📌این سوره به نامهاى تبّت و مسد معروف است. امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه این سوره را خواندید بر ابولهب نفرین كنید.(236)
⭕️هنگامى كه آیه «و انذر عشیرتك الاقربین»(237) نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نزدیكان و خویشاوندان را دعوت كرد و پیام وحى را به آنان رساند. ابولهب كه عموى حضرت بود گفت: «تبّاً لك» هلاكت بر تو باد. این سوره نازل شد و گفتار او را به خودش ردّ كرد.
📌از آنجا كه این نفرین عملى شد و ابولهب و همسرش با كفر از دنیا رفتند، معلوم مى شود كه در این سوره نسبت به ابولهب یك پیشگویى نیز شده است.
♨️«تبّت» از ریشه «تبّ» به معناى خسران و هلاكت است و مراد از «ید» در آیه، دستِ ظاهرى نیست، بلكه كنایه از وسیله قدرت و تلاش انسان است. بنابراین معناى آیه چنین است كه تلاشهاى ابولهب به هدر رفت و او گرفتار زیان و خسارت شد.(238)
📌در تاریخ آورده اند كه رسول خداصلى الله علیه وآله مردم را به كلمه «لااله الاّ اللّه» دعوت مى كرد و ابولهب از پشت سر او را تكذیب و به سوى او سنگ پرتاب مى كرد.
💢گاهى زائران مكه به سراغ ابولهب مى آمدند و از او درباره حضرت محمد صلى الله علیه وآله سؤال مى كردند. او مى گفت: محمد مجنون است و ما مشغول مداواى او هستیم.(239)
♨️ابولهب هیچ گاه از مخالفت با پیامبر و از همكارى با مخالفان او دست نكشید. او و همسرش كلمات ركیك به حضرت مى گفتند و شاید به همین خاطر نام این دو در قرآن برده شده است.
📌آهنگ این سوره چنان كوبنده بود كه همه آن را حفظ كردند و ابولهب ضربه سنگینى خورد و خانه نشین شد تا آنكه مرد و باقى كفار حساب كار خودشان را كردند كه مبادا سوره اى نیز علیه آنان نازل شود.
⭕️علاقه ها و روابط خانوادگى نباید خللى در ایمان و مكتب ایجاد كند. «تبّت یدا ابى لهب»
📌با آنكه ابولهب و همسرش مرده اند و استخوانهایشان پوسیده است اما این آیات همچنان باید تلاوت شود تا مایه عبرت دیگران و زیاد شدن قهر و عذاب الهى بر آنان گردد.
⭕️ابولهب برادران خوبى مثل حضرت حمزه و ابوطالب و پدر خوبى چون عبدالمطلب داشت اما هر كس براى خود حسابى دارد.
ادامه دارد...
🌙🟤شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
9️⃣2️⃣ حدیث بیست و نهم وصایای پیامبر
⬅️ فصل در بيان رفع يد در نماز و تقليب آن است
🌙🟤اينكه در اين حديث شريف وارد است كه «بر تو باد به بلند كردن دستها در نماز و برگرداندن و تقليب نمودن آن» ظاهر آن است كه رفع دست در وقت تكبيرات باشد.
🥀🤍و مقصود از «تقليب» آن محتمل است باطن كفها را به سوى قبله متوجه كردن باشد، چنانچه يكى از مستحبات رفع دست است در وقت تكبير. و شايد از رفع يد در اين حديث مقصود رفع در وقت قنوت باشد، و مقصود از تقليب آن باشد كه باطن كفها را به سوى آسمان قرار دهد،
🔺چنانچه فقها، رضوان اللّه عليهم، فتوا به استحباب آن دادند و در دليل آن مناقشه كردند.
🌙🟤گرچه بعد از سيره قطعيه متشرعه، به طورى كه از قنوت گويى جز اين ترتيب چيز ديگر نمىفهمند و به رفع يدين مطلقا هر طور اتفاق افتد كفايت نكنند، احتياج به دليل ديگر نيست.
🔺بالجمله، اظهر در اين روايت شريفه احتمال اوّل است.
🥀🤍و بدان كه مشهور بين فقها، رضوان اللّه عليهم، استحباب رفع دستهاست در تكبيرات. و بعضى قائل به وجوب شدند بواسطه ظاهر بعضى اوامر و اخبارى كه در تفسير آيه شريفه فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ وارده شده، كه اين «نحر» ى كه خداى تعالى امر به آن فرموده رفع دست است در وقت تكبيرات. [1]
🌙🟤ولى شواهد كثيره در اخبار است كه دلالت بر استحباب آن مىكند، مثل تعليلاتى كه وارد است در آنها، خصوصا روايت فضل بن شاذان از حضرت رضا، سلام اللّه عليه، علاوه بر آنكه صحيحه على بن جعفر [2]
🔺نصّ است در عدم وجوب.
🔻🔻🔻
🥀🤍و اين اخبار با قطع نظر از قرائن صارفه ظاهرند در وجوب. و طريق جمع حمل بر استحباب است تحكيما، للنصّ على الظاهر. و آن روايت گرچه رفع يد را از غير امام برداشته و ممكن است دعوى كرد كه ظاهر آن است كه متعرض حال امام و مأموم است و از فرادى ساكت است و منافات ندارد كه رفع واجب باشد بر همه، و لكن رفع يد امام كفايت مىكند از مأمومين،
🔺چنانچه قرائت امام مجزى است از قرائت آنان.
🌙🟤و بنابراين احتمال، كه اظهر احتمالات است در روايت، خدشه بعضى محققين متأخرين نيز وارد نشود كه مستلزم حمل مطلق بر مقيد شود، ولى مع ذلك، عدم قول به اين تفصيل، و ذهاب مشهور قديما و حديثا، و قرائن خارجيه و داخليه،
🔺مجالى براى بحث باقى نگذارد.
🥀🤍و تا اين اندازه از وظيفه اين اوراق نيز خارج بود، ولى مع ذلك كه اين رفع يد يكى از آداب مستحبه است، سزاوار نيست كه انسان حتى المقدور آن را ترك كند، خصوصا در مثل چنين مستحباتى كه در ميان علما قول به وجوب هم دارد، كه بنابراين احتياط در دين هم اقتضا مىكند
🔺كه انسان آن را ترك نكند.
🥀پاورقی
[1] تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 683- 684، تفسير سوره «كوثر» حديث: 17- 19.
[2] عن على بن جعفر، عن أخيه، موسى بن جعفر، عليه السلام، قال قال: على الإمام أن يرفع يده في الصّلاة، ليس على غيره أن يرفع يده في الصّلاة. (على بن جعفر از برادرش، موسى بن جعفر (عليهما السلام)، روايت كند كه فرمود: «بر امام لازم است كه دستش را در نماز بالا آورد، و غير امام لازم نيست چنين كند.» وسائل الشيعة، ج 4، ص 726، «كتاب الصلاة»، باب 9.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕🥀🤍این فیلم را به #اشتراک بگذارید
🌹امام خامنه ای حفظه الله و امام خمینی رضوان الله علیه🌹
💫🟢 امام «بُزَک نَمیر بهار میاد» نخواهد شد
💫🟢آقا ...این تکرار نیست، استقامت است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹 #امام_خامنه_ای حفظه الله:
📌قاریها از اداهای برخی قاریهای خارجی تقلید نکنند
⭕️گاهی قاریهای ما لباسهایشان هم شبیه لباسهای آنها میشود.
🥀🤍شما لباس ایرانی بپوشید و از آنها بهتر تلاوت کنید ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹امام خامنه ای حفظه الله:
🥀🤍گاهی خدا راهی باز میکند که به اندیشهٔ انسانی نمیرسد ...
🌙🟤شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
9️⃣2️⃣ حدیث بیست و نهم وصایای پیامبر
⬅️ فصل در بيان رفع يد در نماز و تقليب آن است
🌙🟤اينكه در اين حديث شريف وارد است كه «بر تو باد به بلند كردن دستها در نماز و برگرداندن و تقليب نمودن آن» ظاهر آن است كه رفع دست در وقت تكبيرات باشد.
🥀🤍و مقصود از «تقليب» آن محتمل است باطن كفها را به سوى قبله متوجه كردن باشد، چنانچه يكى از مستحبات رفع دست است در وقت تكبير. و شايد از رفع يد در اين حديث مقصود رفع در وقت قنوت باشد، و مقصود از تقليب آن باشد كه باطن كفها را به سوى آسمان قرار دهد،
🔺چنانچه فقها، رضوان اللّه عليهم، فتوا به استحباب آن دادند و در دليل آن مناقشه كردند.
🌙🟤گرچه بعد از سيره قطعيه متشرعه، به طورى كه از قنوت گويى جز اين ترتيب چيز ديگر نمىفهمند و به رفع يدين مطلقا هر طور اتفاق افتد كفايت نكنند، احتياج به دليل ديگر نيست.
🔺بالجمله، اظهر در اين روايت شريفه احتمال اوّل است.
🥀🤍و بدان كه مشهور بين فقها، رضوان اللّه عليهم، استحباب رفع دستهاست در تكبيرات. و بعضى قائل به وجوب شدند بواسطه ظاهر بعضى اوامر و اخبارى كه در تفسير آيه شريفه فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ وارده شده، كه اين «نحر» ى كه خداى تعالى امر به آن فرموده رفع دست است در وقت تكبيرات. [1]
🌙🟤ولى شواهد كثيره در اخبار است كه دلالت بر استحباب آن مىكند، مثل تعليلاتى كه وارد است در آنها، خصوصا روايت فضل بن شاذان از حضرت رضا، سلام اللّه عليه، علاوه بر آنكه صحيحه على بن جعفر [2]
🔺نصّ است در عدم وجوب.
🔻🔻🔻
🥀🤍و اين اخبار با قطع نظر از قرائن صارفه ظاهرند در وجوب. و طريق جمع حمل بر استحباب است تحكيما، للنصّ على الظاهر. و آن روايت گرچه رفع يد را از غير امام برداشته و ممكن است دعوى كرد كه ظاهر آن است كه متعرض حال امام و مأموم است و از فرادى ساكت است و منافات ندارد كه رفع واجب باشد بر همه، و لكن رفع يد امام كفايت مىكند از مأمومين،
🔺چنانچه قرائت امام مجزى است از قرائت آنان.
🌙🟤و بنابراين احتمال، كه اظهر احتمالات است در روايت، خدشه بعضى محققين متأخرين نيز وارد نشود كه مستلزم حمل مطلق بر مقيد شود، ولى مع ذلك، عدم قول به اين تفصيل، و ذهاب مشهور قديما و حديثا، و قرائن خارجيه و داخليه،
🔺مجالى براى بحث باقى نگذارد.
🥀🤍و تا اين اندازه از وظيفه اين اوراق نيز خارج بود، ولى مع ذلك كه اين رفع يد يكى از آداب مستحبه است، سزاوار نيست كه انسان حتى المقدور آن را ترك كند، خصوصا در مثل چنين مستحباتى كه در ميان علما قول به وجوب هم دارد، كه بنابراين احتياط در دين هم اقتضا مىكند
🔺كه انسان آن را ترك نكند.
🥀پاورقی
[1] تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 683- 684، تفسير سوره «كوثر» حديث: 17- 19.
[2] عن على بن جعفر، عن أخيه، موسى بن جعفر، عليه السلام، قال قال: على الإمام أن يرفع يده في الصّلاة، ليس على غيره أن يرفع يده في الصّلاة. (على بن جعفر از برادرش، موسى بن جعفر (عليهما السلام)، روايت كند كه فرمود: «بر امام لازم است كه دستش را در نماز بالا آورد، و غير امام لازم نيست چنين كند.» وسائل الشيعة، ج 4، ص 726، «كتاب الصلاة»، باب 9.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕🥀🤍این فیلم را به #اشتراک بگذارید
🌹امام خامنه ای حفظه الله و امام خمینی رضوان الله علیه🌹
💫🟢 امام «بُزَک نَمیر بهار میاد» نخواهد شد
💫🟢آقا ...این تکرار نیست، استقامت است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🌹 #امام_خامنه_ای حفظه الله:
📌قاریها از اداهای برخی قاریهای خارجی تقلید نکنند
⭕️گاهی قاریهای ما لباسهایشان هم شبیه لباسهای آنها میشود.
🥀🤍شما لباس ایرانی بپوشید و از آنها بهتر تلاوت کنید ...
اگر زنها با #قرآن مانوس شوند...
🌸 حضرت آیتالله خامنهای حفظه الله: 👇
☀️ اگر زنها با قرآن مأنوس بشوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ چون انسان های نسل بعد در دامن زن پرورش پیدا می کند.
🌺 زنِ آشنای با قرآن و مأنوس با قرآن و متفاهم با مفاهیم قرآن، خیلی میتواند در تربیت فرزند تأثیراتی داشته باشد.
🗓 ۱۳۸۸/۷/۲۸
#بصیرت_در_قرآن
🔺 «دعای هر روز ماه مبارک رمضان»🔻
7️⃣ دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
💫🌹«اللّٰهُمَّ أعِنِّى فِيهِ عَلَىٰ صِيامِهِ وَ قِيامِهِ؛ وَ جَنِّبْنِى فِيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ آثامِهِ؛ وَ ارْزُقْنِى فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ؛ بِتَوْفِيقِكَ يَا هادِىَ الْمُضِلِّينَ.»
🥀🤍 «خداوندا! مرا در این ماه بر روزه و شبزندهداری یاری ده؛
💫🌹و مرا از لغزشها و گناهان دورم بدار؛
🥀🤍و ذکرت را همواره روزیام کن؛
💫🌹به توفیقت ای راهنمای گمراهان.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷روز_هفتم🌷
💫🌹آیت الله مجتهدی رضوان الله علیه
🥀🤍شرح مختصر دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان ...
#صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️چرا #قرآن معجزه هست؟
⭕️ علومی که ۱۴۰۰ سال پیش قرآن میدانسته 😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀🤍مراقبِ دِلِـت باش
💫🌹#حجت الاسلام_پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷فیلم کوتاه🌷
⚪️🍃نصحیت مورچه به حضرت سلیمان علیه السلام...
🌹🍃حجت الاسلام عالی حفظه الله
30.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🤍#ربّنا با صدای زیبا و ملکوتی قاری نوجوان،
💫🌹سید علیرضا موسوی
🌷دعای_وقت_افطار🌷
🥀🤍سفارش شده فرد روزه دار هنگام افطار سوره قدر را بخواند بعد بگوید:
💫🌹بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ
🥀🤍 اللّٰهُمَّ لَکَ صُمْنٰا
💫🌹 و عَلیٰ رِزْقِکَ اَفْطَرْنا
🥀🤍 فتَقَبَّلْ مِنّا
💫🌹انَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ
🥀🤍 یا وٰاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْلی
💫🌷 بعد حاجت خود را بخواهد که دعای روزه دار مستجاب است.
🔺سپس افطار نماید.
💫📗منبع :سنن النبی
💫🌷سلام علیکم
💫🟢السلام علیک یااباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک
🥀🤍ان شاءالله امشب شب ۳ شنبه نماز لیلةالدفن برای مرحومان
💫🌹شهید والامقام جانباز ۷۰ درصد امیرمحمد رضوانیان(ره)
🔺از چاه بهار
💫🌸حاجیه خانم عذرا کریمی(ره)
💫🌷مادر گرامی شهید والامقام محمد بحری(ره)
🔺از قم
🟢و دیگر اموات شب اولی(یک نماز به نیت همه به امید ثواب) بخوانیم.
🤍یاعلی مدد، التماس دعا، فاتحه و صلوات.
۱۴۰۲/۱۲/۲۸