یاد خدا ۱۴.mp3
11.64M
💫🌹مجموعه #یاد_خدا ۱۴
🌙🌷#استاد_صفایی_حائری
🌙🌷#استاد_شجاعی
💫🟣به امید شفاعت اهل بیت علیهم السلام، زندگی نکنید!
🥀🤍شفاعتی که آن طرف است، معلول شفاعت اینجاست
💫🟣آشتی و شفاعت اینجاست ...
💫🟣بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🤍با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
💫🟣سوره مبارکه حاقه آیات ﴿12-9﴾
🥀🤍و جَآءَ فِرْعَوْنُ وَمَن قَبْلَهُ وَالْمُؤْتَفِكَاتُ بِالْخَاطِئَةِ ﴿9﴾ فَعَصَوْاْ رَسُولَ رَبِّهِمْ فَأَخَذَهُمْ أَخْذَةً رَّابِيَةً ﴿10﴾
💫🟣إنَّا لَمَّا طَغَا الْمَآءُ حَمَلْنَاكُمْ فِى الْجَارِيَةِ ﴿11﴾ لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَ تَعِيَهَآ أُذُنٌ وَاعِيَةٌ ﴿12﴾
⭕️و فرعون و كسانى كه پیش از او بودند و (مردم) مناطق زیر و رو شده (قوم لوط) مرتكب خطا شدند.
📌پس فرستاده پروردگارشان را سرپیچى كردند و خداوند آنان را به قهرى فزاینده و سخت بگرفت.
🚢همانا (در زمان نوح) چون (با اراده و قهر ما) آب طغیان كرد شما را در آن كشتى روان سوار كردیم.
💢تا آن را وسیله تذكّرى براى شما قرار دهیم و گوشى كه شنواست آن را ضبط كند.
🌹نکته ها:
📌«مؤتفكات» جمع «مؤتفكة» از «ائتفاك» به معناى زیر و رو شدن و مقصود از آن مناطق قوم لوط است.
♨️«رابیة» از ربا به معناى رشد فزاینده است و عذاب رابیة یعنى عذاب سخت.
⭕️«تَعیها» از «وَعى» به معناى حفظ و فهم و پذیرش است.
🟣زمخشرى، فخررازى، مراغى، قرطبى، از مفسّران اهل سنّت و شیخ طبرسى، ابوالفتوح رازى و علامه طباطبایى از مفسّران شیعه، روایاتى را نقل كرده اند كه بر اساس آن، «اُذن وادعیة» به حضرت على علیه السلام تطبیق شده است. و مفرد بودن كلمه «اُذُن» تأیید همین نكته است كه آن كه تمام حقایق را حفظ كرده یك گوش بیشتر نبوده است.
🌹پيام ها:
📌 1- قوم لوط در چندین منطقه بودند و همگى هلاك شدند. «مؤتفكات»
🔻🔻🔻
⭕️ 2- اطاعت از پیامبران، واجب و مخالفت آنان سبب نابودى است.
«فعصوا رسول ربّهم فاخذناهم اخذة رابیة»
♨️ 3- نافرمانى انبیا، كیفر دنیوى نیز دارد. «فعصوا... فاخذهم»
💢 4- خداوند متعال اتمام حجّت مى كند، اول پیامبر مى فرستد، اگر مردم نافرمانى كنند، با قهر خود آنان را مى گیرد. «فعصوا رسول... فاخذهم اخذة رابیة»
📌 5 - قهر الهى شدید است. «اخذةً رابیة»
🟣 6- خداوند متعال در لابلاى قهر و عذاب، به گروهى لطف مى كند.
«لمّا طغا الماء حملناكم فى الجاریة»
🤍 7- مردم جزیرة العرب از باقیمانده نسل نوحند. «حملناكم»
⭕️ 8 - از حوادث تلخ باید عبرت گرفت. «لنجعلها لكم تذكرة»
🟣 9- حفظ آثار و تاریخ و كلمات یك ارزش است. «تعیها اذن واعیة»
🤍 10- شنیدنى ارزش دارد كه همراه با فهم و حفظ باشد. «تعیها اذن واعیة»
💫🟣شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه:
4️⃣3️⃣ حدیث سی و چهارم منزلت مؤمن
⬅️ ادامه (1) الحديث الرابع و الثلاثون
🔻شرح أسرى فعل مجهول است، و به معناى سير دادن در شب است. جوهرى گويد:
💫🟣«سريت سرى و مسرى. و أسريت بمعنى إذا سرت ليلا. و بالألف، لغة أهل الحجاز.» انتهى بنابر اينكه سير در شب را «اسراء» گويند، تقييد آن در آيه شريفه سبحان الّذى أسرى بعبده ليلا [1]
🥀🤍 يا براى آن است كه به واسطه تنكير ليلا دلالت كند بر آنكه مدت اسراء كم بوده، با آنكه بين مسجد الحرام و مسجد اقصى چهل شب است، چنانچه شيخ بهائى فرموده يا آنكه مبنى بر «تجريد» است براى همين دلالت. و اسرى بالنّبي حذف شده است باقى متعلقاتش به واسطه معهوديت أى،
🔺أسرى به إلى مقام القرب، مثلا.
⁉️قوله: ما حال المؤمن؟ يعنى چه قدر و منزلتى مؤمن پيش تو دارد؟
💫🟣قوله: من أهان لي وليّا أهانه، أى استخفّ به و استهان به و تهاون به، أى استحقره. يقال: رجل فيه مهانة. أى ذلّ و ضعف. [2]
🥀🤍و بالجمله، اهانت، خوار شمردن و تحقير و تذليل نمودن است. و ظاهر آن است كه «جارّ» متعلق به فعل [است]. در اين صورت، اهانت مؤمن براى ايمان به خدا و براى خاطر حق تعالى مقصود است. و ممكن است متعلق باشد به «ولىّ». در اين صورت، مقصود اهانت است مطلقا براى هر غايتى باشد.
🔺و «ولىّ» به معناى محبّ و دوست است.
💫🟣قوله: بارزنى برز الرّجل يبرز بروزا، أى خرج. و مراد در اينجا از مبارزه به محاربه، خروج براى جنگ، يا اظهار آن است.
🔺قوله: مساءته مصدر ميمى از «ساءه» به معناى كراهت آوردن است.
🔻🔻🔻
🥀🤍قوله: إنّ من عبادى من لا يصلحه إلّا الغنى شيخ محقق بهائى، رحمه اللّه، فرمايد:
«صناعت نحوى اقتضا مىكند كه موصول اسم آن باشد و جارّ و مجرور خبر آن، ليكن معلوم است كه غرض آن نيست كه اخبار دهد از آنكه آنهايى كه اصلاح نمىكند آنها را مگر فقر بعض بندگاناند. بلكه غرض عكس آن است.
💫🟣پس، بهتر آن است كه ظرف را اسم قرار دهيم و خبر را موصول. و اين گرچه خلاف متعارف بين قوم است، و ليكن بعضى تجويز كردند مثل آن را در قول خداى تعالى: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنّا ...» [3]- انتهى كلامه
🥀🤍و شايد در امثال اين مقامات مبتدا محذوف باشد و جارّ دلالت كند بر حذف. در اين صورت، مخالف با ضابطه نحويه هم نيست. و از صاحب كشّاف نقل فرموده كه جارّ و مجرور را با تأويل مبتدا قرار مىدهيم [4]
🔺و بنابر آنچه ذكر شد محتاج به تأويل نيز نيست.
⬅️ ادامه دارد ...
🥀پاورقی
[1] «آن كسى كه بندهاش را شبانه سير داد.» (اسراء- 1)
[2] به او اهانت كرد. يعنى، او را خوار شمرد. و به او استهانت و تهاون كرد. يعنى، او را پست گرفت. گويند: مردى است كه در او مهانت است. يعنى، خوار و ناتوان است.
[3] «و از مردم كسانى گويند كه به خدا و روز واپسين ايمان آورديم، در حالى كه ايمان نياوردهاند.» (بقره- 8)
[4] تفسير كشاف، ج 1، ص 167، تفسير آيه 8 سوره «بقره».
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷فیلم کوتاه🌷
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
️ 📌بترسید از اینکه یکوقت انفجاری حاصل بشود ...
أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ
خداوندا سید عزیزمان را برای مردم ایران حفظ بفرما🤲🤲🤲🕊🕊