eitaa logo
مجله خردورزی
8هزار دنبال‌کننده
428 عکس
72 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نظریه‌پردازی ناظر به میدان 🔻اهمیت تدوین نظریه اسلامی روابط بین‌الملل ➖دکتر مجتبی عبدخدایی،عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با مجله خردورزی: یکی از مشکلاتی که طی این چهل سال در دستگاه دیپلماسی داشته‌ایم فقدان چارچوب نظری به‌روز و فعال بر ذهنیت تصمیم‌گیرندگان حاکم است. به‌دلیل اینکه برخی افراد، به‌کلی با علم روابط بین‌الملل و چارچوب‌های تئوریک آن آشنایی نداشتند؛ چارچوب‌های تئوریکِ برخی دیگر نیز بسیار قدیمی بود. وقتی بزرگ‌ترین سردار ما را ترور می‌کنند، وزیر خارجۀ وقتِ ما می‌گوید: «من موافق به‌کاربردن لفظ دشمن نیستم! من معتقدم که باید از لفظ تعارض منافع صحبت کرد». منطقی که می‌گوید من قائل به دشمن نیستم، این منطق در سیاست بین‌الملل چه جایگاهی دارد؟! از نوع ایدئالیسم و لیبرالیسم قدیم است. فرد هالیدی لیبرال می‌گوید: «اگر نئولیبرالیسم و لیبرالیسم را به‌عنوان چارچوب نظری در نظر بگیریم، این چارچوب نظری دربارۀ خاورمیانه جواب نمی‌دهد». بنابراین نظریه‌پردازی باید به‌عنوان یک ضرورت در کشور مورد توجه قرار گیرد. 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️خطر لیبرالیسم اسلامی 🔻حکمرانی اسلامی در معرض تهاجم غربی ➖دکتر محمدجواد یاوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در گفتگو با مجله خردورزی: قبل از ورود فرهنگ غرب و تأثیر آن بر جامعۀ ایران، مردم زندگی سنتی مبتنی بر فقه اسلامی داشته‌اند که در آن، تضادی با عقلانیت و خرد دیده نمی‌شد. در واقع، آنچه دین به مردم می‌داد، زمینۀ برخورداری از یک زندگی آرام و سعادتمندانه را برای آنها فراهم می‌کرد. اما بعدها و با آغاز دوران تجددخواهی، تغییرات اجتماعی و فرهنگی که به خواست و ارادۀ حکومت و تحت‌تأثیر نگاه پوزیتیویستی به جامعه و مردم تحمیل گردید و در ایران نمود عینی یافت، مذهب و سنت را خرافه و در تقابل با خرد و عقلانیت و پیشرفت معرفی کرد. طبیعی است که تحت‌تأثیر این ایدئولوژی، جوان مسلمان، مذهب و سنت‌ها را مانع موفّقیت خود در جامعه تصور کند و از آن فاصله بگیرد. به‌عنوان‌مثال، مقولۀ حجاب که امری کاملاً سازگار با عقلانیت و منطق است، در این نظام فکری غربی، به ضرورتی مربوط به گذشته و سنّت و ناسازگار با دنیای پیشرفتۀ معاصر معرفی شد. ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
22.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 وارثان یک دهانه سرویس بهداشتی نقلی 📽 نگاهی به «برادران لیلا»، یک هجویه طبقاتی که پشت مانکن اعتراض پنهان شده است ▫️سعید روستایی در سومین اثر بلند سینمایی خود، در جایگاه یک معترض قرار گرفته است. اما قرار گرفتن در موضع معترض، بیش از دیالوگ‌های انگیزشی و صحنه‌های زدوخورد کارگران، نیازمند یک ادبیات و منطق اعتراضی است. چیزی که هیچ ردی از آن را در «برادران لیلا» نمی‌توان یافت. ▫️سیلیِ لیلا که در حاشیۀ زمانیِ فعلی، می‌تواند سَمبلی از یک زن شورشی و تحول‌خواه باشد، بی‌شرمانه‌ترین سکانس سینمای ایران است. این سیلی، فارغ از متن اصلی، در حاشیه قرار است نمادی از یک عصیان نسلی-عقیدتی، در برابر گذشته و سنت باشد. ▫️در همین منطق نیز این سیلی، جز یک «دلم خنک شدِ» انتحاری، هیچ تغییری بر واقعیت تصویر شده از سوی روستایی نمی‌گذارد. ▫️هرقدر اثر به جنگ همۀ گذشته می‌رود، برای آینده هیچ نظم و شاخصی به تصویر نمی‌کشد. «برادران لیلا» در یک نقطۀ عبث و انتحاری درجا می‌زند و به پایان می‌رسد. 📝 محمدصادق‌ فرامرزی، پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️جسارت نقد 🔻اعتلای حکمرانی در گرو نقد درون‌گفتمانی ➖دکتر عماد افروغ، در آخرین گفتگو با مجله خردورزی: بارها گفته‌ام که گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند نقد جمهوری اسلامی است! بسیاری از سیاست‌ها و رفتارها با گفتمان انقلاب اسلامی، آرمان‌ها یا معیارهای آن انطباق ندارد. بارها این را گفته‌ایم و کسی هم توجه نکرده است! شما بسیاری از سیاست‌ها و رفتارهای جمهوری اسلامی را می‌بینید که نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد! حداقل معترفید که سیاست‌ها و رفتارها، الزاماً واحد نبوده است. متأسفانه، بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفاوتی نگذاشته‌ایم و یکی‌انگاری انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی کار دست ما داده است. دلیل آن هم مصلحت‌اندیشی است. متأسفانه ما مصلحت را بر حقیقت حاکم کرده‌ایم! درحالی‌که حقیقت، خود بالاترین مصلحت است. ما شاهد این بوده‌ایم که به‌راحتی سه شعار اصلی انقلاب اسلامی، بنا به شرایط زمانی و مکانی، زیر پا گذاشته شده است. آزادی، عدالت -به‌خصوص عدالت اجتماعی- و اخلاق و معنویت. ما امروز وضع خوبی نداریم! به دلیل اینکه جمهوری اسلامی را با انقلاب اسلامی خلط کرده‌ایم و انقلاب اسلامی را تبیین نکرده‌ایم. ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔸 توافق خردورزی و کتابخوان همراه پژوهان بر اساس توافق مجله خردورزی و کتابخوان همراه پژوهان، شما فرهیختگان گرامی می‌توانید نسخه الکترونیکی تمام مجلات خردورزی را از سایت پژوهان خرید و مطالعه نمایید. 🔗 لینک خرید و مطالعه (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🖥 نسخه الکترونیکی شماره ۲ خردورزی هم‌اکنون می‌توانید نسخه الکترونیکی دومین شماره مجله خردورزی را از سایت پژوهان دریافت و مطالعه نمایید. 💳 قیمت: ۴۰ هزار تومان 📕 تعداد صفحات: ۲۴۰ مطالعه در اپلیکیشن پژوهان: pajoohaan.ir/document/7230-مجله-خردورزی-شماره-2 لینک اپلیکیشن: pajoohaan.ir/document/kbx9z7dqpe8yljpd 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻موانع حکمرانی مردمی 🔸 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی ریشۀ اصلی چالش‌های مشارکت اجتماعی، نداشتن منطق مشخص برای ایفای نقش آن است. حکمرانی خوب در تعاریف مختلف جهانی، به تنظیم روابط بخش‌های مختلف یک جامعه اطلاق شده است. در نتیجه، حکمرانی کشور در صورتی موفّق خواهد بود که در وهلۀ اوّل، منطق بخش‌های مختلف جامعه و حاکمیت و نحوۀ روابط آنها را با یکدیگر مشخص کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در سیاست‌گذاری و برنامه‌های توسعه، مشخص نبودن این منطق و روابط است. اشتراک دو بخش خصوصی و تعاونی در یازده بندِ قانون برنامۀ ششم توسعه تفاوتی بین سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری این دو بخش باقی نمی‌گذارد. به همین منوال، وظایف ذاتی دولت و بخش مردمی و سایر بخش‌ها نیز مشخص نشده است. مسئلۀ کلیدی، نقش کلان دولت برای بخش مردمی است. نقش‌های مختلفی از تسهیل‌‌گری، نظارت، شتاب‌دهندگی، حمایت مادی و معنوی، مشارکت اجرایی در پروژه‌ها و... برای دولت قابل‌طرح هستند. هر یک از این نقش‌ها، به فراخور حوزه‌های مختلف مشارکت مردمی، برای دولت قابل‌تصورند. همچنین، نهادمند شدن جامعه از دیگر ضرورت‌های نظام حکمرانی کشور است که به تقویت جامعه منجر خواهد شد. مشارکت مردمی بدون نهادمند شدن، به‌‌سان انرژی‌های پراکنده و بی‌جهتی می‌ماند که به هدررفت انرژی اجتماعی و حتی آنارشی در جامعه منجر می‌شود. 📝 سینا شیخی؛ مدیر گروه تعاون، مشارکت و سرمایۀ اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️حق اعتراض 🔻راهبردی برای عدالت اجتماعی امروز، باوجوداینکه سال‌های زیادی از انقلاب گذشته، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جامعۀ ما نه‌تنها به آرمان عدالت اجتماعی اسلامی نزدیک نشده؛ بلکه روزبه‌روز بیشتر از آن فاصله گرفته و به تقدیرگرایی و پذیرش واقعیت تن داده است. دوره‌ای که به نظرمی رسد در آن، نه‌تنها عدالت‌خواهی و آزادی به بهانۀ مصلحت‌اندیشی به گفتمانی در حاشیه و مطرود بدل شده؛ بلکه گهگاه مورد هجمه‌های جدی نیز قرار می‌گیرد. در این شرایط، سوژه‌های انقلابی عدالت‌خواه که منتقد نابرابری‌ها و شکاف‌های طبقاتی موجودند، جمعیتی اندک و کم شمارند که تحت‌فشارها، تهدیدها و محرومیت‌های مختلف، در صحنه می‌مانند و البته متحمل مصائب و هزینه‌های فراوان می‌شوند. در چنین فضایی، طبیعتاً حرکت‌های اجتماعی با اهداف مشترک و همسو با منافع جمعی نیز کمتر به چشم می‌خورند و در غالب موارد، حتی اگر حرکتی شکل بگیرد، معمولاً استمرار نمی‌یابد و در همان مراحل ابتدایی شکل‌گیری، متوقف می‌شود. 📝 نسیم کاهیرده، پژوهشگر جامعه‌شناسی تشیع ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️عصر سرمایه‌داری نظارتی 🔻حکمرانی هوش مصنوعی چگونه رفاه را کاهش می‌دهد؟ ➖پروفسور کریستین مونتاگ، استاد روان‌شناسی دانشگاه اولم آلمان در گفتگو با خردورزی: ما در دوران به‌اصطلاح سرمایه‌داری نظارتی زندگی می‌کنیم که توسط شوشانا زوبوف مطرح شده است. در واقع، مردم در صورت استفاده از اینستاگرام، تیک‌تاک یا اسنپ چت هزینه می‌پردازند. این برنامه‌ها رایگان است، زیرا شما با داده‌های ارزشمند خود، هزینۀ استفاده را پرداخت می‌کنید و این مسئله با مشکلات زیادی همراه است و ما باید نسبت به این مدل تجارت داده، آگاه باشیم. شرکت های فناوری، از روی ردپای دیجیتالی ما، چیزهایی را تخمین می‌زنند و سپس می‌توانند تبلیغاتی را ارسال کنند که باتوجه‌به ویژگی‌های روان‌شناختی ما شخصی‌سازی‌شده‌اند. آنچه ما می‌دانیم، این است که سرمایه‌داری نظارتی و مدل تجارت داده‌ها یا همان حکمرانی هوش مصنوعی، پیامدهای منفی عمیقی در بسیاری از زمینه‌ها دارد که رفاه را کاهش می‌دهد و می‌تواند زمان آنلاین ماندن را طولانی کند، تأثیر نامطلوبی بر دموکراسی و جامعه داشته باشد و در نهایت برای حریم خصوصی خطرناک باشد. ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ثروت، همانند خون جاری 🔻انقلاب ما و حکمرانی اسلامی آیت‌الله جوادی آملی: دولت اسلامی باید همۀ تلاش خود را به کار گیرد تا ثروت، همانند خون جاری در پیکر انسان، به بخش‌های مختلف کشور راه یابد. همچنین کارگزاران نظام اسلامی، موظف به تشویق مردم و ارائۀ الگو به آنان برای راه‌اندازی کسب‌وکار و گردش صحیح پولی و مالی در کشور اسلامی هستند. محرومان و مستمندان جامعه همانند دیگران، در حکومت عادلانۀ اسلام، در همۀ عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... موقعیتی یکسان دارند و توزیع عادلانۀ اموال و ارائۀ خدمات عمومی از حکمت‌های وجودی تشکیل حکومت در نظام اسلامی است. 📜 مشروح بررسی آرای آیت‌الله جوادی‌آملی پیرامون حکمرانی دینی در شماره دوم مجله خردورزی 📮 جهت خرید مجله به ادمین پیام دهید. 📬 @erfankhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️فناوری هوشمند 🔻حفظ امنیت ملی در عصر هوش مصنوعی ➖دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خردورزی: باتوجه‌به کاربردهای متعدد هوش مصنوعی در حفظ امنیت ملی، می‌توان از آن برای تقویت سامانه‌های تسلیحاتی، مانند پهپادها و سامانه‌های رباتیک، بهره برد. قابلیت‌های تشخیص و پیش‌بینی الگوی هوش مصنوعی، می‌تواند به شناسایی تهدیدات امنیتی بالقوه و محاسبۀ احتمال رویدادهای آینده، کمک کند. هوش مصنوعی می‌تواند برای اهداف امنیت سایبری، مانند شناسایی و پاسخ به حملات سایبری، استفاده شود. برای حفظ امنیت ملی در حین توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، ایجاد سیاست‌ها و مقرراتِ توسعه و استفادۀ مسئولانه از فناوری‌های تضمین‌کنندۀ هوش مصنوعی، مهم است. کسب رهبری فناوری در هوش مصنوعی نیز برای توسعۀ سیاست‌های آینده در زمینۀ هوش مصنوعی و امنیت ملی بسیار مهم است. دفتر راهبری توسعۀ فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، زیر نظر رئیس‌جمهور، با کمک نهادهای نظارتی می‌تواند ناظر و کنترل‌کنندۀ این موضوع باشد تا اطمینان حاصل کند که از این فناوری، به طور مسئولانه، با حفظ امنیت و منافع ملی استفاده شود. ورود ما به این عرصه و استفادۀ گسترده از قابلیت‌های این فناوری و سایر فناوری‌های مرتبط با آن، در تحول دیجیتالی جامعه و تبدیل آن به جامعه‌ای فرا متصل و هوشمند و انشاالله، اخلاقی و معنوی در آیندۀ پیشِ رو، نباید محلی برای سوءاستفادۀ دشمنان گردد. ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
▪️حکمرانی قبیله‌ای 🔻فاصلۀ ما با حکمرانی اسلامی بسیار زیاد است ➖ دکتر عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با خردورزی: بهترین روش حکمرانی، حکمرانی هوش حکمی است. اگر می‌خواهیم سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و خدمات عمومی داشته باشیم، باید حکمی باشد. یعنی اولاً حکمرانی با علم باشد، نه قبیله‌گرایی حزبی؛ عالمان حکمرانی کنند، نه چون اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستند. الان حکمرانی در کشور ما قبیله‌گرایی است، نه علم محوری. یک قبیله می‌آید سر کار، سپس قبیلۀ دیگر می‌آید. این شیوۀ آموزشی که ما در حوزه‌ها شروع کرده‌ایم که سبک دانشگاه‌های نسل اول و دوم است و گفته‌ایم عده‌ای متخصص فلسفه شوند، عده‌ای متخصص کلام، عده‌ای متخصص فقه و اصول و... با این ساختار نمی‌توانیم در حکمرانی نظریه‌پردازی کنیم؛ زیرا همۀ این علوم درهم‌تنیده‌اند و می‌تواند نظریۀ حکمرانی به ما بدهد. لذا اگر بخواهیم حکمرانی داشته باشیم، مجموعۀ این علوم دخالت دارند، کما اینکه در حکمرانی غربی هم همین است. نمی‌خواهم بگویم در رشته‌های مختلف به متخصص نیاز نداریم، اینها علوم پایه‌اند. ولی افرادی که می‌خواهند به تدوین حکمرانی بپردازند، باید بدانند که امتیاز حکمرانی، تکنولوژی است. برای رسیدن به این تکنولوژی، نظریه‌پردازان باید از مجموع این نظریه‌ها استفاده کنند تا بتوانند به یک نظریۀ حکمرانی برسند. ➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی 📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید) 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com