🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴
📌 سوره توبه (برائت) آيه 29 📌
📌29- قَتِلُواْ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَلَايُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَغِرُونَ
💢با كسانى از اهل كتاب (یهود، نصارى، مجوس، صابئین،) كه به خدا و روز قیامت ایمان نمى آورند و آنچه را خدا و رسولش حرام كرده اند، حرام نمى شمرند و به دین حقّ گردن نمى نهند بجنگید، تا با خوارى و ذلّت، به دست خود جزیه بپردازند.
🌹نکته ها:
🟢🍃در آیات قبل، سخن از پلید بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در این آیه شیوه ى برخورد با اهل كتاب را بیان مى كند كه یكى از دو راه در پیش آنان است:
🔺جنگ، یا پرداختِ جزیه.
⚪️🍃همان گونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مى كنند و از مزایاى امنیّت و خدمات بهره مند مى شوند، اهل كتاب نیز با پرداخت مبلغى به نام جِزیه، بودجه اى را كه صرف آنها مى شود،
🔺تا حدّى تأمین مى كنند.
🔴🍃مقدار جزیه را نیز رهبر مسلمین تعیین مى كند. البتّه باید به اندازه اى باشد كه پرداخت آن براى اهل كتاب سنگین باشد.
🔺«وهم صاغرون»
🌹🍃امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مقدار جزیه كم باشد، در پرداخت تفاوتى در روحیّه ى آنان حاصل نشده
🔺و احساس حقارت نمى كنند. [37]
🔻🔻🔻
♨️با اینكه اهل كتاب، به خدا و قیامت ایمان دارند، ولى در آیه آنان را نسبت به خدا و قیامت بى ایمان معرّفى كرده است، زیرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ایمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مى داند. [38]
🔺به علاوه اگر ایمان به مبدأ و معاد آمیخته به خرافات باشد، به منزله ى كفر است. [39]
37) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج 3، ص 566. 38) یقولون نؤمن ببعضٍ و نكفر ببعض... اولئك هم الكافرون حقّا». نساء، 150. 39) تفسیر صافى.
🌹پيام ها:
📌1- اهل كتاب، اگر به دستورات انبیاى خود عمل نكنند، مجرم شناخته مى شوند.
«قاتلوا الذین... لایحرّمون ما حرّم اللَّه»
🟢2- دین حقّ، تنها اسلام است و ادیان دیگر به دلیل تحریف وخرافاتى كه در آنها جا داده اند، حقّ نمى باشند. «و لا یدینون دین الحق»
⚪️3- در مقابل كفّار اهل كتاب كه ایمان نمى آورند، دو راه وجود دارد: یا جنگ، یا تسلیم و پرداخت جزیه. «قاتلوا... حتّى یعطوا الجزیة»
🔴4- گرفتن مالیات سرانه از اهل كتاب، الزامى است وباید از موضع قدرت و به صورت نقدى باشد وآنان نیز با تواضع وتسلیم بپردازند. «عن یدٍ، صاغرون»
🟢5 - حكومت اسلامى باید از چنان قدرتى برخوردار باشد كه دیگران تسلیم او شوند.
«قاتلوا الذین لا یؤمنون ... و هم صاغرون»
⚪️6- اقلّیت هاى مذهبى باید در برابر نظام اسلامى خاضع باشند.
«صاغرون»
https://eitaa.com/khoban72
29.mp3
3.5M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 29 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
6️⃣ حدیث ششم حُب دنیا
⬅️ فصل در بيان تأثير حظوظ دنيويه در قلب و مفاسد آن
🔺🔺ادامه
🟢🍃پوشيده نيست بر هر صاحب وجدانى كه انسان به حسب فطرت اصلى و جبلت ذاتى عاشق كمال تام مطلق است و شَطر(پاره) قلبش متوجه به جميل على الاطلاق و كامل من جميع الوجوه است، و اين از فطرت هاى الهيه است كه خداوند تبارك و تعالى مفطور كرده است
🔺بنى نوع انسان را بر آن،
⚪️🍃و به اين حب كمال اداره ملك ملكوت گردد و اسباب وصول عشاق كمال مطلق شود، ولى هر كسى به حسب حال و مقام خود تشخيص كمال را در هر چيزى دهد و قلب او متوجه آن گردد: اهل آخرت تشخيص كمال را در مقامات و درجات آخرت داده
🔺قلوبشان متوجه آنهاست.
🔴🍃و اهل اللّه در جمال حق، كمال و در كمال او جمال را يافته وجّهت وجهي للّذي فطر السّموات و الأرض. [1] گويند، و لي مع اللّه حال [2] فرمايند، و حب وصال و عشق جمال او را دارند. و اهل دنيا چون تشخيص دادهاند كه كمال در لذايذ دنياست و جمال دنيا در چشم آنها زينت يافته، فطرتا متوجه آن شدند، و ليكن با همه وصف، چون توجه فطرى و عشق ذاتى به كمال مطلق متعلق است،
🔺و ساير تعلقات عرضى و از قبيل خطا در تطبيق است،
📌هر چه انسان از ملك و ملكوت، دارا شود و هر چه كمالات نفسانى يا كنوز(گنجها) دنيايى يا سلطنت و رياست پيدا كند، اشتياقش روز افزون گردد و آتش عشقش افروخته گردد. مثلا نفس صاحب شهوت هر چه مشتهيات براى او زيادتر گردد تعلق قلبش به مشتهيات ديگرى كه در دسترس او نيست بيشتر شود
🔺و آتش اشتياقش شعلهورتر گردد.
🔻🔻🔻
💢و همين طور نفس رياست طلب اگر قطرى را در زير پرچم اقتدار درآورد، متوجه قطر ديگر گردد، و اگر تمام كره زمين را در تحت سلطنت درآورد، ميل آن كند كه پرواز به كرات ديگر كند و آنها را متصرف شود. ولى بيچاره نمىداند فطرت چيز ديگر را طالب است. عشق جبلى(ذاتی) فطرى
🔺متعلق به محبوب مطلق است.
💚🍃تمام حركات جوهرى و طبيعى و ارادى و جميع توجهات قلبى و تمايلات نفسانى به جمال زيباى جميل على الاطلاق است و خود آنها نمىدانند، و اين محبت و اشتياق و عشق را، كه براق معراج و رفرف وصول است، در غير مورد خود صرف مىكنند
🔺و آن را تحديد و تقييد بيجا مىنمايند.
🌹🍃بالجمله، از مقصود اصلى خود دور افتاديم، منظور اين است كه انسان چون قلبا متوجه به كمال مطلق است، هر چه از زخارف دنيا را جمع آورى كند تعلق قلبش بيشتر مىشود. و چون تشخيص داده كه دنيا و زخارف آن كمال است، حرصش رو به ازدياد گذارد و عشقش افزونتر شود
🔺و احتياجش به دنيا بيشتر گردد و فقر و نيازمندى نصب عين او گردد.
🌷🍃به عكس اهل آخرت، كه توجه آنها از دنيا سلب شود، و هر چه توجه به عالم آخرت بيشتر كنند، ميل آنها و توجه قلبى آنها به اين عالم كمتر گردد، تا از تمام دنيا بىنياز شوند و غنى در قلب آنها ظاهر گردد و عالم دنيا و زخارف آن را ناچيز شمارند چنانچه اهل اللّه از هر دو عالم مستغنى هستند و از هر دو نشئه وارستهاند، و احتياج آنها فقط به غنى على الاطلاق است و جلوه غنى بالذّات
🔺صورت قلب آنها شده است. هنيئا لهم. [3]
[1] «رو به سوى آن كردم كه آسمانها و زمين را آفريد.» (انعام- 79).
[2] الاربعين، مجلسى، ص 177، شرح حديث 15.
[3]" بر آنان گوارا باد"
https://eitaa.com/khoban72
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🍃بیانات کوتاه کامل عزیزِجان
⁉️برای این وظیفه چه کردیم؟
https://eitaa.com/khoban72