💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت نهم
🔹متکلّمان عهدهدار مباحث مربوط به عقاید هستند؛ علمای اخلاق، به فضایل و رذائل اخلاقی میپردازند و فقها نیز احکام فردی و اجتماعی را بیان میکنند امّا اهلعرفان، مانند متکلّمان یا علمای اخلاق یا فقها، عهدهدار بخشی از شریعت نیستند بلکه اوّلاً به همۀ مباحث فوق و ثانیاً به اسرار آنها نظر دارند
✅بهعنوان مثال، از دیدگاه عارف، عقاید دینی مانند توحید و نبوّت، فضایل اخلاقی مانند شجاعت و احسان ، رذائل اخلاقی مانند کبر و حسد و احکامی مانند نماز و روزه و جهاد، علاوه بر ظاهر، دارای اسراری نیز هستند که در هیچیک از علوم کلام، اخلاق و فقه مطرح نمیشوند بلکه علم ِ عرفان عهدهدار بیان اسرار و باطن آنهاست.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت دهم
💠در علوم سهگانۀ بیان شده در قسمت های پیشین، ظاهرِ مباحث مطرح میشود امّا صوفیان و عرفا به باطن آن مباحث میپردازند.
🔶بنابراین، عرفا کلام، اخلاق و فقه را شریعت و توجّه به اسرار شریعت را طریقت نامیده و به همین دلیل، طریقت را غیر از شریعت امّا در پیوند با آن دانسته و معتقد شدهاند که این مسیر انسان را به حقیقت، یعنی کشف و شهود واقعی خواهد رساند.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه
➖➖➖➖➖➖
❓پرسش:
یکی از شبهاتی که در رابطه با جریان کربلا و عاشورا مطرح است این است که؛
مگر اباعبدالله نمیدانستند که مردم کوفه دوبار (یکی با پدرش و دومی با برادرش) بدعهدی کردند و آنها را تنها گذاشتند ؟!
پس چرا دوباره به نامه کوفیان اعتماد کردند با توجه به اینکه روحیه دنیاطلبی و منفعت پرستی آنها را میشناختند.
پاسخی میدهند که برای بنده قانع کننده نیست.
امثال شهید مطهری میگویند که : اگر به نامه کوفیان لبیک نمیگفت آنگاه در محکمه تاریخ محکوم بود و آیندگان میپرسیدند که چرا حسین ع پاسخ چندده هزار نامه کوفیان را نداد؟!
در صورتی که برای بنده بیشتر سوال است که چرا اباعبدالله باید از یک سوراخ برای سومین بار گزیده شوند.
آیا اگر ایشان مثلا به یمن میرفتند، باز کوفیان بر نعمان بن بشیر شورش نمیکردند و از قضا آنگاه حکومت راحت تر بدست ایشان نمی افتاد؟( دقیقا مثل مرگ عثمان و خلافت حضرت امیر) تشکر
🔆پاسخ استاد خسروپناه
علیکم السلام
درباره فلسفه و حکمت قیام امام حسین مطالب فراوان گفته شده و تحلیل جامع از حرکت حضرت ارایه شده است اما نکته مهم به اختصار، مخالفت امام حسین با حکومت یزید است و اینکه با او بیعت نکند و مخالفت نماید و یزید هم بدنبال بیعت اجباری است حرکت امام حسین به کوفه تنها یک بهانه برای مخالفت با یزید است و الا هم امام می دانست نامه های کوفیان بی اعتبار است و هم می دانست بهشان می رسد
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسش های خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
➖➖➖➖➖➖➖
🔰 #پرسش_پاسخ
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت دوازدهم
💠فراگیریِ «علم عرفان نظری» و «علم عرفان عملی» بهمعنای عارف شدن نیست بلکه عارف کسی است که حق را با علم حضوری بیابد
🔸بنابراین، ممکن است که شخصی تمهید القواعد، مصباح الأنس، فصوص الحکم، منازل السائرین و دیگر کتب عرفانی را درس بدهد و عالِم به «عرفان نظری و عملی» باشد امّا عارف نباشد
🔆 یعنی اسماء و صفات حق را با علم حضوری و شهودی نیافته باشد و موفّق نشده باشد که از قیود و جزئیات رهایی پیدا کند و نفسش را با مبدأ پیوند دهد.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir