eitaa logo
خوبان
657 دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
8.8هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🟤شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 9️⃣2️⃣ حدیث بیست و نهم وصایای پیامبر ⬅️ فصل در بيان رفع يد در نماز و تقليب آن است‌ 🌙🟤اينكه در اين حديث شريف وارد است كه «بر تو باد به بلند كردن دستها در نماز و برگرداندن و تقليب نمودن آن» ظاهر آن است كه رفع دست در وقت تكبيرات باشد. 🥀🤍و مقصود از «تقليب» آن محتمل است باطن كفها را به سوى قبله متوجه كردن باشد، چنانچه يكى از مستحبات رفع دست است در وقت تكبير. و شايد از رفع يد در اين حديث مقصود رفع در وقت قنوت باشد، و مقصود از تقليب آن باشد كه باطن كفها را به سوى آسمان قرار دهد، 🔺چنانچه فقها، رضوان اللّه عليهم، فتوا به استحباب آن دادند و در دليل آن مناقشه كردند. 🌙🟤گرچه بعد از سيره قطعيه متشرعه، به طورى كه از قنوت گويى جز اين ترتيب چيز ديگر نمى‌فهمند و به رفع يدين مطلقا هر طور اتفاق افتد كفايت نكنند، احتياج به دليل ديگر نيست. 🔺بالجمله، اظهر در اين روايت شريفه احتمال اوّل است. 🥀🤍و بدان كه مشهور بين فقها، رضوان اللّه عليهم، استحباب رفع دستهاست در تكبيرات. و بعضى قائل به وجوب شدند بواسطه ظاهر بعضى اوامر و اخبارى كه در تفسير آيه شريفه‌ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ وارده شده، كه اين «نحر» ى كه خداى تعالى امر به آن فرموده رفع دست است در وقت تكبيرات. [1] 🌙🟤ولى شواهد كثيره در اخبار است كه دلالت بر استحباب آن مى‌كند، مثل تعليلاتى كه وارد است در آنها، خصوصا روايت فضل بن شاذان از حضرت رضا، سلام اللّه عليه، علاوه بر آنكه صحيحه على بن جعفر [2] 🔺نصّ است در عدم وجوب. 🔻🔻🔻
🥀🤍و اين اخبار با قطع نظر از قرائن صارفه ظاهرند در وجوب. و طريق جمع حمل بر استحباب است تحكيما، للنصّ على الظاهر. و آن روايت گرچه رفع يد را از غير امام برداشته و ممكن است دعوى كرد كه ظاهر آن است كه متعرض حال امام و مأموم است و از فرادى ساكت است و منافات ندارد كه رفع واجب باشد بر همه، و لكن رفع يد امام كفايت مى‌كند از مأمومين، 🔺چنانچه قرائت امام مجزى است از قرائت آنان. 🌙🟤و بنابراين احتمال، كه اظهر احتمالات است در روايت، خدشه بعضى محققين متأخرين نيز وارد نشود كه مستلزم حمل مطلق بر مقيد شود، ولى مع ذلك، عدم قول به اين تفصيل، و ذهاب مشهور قديما و حديثا، و قرائن خارجيه و داخليه، 🔺مجالى براى بحث باقى نگذارد. 🥀🤍و تا اين اندازه از وظيفه اين اوراق نيز خارج بود، ولى مع ذلك كه اين رفع يد يكى از آداب مستحبه است، سزاوار نيست كه انسان حتى المقدور آن را ترك كند، خصوصا در مثل چنين مستحباتى كه در ميان علما قول به وجوب هم دارد، كه بنابراين احتياط در دين هم اقتضا مى‌كند 🔺كه انسان آن را ترك نكند. 🥀پاورقی [1] تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 683- 684، تفسير سوره «كوثر» حديث: 17- 19. [2] عن على بن جعفر، عن أخيه، موسى بن جعفر، عليه السلام، قال قال: على الإمام أن يرفع يده في الصّلاة، ليس على غيره أن يرفع يده في الصّلاة. (على بن جعفر از برادرش، موسى بن جعفر (عليهما السلام)، روايت كند كه فرمود: «بر امام لازم است كه دستش را در نماز بالا آورد، و غير امام لازم نيست چنين كند.» وسائل الشيعة، ج 4، ص 726، «كتاب الصلاة»، باب 9.
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❕🥀🤍این فیلم را به بگذارید 🌹امام خامنه ای حفظه الله و امام خمینی رضوان الله علیه🌹 💫🟢 امام «بُزَک نَمیر بهار میاد» نخواهد شد 💫🟢آقا ...این تکرار نیست، استقامت است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹 حفظه الله: 📌قاری‌ها از اداهای برخی قاری‌های خارجی تقلید نکنند ⭕️گاهی قاری‌های ما لباس‌هایشان هم شبیه لباس‌های آن‌ها می‌شود. 🥀🤍شما لباس ایرانی بپوشید و از آن‌ها بهتر تلاوت کنید ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله: 🥀🤍گاهی خدا راهی باز می‌کند که به اندیشهٔ انسانی نمی‌رسد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🟤شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 9️⃣2️⃣ حدیث بیست و نهم وصایای پیامبر ⬅️ فصل در بيان رفع يد در نماز و تقليب آن است‌ 🌙🟤اينكه در اين حديث شريف وارد است كه «بر تو باد به بلند كردن دستها در نماز و برگرداندن و تقليب نمودن آن» ظاهر آن است كه رفع دست در وقت تكبيرات باشد. 🥀🤍و مقصود از «تقليب» آن محتمل است باطن كفها را به سوى قبله متوجه كردن باشد، چنانچه يكى از مستحبات رفع دست است در وقت تكبير. و شايد از رفع يد در اين حديث مقصود رفع در وقت قنوت باشد، و مقصود از تقليب آن باشد كه باطن كفها را به سوى آسمان قرار دهد، 🔺چنانچه فقها، رضوان اللّه عليهم، فتوا به استحباب آن دادند و در دليل آن مناقشه كردند. 🌙🟤گرچه بعد از سيره قطعيه متشرعه، به طورى كه از قنوت گويى جز اين ترتيب چيز ديگر نمى‌فهمند و به رفع يدين مطلقا هر طور اتفاق افتد كفايت نكنند، احتياج به دليل ديگر نيست. 🔺بالجمله، اظهر در اين روايت شريفه احتمال اوّل است. 🥀🤍و بدان كه مشهور بين فقها، رضوان اللّه عليهم، استحباب رفع دستهاست در تكبيرات. و بعضى قائل به وجوب شدند بواسطه ظاهر بعضى اوامر و اخبارى كه در تفسير آيه شريفه‌ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ وارده شده، كه اين «نحر» ى كه خداى تعالى امر به آن فرموده رفع دست است در وقت تكبيرات. [1] 🌙🟤ولى شواهد كثيره در اخبار است كه دلالت بر استحباب آن مى‌كند، مثل تعليلاتى كه وارد است در آنها، خصوصا روايت فضل بن شاذان از حضرت رضا، سلام اللّه عليه، علاوه بر آنكه صحيحه على بن جعفر [2] 🔺نصّ است در عدم وجوب. 🔻🔻🔻
🥀🤍و اين اخبار با قطع نظر از قرائن صارفه ظاهرند در وجوب. و طريق جمع حمل بر استحباب است تحكيما، للنصّ على الظاهر. و آن روايت گرچه رفع يد را از غير امام برداشته و ممكن است دعوى كرد كه ظاهر آن است كه متعرض حال امام و مأموم است و از فرادى ساكت است و منافات ندارد كه رفع واجب باشد بر همه، و لكن رفع يد امام كفايت مى‌كند از مأمومين، 🔺چنانچه قرائت امام مجزى است از قرائت آنان. 🌙🟤و بنابراين احتمال، كه اظهر احتمالات است در روايت، خدشه بعضى محققين متأخرين نيز وارد نشود كه مستلزم حمل مطلق بر مقيد شود، ولى مع ذلك، عدم قول به اين تفصيل، و ذهاب مشهور قديما و حديثا، و قرائن خارجيه و داخليه، 🔺مجالى براى بحث باقى نگذارد. 🥀🤍و تا اين اندازه از وظيفه اين اوراق نيز خارج بود، ولى مع ذلك كه اين رفع يد يكى از آداب مستحبه است، سزاوار نيست كه انسان حتى المقدور آن را ترك كند، خصوصا در مثل چنين مستحباتى كه در ميان علما قول به وجوب هم دارد، كه بنابراين احتياط در دين هم اقتضا مى‌كند 🔺كه انسان آن را ترك نكند. 🥀پاورقی [1] تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 683- 684، تفسير سوره «كوثر» حديث: 17- 19. [2] عن على بن جعفر، عن أخيه، موسى بن جعفر، عليه السلام، قال قال: على الإمام أن يرفع يده في الصّلاة، ليس على غيره أن يرفع يده في الصّلاة. (على بن جعفر از برادرش، موسى بن جعفر (عليهما السلام)، روايت كند كه فرمود: «بر امام لازم است كه دستش را در نماز بالا آورد، و غير امام لازم نيست چنين كند.» وسائل الشيعة، ج 4، ص 726، «كتاب الصلاة»، باب 9.
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❕🥀🤍این فیلم را به بگذارید 🌹امام خامنه ای حفظه الله و امام خمینی رضوان الله علیه🌹 💫🟢 امام «بُزَک نَمیر بهار میاد» نخواهد شد 💫🟢آقا ...این تکرار نیست، استقامت است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹 حفظه الله: 📌قاری‌ها از اداهای برخی قاری‌های خارجی تقلید نکنند ⭕️گاهی قاری‌های ما لباس‌هایشان هم شبیه لباس‌های آن‌ها می‌شود. 🥀🤍شما لباس ایرانی بپوشید و از آن‌ها بهتر تلاوت کنید ...
اگر زن‌ها با مانوس شوند... 🌸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله: 👇 ☀️ اگر زنها با قرآن مأنوس بشوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ چون انسان های نسل بعد در دامن زن پرورش پیدا می کند. 🌺 زنِ آشنای با قرآن و مأنوس با قرآن و متفاهم با مفاهیم قرآن، خیلی میتواند در تربیت فرزند تأثیراتی داشته باشد. 🗓 ۱۳۸۸/۷/۲۸