🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
📌سوره توبه (برائت) آيه 74 📌
🟢🍃74- يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُواْ وَلَقَدْ قَالُواْ كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُواْ بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ وَ هَمُّواْ بِمَا لَمْيَنَالُواْ وَمَا نَقَمُواْ إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ فَإِن يَتُوبُواْ يَكُ خَيْراً لَّهُمْ وَإِن يَتَوَلَّوْاْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَاباً أَلِيماً فِى الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِى الْأَرْضِ مِن وَلِىٍّ وَ لَانَصِيرٍ
⚪️🍃(منافقان) به خدا سوگند مى خورند كه (سخنى كفرآمیز) نگفته اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر(آمیز) گفته اند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصمیم به كارى (كشتن پیامبر) گرفتند كه به آن دست نیافتند. و جز اینكه خداوند و پیامبرش آنان را از لطف خویش بى نیاز كرده، عیبى (براى پیامبر ومؤمنین) نیافتند (با این حال) اگر توبه كنند، برایشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنیا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مى كند ودر روى زمین هیچ دوست و یاورى برایشان نخواهد بود.
🌷نکته ها:
⚫️🍃در آیه ى 66، از قول پیامبر به منافقان چنین آمده بود: «كفرتم بعد ایمانكم»، در این آیه خداوند مى فرماید: «كفروا بعد اسلامهم»؛ پیامبرصلى الله علیه وآله تعبیر «ایمان» داشت و خداوند تعبیر «اسلام»، زیرا پیامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مى دانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار،
🔺آنان را مسلمان مى داند، نه مؤمن. [123]
🔻🔻🔻
📌آیه، شامل همه ى توطئه هایى مى شود كه منافقان بر ضدّ پیامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسیر شیعه و سنّى به توطئه ى «لیلة العقبه» اشاره كرده اند كه منافقان براى كشتن پیامبر در گردنه اى كمین كردند تا شترِ پیامبر را رَم دهند، امّا توطئه ى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسیدند. «همّوا بما لم ینالوا»
⚫️🍃نقل شده است كه هنگام سخنرانى پیامبرصلى الله علیه وآله در تبوك، منافقى به نام حلاّس گفت: اگر پیامبر راست بگوید، ما از الاغ بدتریم. یكى از اصحاب (عامربن قیس) این جسارت را به پیامبر خبر داد. رسول خداصلى الله علیه وآله احضارش كرد. او انكار مى كرد و عامر مى گفت كه دروغ مى گوید و او چنین گفته است. به دستور پیامبر، هر دو نزدیك منبر سوگند یاد كردند، امّا با نزول این آیه، منافق رسوا شد. [124]
123) تفسیر المیزان. 124) تفسیر المیزان.
🌷پيام ها:
📌1- دروغگویى وسوگند دروغ، از نشانه هاى منافق است.«یحلفون باللَّه»
💢2- منافقان ناسپاسند، آنان در سایه ى اسلام به جایى رسیده اند، امّا دست از عیب جویى و بدگویى بر نمى دارند. «و مانقموا الاّ ان اغناهم اللَّه...»
🟢3- آوردن نام رسول اللَّه(صلی الله علیه وآله) در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نیست. «اغناهم اللَّه ورسوله»
⚪️4- سرچشمه ى فضل، تنها خداست. «من فضله»، ونفرمود: «من فضلهما» [125]
⚫️5 - اسلام، علاوه بر تربیت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نیز بهتر كرد. «اغناهم اللَّه ورسوله»
⭕️6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پیامبر را كشیدند، باز است. «فان یتوبوا»
♨️7- منافقان، در دنیا نیز عذاب مى شوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پایه ى صدق است.
«یعذّبهم ... فى الدنیا» (گندم از گندم بروید، جو ز جو)
💢8 - عذاب منافقان در دنیا؛ بى پناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند.
[126] «یعذّبهم... فى الدنیا»
📌9- منافقان سرانجام بى یاورند، تشكیلات شان فرو مى ریزد، منزوى و تحقیر مى شوند، نه از حمایت مردم برخوردارند و نه از حمایت حكومت ها. «ما لهم فى الارض من ولىٍ ولانصیر»
125) نظیر آیه ى 62 همین سوره: «اللَّه ورسوله احقّ ان یرضوه» و نفرمود: «یرضوهما».
126) یحسبون كل صیحةٍ علیهم» منافقون، 4.
https://eitaa.com/khoban72
74.mp3
5.89M
📌تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 74 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله📌
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
3️⃣1️⃣ حدیث سیزدهم، توکل
🌷🍃الحديث الثالث عشر
🟢🍃بالسّند المتّصل إلى الشّيخ الجليل، ثقة الإسلام، محمّد بن يعقوب، عن عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد بن خالد، عن غير واحد، عن عليّ بن أسباط، عن أحمد بن عمر الحلّال، عن علىّ بن سويد، عن أبي الحسن الأوّل، عليه السّلام، قال: سألته عن قول اللّه عزّ و جلّ: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه فَهُوَ حَسْبُهُ. [1]» فقال: التّوكّل على اللّه درجات. منها أن تتوكّل على اللّه في أمورك كلّها، فما فعل بك كنت عنه راضيا، تعلم أنّه لا يألوك خيرا و فضلا، و تعلم أنّ الحكم في ذلك له، فتوكّل على اللّه بتفويض ذلك إليه وثق به فيها و في غيرها. [2]
⚪️🍃ترجمه «على بن سويد گويد پرسش كردم حضرت موسى بن جعفر، عليهما السلام، را از قول خداى عزّ و جلّ: و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه. پس فرمود. «توكل بر خدا را درجاتى است. از آنها اين است كه توكل كنى بر خدا در كارهاى خودت، تمام آنها، پس آنچه كرد به تو بوده باشى از او خشنود. بدانى همانا او منع نكند تو را نيكويى و فضل را، و بدانى همانا فرمان در آن مر او راست. پس، توكل كن بر خدا به واگذارى آن به سوى او،
🔺و اعتماد كن به خدا در آنها و غير آنها.»
⚫️🍃شرح «حلّال»، به تشديد، فروشنده «حلّ» است و آن روغن كنجد است. و «ابوالحسن اوّل» حضرت كاظم، عليه السلام، است، چنانچه «ابوالحسن» مطلق نيز آن بزرگوار است. و أبوالحسن ثانى حضرت رضا، عليه السلام،
🔺و ثالث حضرت هادى، عليه السلام، است.
🔻🔻🔻
🟢🍃و «توكّل» به حسب لغت اظهار عجز است و اعتماد بر غير است. و اتّكلت على فلان في أمرى، اعتمدته. و أصله: إوتكلت. و «حسبه» أى، محسبه و كافيه [3]. و «يألوك» از ألا، يألو، ألوا، به معنى «تقصير» است. بعضى گفتهاند وقتى كه متعدّى به دو مفعول شود، تضمين شود معنى منع را [4]. و آن بد نيست و معنى سليستر آيد، گرچه لزومى هم ندارد و با معنى تقصير هم درست آيد،
⚪️🍃چنانچه از صحاح هم خلاف آن استفاده شود، زيرا كه او گويد: «ألا يألو، أى قصّر. و فلان لا يألوك نصحا.» [5] از آن معلوم شود كه با دو مفعول نيز به همان معنى است. و توكل غير از تفويض است و هر دو غير از «رضا» و غير از «وثوق» هستند، چنانچه پس از اين بيان خواهد شد ان شاء اللّه. و ما در ضمن چند فصل آنچه محتاج است حديث شريف به بيان شرح دهيم.
⬅️ فصل در بيان معانى توكل است و درجات آن
🌷🍃بدان كه از براى «توكل» معانى متقاربهاى با تعبيرات مختلفه نمودند به حسب مسالك مختلفه:
🟢🍃چنانچه صاحب منازل السائرين فرمايد: «التّوكّل كلة الأمر كلّه إلى مالكه و التّعويل على وكالته. [1] يعنى «توكل» واگذار نمودن تمام امور است به صاحب آن و اعتماد نمودن است [بر] وكالت او.» و بعض عرفا فرمودند: التّوكّل طرح البدن في العبوديّة و تعلّق القلب بالرّبوبيّة. [2] يعنى «توكل» انداختن بدن است در بندگى و تعلق قلب است به پرورندگى.» يعنى صرف قواى بدن را در راه اطاعت حق، و تصرف ننمودن در امور و واگذار نمودن آنها را به پروردگار.
⚪️🍃و بعضى گفتهاند: التّوكّل على اللّه انقطاع العبد في جميع ما يأمله من المخلوقين. يعنى «توكل بر خدا بريدن بنده است تمام آرزوهاى خود را از مخلوق و پيوستن به حق است از آنها.» بالجمله، معانى مذكوره متقارب در معنى هستند و بحث در مفهوم لزومى ندارد. و آنچه گفتنى است آن است كه از براى آن درجات مختلفه است به حسب اختلاف مقامات بندگان، و چون علم به درجات توكل مبتنى است بر علم به درجات عباد در معرفت ربوبيت حق جلّ جلاله، ناچار ذكرى از آن در ميان آريم.
🔺ادامه دارد ...
🥀پاورقی
[1] (طلاق- 3)
[2] اصول كافى، ج 2، ص 65، «كتاب ايمان و كفر»، «باب التفويض إلى اللّه و التوكل عليه»،حديث 5.
[3] «و اتكلت على فلان في أمرى» يعنى در كار خويش بر او تكيه كردم. و اصل آن «اوتكلت» است. و حسبه يعنى او را كافى است.
[4] مرآة العقول، ج 8، ص 23. «كتاب ايمان و كفر»، «باب التفويض»، حديث 5.
[5] «ألا، يألو»، يعنى كوتاهى كرد، و فلانى در خير خواهى تو كوتاهى ننمود.
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 #ببینید
🌹🍃 امام خامنه ای حفظه الله:
⚪️🍃 نترسید، خدا با ماست...
https://eitaa.com/khoban72
🔳 تبیینِ رهبر انقلاب از صفآرایی دو جبهه نظام اسلامی و لیبرال دمکراسی غرب
🔺در صحنهی جنگ تبلیغاتی
🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🔰 مبارزه امروز ما تمدنی و جهانی است
🛎 امروز خوشبختانه آسیبپذیری غرب از همیشه بیشتر است
🟢🍃امروز تقابل بین دو جبهه است. این دو جبهه را بشناسیم، بعد تشخیص خواهیم داد که آن پدیدهای که در مواجههی با ما قد علم کرده این خودش مستقل است یا وابستهی به آن جبههی مقابل است.
⁉️این دو جبهه کدامند؟
1️⃣ یک جبهه، جبههی نظام اسلامی است.
2️⃣ یک جبهه، یک جبههی دروغگویی است که خودش را لیبرال دموکراسی نامگذاری کرده.
🔺در حالی که نه لیبرال است نه دموکرات.
⚫️🍃اگر شما لیبرال هستید چرا استعمار کردید. استعمار سنتی قدیم و استعمار جدید و استعمار فراجدید، فرانو. شما چطور لیبرالی هستید، چطور آزادیخواهی هستید، چطور آزاداندیشی هستید که یک ملت چند میلیونی مثل هند را مثلاً سالهای متمادی بیش از صد سال استعمار میکنید در تصرف خودتان نگه میدارید. همهی داراییهایش را از آن میکشید بیرون تبدیلش می کنید
🔺به یک ملت فقیر.
⁉️شما لیبرالید، این لیبرالیسم است؟
📌یا فرانسویها در الجزایر بیش از صد سال جنایت کردند، آدم کشتند. شاید دهها هزار کشته در طول چند سال. دموکرات هم نیستند دروغ میگویند. برای خاطر اینکه حکومت هایی را تحمیل می کنند در یک جاهایی. طرفدار دموکراسی نیستند با دموکراسیای که در خدمت آنها نباشد
🔺صددرصد مخالفند.
♨️ خوی آن کسی که در الجزایر و در هند آن کارها را کرده همان خوی آن روز است.
🔻🔻🔻
🔥امروز هم اینها حاضرند یک ملّتی مثل ملّت بیچارهی بیپناه اوکراین را بیندازند جلو برای اینکه جیب کمپانیهای اسلحهسازی آمریکا پر بشود. او بجنگند، او کشته بشود برای اینکه سلاح فروش برود.
🔺جیب کمپانیهای سلاح پر بشود.
📌 یک دولتی مثل آمریکا نفت سوریه را راحت جلوی چشم همه دارد میدزدد. اینها همانهایند فرقی نکردند.
🔺خب این یک جبهه است.
🟢🍃در مقابلش هم یک نظامی است که به اتکای به اسلام با الهام از اسلام با استکبار، با استعمار، با دخالت در منافع ملتهای گوناگون مخالف است. حالا این دو در مقابل هم قرار دارند.
⚪️🍃 مبارزه، مبارزهی تمدنی و جهانی است. بدانیم با کی مواجهیم. البته امروز خوشبختانه آسیبپذیری غرب از
🔺همیشه بیشتر است.
🌷🍃در دیدار مبلغان و طلاب حوزههای علمیه ۱۴۰۲/۴/۲۱
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 هیچ امر به معروفی، بی تأثیر نیست‼️
🌷🍃روایت #استاد_رحیم_پور_ازغدی از فردی که امر به معروف امام حسین (علیه السلام) در کربلا را بی تاثیر میدانست و به جای شهادت در رکاب امام،
🔺بر اثر اسهال مرد!
🟢🍃 مؤمن در همه جا در حال امر به معروف و نهی از منکر است !
⚪️🍃گاهی با نگاهش ، گاهی با زبانش ، گاهی سکوتش ، گاهی عملش ، گاهی رفتنش ، گاهی نرفتنش ، گاهی انتخابش ، گاهی پوشش گاهی قلمش و ... مؤمن بسته به شرایط و زمان انتخاب می کند که چگونه عمل کند
تا درست عمل کرده باشد ... !
https://eitaa.com/khoban72
🔳حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🌷🍃 خدا چه برکتی به امام حسین علیه السلام داده، به این دستگاه داده، به این راه داده که اگر کسی زیارت عاشورا را بخواند و مداومت کند، در روز قیامت محشور میشود درحالیکه مُلَطَّخاً بِدَمِه
🔺(آغشته به خون امامحسین علیهالسلام) است.
🔳آیتالله بهجت با گفتن این جملهها، حالش تغییر میکرد و اشک در چشمانش حلقه میزد.
📗 رحمت واسعه، ص ٢٢
https://eitaa.com/khoban72
🔳ماجرای چشم پشه و پیکر اباعبدالله الحسین علیه السلام
🟢🍃رمزگشایی از سخن پیامبر صلی الله علیه وآله در مورد امام حسین علیه السلام
🔺بعد از هزار و چند سال!
🌷🍃امام صادق علیه السلام فرمودند: بر بدن جدّ غریب ما ۱۹۵۰ زخم زدند.
🔻راوی سؤال کرد:
⁉️ یابن رسول الله مگر امکان دارد چنین چیزی، مگر یک بدن چقدر طاقت و حجم دارد؟
📌حضرت فرمودند: به خدا قسم نیزه برجای نیزه میزدند... شمشیر برجای شمشیر می زدند...
🔺تیر برجای تیر می زدند..
🟢🍃روزی پیغمبر صلوات الله علیه و آله بالای منبرمسجد نشسته بودند و برای مردم موعظه می کردند.
🌷🍃یک وقت امام حسین علیه السلام که در آن زمان چهار، پنج ساله بودند از در وارد شدند،
🔺امام حسین علیه السلام آمدند پائین پله ی منبر ایستادند.
🟢🍃 ناگهان پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله شروع به گریه کردن نمودند و به حسین علیه السلام اشاره کرده فرمودند: »تَرَقَ عَینَ البَقَه« یعنی بیا بالا چشم پشه!
⚪️🍃هیچ کس معنی این تعبیر را نفهمید یعنی چه؟ چرا رسول الله صلوات الله علیه و آله به امام حسین علیه السلام خطاب می کند
🔺بیا بالا ای چشم پشه!!
⚫️🍃 سالیان سال کسی نفهمید شاید بعد از هزار و چند سال!!
🔳قریب به صد و اندی سال پیش مرحوم فرهاد میرزا اعتماد السلطنه ( صاحب مقتل بسیار ارزشمند قَمقام زَخّاز و صَمصام بَتّار) که یک مقتل بسیار ارزشمند و مفیدی است.
⚪️🍃ایشان به فرنگ رفت، در اروپا میکروسکوپ تازه اختراع شده بود به این جناب شاهزاده قجری گفتند که آقای شاهزاده تشریف بیاورید که یک وسیله ای اختراع شده به نام میکروسکوپ هر چیز ریزی که زیرش بگذارید درشت نمایی میکند و نشان میدهد.
🔻🔻🔻
🦟 ما چشم یک پشه را جدا کردیم و گذاشتیم زیر این میکروسکوپ... بیایید نگاه کنید!
🟢🍃جناب فرهاد میرزا چشم خود را گذاشت روی میکروسکوپ و نگاهی کرد و در همان موقع کسی که پای دستگاه بود گفت جناب آقای فرهاد میرزا شمردیم ۱۹۵۰ شکاف در چشم پشه است!
⚫️🍃یک دفعه دیدند فرهاد میرزا نشست روی زمین شروع کرد به گریه و به سر زدن....
‼️همه گفتند چه شد فرهاد میرزا، ما که چیزی نگفتیم؟! ما گفتیم چشم پشه یک حالتی دارد شبکه شبکه است و سوراخ سوراخ، شمردیم و دیدیم ۱۹۵۰ شبکه دارد !!
🔳 فرهاد میرزا گفت شماها نمی دانید! بعد از هزار و چهارصد سال تعبیر حرف پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله مشخص شد که چرا آن روز پیغمبر اکرم به اباعبدالله الحسین علیه السلام با عنوان چشم پشه خطاب کرد...
🌷اللهم الرزقنی شفاعة الحسین یوم الورود...🌷
📚 منابع: کفایة الأثر، ص81تا83 ،
منابق آل ابی طالب، ج3، ص388 بحارالأنوار، ج16، ص295 / ج36، ص313 / ج43، ص286
الطرائف، ترجمه داوود الهامی، ص370)
مناقب ابن شهراشوب
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳فیلم کوتاه
🌷🍃#استاد_شجاعی
⁉️ چرا در کربلا، بعضیا تونستن بمونن پای امام، و خیلیها نتونستن؟
🟢🍃 چرا همین الآن، بعضیها رسیدن به همراهی با امام زمان علیهالسلام
📌و خیلی ها هم نخواستند و یا نتونستند همراهی کنند امام زمان شان را
https://eitaa.com/khoban72
🔳 داستان
🌸🍃زن فقیری که خانواده کوچکی داشت، با یک برنامه رادیویی تماس گرفت و از خداوند متعال
🔺درخواست کمک کرد.
📌مرد بی ایمانی به این برنامه رادیویی گوش می داد، تصمیم گرفت سر به سر این زن بگذارد.
♨️آدرس او را به دست آورد و به منشی اش دستور داد مقدار زیادی مواد خوراکی بخرد و برای زن ببرد.
ضمنا به او گفت: وقتی آن زن از تو پرسید چه کسی این غذا را فرستاده،
🔺بگو کار شیطان است.
⚪️🍃وقتی منشی به خانه زن رسید، زن خیلی خوشحال و شکرگزار شد و غذاها را به داخل خانه کوچکش برد. منشی از او پرسید: نمی خواهی بدانی
چه کسی غذا را فرستاده؟
🌸🍃زن جواب داد: نه، مهم نیست. وقتی خدا امر کند، حتی شیطان هم فرمان میبرد...
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳مداحی سیدرضا نریمانی🔳
https://eitaa.com/khoban72
🏴 خواندن ادعیه و قرآن همراه با موسیقی
🔷 س ۶۷۵۲: خواندن قرآن و دعا به سبک آهنگهای موسیقی (سنتی یا خارجی) و یا به همراه موسیقی چه حکمی دارد؟
✅ ج: اگر توهین و بیاحترامی محسوب شود یا همراه با موسیقی لهوی باشد حرام است و بطور کلی شایسته نیست قرآن و دعا همراه با موسیقی باشد.
🆔 @resale_ahkam
🏴 ریا در مداحی
🔷 س ۶۷۵۳: اگر مداح برای گرم کردن مجلس روضه، گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد، آیا این کار ریا محسوب میشود؟
✅ ج: صرف آن ریا محسوب نمیشود.
🆔 @resale_ahkam
🏴 حکم بیان زبان حال در روضهها
🔷 س ۶۷۵۵: آیا بیان زبان حال در مداحیها و روضهها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت (علیهم السلام) جایز است؟
✅ ج: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان میکند و مناسب با شأن اهل بیت علیهم السلام باشد، مانع ندارد.
🆔 @resale_ahkam
💠پوشش مرد در برابر محارم:
🌺مردان باید عورتین خود را از مردان دیگر و همچنین از محارم خود بپوشانند و پوشانیدن بقیه بدن از آنها واجب نیست.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۹۷
🍀🍀احکام مصور 🍀🍀
🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
💠حکم پوشیدن لباس زیر تنگ برای مردان:
🌼اگر مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد.
📚امام خامنهای/احکام روابط/سوال ۹۸
🍀🍀احکام مصور 🍀🍀
🌼🌼
https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼