🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
8️⃣ حدیث هشتم، عَصَبیّت
⬅️ فصل در بيان مفاسد عَصبيت است
🟢🍃از احاديث شريفه اهل بيت عصمت و طهارت استفاده شود كه خُلق عَصبيت از مهلكات و موبقات و موجب سوء عاقبت و خروج از ايمان است، و آن از ذمائم اخلاق شيطان است. كافى بسنده الصّحيح عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: من تعصّب أو تعصّب له فقد خلع ربق الإيمان من عنقه [1].
⚪️🍃يعنى «كسى كه عصبيت كشد يا عصبيت كشيده شود، گشاده شود ريسمان ايمان از گردن او.»
🔴🍃يعنى از ايمان بيرون رود و سر خود گردد. و لا بد متعصب له براى رضايت داشتن او به عمل متعصب با او در جزا شريك است، چنانچه در حديث است كه كسى كه راضى باشد به كار قومى، از آنها به شمار آيد [2]، و الا اگر راضى نباشد و منزجر باشد از خُلق آنها
🔺مشمول حديث شريف نيست.
🟢🍃و عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: من تعصّب، عصبه اللّه بعصابة من النّار. [3]
⚪️🍃يعنى «فرمود حضرت صادق، عليه السلام: «كسى كه عصبيت كشد، ببندد خدا بر سر او سرپيچى از آتش.»
🟢🍃و عن علىّ بن الحسين، عليهما السّلام، قال: لم يدخل الجنّة حميّة غير حميّة حمزة بن عبد المطلّب، و ذلك حين أسلم غضبا للنّبيّ. [4]
⚪️🍃يعنى «جناب على بن الحسين، عليهما السلام، فرمود: «داخل نشده است به بهشت حَميتى مگر حَميت حمزة بن عبد المطلب، و آن در وقتى بود كه اسلام آورد براى غضبى كه كرد براى حمايت پيغمبر، صلّى اللّه عليه و آله.» و قضيه اسلام حضرت حمزه به چند طور نقل شده است،
🔺كه از مقصد ما خارج است.
🔻🔻🔻
🌹🍃بالجمله، معلوم است كه ايمان، كه عبارت است از نور الهى و از خلعت هاى غيبيه ذات مقدس حق جلّ و علاست بر بندگان خاص و مخلصان درگاه و مخصوصان محفل انس، منافات دارد با چنين خُلقى كه حق و حقيقت را پايمال كند و راستى و درستى را
🔺زير پاى جهل و نادانى نهد.
🖤البته آيينه قلب اگر به زنگار خودخواهى و خويشاوند پرستى و عصبيت بي موقع جاهليت محجوب شود، در او جلوه نور ايمان نشود و خلوتگاه خاص ذو الجلال تعالى نشود. قلب كسى مورد تجليات نور ايمان و معرفت گردد و گردن كسى بسته حَبل متين و عروه وثيق ايمان و گروگان حقايق و معارف است كه پايبند قواعد دينيه و ذمه او رهين قوانين عقليه باشد،
🔺و متحرك به تحريك عقل و شرع گردد.
💚و هيچيك از عادات و اخلاق و مأنوسات وجود او را نلرزاند و مايل از راه مستقيم نكند. وقتى انسان دعوى اسلام و ايمان مىتواند نمايد كه تسليم حقايق و خاضع براى آنها باشد و مقاصد خود را هر چه بزرگ است فانى در مقاصد ولي نعمت خود كند و خود و اراده خود را
🔺فداى اراده مولاى حقيقى كند.
💚🍃البته چنين شخصى از عصبيت جاهليت عارى و برى گردد، و وجهه قلبش به سوى حقايق متوجه و پردههاى ضخيم جهل و عصبيت چشم او را نگيرد، و در مقام اجراى حق و اظهار كلمه حقيقت پاى بر فرق تمام تعلقات و ارتباطات نهد و تمام خويشاوندي ها و عادات را در پيشگاه مقصد ولى النعم قربان كند، و اگر عصبيت اسلاميت با عصبيت جاهليت تعارض كند، عَصبيت اسلاميت
🔺و حق خواهى را مقدم دارد.
🟢🍃انسان عارف به حقايق مىداند كه تمام عصبهها و ارتباطات و تعلقات يك امور عرضيه زايلهاى است، مگر ارتباط بين خالق و مخلوق و عصبه حقيقيه كه آن امر ذاتى غير قابل زوال است كه از تمام ارتباط ها محكم تر
🔺و از جميع حسب و نسب ها بالاتر است.
⚪️🍃در حديث وارد است كه رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، فرمود: كلّ حسب و نسب منقطع يوم القيامة إلّا حسبى و نسبى. [5]
يعنى «تمام حَسبها و نَسبها پاره گردد و به آخر رسد روز قيامت مگر حسب و نسب من.» معلوم است حسب و نسب آن حضرت روحانى و باقى است و از تمام عصبيت هاى جاهليت دور است. آن حسب و نسب روحانى در آن عالم ظهورش بيشتر
🔺و كمالش هويداتر است.
🔴🍃اين ارتباط هاى جسمانى ملكى، كه از روى عادات بشريه است، به اندك چيزى منقطع شود، و هيچيك از آنها در عوالم ديگر ارزشى ندارد، مگر ارتباطات در تحت نظام ملكوتى الهى باشد و در سايه ميزان قواعد شرعيه و عقليه باشد
🔺كه ديگر آن انفصام و انقطاع ندارد.
[1] اصول كافى، ج 2، ص 307، «كتاب ايمان و كفر»، «باب العصبية»، حديث 1.
[2] و قال عليه السلام: الرّاضى بفعل قوم كالداخل فيه معهم. و على كلّ داخل في باطل إثمان: إثم العمل به، و إثم الرّضا به. (آنكه از كار گروهى خوشنود باشد، چون كسى است كه با ايشان در آن كار همراه بوده است. و هر آنكه در كار ناروايى ديگران را همراهى كند دو گناه دارد: گناه انجام آن، و گناه خوشنودى از آن.) نهج البلاغه فيض الاسلام، «حكمت» 146، ص 1153.
[3] اصول كافى، ج 2، ص 308، «كتاب ايمان و كفر»، «باب العصبية»، حديث 4.
[4] اصول كافى، ج 2، ص 308، «كتاب ايمان و كفر»، «باب العصبيّة»، حديث 5.
[5] بحار الانوار، ج 25، «كتاب الامامة»، «باب أن الائمة من ذرية الحسين (ع)»، ص 249. و در وسائل الشيعة، ج 14، ص 21، «كتاب النكاح»، «ابواب مقدمات نكاح»، «باب 8»، حديث 5. با عبارت ديگر اين حديث آمده است.
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷صوت کوتاه🌷
🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله:
⚪️🍃خودمان را آماده کنیم
🟢🍃برای سربازی امام زمان (عجل الله فرجه)
https://eitaa.com/khoban72
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پخش برای اولین بار!
🌹🍃روایت شنیدنی امام خامنه ای حفظه الله
🔺از حادثهای تلخ اما امیدبخش…
🌷🍃اگر بهشتی آنجا بود، خیال ما راحت بود…
🟢🍃چگونه نظام پس از شهادت #شهید_بهشتی رضوان الله علیه
🔺قدرت مندانه به مسیر خود ادامه داد…
https://eitaa.com/khoban72
ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا
به وصل خود دوایی کن دل دیوانه ما را
علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را
گرت پروای غمگینان نخواهد بود و مسکینان
نبایستی نمود اول به ما آن روی زیبا را
چو بنمودی و بربودی ثبات از عقل و صبر از دل
بباید چارهای کردن کنون آن ناشکیبا را
مرا سودای بترویان نبودی پیش ازین در سر
ولیکن تا تو را دیدم گزیدم راه سودا را
مراد ما وصال تست از دنیا و از عقبی
وگرنه بیشما قدری ندارد دین و دنیا را
چنان مشتاقم ای دلبر به دیدارت که از دوری
برآید از دلم آهی بسوزد هفت دریا را
بیا تا یک زمان امروز خوش باشیم در خلوت
که در عالم نمیداند کسی احوال فردا را
سخن شیرین همی گویی به رغم دشمنان سعدی
ولی بیمار استسقا چه داند ذوق حلوا را؟
14.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🍃فوق العاده زیبا👌👌
https://eitaa.com/khoban72
💎 نتیجه بدرفتاری با اهل خانه💎
🌹🍃 استاد بزرگوار حضرت آیت الله حسن زاده آملی مدظله میفرمایند:
🟢🍃 روزی بعد از اقامه نماز به منزل رفته و قصد استراحت داشتم، اما بچه ها در منزل سر و صدا می کردند، بنده بر آنها عصبانی شدم
🔺و آنهارا دعوا کردم!
⚪️🍃بعد از مدتی، در حالت قبض افتادم،
🌹🍃چون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند :
دل کسی را نشکنید که به سادگی به دست نمی آید. بنده به بیرون از منزل رفتم و مقداری مأکولات برای بچه ها خریدم و به منزل آمدم، اما دیدم نمی شود. آسمان آمل بر من تنگ آمده بود. تصمیم گرفتم به تبریز نزد
🔺حضرت آیت الله محمد حسن الهی(قدس سره) بروم.
🔴🍃پس از اینکه خدمت آقای محمد حسن الهی رفتم بعد از احوال پرسی، ایشان به بنده گفت: « من نمی دانستم که شما در آمل هستید یا قم، خواستم نامه ای برای شما بنویسم».
⁉️از جناب الهی سؤال کردم مگر چه پیش آمده؟!
🌹🍃ایشان گفتند: « من خدمت آقای قاضی رسیدم، سفارش شما را به ایشان کردم. به ایشان عرض کردم که حاج آقای آملی را در نظر داشته باشید.
🔺اما آقا از شما راضی نبود.»
🌷🍃بنده تا لاله گوشم سرخ شد، گفتم: آقا جان چطور؟!
جناب الهی گفتند: آقا فرمودند که «چطور آقای آملی هوس این راه دارد و حال آنکه با عائله و بچه ها آن رفتار را مرتکب شده است؟!»
🔺اینجا بود که اشک من جاری شد...
💚تا توانی رفع غم ازچهره غمناک کن
💚در جهان گریاندن آسانست اشکی پاک کن
📚منبع:سلوک با همسر ،ص هفتاد و یک
https://eitaa.com/khoban72
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢🍃حکمت تاریکی و فشارها در زندگی چیه ؟
⚪️🍃به حکمت های خدا اعتماد کن
https://eitaa.com/khoban72