۶ آذر ۱۴۰۲
۶ آذر ۱۴۰۲
۷ آذر ۱۴۰۲
۷ آذر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🤍جرعه ای از زلال قرآن🤍💫
💫📖سوره اعراف آیه ۱۲۸
💫🟢 قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الأَرْضَ للهِ یورِثُها مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ
💫🤍 موسی به قوم خود گفت: «از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و
💫🟢آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار میکند؛ و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است!»
۷ آذر ۱۴۰۲
🤍🟢🤍🟢🤍┄✦🟢✦༻﷽༺✦🟢✦┄
💫🤍اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
💫🟢صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ💫🤍 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🤍 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
💫🤍 الهی
💫🟢 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
💫🤍 یا عالیُ بِحَقِّ علی
💫🟢 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
💫🤍 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
💫🟢 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
💫🤍 عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
۷ آذر ۱۴۰۲
۷ آذر ۱۴۰۲
💫🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹💫
💫🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴💫
💫🌷سوره انشقاق آیات 21-16🌷💫
💫🟢16- فَلَا أُقْسِمُ بَالشَّفَقِ 17- وَالَّيْلِ وَمَا وَسَقَ 18- وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ 19- لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ
💫🟢20- فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ 21- وَ إِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ
💥به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مى خورم،
🌑و به شب و آنچه (زیر پرده سیاهى خود) جمع مى كند سوگند،
🌕و به ماه آنگاه كه كامل گردد سوگند.
⭕️كه شما همواره از حالى به حال دیگر درآیید.
⁉️پس آنان را چه شده كه ایمان نمى آورند؟
⁉️و آنگاه كه قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمى كنند؟
🌷نکته ها:
💫🟢«یَحور» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حیات اخروى در قیامت مى باشد.
💫⚪️«طَبَق» به معناى تطبیق و انطباق است، یعنى قرار گرفتن دو چیز روى هم و به حالت نیز گفته مى شود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لتركبن طبقاً عن طبق» یعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مى شوید كه مثل مَركبى شما را به سوى مقصد مى برد.(25)
💫🔴همان گونه كه در آستانه غروب، سرخى نمودار مى شود، سپس سیاهى شب آن را مى پوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاریكى شب پرتو مى افكند و این حالات یكى پس از دیگرى مى آید، شما انسان ها نیز یكى پس از دیگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسیر تكامل به سوى خداوند متعال هستید.
🔻🔻🔻
۷ آذر ۱۴۰۲
💫🌹مراد از «لتركبنّ طبقاً عن طبق»، مراحل مختلف زندگى است كه انسان در مسیر حركتش به سوى پروردگار آنها را طى مى كند. حیات دنیوى، حیات برزخى و حیات اخروى.(26)
💫⚪️ممكن است مراد از «لتركبنّ طبقاً عن طبق» این باشد كه سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انكار كنید، هلاك مى شوید و اگر مثل آنان ایمان آورید، نجات مى یابید. حدیثى نیز این معنا را تأیید مى كند.
💫🟢مراد از سجده در آیه «اذا قرى ء القرآن لا یسجدون»، خضوع و تصدیق و ایمان است و گرنه باید هر آیه اى كه تلاوت شود مردم به سجده افتند.
25) تفسیر راهنما. 26) تفسیر المیزان.
🌷پيام ها:
📌1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد یا انكار آن است. «ظنَّ ان لن یحور»
⭕️ 2- منكران معاد بر اساس گمان انكار مى كنند نه علم. «ظنّ ان لن یحور»
💢 3- ریشه خوشى هاى مستانه، غفلت از آخرت است. «كان فى اهله مسرورا... ظنّ ان لن یحور»
♨️ 4- عقل و احتیاط حكم مى كند كه اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یظنّون انهم ملاقوا ربّهم»(27) نه آنكه به عدم وقوع قیامت گمان برید كه منشأ هلاكت است. «ظنّ ان لن یحور»
🟢 5 - نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. «اذا قرى ء... القرآن لا یسجدون»
27) بقره، 46.
۷ آذر ۱۴۰۲
۷ آذر ۱۴۰۲
۷ آذر ۱۴۰۲
🥀🔳 شرح چهل حديث
🥀🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
4️⃣2️⃣ حدیث بیست و چهارم، تقسیم علم
⬅️ فصل
🥀🟢پس از آنكه معلوم شد اين علوم ثلاثه كه رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، ذكر فرمودند همين سه رشته است كه ذكر شد، آيا هر يك از اين سه عنوان بر كدام يك از اين علوم منطبق است؟ و اين مطلب گرچه چندان اهميت ندارد، بلكه مهم در اين ابواب فهميدن اصل آن علوم و پس از آن در صدد تحصيل آنها بر آمدن است،
🔺ولى براى بيان حديث شريف لابديم از اشاره به آن.
🥀⚪️پس گوييم كه اعاظم علما، رضوان اللّه عليهم، كه تعرض شرح اين حديث شريف كردند، اختلافاتى كردند كه اشتغال به ذكر آنها و بحث در آنها موجب تطويل است. و آنچه به نظر قاصر در اين باب مىآيد با شواهدى كه مذكور نشده ذكر مىكنم، و پس از آن، به ذكر يك نكته مهمه،
🔺كه شيخ بزرگوار ما، جناب عارف كامل، شاهآبادى، دام ظلّه، بيان كردند، مىپردازم.
1️⃣ بدان كه «آيه محكمه» عبارت است از علوم عقليه و عقايد حقه و معارف الهيه.
2️⃣ و «فريضه عادله» عبارت است از علم اخلاق و تصفيه قلوب.
3️⃣ و «سنّت قائمه» عبارت است از علم ظاهر و علوم آداب قالبيه.
🥀🌷و دليل بر اين ترتيب آن است كه كلمه «آيه» كه به معنى «نشانه» است مناسب با علوم عقليه اعتقاديه است، زيرا كه آن علوم نشانههاى ذات و اسماء و صفات و ديگر معارف است،
🔺و سابقه ندارد كه در علوم ديگر به آيت يا نشانه تعبير شود.
🥀🟢مثلا در كتاب الهى در موارد كثيره بعد از آنكه اقامه برهان بر وجود مقدس صانع، يا بر اسماء و صفات آن ذات مقدس، يا بر وجود قيامت و كيفيات آن و عالم غيب و برزخ مىفرمايد، دنباله آن مىفرمايد:
🔻🔻🔻
۷ آذر ۱۴۰۲