🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌾با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌾
🌸 سوره حشر آيه 6-7 🌸
🟢🍃6- وَمَآ أَفَآءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَآ أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِ ّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ
⚪️🍃و آنچه را خداوند از (اموال) آنان به رسولش باز گرداند (شما براى آن زحمتى نكشیده)، نه اسبى بر آن تاختید و نه شترى راندید، بلكه خداوند، پیامبران را بر هر كه بخواهد، مسلط مى سازد و خداوند بر هر چیزى قادر است.
🌹نکته ها:
🟢🍃«أفاء» از «فیئ» به معناى بازگشت است و مقصود، اموال و غنایمى است كه بدون جنگ و خونریزى، در اختیار رهبر مسلمانان قرار مى گیرد. شاید دلیل آنكه به آن «فیئ» گویند، این باشد كه اموال به صاحب اصلى خود كه اولیاى الهى هستند برمى گردد، زیرا خداوند تمام مواهب جهان را براى مؤمنان و پیش از آنان، براى پیامبران آفریده است و دیگران گرچه به صورت شرعى یا عرفى مالكند،
🔺ولى مالك اصلى، آن بزرگواران هستند.
⚪️🍃«اوجفتم» به معناى تاختن با اسب و شتر است. «خَیل» یعنى اسب و «ركاب» یعنى شتر.
🔴🍃اموالى كه در اختیار مسلمانان قرار مى گیرد، چند نوع است:
🌷الف) اموالى كه در جبهه از طریق جنگ به دست مى آید كه غنیمت نام دارد و مجاهدان مالك آن مى شوند
ولى باید خمس آن را بدهند.
🌷ب) اموالى كه بدون درگیرى و حمله بدست مى آید كه نام آن «فیئ» است
و در این آیه حكم آن بیان شده است.
🌷ج) اموالى مثل زمین هاى موات، كوه ها، رودخانه ها و نیزارها كه نامش انفال است
و در اول سوره انفال حكم آن آمده است.
🔻🔻🔻
🟢🍃بر اساس این آیه، اموالى كه بدون تاخت و تاز نصیب مسلمانان مى شود، در اختیار پیامبر است، نه مجاهدان و پیامبر طبق صلاحدید خود كه در آیه بعد مى گوید، میان گروه هایى تقسیم مى فرماید.
🔺دستورات اسلام حكیمانه است، در آنجا كه با شركت در جبهه چیزى به دست آید، مالك مى شوند
🔺ولى در مواردى كه زحمت نكشیده مالى حاصل شود، مربوط به رهبر آسمانى است.
🌹پيام ها:
🟢 1- در مسائل مالى، حتى پیامبراكرم صلى الله علیه وآله بدون اذن خداوند متعال دست به تصرف نمى زند.
«ما افاء اللّه على رسوله»
⚪️ 2- تمام پیروزى ها، از راه جنگ و جهاد نیست.
«فما أوجفتم من خیل و لا ركاب»
🔴 3- سلطه اولیاى خدا، چون به اراده و فرمان اوست، ارزشمند است.
«یسلّط رسله على من یشاء»
🌹 4- آنجا كه اراده الهى باشد، دژها و حصارها اثرى ندارند.
«مانعتهم حصونهم... ولكن اللّه یسلط رسله على من یشاء»
🌷ادامه تفسیر آیه 7 فردا...
https://eitaa.com/khoban72
6-7.mp3
6.35M
🌷تفسیر سوره حشر آیات 6-7 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
1️⃣ مقام اوّل در آن چند فصل است:
⬅️4 – فصل در مفاسد عجب است.
🟢🍃بدان كه عجب خودش بنفسه از مهلكات و موبقات است و ايمان و اعمال انسان را به باد فنا مىدهد و فاسد مىكند. چنانچه راوى سؤال مىكند در اين حديث شريف
🔺از عجبى كه فاسد مىكند عمل را.
⚪️🍃امام، عليه السلام، يك درجه آن را عجب در ايمان قرار داده است. و در حديث سابق شنيدى كه عجب از گناه شديدتر است در درگاه حق تعالى،
🔺و از آن جهت مؤمن را مبتلاى به گناه مىفرمايد تا ايمن شود از عجب.
🔴🍃و رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، آن را يكى از مهلكات قرار داده و در امالى صدوق سند به امير المؤمنين، عليه السلام، رساند كه فرموده است: من دخله العجب هلك،
🔺يعنى «كسى كه راه يابد در او عجب، هلاك شود.»
📌و صورت اين سرور در برزخ و ما بعد الموت وحشت و هولناكى سخت است كه هيچ وحشتى شبيه آن نيست. بسا باشد اشاره به آن باشد فرمايش رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله و سلم، در وصيتش به امير المؤمنين، عليه السلام،: و لا وحدة أوحش من العجب،
🔺يعنى «هيچ تنهايى ترسناكتر از عجب نيست.»
🟢🍃موسى بن عمران، على نبيّنا و آله و عليه السلام، از شيطان پرسيد: «خبر ده مرا به گناهى كه اولاد آدم وقتى مرتكب شود آن را بر او راهيابى و تسلط پيدا كنى.» گفت:
🔺«وقتى عجب كند بر نفس خود و بزرگ شمارد عملش را و كوچك شود در چشمش گناه او.»
🔻🔻🔻
⚪️🍃خداوند تعالى به داود، عليه السلام، مىفرمايد: «اى داود، بشارت ده گناهكاران را و بترسان صديقان را.» عرض كرد: «چطور بشارت دهم آنها را و بترسانم اينها را؟» فرمود: «بشارت ده گناهكاران را كه همانا من قبول مىكنم توبه را و مىگذرم از گناه، و بترسان صديقان را كه عجب نكنند به اعمال خودشان،
🔺زيرا كه همانا نيست بندهاى كه من به پا دارم از براى حساب مگر آنكه هلاك شود.
♨️پناه مىبرم به خداى تعالى از مناقشه در حساب كه صديقين و بزرگتر از آنها را هلاك مىكند.
🔴🍃شيخ صدوق در خصال سند به حضرت صادق، عليه السلام، رساند كه فرمود: «شيطان گويد: «اگر در سه چيز چيره گردم به پسر آدم باكى ندارم از هر چه بكند، زيرا كه آنها قبول نشود از او: وقتى كه بسيار شمارد عمل خود را، و فراموش كند گناه خود را،
🔺و راه يابد در او عجب.
📌علاوه بر مفاسدى كه از عجب شنيدى، او شجره خبيثهاى است كه بار او بسيارى از كبائر و موبقات است،
🔺و در دل كه ريشه كرد كار انسان را به كفر و شرك و بالاتر از آنها منجر مىكند.
🌷🌷🌷ادامه دارد...
https://eitaa.com/khoban72
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷صوت کوتاه🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
⚪️🍃 باید هجرت کنیم...
https://eitaa.com/khoban72
🎙مجموعه #کلیپ_صوتی نقطه عطف کتاب | همچنان در اوج
🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃فرهنگ کشور، فرهنگُسازی کشور، همواره احتیاج به کتاب دارد؛ با اینکه حالا امروز امکانات فراوان دیگری به وجود آمده ــ فضای مجازی و امثال اینها ــ
📗امّا کتاب همچنان در جایگاه خیلی والا و مهمّ خودش قرار دارد.
⚪️🍃همهی فعّالیّتهای هنری، رسانهای، فرهنگی، مثل تئاتر، مثل سینما، حتّی نقّاشی، کارهای سمعی و بصری، احتیاج به کتاب دارد؛ یعنی آن کسی میتواند یک کار هنری خوب را یا کار رسانهای خوب را تولید کند
📗که با کتاب سر و کار داشته باشد...
🔴🍃کسانی که در کار برنامهسازی هستند برای تلویزیون، برای رادیو، برای مطبوعات، کسانی که در کار هنری هستند، هنرهای نمایشی، هنرهای سمعی و بصری به هر شکل،
📗اینها بخصوص احتیاج دارند کتاب زیاد بخوانند.
۱۴۰۲/۰۲/۲۴
https://eitaa.com/khoban72
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍃روایت زن کم حجاب نمایشگاه کتاب
🌹🍃که ناگهان رهبری را دید...
🌷بسیار زیبا حتما ببینید🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌷بهار کتاب🌷
🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃این ایامی را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار میشود، به نظر بنده باید #بهار_کتاب نامید.
✏️زیرا کتاب حقیقتاً مطرح میشود و گروههای زیادی از مردم - به ویژه جوانان - سراغ کتابفروشها میروند. یعنی کتابفروشها، فروشِ خوبی از این جهت دارند و کتاب هم واقعاً به دست مردم علاقهمند میرسد.
✏️البته سلیقه و توقّع من این است که ما در طول سیصد و شصت یا شصت و پنج روزِ سال، هر روز به قدر یک روزِ این نمایشگاه، فروش کتاب در کشور داشته باشیم. دل من این را میخواهد. اگر چنین هم بشود، زیاد نیست؛ چون کشور ما کشوری متمدّن و دارای تاریخ و فرهنگ است.
✏️ کشور ما مثل برخی از ممالک دنیا نیست که گذشتهی پربار و تاریخ و فرهنگ نداشته باشد. لذا در کشور ما اگر مردم ده برابر آنچه هم آمار اعلام میکنند، کتاب بخوانند، خیلی زیاد نخواهد بود و دور از توقّع نیست. ۱۳۷۵/۲/۲۲
https://eitaa.com/khoban72