💫🟣بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🤍با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
💫🟣سوره مبارکه حاقه آیات ﴿12-9﴾
🥀🤍و جَآءَ فِرْعَوْنُ وَمَن قَبْلَهُ وَالْمُؤْتَفِكَاتُ بِالْخَاطِئَةِ ﴿9﴾ فَعَصَوْاْ رَسُولَ رَبِّهِمْ فَأَخَذَهُمْ أَخْذَةً رَّابِيَةً ﴿10﴾
💫🟣إنَّا لَمَّا طَغَا الْمَآءُ حَمَلْنَاكُمْ فِى الْجَارِيَةِ ﴿11﴾ لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَ تَعِيَهَآ أُذُنٌ وَاعِيَةٌ ﴿12﴾
⭕️و فرعون و كسانى كه پیش از او بودند و (مردم) مناطق زیر و رو شده (قوم لوط) مرتكب خطا شدند.
📌پس فرستاده پروردگارشان را سرپیچى كردند و خداوند آنان را به قهرى فزاینده و سخت بگرفت.
🚢همانا (در زمان نوح) چون (با اراده و قهر ما) آب طغیان كرد شما را در آن كشتى روان سوار كردیم.
💢تا آن را وسیله تذكّرى براى شما قرار دهیم و گوشى كه شنواست آن را ضبط كند.
🌹نکته ها:
📌«مؤتفكات» جمع «مؤتفكة» از «ائتفاك» به معناى زیر و رو شدن و مقصود از آن مناطق قوم لوط است.
♨️«رابیة» از ربا به معناى رشد فزاینده است و عذاب رابیة یعنى عذاب سخت.
⭕️«تَعیها» از «وَعى» به معناى حفظ و فهم و پذیرش است.
🟣زمخشرى، فخررازى، مراغى، قرطبى، از مفسّران اهل سنّت و شیخ طبرسى، ابوالفتوح رازى و علامه طباطبایى از مفسّران شیعه، روایاتى را نقل كرده اند كه بر اساس آن، «اُذن وادعیة» به حضرت على علیه السلام تطبیق شده است. و مفرد بودن كلمه «اُذُن» تأیید همین نكته است كه آن كه تمام حقایق را حفظ كرده یك گوش بیشتر نبوده است.
🌹پيام ها:
📌 1- قوم لوط در چندین منطقه بودند و همگى هلاك شدند. «مؤتفكات»
🔻🔻🔻
⭕️ 2- اطاعت از پیامبران، واجب و مخالفت آنان سبب نابودى است.
«فعصوا رسول ربّهم فاخذناهم اخذة رابیة»
♨️ 3- نافرمانى انبیا، كیفر دنیوى نیز دارد. «فعصوا... فاخذهم»
💢 4- خداوند متعال اتمام حجّت مى كند، اول پیامبر مى فرستد، اگر مردم نافرمانى كنند، با قهر خود آنان را مى گیرد. «فعصوا رسول... فاخذهم اخذة رابیة»
📌 5 - قهر الهى شدید است. «اخذةً رابیة»
🟣 6- خداوند متعال در لابلاى قهر و عذاب، به گروهى لطف مى كند.
«لمّا طغا الماء حملناكم فى الجاریة»
🤍 7- مردم جزیرة العرب از باقیمانده نسل نوحند. «حملناكم»
⭕️ 8 - از حوادث تلخ باید عبرت گرفت. «لنجعلها لكم تذكرة»
🟣 9- حفظ آثار و تاریخ و كلمات یك ارزش است. «تعیها اذن واعیة»
🤍 10- شنیدنى ارزش دارد كه همراه با فهم و حفظ باشد. «تعیها اذن واعیة»
💫🟣شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
4️⃣3️⃣ حدیث سی و چهارم منزلت مؤمن
⬅️ ادامه (1) الحديث الرابع و الثلاثون
🔻شرح أسرى فعل مجهول است، و به معناى سير دادن در شب است. جوهرى گويد:
💫🟣«سريت سرى و مسرى. و أسريت بمعنى إذا سرت ليلا. و بالألف، لغة أهل الحجاز.» انتهى بنابر اينكه سير در شب را «اسراء» گويند، تقييد آن در آيه شريفه سبحان الّذى أسرى بعبده ليلا [1]
🥀🤍 يا براى آن است كه به واسطه تنكير ليلا دلالت كند بر آنكه مدت اسراء كم بوده، با آنكه بين مسجد الحرام و مسجد اقصى چهل شب است، چنانچه شيخ بهائى فرموده يا آنكه مبنى بر «تجريد» است براى همين دلالت. و اسرى بالنّبي حذف شده است باقى متعلقاتش به واسطه معهوديت أى،
🔺أسرى به إلى مقام القرب، مثلا.
⁉️قوله: ما حال المؤمن؟ يعنى چه قدر و منزلتى مؤمن پيش تو دارد؟
💫🟣قوله: من أهان لي وليّا أهانه، أى استخفّ به و استهان به و تهاون به، أى استحقره. يقال: رجل فيه مهانة. أى ذلّ و ضعف. [2]
🥀🤍و بالجمله، اهانت، خوار شمردن و تحقير و تذليل نمودن است. و ظاهر آن است كه «جارّ» متعلق به فعل [است]. در اين صورت، اهانت مؤمن براى ايمان به خدا و براى خاطر حق تعالى مقصود است. و ممكن است متعلق باشد به «ولىّ». در اين صورت، مقصود اهانت است مطلقا براى هر غايتى باشد.
🔺و «ولىّ» به معناى محبّ و دوست است.
💫🟣قوله: بارزنى برز الرّجل يبرز بروزا، أى خرج. و مراد در اينجا از مبارزه به محاربه، خروج براى جنگ، يا اظهار آن است.
🔺قوله: مساءته مصدر ميمى از «ساءه» به معناى كراهت آوردن است.
🔻🔻🔻
🥀🤍قوله: إنّ من عبادى من لا يصلحه إلّا الغنى شيخ محقق بهائى، رحمه اللّه، فرمايد:
«صناعت نحوى اقتضا مىكند كه موصول اسم آن باشد و جارّ و مجرور خبر آن، ليكن معلوم است كه غرض آن نيست كه اخبار دهد از آنكه آنهايى كه اصلاح نمىكند آنها را مگر فقر بعض بندگاناند. بلكه غرض عكس آن است.
💫🟣پس، بهتر آن است كه ظرف را اسم قرار دهيم و خبر را موصول. و اين گرچه خلاف متعارف بين قوم است، و ليكن بعضى تجويز كردند مثل آن را در قول خداى تعالى: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنّا ...» [3]- انتهى كلامه
🥀🤍و شايد در امثال اين مقامات مبتدا محذوف باشد و جارّ دلالت كند بر حذف. در اين صورت، مخالف با ضابطه نحويه هم نيست. و از صاحب كشّاف نقل فرموده كه جارّ و مجرور را با تأويل مبتدا قرار مىدهيم [4]
🔺و بنابر آنچه ذكر شد محتاج به تأويل نيز نيست.
⬅️ ادامه دارد ...
🥀پاورقی
[1] «آن كسى كه بندهاش را شبانه سير داد.» (اسراء- 1)
[2] به او اهانت كرد. يعنى، او را خوار شمرد. و به او استهانت و تهاون كرد. يعنى، او را پست گرفت. گويند: مردى است كه در او مهانت است. يعنى، خوار و ناتوان است.
[3] «و از مردم كسانى گويند كه به خدا و روز واپسين ايمان آورديم، در حالى كه ايمان نياوردهاند.» (بقره- 8)
[4] تفسير كشاف، ج 1، ص 167، تفسير آيه 8 سوره «بقره».
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷فیلم کوتاه🌷
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
️ 📌بترسید از اینکه یکوقت انفجاری حاصل بشود ...
أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ
خداوندا سید عزیزمان را برای مردم ایران حفظ بفرما🤲🤲🤲🕊🕊
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.