eitaa logo
خوبان
655 دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
8.7هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 بسم الله الرحمن الرحیم ⬅️ با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم 📖 سوره مبارکه انسان، آیات ﴿18-11﴾ ⬅️ ادامه نکته ها: 🕊❄️«زَمهریر» به معناى سرماى شدید و «قُطوف» جمع «قَطف»، به معناى چیدن است. 🥀🤍«تذلیل» در معناى رام كردن و در اختیار گذراندن است. 🕊❄️«اكواب» جمع «كوب» به معناى كاسه و «قَواریر» جمع «قارورة» به معناى شیشه و «سَلسبیل» نام چشمه اى در بهشت است. 🥀🤍امام باقر علیه السلام ذیل آیه «جزاهم صبروا» فرمود: پاداش ابرار به خاطر صبرى است كه در برابر فقر و مصیبت هاى دنیا داشتند.(209) 🕊❄️چنانكه حضرت على علیه السلام فرمود: «صَبرت و فى العین قذى و فى الحلق شجى »(210) صبر كردم در حالى كه در چشم، خار و در گلو تیغ داشتم. 🥀🤍و درباره امام حسین علیه السلام مى خوانیم: «لقد عجبت من صبرك ملائكة السموات»(211) همانا از صبر تو فرشتگان آسمان به تعجّب افتادند. 🕊❄️اطعام ابرار براى دو هدف صورت گرفت: «لوجه اللّه» و «نخاف من ربّنا» و به آن دو هدف هم رسیدند. «فوقاهم اللّه شرّ ذلك الیوم و لقّاهم نضرةً و سروراً» 🥀🤍صابران نه تنها در قیامت پاداش مى بینند، بلكه در دنیا، سلام و صلوات الهى را دریافت مى كنند. «سلام علیكم بما صبرتم»(212)، «بشّر الصّابرین اولئك علیهم صلوات من ربّهم»(213)، «انى جزیتهم الیوم بما صبروا»(214) 🕊❄️نعمت هاى بهشتى در اعلى درجه خوبى هستند. تنوین در كلمات «نضرةً»، «سروراً»، «جنّةً»، «حریراً» براى عظمت است. 208) قیامت، 22. 209) بحارالأنوار، ج 75، ص 186. 210) نهج البلاغه، خطبه 3. 211) بحارالانوار، ج 98، ص 239. 212) رعد، 24. 213) بقره، 155. 214) مؤمنون، 111. ⬅️ ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊❄️شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه 0️⃣4️⃣ حدیث چهلم توحید ⬅️ ادامه(1) فصل در اشاره اجماليه به تفسير آيات شريفه سوره «حديد» تا «عليم بذات الصدور» است. 🕊❄️در سابق نيز اشاره به اين معنا نموديم كه حقيقت وجود عين شعور و علم و اراده و قدرت و حيات و ساير شئون حياتيه است، به طورى كه اگر شيئى از اشياء را علم و حيات مطلقا نباشد، وجود نباشد. و هر كس حقيقت اصالت وجود و اشتراك معنوى آن را با ذوق عرفانى ادراك كند، مى‌تواند ذوقا يا علما تصديق كند حيات ساريه در همه موجودات را با جميع شئون حياتيه، 🔺از قبيل علم و اراده و تكلم و غير آن. 🥀🤍و اگر به رياضات معنوى داراى مقام مشاهده و عيان شد، آن گاه غلغله تسبيح و تقديس موجودات را عيانا مشاهده مى‌كند. و اكنون اين سكر طبيعت، كه چشم و گوش و ساير مدارك ما را تخدير كرده، نمى‌گذارد ما از حقايق وجوديه و هويات عينيه اطلاعى حاصل كنيم، 🔺و چنانچه ما بين ما و حق حجبى ظلمانى و نورانى فاصله است، 🕊❄️ما بين ما و ديگر موجودات، حتى نفس خود، حجبى فاصله است كه ما را از حيات و علم و ساير شئون آنها محجوب نموده. ولى از تمام حجابها سخت‌تر حجاب انكار از روى افكار محجوبه است كه انسان را از همه چيز باز مى‌دارد. و بهتر وسايل براى امثال ما محجوبين تسليم و تصديق آيات و اخبار اولياى خداست 🔺و بستن باب تفسير به آرا و تطبيق با عقول ضعيفه است. 🔻🔻🔻
🥀🤍فرضا ممكن شد تأويل نمودن آيات «تسبيح» را به تسبيح تكوينى با رد يا شعورى فطرى، با آيه شريفه‌ قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلَ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرون‌ [1] چه كنيم؟ يا قضيه طير را، كه از شهر سبا براى حضرت سليمان خبر آورد. بايد چه كرد؟ و اخبارى كه در ابواب متفرقه از اهل بيت عصمت و طهارت شده كه به هيچ وجه قابل اين تأويلات نيست، بايد چه كرد؟ 🕊❄️بالجمله، سريان حيات و تسبيح شعورى علمى اشياء را بايد از ضروريات فلسفه عاليه و مسلمات ارباب شرايع و عرفان محسوب داشت، ولى كيفيت تسبيح هر موجودى و اذكار خاصه‌اى كه به هر يك اختصاص دارد، و اينكه صاحب ذكر جامع انسان است و ساير موجودات به مناسبت نشئه خود ذكرى دارند، اجمال آن ميزان علمى و عرفانى دارد كه مربوط به علم اسماء است، 🔺و تفصيل آن از علوم كشفى عيانى است كه از خصايص اولياى كمّل است. ⬅️ ادامه دارد ... 🥀پاورقی [1] «مورچه‌اى گفت: اى مورچگان به خانه‌هاى خويش درآييد تا سليمان و سپاهيان او ندانسته پايمالتان نسازند.» (نمل- 18).
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کوتاه 💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه: 🔻غلط اضافی 📌منافع آمریکا در منطقه ما! ...
شادی رو‌ح شهدا صلوات🤲🌹
🌷سلام علیکم 🟢🍃السلام علیک یااباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک 🕊🌷در سالروز شهادت شهید والامقام، نوجوان ۱۳ ساله محمد حسین فهمیده، روزنوجوان و بسیج دانش‌آموزی، شادی روحش صلوات 🥀🤍ان شاءالله امشب شب ۴ شنبه نماز لیلةالدفن برای مرحومان 🕊🌷شهید والامقام حجة‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد صباحی(ره) 🔺امام جمعه کازرون از قادرآباد فارس ⬅️ و شهدای والامقام مدافع امنیت 🕊🌷استوار علیرضا آقاجانی(ره) 🔺از آستانه اشرفیه 🕊🌷گروهبان یکم پویا رحمت طلب(ره) 🔺از صومعه‌سرا 🕊🌷سرباز مهدی پریشانی(ره) 🔺از خمینی شهر 🕊🌷سرباز صالح نوربخش(ره) 🔺از اصفهان 🕊🌷سرباز پویا صالحی(ره) 🔺از دهاقان 🕊🌷سرباز علیرضا علیزاده(ره) 🔺از مرودشت 🕊🌷ستوان سوم ایمان درویشی(ره) 🔺از کلاله 🕊🌷استوار هادی زارع(ره) 🔺از یزد 🟢و دیگر اموات شب اولی(یک نماز به نیت همه به امید ثواب) بخوانیم. 🌷یاعلی مدد، التماس دعا، فاتحه و صلوات. ۱۴۰۳/۸/۸
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کوتاه ⭕️اولین و بدترین گناه کبیره در روایات... 🔘
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کوتاه 🔘 ‼️من خدا رو قبول ندارم! ⁉️خدایی که نمی‌بینین رو چجوری می‌پرستین؟ ⁉️ آدمی که عقل و وجدان داره چه احتیاجی به خدا و قرآن و ... داره؟ 🔘
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله علیه 💫🌹مبادا این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند... 🥀🤍جان ناقابلم فدای محبانت
⁉️«اجل مسمّی» و «اجل معلّق» یعنی چه؟ 🕊🌷حتما دیده‌اید که روی برخی سنگ قبرها نوشته است: جوان ناکام! یا مثلا زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند فلانی زودهنگام درگذشت. 🥀🤍معادل قرآنی "مرگ زودهنگام"، می‌شود "اجل معلّق". در مقابل، اجل دیگری داریم به نام" اجل مسمّی"؛ یعنی سررسید معین و قطعی. 🕯شمع، اگر در معرض باد قرار نگیرد تا زمانی که نفت دارد (زمان معین=اجل مسمیّ) روشن خواهد ماند. وجود باد می‌شود مانعی برای ادامه روشنایی شمع.(اجل معلق). شمع، مثالی است برای زندگی انسان و نفت عبارت است از مقدار یک عمر طبیعی 🌪و اما باد، چیزی نیست جز گناه. مثلا در روایات آمده: اذا شاع الفحشاء، کثر الموت الفجئه (وقتی فحشا، فراگیر شد، مرگ ناگهانی زیاد می‌شود). 🕊🌷علامه طباطبایی، اجل مسمی را عبارت می‌داند از مرگی که زمان آن در ام‌الکتاب ثبت شده و غیر قابل‎تغییر است. ولی اجل غیر مسمی در لوح محفوظ نوشته شده و زمان آن تغییرپذیر است. 🥀🤍علامه در آخر، این روایت صادقی را شاهد مثال می‌آورد که: «کسانی که بر اثر گناهان خویش می‌میرند بیش از کسانی هستند که به مرگ طبیعی خود می‌میرند و کسانی که با نیکوکاری عمرشان طولانی می‌شود، بیش از کسانی هستند که به صورت طبیعی عمرشان زیاد می‌شود» 💫📚 بنگرید به: ترجمه المیزان، ج16، ص81