتهادی نه اصول عملیه
♦️مذاق شریعت چون ملازمه با عرف دارد در ادله اجتهادی داخل میشود
❇️اصطیاد عرفی( با معنای دقیقی که بیان شد ) از مجموع روایات، مذاق شریعت است.
✍تقریر بیانات استاد حسینی نسب
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ هر روز در ایران، حدود ۱۰۰۰ جنین، به صورت غیرقانونی کشته میشوند
🔻جاهلیت مدرن توسط لیبرالهای مدافع کشتن نوزادان، به ایران هم سرایت کرده، فرقش اینه که کشور صاحب ۴۰درصد زنازادگی (آمریکا) قانون میفرستن برای تصویب شدن کشتن نوزادان، حتی ۲۸روز بعد از تولد!
همزمان جوانهای ایرانی برای مبارزه با سقط جنین میجنگند و همایش برگزار میکنند و مستند میسازند.
💯 پرواز هزار بادکنک نورانی به یاد هزاران کودک سالم و بیگناه سقط شده
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮اگه ميخواي كسي رو بشناسي
تو اين سه جا بشناسش
🎙استاد عالی
#درس_اخلاق
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛رسانههای اسرائیلی هک شدن تلفن همراه رئیس موساد را تایید کردند
♨️کاربران عبری زبان این اتفاق را مایه شرمساری دانسته و خواهان استعفای رئیس موساد شده اند
بله دوستان، باورش سخته ولی اینی که شبیه احمقهاست رئیس موساده😑😂
@Afsaran_ir
📚 معرفی مجموعه آثار حضرت آیتالله العظمی علوی گرگانی(ره)
🖥 دسترسی به آثار حضرت آیتالله علوی گرگانی، مشتمل بر 32 عنوان کتاب (نسخه ویندوز)
📲 متن 18 عنوان کتاب از آثار آیتالله محمدعلی علوی گرگانی (نسخه اندروید)
#نشر_حداکثری
📚کتب و مقالات حوزه
mahmood-karimi-del-del-nakon(128).mp3
5.01M
💫🌺🍃
🌺
دل دل نکن ای دل
دست دست نکن ای پا
🎙 حاج محمود کریمی
22.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺امسال در هر مراسم نیمه شعبان پرچم یمن را به اهتزاز دربیاورید
🔹 با یاد کردن یمن در نیمه شعبان، قدرت آنها را مضاعف کنید
🌱یمنیها از همه به نقطۀ ظهور نزدیکترند
🔹 امروز، یمن محتاج ما نیست، ما محتاج یاری کردن یمنیم!
پویش #نجات_مستضعفین_یمن