💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت نهم
🔹متکلّمان عهدهدار مباحث مربوط به عقاید هستند؛ علمای اخلاق، به فضایل و رذائل اخلاقی میپردازند و فقها نیز احکام فردی و اجتماعی را بیان میکنند امّا اهلعرفان، مانند متکلّمان یا علمای اخلاق یا فقها، عهدهدار بخشی از شریعت نیستند بلکه اوّلاً به همۀ مباحث فوق و ثانیاً به اسرار آنها نظر دارند
✅بهعنوان مثال، از دیدگاه عارف، عقاید دینی مانند توحید و نبوّت، فضایل اخلاقی مانند شجاعت و احسان ، رذائل اخلاقی مانند کبر و حسد و احکامی مانند نماز و روزه و جهاد، علاوه بر ظاهر، دارای اسراری نیز هستند که در هیچیک از علوم کلام، اخلاق و فقه مطرح نمیشوند بلکه علم ِ عرفان عهدهدار بیان اسرار و باطن آنهاست.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت دهم
💠در علوم سهگانۀ بیان شده در قسمت های پیشین، ظاهرِ مباحث مطرح میشود امّا صوفیان و عرفا به باطن آن مباحث میپردازند.
🔶بنابراین، عرفا کلام، اخلاق و فقه را شریعت و توجّه به اسرار شریعت را طریقت نامیده و به همین دلیل، طریقت را غیر از شریعت امّا در پیوند با آن دانسته و معتقد شدهاند که این مسیر انسان را به حقیقت، یعنی کشف و شهود واقعی خواهد رساند.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه
➖➖➖➖➖➖
❓پرسش:
یکی از شبهاتی که در رابطه با جریان کربلا و عاشورا مطرح است این است که؛
مگر اباعبدالله نمیدانستند که مردم کوفه دوبار (یکی با پدرش و دومی با برادرش) بدعهدی کردند و آنها را تنها گذاشتند ؟!
پس چرا دوباره به نامه کوفیان اعتماد کردند با توجه به اینکه روحیه دنیاطلبی و منفعت پرستی آنها را میشناختند.
پاسخی میدهند که برای بنده قانع کننده نیست.
امثال شهید مطهری میگویند که : اگر به نامه کوفیان لبیک نمیگفت آنگاه در محکمه تاریخ محکوم بود و آیندگان میپرسیدند که چرا حسین ع پاسخ چندده هزار نامه کوفیان را نداد؟!
در صورتی که برای بنده بیشتر سوال است که چرا اباعبدالله باید از یک سوراخ برای سومین بار گزیده شوند.
آیا اگر ایشان مثلا به یمن میرفتند، باز کوفیان بر نعمان بن بشیر شورش نمیکردند و از قضا آنگاه حکومت راحت تر بدست ایشان نمی افتاد؟( دقیقا مثل مرگ عثمان و خلافت حضرت امیر) تشکر
🔆پاسخ استاد خسروپناه
علیکم السلام
درباره فلسفه و حکمت قیام امام حسین مطالب فراوان گفته شده و تحلیل جامع از حرکت حضرت ارایه شده است اما نکته مهم به اختصار، مخالفت امام حسین با حکومت یزید است و اینکه با او بیعت نکند و مخالفت نماید و یزید هم بدنبال بیعت اجباری است حرکت امام حسین به کوفه تنها یک بهانه برای مخالفت با یزید است و الا هم امام می دانست نامه های کوفیان بی اعتبار است و هم می دانست بهشان می رسد
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسش های خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
➖➖➖➖➖➖➖
🔰 #پرسش_پاسخ
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت دوازدهم
💠فراگیریِ «علم عرفان نظری» و «علم عرفان عملی» بهمعنای عارف شدن نیست بلکه عارف کسی است که حق را با علم حضوری بیابد
🔸بنابراین، ممکن است که شخصی تمهید القواعد، مصباح الأنس، فصوص الحکم، منازل السائرین و دیگر کتب عرفانی را درس بدهد و عالِم به «عرفان نظری و عملی» باشد امّا عارف نباشد
🔆 یعنی اسماء و صفات حق را با علم حضوری و شهودی نیافته باشد و موفّق نشده باشد که از قیود و جزئیات رهایی پیدا کند و نفسش را با مبدأ پیوند دهد.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت چهاردهم
🔶شریعت و طریقت جدا از یکدیگر نیستند بلکه ظاهر و باطن دین هستند
🔸 مثلاً امری مانند نماز دارای ظاهر و باطن است و ظاهر آن هیچگاه از باطن آن جدا نمیشود و همواره همراه آن است.
🔹 برخی از جهلۀ صوفیه پنداشتهاند که با وصول به حقیقت، تکالیف شریعت از شخص برداشته میشود.
⚠️این دیدگاه، بدون هیچ شکّی، باطل و انحرافی است؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) و معصومین (علیهم السلام)، که در میان همۀ مخلوقات از بالاترین و کاملترین جایگاه برخوردارند، چنین دیدگاهی را مطرح نکردهاند بلکه خودشان نیز در همۀ عمر مبارکشان ملتزم به انجام دستورات شریعت بودهاند.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت پانزدهم
🔸اعتصام به قرآن و سنّت، امری مسلّم و حقیقتی قطعی است که سالک باید تا پایان سلوک خود و انتقال از این دنیا به برزخ، به آن ملتزم باشد و کوچکترین تخطّیای نسبت به قرآن و سنّت از او سر نزند.
🔻جهلۀ صوفیه شریعت و طریقت را به صدف و مروارید تشبیه میکنند و معتقدند که با دستیابی به مروارید میتوان صدف را دور انداخت امّا شایسته است که شریعت و طریقت را به پوست و مغز بادام تشبیه کرد که آسیبدیدگیِ پوست بادام باعث فساد مغز آن خواهد شد.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت شانزدهم
خواجه عبداللّه انصاری از نخستین کسانی است که دربارۀ منازل عرفانی کتاب نوشته است.
🖌وی در کتاب صد میدان مینویسد: «شریعت همه حقیقت است و حقیقت همه شریعت، و بنای حقیقت بر شریعت است؛ و شریعت بی حقیقت، بیکار است و حقیقت بیشریعت بیکار»؛ یعنی شریعت بدون طریقت و نیز طریقت بدون شریعت هیچ نتیجهای را به دنبال نخواهد داشت.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
🏴 مقام معظم رهبری:
◾️این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر علیه السّلام که یک شهادت دارای پیام بود؛ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود.
◾️در میان ائمه ی ما این بی سابقه است، بی نظیر است. یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره ی جریان اصیل اسلامی در مقابله ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.
◼️شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد.
🌐 @khosropanah_ir
Voice_011b.m4a
35.37M
🎙 سخنرانی در دانشگاه آزاد تبریز به مناسبت سالگرد مشروطیت
🔹با عنوان عدالت خواهی از مشروطه تا بیانیه گام دوم انقلاب
🆔 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت هفدهم
🔹ریاضتِ همراه با شریعت و طریقت میتواند انسان را به مقام شهود برساند؛ یعنی انسان به حقایقی دست مییابد که با حواسّ ظاهری و حتّی عقلی قابل دستیابی نیستند.
🔸خداوند در قرآن میفرماید:
🔻«إِن تَتَّقُوا اللَّـهَ یجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا».
پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) نیز میفرماید:
🔺«هرکس خود را چهل روز برای خدا خالص کند خداوند سرچشمههای حکمت را از دل بر زبان وی جاری میکند».
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
دو جلسه سخنرانی درباره تبیین گام دوم در جمع استادان حوزه علمیه کرج مورخ 15 مرداد 98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ الإمام علي عليه السلام معنى قسيم الجنة والنار
@khosropanah_ir
🍃امام خامنهای: اگر به حکمت
مندرج در عید قربان توجه شود،
خیلی از راهها برای ما باز میشود.
🌸عید سعید قربان مبارک باد.
🌐 @khosropanah_ir
❔کجای قرآن از علی(ع) گفته است!!!
♦️روزی معاویه «لعنةاللهعلیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟
♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!
گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم!
♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم. معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:
ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟!
🔸ابن عباس گفت :
معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟ "انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟
♦️معاویه گفت :
رسول خدا فرمود: منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است!
ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟!
🔸ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟
♦️معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟
♦️معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم!
ولی حتما این را باید بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟
♦️معاویه گفت : رسول خدا فرمود: خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟
♦️معاویه گفت : پیغمبر فرمود: حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟
🔸ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟
♦️معاویه گفت : این قصه قصهی علمِ علی بن ابیطالب است که خدا همهی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟
♦️معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "سَاَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟
♦️معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت: به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم ! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟
🔸ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟
♦️معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟
🔸ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟
♦️معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را !
🔸ابن عباس از جا بلند شد و گفت:
معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟!
♦️معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها
ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است! معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟!
🔸ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر!
♦️ معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت: ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود.
♦️پوشش نامناسب در سریال های خانگی
🔸هر چند شاید برخی از پوششها در جامعه عادی نباشد اما زمانی که چندین میلیون نفر یک سریال خانگی را تماشا و الگوی غربی را دریافت کنند در نتیجه عادیسازی مدلهای غربی رقم زده میشود.
🔹 دشمن امروزه به میدان جنگ نرم آمده و با استفاده از بستر رسانه به دنبال حمله به بنیاد خانواده است اما اگر ما فرهنگ استفاده درست از رسانه را فراگیر کنیم نه تنها میتوانیم مقابله هجمه او ایستادگی کنیم و آسیبی نبینیم بلکه میتوانیم خواستهها و فرهنگ ناب اسلامی را در این فضا ترویج دهیم.
🌐 @khosropanah_ir