eitaa logo
مجله خردورزی
7.6هزار دنبال‌کننده
446 عکس
73 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حجاب و بحران اقتدار اگر در كشورى، قوانين متروك شود، بحران اقتدار پديد مى‌آيد و وقتی با بحران اقتدار روبه‌رو شود، ممکن است در وضعیت سختِ قرار گیریم. اگر قانون حجاب سست شود، در معرض نسخ یک امر بنیادین قرار میگیریم و باید برای آن راه‌حل بیابیم. این راه‌حل نیز صرفا یک کار اجرایی برای اعمال مقتدرانه قانون نیست، چرا که وقتی قانونی سست شد، با اعمال قوه قاهره به دوران اقتدار خود بازنمی‌گردد. متروک شدن قوانین بنیادین، امری معرفتی و فرهنگی و روان‌شناختی است که باید در عمق، تحلیل شود، نه در سطح. بنابراين، از حيث جامعه شناسى حقوق بايد به متروك شدن قوانين حساس باشيم، چون اتوريته برقرارى و ماهيت كشور را تهديد مي‌كند. بیشتر بخوانید. 🎤 سخنرانی پیام فضلی نژاد در دانشگاه امام حسین (ع) ۱۳۹۶.۵.۳ 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌آیت الله میرباقری: 🔻مبارزه با راننده اسنپ و رستوران‌دار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام‌ناموفقی است، 🔻در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️رنسانس، مبدأ اصلی تحولات غرب جدید قرن معاصر را می‌توان، دوره گذار بشر به معنویت دانست و تحولات انسان معنوی را باید از دوره رنسانس پیگیری‌ نمود. درحقیقت رنسانس یا نوزایی، مبدأ اصلی تحولات غرب جدید است. ✍️جواد فرج‌نژاد ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از وحید یامین پور
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️این پنج دقیقه را درباره توحید ببینید. نسبت ما با خدا چیست؟ خدا کجای عالم است؟ جهان از خدا پُر شده است، یعنی چه؟ 🌙 🆔️ @yaminpour @kalame_tv1
🔻 کارگزار رادیکالیسم رادیکال‌ها چطور منافع ملی را ذبح می‌کنند؟ 🔸 طرفین غربی در میز مذاکرات وین با هدف امتیازگیری از تهران بارها فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را زیر سوال برده و اتهام‌افکنی کرده‌اند. این اتهامات البته بارها حتی توسط آژانس انرژی اتمی رد شده است. غلامحسین کرباسچی، حال حتی از مواضع آژانس نیز عبور کرده و کاملا هم‌راستا با ادعاهای ضدایرانی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی عدم اعتماد به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را تئوریزه کرده و با استناد به ماجرای سطل ماست به آنها حق می‌دهد که به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتماد نداشته باشند. 🔸کرباسچی درحالی از موضع آمریکا و صهیونیست‌ها حمایت می‌کند که این دولت‌های غربی هستند که به دلیل داشتن سلاح هسته‌ای و استفاده از آن، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌شان زیر سوال است. 🔸نکته دیگر آنکه باید از جریاناتی که رادیکالیسم را، راه نهایی خود در تاختن به رقبا در نظر گرفته‌اند پرسید: «گیرم رقیب سیاسی خود را تحت فشار قرار دادید، با ذبح ناگزیر منافع ملی چه می‌کنید؟» این مواجهه شاید به لحاظ سیاسی رقیب آنها را تحت فشار قرار دهد اما خروجی‌اش چیزی جز ذبح منافع ملی نیست. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «حجاب»؛ نماد قدرت دین‌داری 🔸امروزه تمدن غربی براساس باطن، محتوا و تفکر شکل نمی‌گیرد؛ بلکه براساس سبک زندگی شکل می‌گیرد و به‌واسطه‌ی همین سبک زندگی، کم‌کم باور و محتوای تمدنی شکل می‌گیرد. 🔹تمدن غربی در زیست خانوادگی، پوشش، ازدواج و... الزامات خاص خود را دارد. اما چرا غرب اصرار دارد که نمادهای دینداری اسلام خصوصاً حجاب نباشد؟ زیرا در صورت وجود این نمادها، مشخص می‌شود که فضای مؤمنانه و قدرت دینداری چقدر است! 🎙 دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @Fekrat_Net @kheradvarzi_ir
▪️وجه تمایز انسان با سایر موجودات استاد مطهری معنویت را نوعی گرایش به امور غیرمادی و متعالی مانند کمال و دانایی، جمال و زیبایی، فضائل اخلاقی، و پرستش جایگاه قدس ربوبی می‌دانند که وجه تمایز انسان [با سایر موجودات] است. ✍️علی قهرمانی ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🔻مرگ در می‌زند یا اضطراب مرگ؟ نگاهی به پدیده مرگ با تمرکز بر نمایشنامه «مرگ در می‌زند» ▪️«مرگ در می‌زند» اثر وودی آلن، روایت مردی است که با مرگ روبه‌رو شده، ترسیده و آماده پذیرش آن نیست و درنهایت با بازی دادن مرگ از او وقت می‌گیرد. حال اگر بخواهیم نوع مواجهه با مرگ را به زبانی فلسفی ترجمه کنیم خواهیم دید که نمایشنامه ‌مرگ در می‌زند‌ چه نوع برخوردی با این پدیده دارد و آیا برای یک زندگی پرمعنا به کمک ما می‌آید؟ ▪️مرگ به‌عنوان یکی از اضطراب‌های وجودی انسان که ریشه در ذات هستی آدمی دارد و سایه‌اش بر حیات هر انسانی درحال گذر است بیش از همه درمیان اندیشمندان و نویسندگان اگزیستانسیالیست مورد بررسی قرار گرفته و آنها بودند که شیوه‌های متفاوت روبه‌رو شدن با مرگ را نمایانده‌اند. براساس همین رویکرد حداقل دو نوع رهیافت در برخورد با پدیده مرگ میان آدمیان وجود دارد. ▪️رهیافت اول که نوعی گریز و به فراموشی افکندن حقیقت مرگ است به شکلی ناسازگارانه درصدد خنثی کردن، بازی دادن و فرارکردن از جوهر مرگ است که اندیشه آن را از ساحت آگاهی انسان کنار می‌گذارد و توان روبه‌رو شدن به شکل اصیل و واقعی با آن را ندارد. ▪️رهیافت دوم در مواجهه با مرگ که شکلی اصیل و استعلایی دارد با پذیرفتن مرگ در کنار زندگی به‌عنوان دو وجه حقیقی هستی نسبت به آن خودآگاهی می‌یابد و این اضطراب وجودی را در جهت غنای بیشتر زندگی خویش به‌کار می‌گیرد و شیوه‌های باشنده‌ای را برمی‌گزیند که درخدمت استعلای وجود به‌کار می‌رود. 📌 مطالعه نسخه کامل یادداشت 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
14.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | قانون، جامعِ شرع، عقل و عرف ▪️ دکتر علیرضا شجاعی‌زند، جامعه‌شناس ایرانی و دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بدون شک قانون، از دل ضرورت‌ها و نیازها بر می‌آید. نه فتوا و شرع به تنهایی برای اداره جامعه کفایت دارد، نه عقل و منطق و نه فرهنگ؛ همه با هم دخیل‌اند. ▪️ شجاعی‌زند در جواب سوال «چرا جمهوری اسلامی به مساله حجاب آن‌قدر حساس است؟‌» گفت: من می‌خواهم بگویم که بیشتر از آن که جمهوری اسلامی نسبت به مساله حجاب حساس باشد،‌ دیگران در مورد حجاب حساس هستند. دیگران در بی‌حجابی تلاش دارند و در برهنگی می‌دمند. ▪️ وی گفت: نظام جمهوری اسلامی تحت فشار دیگران هست و مشکلات مضاعفی از طرف دیگران بر ما وارد می‌شود. این نشانه زنده‌بودن و پویایی ماست و متقابلاً هزینه این زنده‌بودن را نیز می‌پردازیم. 📲 اینستاگرام | تلگرام | بله | ویراستی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️معنویت‌گرایی و شکل‌گیری فرقه‌ها ▫️بحث جریان‌های نوظهور معنوی و جنبش‌های نوپدید دینی که گاه با عنوان عرفان‌های کاذب نیز خوانده می‌شوند، نتیجه و حاصل گفتمان معنویت‌گرایی است. ✍️جواد فرج‌نژاد ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
📕 کتاب آفاق عرفان اسلامی منتشر شد 🔸 کتاب آفاق عرفان اسلامی تألیف محمد فنائی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در زمستان ۱۴۰۱ به بهای ۳۲۵ هزار تومان منتشر شد. این کتاب دارای سه بخش و ۱۵ فصل در ۸۱۳ صفحه است. 🔸 در قسمتی از پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: با وجود آثار ارزشمند در زمینۀ عرفان اسلامی، آنچه نگارنده را به نگارش این اثر واداشت فراهم ساختن متنی است که اولاً تا حدی جامعیت داشته باشد و ابعاد گوناگون عرفان اسلامی را دربرگیرد؛ ثانیاً در حد مقدور، تبیینی عقلانی و سازگار با آموزه‌های اسلامی از اصول عرفان اسلامی ارائه دهد؛ ثالثاً مباحث عرفانی را در حد مقدور به زبان قابل فهم امروزی و ناظر به بحث‌های رایج در زمینۀ عرفان در جهان معاصر تقریر کند؛ رابعاً مباحثش ناظر به دفع شبهات و کج‌فهمی‌ها از عرفان و نقد جریان‌های عرفانی و شبه‌عرفانی رقیب باشد. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🔻اغتشاشات در آیینۀ علوم نااجتماعی ▫️نسبت علوم اجتماعی تجددی با جامعه ایران (قسمت اول) 🔸نسبتی که علوم اجتماعی تجددی، از آغاز ورود تا کنون، با جامعۀ ایران برقرار کرده، نسبتی از قبیل فهم نبوده است. 🔸در واقع، مسئلۀ علم اجتماعی تجددی این نبوده که در عمق و بطن جامعۀ ایران چه می‌گذرد و چگونه می‌توان این حیات درونی و جهت‌گیری درون‌خیز را تداوم بخشید و به‌سوی شکوفایی هرچه بیشتر سوق داد؛ بلکه نسبتی که برقرار شده، تحقیر و نفی بوده است. 🔸علوم اجتماعی تجددی، همواره تجدد را اصل و اساس می‌شمارد و غیر آن را «زائده‌های زوال یافتنی» در حاشیۀ تاریخ تجدد می‌انگارد. ازاین‌رو هیچ‌گاه وضع تاریخی و باطنی جامعۀ ایران را اصیل تصور نکرده است؛ بلکه همواره به‌دنبال آن بوده که تمامیت تجدد را بر جامعۀ ایران تحمیل کند و از جامعۀ ایران، یک نسخۀ گرته‌برداری شده از عالم تجدد بیافریند. 🔸پس مسئلۀ علوم اجتماعی تجددی، نه فهم و همدلی با اقتضائات و هویت جامعۀ ایران، بلکه بلعیدن و در خویش فروبردن آن بوده است. 📝 مهدی جمشیدی، عضو گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی 📥 جهت مطالعه نسخه کامل یادداشت کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir